Ur.26 grudnia 1898 w Krakowie,zm.18 maja 1969 w Kielcach polski inżynier,konstruktor i budowniczy motocykli.
Biografia
W 1917 r.ukończył II Liceum Ogólnokształcące im.Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie,następnie Wyższej Szkoły Przemysłowej w Krakowie.Podczas I wojny światowej powołany do armii austro-węgierskiej,następnie wstąpił do Legionów Polskich.Po demobilizacji podjął pracę jako kierownik warsztatów w Zakładach Zjednoczonych Fabryk Maszyn,Kotłów i Wagonów„L.Zieleniewski i Fitzner-Gamper”S.A.Skonstruował wówczas wózek magazynowy napędzany motocyklowym silnikiem Villiers.Po powrocie do Krakowa w 1933 r.skonstruował wraz z Jane Łazarskim prototyp motocykla Orlę-Villiers 350,nieliczne egzemplarze tego motocykla wyprodukowały Państwowe Zakłady Inżynierii(potwierdzone zostało wyprodukowanie 3 egzemplarzy,które przeznaczone były do rekwizycji na rzecz Wojska Polskiego w 1939 r.),a 6.10.1934 zgłosili do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej podwozie bocznego wózka motocyklowego zaopatrzonego w koło,które cofa się przy zderzeniu z przeszkodą(patent został przyznany 24.09.1937,jednakże nie rozpoczęto produkcji).W 1936 r.rozpoczął pracę w Hucie„Ludwików”.W 1938 r.został kierownikiem zespołu projektantów,w skład którego wchodzili E.Merta,B.Piątek,Gwidon Maro oraz Karol Domżał,nowego motocykla SHL.W ramach przygotowań został wysłany do zakładów Villiers Engineering w Wolverhampton celem zapoznania się z przebiegiem produkcji.Do września 1939 r.wyprodukowano 2000 sztuk motocykla SHL.Podczas II wojny światowej zbudował kilkanaście motocykli dla oddziałów partyzanckich Armii Krajowej.Po II wojnie światowej pracował dalej w Hucie„Ludwików”(przemianowanej w 1948 r.na Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych),w której prowadził prace projektowe i nadzorował linię produkcyjną.
Życie prywatne
Syn architekta Władysława Ekielskiego i Zofii Stiasnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz