środa, 20 stycznia 2016

Tramwaje w Bydgoszczy

System transportu tramwajowego znajdujący się w Bydgoszczy.System obsługiwany jest przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy,a jego organizatorem jest Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.W Bydgoszczy funkcjonuje 10 linii tramwajowych na co składa się 9 linii całodziennych,jedna o charakterze szczytowym i jedna sezonowa uruchamiana w okresie wakacyjnym.Łączna długość linii wynosi 121,65 km przy czym długość czynna torów to 89,8 km,a długość torowisk 40,8 km.Rozstaw szyn wynosi w Bydgoszczy 1000 mm,a zdecydowana większość torowisk składa się z toru podwójnego,z wyjątkiem niespełna kilometrowego odcinka trasy wzdłuż ulicy Nakielskiej.
Historia
Przed 1920 rokiem
Lata Wydarzenia
1888 r.1 lutego zawarcie umowy między firmą Ingeniueur Havestadt und Contag z Berlina a bydgoskim magistratem oraz dyrekcją policji na budowę i eksploatację tramwaju konnego 18 maja na ulice Bydgoszczy wyrusza pierwszy tramwaj konny;jego trasa wiodła z Dworca Kolejowego do ulicy Poznańskiej(Wełniany Rynek)
1895 r.5 października uzyskanie zgody przez Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft(AEG)na elektryfikację tras tramwajowych
1896 r.3 lipca po Bydgoszczy rozpoczynają kursowanie tramwaje elektryczne
1898 r.Wydłużenie linii tramwajowej koloru czerwonego(A)od ul.Poznańskiej przez ul.Świętej Trójcy,Grunwaldzką do dworca kolei wąskotorowej(zlikwidowanej w roku 1969)
1900 r.Uruchomiono trzecią linię tramwajową białą(C)biegnącą z Pl.Teatralnego przez Jagiellońską,Fordońską na Bartodzieje Wielkie(skrzyżowanie z Gajową)
1901 r.Przedłużono linię„C”ulicami Focha,Świętej Trójcy,Nakielską na Wilczak(róg Wrzesińskiej)
1905 r.Utworzenie bocznic tramwajowych:Focha Warmińskiego Elektrownia,oraz Jagiellońska stacja przeładunków kolejowych
II Rzeczpospolita
Lata Wydarzenia
1920 r.Wykaz linii po przyłączeniu Bydgoszczy do Polski:A"Czerwona"Dworzec Kolejowy Okole(co 7 min.)B"Zielona"Gdańska Strzelnica(ul.Toruńska)(co 8 min.)C"Biała"Wilczak Bartodzieje Wielkie(co 12 min.)
1936 r.Przedłużono linię"B"prowadząc ją wzdłuż ul.Chodkiewicza od ul.Gdańskiej do ul.Lelewela oraz uruchomiono linię"D"kursującą z ul.Gdańskiej na ul.Długą Sprowadzono 5 wozów silnikowych i 4 doczepne z Poznania.Zlikwidowano letnie wagony doczepne
1937 r.Przedłużono linię na ul.Chodkiewicza do ul.Głowackiego
Lata 1945–1952
Lata Wydarzenia
1945 r.29 czerwca przywrócono linię„A”po starej trasie.19 lipca linia„B”wraca na Toruńską,a linia„C”kursuje przez Stare Miasto.wrzesień rusza linia„D”na trasie Gdańska Długa
1946 r.październik linia„C”wraca na ul.Armii Czerwonej(obecnie Focha)
1948 r.Zmieniono numerację linii tramwajowych z literowych na cyfrowe.Budowa rozjazdu z ul.Dworcowej w stronę Placu Wolności i Bielaw.Linia 4(dawna„D”)zaczyna kursy na trasie Dworzec PKP Bielawy.Uruchomiono trzy linie nocne(z Dworca PKP na Bielawy,Okole i Bartodzieje Wielkie)zlikwidowane po miesiącu
1949 r.Zbudowano odgałęzienie od ul.Chodkiewicza w kierunku Szpitala Wojewódzkiego po ulicach Lelewela i Jurasza i skierowano tam linię nr 4.Oddano do użytku trójkąt manewrowy na pętli Dworzec PKP
1950 r.Przedłużono tory w ciągu ul.Nakielskiej od Wrzesińskiej do wiaduktu kolejowego.1 maja Służbę rozpoczął pierwszy tramwaj zbudowany całkowicie w warsztatach MPK.Do roku 1956 zbudowano 15 podobnych wozów
1951 r.Do miasta przybywa wagon 2N ze Stoczni Północnej
Polska Rzeczpospolita Ludowa
Lata Wydarzenia
1953 r.21 lipca oddano do użytku zespół linii tramwajowych Brda z Babiej Wsi na Łęgnowo,Kapuściska i Glinki.Utworzono pięć nowych linii 5,6,7,8,9.Bydgoszcz otrzymała używany tabor tramwajowy z innych miast Polski:13 wagonów silnikowych Lilpop I z Łodzi,13 wagonów doczepnych Herbrand z Łodzi,4 wagony silnikowe Walker z Katowic i 4 wagony silnikowe SW-1 z Krakowa
1955 r.Otwarcie wybudowanej w czynie społecznym linii z mijankami w ciągu ul.Gdańskiej od ul.Chodkiewicza do nowego osiedla Leśnego.Linia ta przechodziła przez tory kolejowe na Artyleryjskiej,skąd na Leśne kursował wahadłowo jeden wóz.Reszta kończyła bieg przed przejazdem kolejowym
1956 r.Dostawa 6 nowych wagonów silnikowych typu 2N i 5 wozów doczepnych typu 2ND z Fabryki w Chorzowie.Rozpoczęcie budowy nowej zajezdni tramwajowej przy ul.Toruńskiej
1957 r.Otwarcie drugiego toru w ciągu ul.Focha.Wydłużono linię w ciągu ul.Fordońskiej,od ul.Gajowej do ul.Polanka.Pierwsza dostawa wozów tramwajowych typu 5N i przyczep typu 5ND(16 szt.)
1959 r.Oddanie do użytku nowej zajezdni tramwajowej przy ul.Toruńskiej
1960 r.Wypadek na Kapuściskach,tramwaj linii 8 zjeżdżając ze skarpy wbił się w autobus przewozów pracowniczych Zakładów Produkcji Elementów Budowlanych z Solca Kujawskiego.Zginęły dwie osoby,kilkanaście zostało ciężko rannych
1963 r.Oddano do eksploatacji nowy most z torowiskiem na ul.Bernardyńskiej.Bydgoszcz otrzymała ofertę ze Stuttgartu na bezpłatna dostawę 40 wozów tramwajowych–silnikowych.(Z oferty nie skorzystano)
1965 r.Dostawa 8 wozów ze zlikwidowanej sieci w Olsztynie
1966 r.Budowa pętli,przejścia podziemnego i trzech peronów tramwajowych przy dworcu PKP(wcześniej był tu trójkąt manewrowy)
1969 r.1 maja Bydgoszcz Wschód otrzymuje połączenie z siecią tramwajową(budowa pętli przy Wyścigowej).Zamknięcie linii tramwajowej na Starym Mieście(zawieszono linię 1)
1970 r.Wraz z oddaniem mostu Pomorskiego z rondami Toruńskim i Fordońskim,przerzucono kolejną tramwajową przeprawę przez Brdę.Skierowanie linii 7 na trasę Glinki Bałtycka.Przekazanie przez MPK Łódź dwóch nowoczesnych tramwajów typu 802N
1973 r.Dostawa 10 przegubowych wozów 803N.Uruchomienie torowiska na nowym węźle Grunwaldzkim w miejsce zasypanego fragmentu Starego Kanału Bydgoskiego
1974 r.Modernizacja linii tramwajowej do Kapuścisk.Budowa linii tramwajowej w ciągu ul.Wojska Polskiego od węzła Szarych Szeregów do ul.Magnuszewskiej,gdzie skierowano linię 2 kursującą z Bielaw.Przebudowa torów na ul.Chodkiewicza,budowa pętli przy ul.Wybickiego(Bielawy).Likwidacja torowiska na Lelewela i Jurasza.Dostawa kolejnych 10 wozów 803N.Otwarcie zmodernizowanego Ronda Jagiellonów(wówczas XXX-lecia PRL)wraz z przejściami podziemnymi
1975 r.Rozpoczęcie budowy trasy w ciągu ulicy Wojska Polskiego od pętli przy Magnuszewskiej do Ronda Kujawskiego oraz w ciągu ulicy Szubińskiej na osiedle Błonie(1978/79).Budowę zaczęto jako tor o prześwicie normalnym(istniały plany przekucia całej sieci miasta).Ostatecznie w 1984 roku oddano do użytku wyłącznie tory do Ronda Kujawskiego(gotowy tor przekuto na 1000 mm dzięki wcześniejszemu zastosowaniu podkładów drewnianych).Tory w ciągu ulicy Szubińskiej rozebrano(tu wcześniej zastosowano podkłady betonowe)
1977 r.Pierwsze tramwaje 105NW wyjeżdżają na ulice Bydgoszczy.
1980 r.19 marca Bydgoszcz otrzymała pierwsze wozy 805Na(42 sztuki).Wycofano z eksploatacji awaryjne wozy typu 802N
1981 r.Dostarczono 10 wozów 805Na
1984 r.Likwidacja torowiska na ul.Grunwaldzkiej na Okolu.Otwarcie linii na ul.Wojska Polskiego od Magnuszewskiej do Karpackiej(Rondo Kujawskie)
1988 r.Obchody 100-lecia sieci tramwajowej w Bydgoszczy.Wyremontowano z tej okazji tramwaj Her brand z ok.1900 roku
1989 r.Przebudowano tor pojedynczy na podwójny w ciągu ul.Gdańskiej oraz oddano do użytku nową pętlę w Leśnym Parku Kultury i Wypoczynku,gdzie skierowano linię nr 4
Po 1989 roku
Lata Wydarzenia
1990 r.W nową dekadę MZK wchodzi z taborem:13 szt.wozów silnikowych 5N,14 szt.wozów doczepnych 5ND,17 szt.przegubowców 803N i 126 szt.wagonów 805Na razem 170 jednostek.25 stycznia z powodu zagrożenia wybuchem gazu zawieszono liniową komunikację tramwajową w ciągu ul.Dworcowej do Dworca PKP
1991 r.Wycofanie z eksploatacji wagonów typu Konstal N i 803N.Ostatnia dostawa wagonów 805Na
1992 r.31 stycznia likwidacja nocnej komunikacji tramwajowej(linia 6N)
1994 r.Infrastrukturę tramwajową przejmuje ZDMiKP Bydgoszcz
1996 r.1 lutego uporządkowanie numeracji linii miejskich w związku z wprowadzeniem siedmio segmentowych elektromechanicznych wyświetlaczy zewnętrznych.Linia tramwajowa nr 10 otrzymuje nr 4.3 lipca obchody stulecia istnienia tramwaju elektrycznego w mieście
1997 r.21 maja ostatni przejazd tramwajów ulicą Dworcową(wycofanie wagonów z warsztatów przy ul.Zygmunta Augusta).23 czerwca oddanie do użytku pierwszego w mieście cichego torowiska na ul.Gdańskiej od ul.Jagiellońskiej do ul.Śniadeckich
1999 r.Remonty torowisk:Rondo Jagiellonów Dworzec PKS,Rondo Grunwaldzkie Ułańska,Rondo Toruńskie Babia Wieś,Zbożowy Rynek Rondo Jagiellonów oraz Rondo Jagiellonów Plac Teatralny(ciche torowisko)
2000 r.28 sierpnia W Bydgoszczy przy ul.Jagiellońskiej doszło do tragicznego wypadku.Naczepa samochodu ciężarowego uderzyła w tramwaj.Wagon tramwajowy(273)został w połowie z rozprutym jednym bokiem.Na ulice wyleciała część siedzeń,2 osoby zginęły a kilka zostało rannych.Nowe ciche torowisko na ul.Nakielskiej
2001 r.19 stycznia Na Rondzie Grunwaldzkim autobus 71 wjechał w tramwaj linii 3(skład 330+331).1 osoba zginęła a 20 zostało rannych
2002 r.W wyniku zmniejszenia liczby pojazdów komunikacji miejskiej zostały wycofane z ruchu z przeznaczeniem do rezerwy 15 wagonów tramwajowych.Wycofane z eksploatacji wagony to:227,228,240,243,244,246,249,250,251,253,254,255,256,259,260.Tramwaje ustawione są na bocznych torach w Zajezdni Tramwajowej
2003 r.Na ulice Bydgoszczy wyjeżdża zmodernizowany wóz 805NM.Modernizacja została wykonana w bydgoskich zakładach Pesa Bydgoszcz S.A.Wymienione zostało praktycznie wszystko,a sam skład otrzymał opływową sylwetkę
2005 r.20 sierpnia oficjalne otwarcie do ruchu po trwającym 1,5 roku remoncie mostu Pomorskiego i ronda Fordońskiego.W efekcie tory tramwajowe na całym odcinku między rondem Toruńskim i rondem Fordońskim zostały umieszczone symetrycznie między jezdniami.wrzesień remont torowiska w ciągu ulicy Fordońskiej między Gajową i Bałtycką.Po raz pierwszy zastosowano technikę gładkiego mocowania szyn za pomocą łap sprężystych do podkładów strunobetonowych
2006 r.18 października na bydgoskie tory po raz pierwszy w historii wyjechał wagon niskopodłogowy(w ramach przejazdu testowego).Był to 121N wykonany w bydgoskich zakładach Pesa na zamówienie przedsiębiorstwa Tramwaje Elbląskie
2007 r.1 kwietnia w związku z wprowadzeniem systemu przesiadkowego A+T,którym objęta została linia 3(z częstotliwością co 7 minut),z odstawienia do służby powróciły wagony 259 i 260.23 czerwca początek remontu torowiska koło dworca PKS,oraz na Gdańskiej koło stadionu Zawiszy.wrzesień skończono remont torowiska koło dworca PKS.Zbudowano m.in.nowe perony przystankowe.Remont miał związek z budową centrum handlowo-rozrywkowego Focus Park.22 września drzwi otwarte w zajezdni na Toruńskiej.Po mieście kursuje zabytkowy wagon N,na trasie LPKiW Zajezdnia.listopad początek gruntownego remontu torowiska na ul.Szpitalnej,pierwszy od 30 lat.grudzień testy tramwaju 122N produkcji PESY dla Łodzi na bydgoskich torach
2008 r.styczeń strajk pracowników MZK.18 lutego wypadek składu(340-341)holowanego przez wagon techniczny,na skrzyżowaniu Perłowej i Toruńskiej.Trasa do zajezdni i na górne osiedla została odcięta od sieci.2 osoby zostały ranne.W wyniku zdarzenia kursowały tylko wozy będące na liniach w niedzielę wieczorem(w większości solówki).Zostały one rozdysponowane na linie 1 i 3.2 i 6 trasy skrócone,reszta zawieszona.Ruch przywrócono w poniedziałek ok.godziny 15.4 marca pierwszy w Bydgoszczy w pełni niskopodłogowy tramwaj(Pesa 122N)rozpoczyna pracę w ruchu liniowym.maj oddane do użytku po remoncie zostaje torowisko na ul.Szpitalnej.30 maja obchody 120 rocznicy uruchomienia tramwaju konnego w Bydgoszczy.Do zajezdni dostarczony został drugi tramwaj niskopodłogowy Pesa 122N.wrzesień Tramwaj nr 365 Pesa 122N reprezentuje Bydgoszcz i firmę Pesa Bydgoszcz S.A.na targach InnoTrans w Berlinie
2009 r.1 maja otwarcie odbudowanego prawo skrętu tramwajowego z ul.Gdańskiej w Focha,zlikwidowanego po zamknięciu linii przez Stare Miasto
2010 r.wrzesień remont torowiska na rondzie Jagiellonów.październik remont torowiska na rondzie Toruńskim,rozpoczęcie budowy linii tramwajowej do Dworca PKP
2011 r.marzec podpisanie umowy na dostawę 14 niskopodłogowych tramwajów Pesa Swing.grudzień zlikwidowanie linii nr 9
2012 r.styczeń zlikwidowanie w godzinach wieczornych kursów linii nr 1(od września do kwietnia).22 listopada uroczyste otwarcie linii tramwajowej do dworca PKP.24 listopada zmiany w komunikacji tramwajowej,nowa linia nr 5(Rycerska Glinki),zmiana trasy linii nr 1(Wilczak Las Gdański),zmiana trasy linii nr 3(Rycerska Wyścigowa)
2013 r.2 marca rozpoczęcie remontu torowiska w ciągu ul.Chodkiewicza(od ul.Gdańskiej do ul.Sułkowskiego).3 czerwca zakończenie remontu torowiska w ciągu ul.Gdańskiej na wysokości ul.Chodkiewicza i rozpoczęcie remontu torowiska w ciągu ul.Jagiellońskiej(od ul.Gdańskiej do Ronda Jagiellonów).21 lipca Uroczysta Parada Tramwajów z okazji 60 lat uruchomienia linii BRDA.3 sierpnia zakończenie remontu torowiska w ciągu ul.Jagiellońskiej(od ul.Gdańskiej do Ronda Jagiellonów) i rozpoczęcie remontu torowiska na ul.Bernardyńskiej(wymiana rozjazdów na Rondzie Jagiellonów),w rejonie pętli Babia Wieś oraz na ul.Wojska Polskiego w rejonie skrzyżowania ulicy Wojska Polskiego a Magnuszewskiej.21 września Wstrzymanie ruchu tramwajów linii nr 6 na odcinku Stomil Łęgnowo(prace torowo–sieciowe).22 września 125 lecie komunikacji miejskiej.01 październik Otwarcie torowiska na ul.Chodkiewicza po remoncie.19 października Przywrócenie ruchu przez Babią Wieś oraz do Ronda Kujawskiego.22 października Została podpisana umowa na budowę linii do Fordonu
2014 r.7 sierpnia Podpisano umowę na zakup taboru tramwajowego dla miasta w ramach realizowanego projektu:„Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon 12 szt.1 września Zamknięcie ul.Gdańskiej(na odcinku Chodkiewicza Kamienna)
2015 r.24 październik Zamknięcie ul.Chodkiewicza remont torowiska II etap.12 listopada Pierwsze testy nowego torowiska do Fordonu
2016 r.16 styczeń Uruchomienie linii tramwajowej do Fordonu
Linie tramwajowe
Linia Trasa Długość[km]Czas przejazdu[min]Częstotliwość[min]Przystanki Uwagi
1 Las Gdański↔Wilczak Gdańska Focha Nakielska 6,7 23-24 powszednie:20 wolne:20 17/16
2 Las Gdański↔Rondo Kujawskie Gdańska Jagiellońska Most Pomorski Toruńska Perłowa Bełzy Wojska Polskiego 10,4 35-36 powszednie:20 wolne:20 22
3 Wilczak↔Łoskoń Dworcowa Focha Jagiellońska Fordońska Wiadukt Dworzec Wschód Lewińskiego Akademicka Andersa 18,3 45–46 powszednie:20 wolne:20 30/28 System przesiadkowy A+T 61,65,69,71,73,74,77,81,82,83,89
4 Bielawy↔Glinki Chodkiewicza Gdańska Jagiellońska Most Pomorski Toruńska Perłowa Bełzy Szpitalna 8,6 31–35 powszednie:10/20 wolne:20 18
5 Łoskoń↔Rycerska Andersa Akademicka Lewińskiego wiadukt Dworzec Wschód Fordońska Jagiellońska Focha Dworcowa 18,2 43 powszednie:10/20 wolne:20 28/25 System przesiadkowy A+T 61,65,69,71,73,74,77,81,82,83,89
6 Bielawy↔Łęgnowo Chodkiewicza Gdańska Jagiellońska Bernardyńska Toruńska Spadzista Hutnicza 12,45 38-42 powszednie:20 wolne:20 26 System przesiadkowy A+T 73 i 76
7 Niepodległości↔Kapuściska Orląt Lwowskich Andersa Akademicka Lewińskiego wiadukt Dworzec Wschód Fordońska Most Pomorski Toruńska Perłowa Bełzy Wojska Polskiego 14,4 36-38 powszednie:20 wolne:20 21 Kursuje w dni powszednie w godzinach 4:45–19:30,w soboty w godzinach 9:00–19:30,a w niedzielę i święta w godzinach 10:00-19:40
8 Rycerska↔Kapuściska Dworcowa Focha Jagiellońska Most Pomorski Toruńska Perłowa Bełzy Wojska Polskiego 8,0 29  powszednie:10/20 wolne:20 17/15
9 Rondo Kujawskie↔Stomil Nakielska Focha Jagiellońska Most Pomorski Toruńska Perłowa Bełzy Wojska Polskiego 7,6 24-29 powszednie w szczycie:20 17 Linia funkcjonuje tylko w dni powszednie w godzinach szczytu
10 Las Gdański↔Niepodległości Gdańska Jagiellońska Fordońska wiadukt Dworzec Wschód Lewińskiego Akademicka Andersa Orląt Lwowskich 17,0 42-44 powszednie:20 wolne:20 27/26 Kursuje w dni powszednie w godzinach 4:45–20:00,w soboty w godzinach 9:00–20:00,a w niedzielę i święta w godzinach 10:00-20:00
Tabor
Liniowy
Od 1991 roku do marca 2008 roku w eksploatacji znajdowały się wyłącznie konstrukcje pochodne Konstal 105N.Dopiero w 2008 roku na bydgoskich ulicach pojawiły się nowe,niskopodłogowe tramwaje Pesa 122N.W dalszym ciągu większość stanowią jednak wagony typu 805Na.W 2010 roku ogłoszono przetarg na dostawę kolejnych wagonów niskopodłogowych.Ofertę złożyła jedna firma Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz.
Seria Liczba Liczba członów Liczba miejsc siedzących Procent niskiej podłogi Producent Modernizator
805Na 112 1 20 0%  Konstal
805Nm 2 1 20 0% Konstal Pesa
122N Tramicus 2 5 63 100% Pesa
Swing 7 z 12 5  40 100% Pesa
Historyczny
Seria Nr Rok produkcji Rok renowacji Producent Status
5N 68 1960 r.Konstal czynny
5ND 135 1960 r.Świdnicka Fabryka Wagonów czynny
14 1896 2012 r.Herbrand czynny
120 1898 1986-1988 Herbrand czynny
803N Konstal nieczynny
Lilpop Lilpop,Rau i Loewenstein nieczynny
Modernizacje wagonów 805Na
Od 1998 roku zaczęto w Bydgoszczy stopniowo modernizować składy tramwajowe,z których najstarsze miały wówczas już 20 lat.
Rok Zakres poszerzenia modernizacji Zmodernizowane wagony
1998 r.wymiana wewnętrznego i zewnętrznego poszycia
  • montaż nowych maszyn drzwiowych
  • montaż drzwi bez szyb w ich dolnej części
  • likwidacja dwóch klap dachowych
  • malowanie poręczy na żółto
  • malowanie siedzeń
  • wyłożenie podłogi wykładziną antypoślizgową 275-276 282-283 320-321 312-313 304-305 318-319 310-311 322-323 330-331 336-337 332-333 340-341 346-347
2000 r.montaż nowych siedzeń firmy Astromal w trzech rzędach(likwidacja siedzeń na przeciw 2 i 3 drzwi)
  • likwidacje pasów ogrzewania na całej długości wagonu,na ich miejsce zainstalowano trzy nagrzewnice
  • montaż nowych lamp oświetlenia wewnętrznego 326-327 342-343 352-353 354-355 350-351 338-339 324-325 328-329 334-335 344-345 348-349 360-361
2004 r.montaż nowych siedzeń serii„Astromal 2000”w takim samym układzie jak w roku 2000
  • montaż przetwornic statycznych 237-238 356-357
  • montaż nowych maszyn drzwiowych(oraz zakres z pierwszej modernizacji 2004 r.)W wagonie 272 pozostawiono cztery siedzenia na przeciw 2 i 3 drzwi w jednym rzędzie.265-266 358-359 257-258 269-270 231-232 241-242 267-268 271-272
2007 r.montaż nowych siedzeń firmy Ster(nietapicerowanych)
  • w pierwszym wagonie w trzech rzędach,miejsca stojące naprzeciw 2 i 3 drzwi
  • w drugim wagonie pozostawiono cztery siedzenia na przeciw 2 i 3 drzwi w jednym rzędzie
  • likwidacja 3 drzwi w drugim wagonie 281-264 286-287 233-234 279-280
2008 r.montaż kierunkowych tablic diodowych(przedniej,tylnej i bocznej),tablicy wewnętrznej typu TML w pierwszym wagonie,oraz głośników informacji głosowej w obu wagonach oraz na zewnątrz składu wraz ze sterownikiem,zestaw firmy Pixel 300-301
  • przebudowa drugiego wagonu na doczepę czynną(bez kabiny motorniczego),montaż wandalo odpornych lamp oświetlenia wewnętrznego,całkowicie wkomponowanych w podsufitkę,montaż piasecznicy w pierwszym wagonie(oraz zakres z pierwszej modernizacji 2008 r.)302-303 247-248
2009 r.montaż klimatyzacji kabiny motorniczego,oraz nowego pulpitu 284-285 316-317 306-307 277-278
2010 r.montaż kierunkowych tablic diodowych(przedniej,tylnej i bocznej),tablicy wewnętrznej typu TML w obu wagonach,głośników informacji głosowej w obu wagonach oraz na zewnątrz składu wraz ze sterownikiem,zestaw firmy Pixel
  • montaż nowych siedzeń firmy STER(typ siedzeń MX)w składach 273-274,275-276 oraz 296-297
  • montaż klimatyzacji kabiny motorniczego,oraz nowego pulpitu 244 314-315 273-274 296-297 275-276
2011 r.montaż kierunkowych tablic diodowych(przedniej,tylnej i bocznej),tablicy wewnętrznej typu TML w obu wagonach,głośników informacji głosowej w obu wagonach oraz na zewnątrz składu wraz ze sterownikiem,zestaw firmy Pixel
  • montaż nowych siedzeń firmy STER(typ siedzeń MX)
  • montaż klimatyzacji kabiny motorniczego,oraz nowego pulpitu 282-283 326-327 229-252 346-347 310-311 304-305 332-333 289 295-299
Pętle i zajezdnie
Pętle
  • Eksploatowane liniowo
Pętla Eksploatacja liniowa Liczba torów Linie
Bielawy od 1974 r.2 4, 6
Glinki od 1953 r.2 4
Kapuściska od 1953 r.2+żeberko 7,8
Las Gdański(dawn.Leśny Park Kultury i Wypoczynku)od 1989 r.2+żeberko 1, 2,10
Rycerska od 2012 r.2 5,8
Łęgnowo od 1953 r.2 6
Łoskoń od 2016 r.3,5
Niepodległości od 2016 r.2 7,10
Rondo Kujawskie(dawn.Karpacka)od 1984 r.1 2,9
Wilczak od 1950 r.1+żeberko 1,3
Nieużywane liniowo
Pętla Eksploatacja liniowa Liczba torów Linie(w dniu zamknięcia)
Babia Wieś*1953–1991 3 5
Bałtycka 1969–1971 2 7
Magnuszewska **(Wyżyny)1974–1984 2 2
Przylesie 3
Stomil 1962–1991,2010–2011 i ponownie od 2016 r.1 9
Wyścigowa(dawn.Bydgoszcz Wschód)1969-2016 4 3,7
Zlikwidowane
Pętla Eksploatacja liniowa Liczba torów Linie(w dniu likwidacji)
Dworzec PKP***1966–1990 3 1,2,4,8
*Pętla Babia Wieś nie jest eksploatowana w sensie liniowego zawracania tramwajów,jednak jest użytkowana przez linie 2 i 6.Tramwaje przejeżdżają przez pętlę skrajnym torem przy którym znajduje się przystanek dla tramwajów jadących w kierunku Ronda Toruńskiego.
**Pętla przy Magnuszewskiej nie jest eksploatowana w ruchu liniowym przy stałym układzie linii,użytkuje się ją dla zawracania tramwajów w sytuacjach nadzwyczajnych(awarie,wypadki,zmiany tras)
***Pętla przy Dworcu PKP została zamknięta razem z trasą wzdłuż ulicy Dworcowej 25 stycznia 1990 roku z powodu zagrożenia wybuchem gazu.Od roku 1997 pętla była odcięta od reszty sieci,a obecnie,w związku z przeprowadzonymi w ostatnich latach remontami drogowymi,znaczna jej część uległa likwidacji.Po odbudowie tej linii tramwaje w rejonie Dworca Głównego kończą trasę na nowej pętli Rycerska.
Zajezdnie
Obecnie w Bydgoszczy działają dwie zajezdnie tramwajowe:"Łoskoń"(Fordon) i "Toruńska".
  • Zajezdnia Toruńska
Oddana do użytku 22 lipca 1959 roku Zajezdnia Toruńska należy do MZK Bydgoszcz.Stacjonuje tu większość wagonów eksploatowanych liniowo oraz gospodarcze i historyczne.Zajezdnia była kilkakrotnie rozbudowywana:w 1982,1998 i 2002 r.Tramwaje stacjonują na 20 torach odstawczych,a w hali znajduje się siedem kanałów.Oprócz tego na terenie zajezdni znajduje się hala naprawy wózków,hala techniczna oraz malarnie
  • Zajezdnia Łoskoń
Oddana do użytku 16 stycznia 2016 roku Zajezdnia Łoskoń(Fordon)należy do spółki Tramwaj Fordon
Rozbudowa sieci
Linia do Fordonu
Pierwsze plany zbudowania nowej linii do Fordonu sięgały początku istnienia tego 70-tysięcznego osiedla.Względy finansowe powodowały jednak,że budowa linii odsuwana była na kolejne lata.Ostatecznie w roku 2009 przystąpiono do prac projektowych,które ukończono w roku 2012.W 2013 r.rozpoczęła się budowa trasy o długości 9,5 km wraz z estakadą z przystankiem i przejściem na perony kolejowe stacji Bydgoszcz Wschód.Trasa zaczyna się przy ulicy Wyścigowej(gdzie w nowej lokalizacji powstała pętla awaryjna),skąd przechodzi wspomnianą estakadą nad torami linii kolejowej do Torunia do ul.Lewińskiego po drugiej stronie torów kolejowych.Dalej trasa prowadzi wzdłuż ul.Lewińskiego i (za skrzyżowaniem z Jasiniecką)ul.Akademicką.Przy ulicy Korfantego znajduje się pętla awaryjna.Następnie tory kierują się do skrzyżowania z ulicą Andersa,gdzie pierwotnie miał powstać węzeł komunikacyjny.Po skręcie w lewo trasa skierowana jest wzdłuż Andersa,mija ulicę Wyzwolenia.Kolejna pętla powstała w rejonie ulicy Piłsudskiego.Dalej tory ułożone są wzdłuż ul.Andersa do ulicy Geodetów(pętla Łoskoń),gdzie w dalszych planach przewidziana jest budowa zajezdni tramwajowej.Inwestycja miała kosztować według kosztorysu 437308983,67 zł(z czego 209768552,18 zł pochodziło z funduszy UE),a jej zakończenie planowane było na 31 grudnia 2015.Rozstrzygnięty w 2013 r.przetarg na realizację linii wygrało konsorcjum złożone z firm„Gotowski”Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe sp.z o.o.Przedsiębiorstwa Robót Mostowych„Mosty Łódź”SA,Feroco SA,Przedsiębiorstwa Inżynieryjnych Robót Kolejowych„TOR-KRAK”sp.z o.o.Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia SA oraz czeskiej spółki Metrostav a.s.podejmując się realizacji zadania za kwotę 290 mln zł i pokonując takie firmy,jak szwedzka Skanska,austriacki Strabag,włoskie Astaldi oraz portugalski Dragados.Najdroższa złożona oferta opiewała na kwotę 405 mln zł,a kwota,jaką inwestor przeznaczył na realizację zamówienia,to 307,5 mln zł.22.10.2013 r.nastąpiło podpisanie umowy na realizację inwestycji.Budowa nowego odcinka powiązana była z zakupem za 109 mln zł 12 nowych,pięcioczłonowych tramwajów niskopodłogowych z klimatyzacją,niezbędnych do obsługi wydłużonych linii.Budowa linii wiązała się z przebudową 14 skrzyżowań,z których część zostanie wyposażona w sygnalizację świetlną zapewniającą pierwszeństwo tramwajom.Na linii powstanie 13 par przystanków(Fordońska-Wyścigowa,Bydgoszcz Wschód,Akademicka-Rejewskiego,Akademicka-Romanowskiej,Pętla Korfantego,Akademicka-Kaliskiego,Akademicka-Igrzyskowa,Andersa-Kleeberga,Andersa-Skarżyńskiego,Andersa-Wolna,Andersa-Wyzwolenia,Andersa-Gieryna,Łoskoń(pierwotnie:Geodetów).Pierwotnie przewidywano,że budowaną trasą kursować będą linie 3 z ul.Rycerskiej(w godzinach szczytu co 7,5 min.poza tym co kwadrans)oraz 7 z Kapuścisk(co 15 min.)Jesienią 2014 r.podano do publicznej wiadomości,że uruchomione zostaną również linie 9(na Wilczak)oraz 10(do Lasu Gdańskiego),a część kursów będzie rozpoczynała bieg nie na pętli końcowej Łoskoń,a na pętli Piłsudskiego.Czas przejazdu od początku linii w Fordonie do Ronda Fordońskiego wynosić miał 29 min.Ronda Jagiellonów 34 min.a do Dworca Głównego 40 min.Częstotliwość kursowania w godzinach szczytu miała wynosić łącznie 3 lub 5 minut.Pierwsza jazda testowa tramwaju na nowej trasie odbyła się 12 listopada 2015.Centrum Unijnych Projektów Transportowych przesłało podpisaną umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą:„Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego w Bydgoszczy”w ramach działania 7.3:Transport miejski w obszarach metropolitalnych priorytetu VII:Transport przyjazny środowisku Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013.Wartość całego projektu ogółem(budowa linii,zakup taboru,przebudowa stacji Bydgoszcz Wschód)wynosi 437.308.983,67 zł brutto,w tym uzyskane dofinansowanie ze środków europejskich 209.768.552,18 zł brutto.Uruchomienie linii nastąpiło 16 stycznia 2016.
Torowisko w ciągu ul.Kujawskiej
Ważne dla zwiększenia roli tramwajów w komunikacji połączenie linii tramwajowej przebiegającej przez Rondo Bernardyńskie z torowiskiem zlokalizowanym w ciągu ulicy Wojska Polskiego,planowane do realizacji w latach 2015-2017(długość odcinka 600 m;szacowany koszt:130 mln zł;termin zakończenia inwestycji VI 2017 r.)Plan zakłada przebudowę ronda Kujawskiego(obniżenie niwelety ronda o 2 m) i likwidację pętli tramwajowej znajdującej się w jego bezpośrednim sąsiedztwie,przebudowę pętli Magnuszewska w celu umożliwienia wjazdu na nią od strony zachodniej oraz budowę rozjazdów umożliwiających jazdę z ulicy Wojska Polskiego w ulicę Glinki.Na rondzie Bernardyńskim powstaną nowe przystanki dla tramwajów jadących w kierunku Wzgórza Wolności.Inwestycja ma zostać zgłoszona do regionalnego programu operacyjnego dla województwa na lata 2014-2020.
Torowisko w ciągu ul.Solskiego,Pięknej,Szubińskiej i Kruszwickiej(przez osiedle Szwederowo)
Planowane do realizacji do 2020 r.łącznie z torowiskiem na ul.Kujawskiej.
Most Kazimierza Wielkiego/ul.Perłowa
Spięcie torowiska tramwajowego w ulicy Fordońskiej poprzez kolejną przeprawą tramwajową przez Brdę z układem torowiska w ulicy Toruńskiej spowoduje skrócenie czasu przejazdu pasażerów pomiędzy wschodnią a południową częścią miasta.Z uwagi na niższe koszty realizacji(możliwość budowy krótszego mostu)oraz możliwość zapewnienia lepszej obsługi osiedla Bartodzieje wariant z mostem na osi ul.Perłowej uznawany jest przez Miejską Pracownię Urbanistyczną za bardziej optymalny względem trasy przez Most Kazimierza Wielkiego,planowanej historycznie jako pierwsza i przewidzianej do realizacji łącznie z drugą nitką trasy drogowej.Rozpoczęcie inwestycji planowane jest ok.2020 roku.
Dalsze inwestycje
W latach 2025–2040 rozpatrywana jest dalsza rozbudowa sieci tramwajowej:

  • na osiedle Miedzyń przedłużenie torowiska w ciągu ul.Nakielskiej do ul.Plażowej
  • wokół starego miasta torowisko wzdłuż Wałów Jagiellońskich Grudziądzkiej Poznańskiej Kruszwickiej(aktualnie miasto nie przewiduje realizacji tego połączenia)
  • na osiedle Błonie torowisko od ul.Pięknej wzdłuż Szubińskiej do ul.Ks.Schulza,ewentualnie wzdłuż ostatniej w rejon wyremontowanej stacji kolejowej Bydgoszcz Błonie
  • do Myślęcinka inwestycja nie została uwzględniona w Studium Transportowym miasta Bydgoszczy wraz z oceną stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego Bydgoszcz,październik 2012 r.
Ciekawostki

  • Przystankiem o największym natężeniu ruchu i potoków pasażerskich jest Rondo Jagiellonów,gdzie przystanek ma 7 linii 2,3,4,5,6,8,10
  • Linią o najdłuższej trasie jest linia 3(18,3 km),a najkrótszą 1(ok.6,7 km)
  • Największą częstotliwość posiadają linie 4,5 i 8
  • Obecnie najstarszym wagonem liniowym jest Konstal 805Na #226 z 1980 roku
  • 80% bydgoskich torowisk jest wydzielonych
  • Na ulicy Długiej przed Wełnianym Rynkiem doprzęgano drugiego konia do tramwaju z powodu znacznego wzniesienia
  • Przedsiębiorstwo posiada najstarszy elektryczny wagon tramwajowy w Polsce Herbrand VNB-125#14 z 1896 r.
  • Przedsiębiorstwo również posiada drugi najstarszy tramwaj Herbrand GE-58 #120 z 1898 r.
  • Pierwszym Naczelnikiem Tramwajów Miejskich w Bydgoszczy był Jan Malak,który sprawował tę funkcję w latach 1923-1936
  • W grudniu 2015 r.zorganizowano konkurs na wybranie spośród 20 kandydatów 12 patronów dla nowo zakupionych tramwajów.Spośród proponowanych kandydatów patronami tramwajów zostali Ernst Conrad Peterson,Jerzy Sulima-Kamiński,Teodor Kocerka,Ferdinand Lepcke,Zdzisław Krzyszkowiak,Józef Święcicki,Leon Barciszewski,Jan Biziel,Pola Negri,Leon Wyczółkowski,Mieczysław Połukard i Marian Rejewski.Odrzucono kandydatury następujących osób:Witold Bełza,Teresa Ciepły,Adam Grzymała-Siedlecki,Hieronim Konieczka,Jan Maciaszek,Ryszard Markwart,Tadeusz Nowakowski,Marian Turwid

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz