czwartek, 28 stycznia 2016

Tadeusz Szeligowski

Ur.13 września 1896 we Lwowie,zm.10 stycznia 1963 w Poznaniu polski kompozytor,pedagog,prawnik i animator życia muzycznego.
Życie i twórczość
Studia muzyczne odbył w Konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie w latach 1910-1914,gdzie studiował grę fortepianową pod kierunkiem Villema Kurza,a następnie w Krakowie,gdzie kształcił się w zakresie gry fortepianowej u A.Petersa oraz w zakresie kompozycji u Bolesława Wallek-Walewskiego.Studiował ponadto muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz prawo,z którego uzyskał w 1922 roku na UJ doktorat.Studia muzyczne uzupełniał w latach 1929-1931 w Paryżu u Nadii Boulanger(kompozycja) i Paula Dukasa(instrumentacja).W okresie międzywojennym działał w Wilnie jako adwokat,wykładowca w Konserwatorium Muzycznym i animator życia muzycznego.Po zakończeniu II wojny światowej przebywał początkowo w Lublinie,a od 1947 r.do końca życia w Poznaniu.W latach 1947-1950 był kierownikiem Państwowej Wyższej Szkoły Operowej.Z jego inicjatywy utworzona została Filharmonia Poznańska,której w latach 1947-1949 był dyrektorem.Ponadto,był inicjatorem festiwalu muzyki współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna oraz jednym z organizatorów Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im.H.Wieniawskiego.Od 1932 roku prowadził klasę kompozycji w konserwatorium w Wilnie,a w 1950 roku w Państwowych Wyższych Szkołach Muzycznych w Poznaniu i w Warszawie.Do licznej grupy jego absolwentów kompozycji należą m.in.Zbigniew Bargielski,Augustyn Bloch,Joanna Bruzdowicz,Henryk Czyż,Jan Fotek,Benedykt Konowalski,Andrzej Koszewski,Włodzimierz Kotoński,Wojciech Łukaszewski,Tadeusz Wojciech Maklakiewicz,Bernadetta Matuszczak,Bolesław Ocias,Zbigniew Penherski,Witold Rudziński,Marek Sart,Władysław Słowiński,Aleksander Szeligowski,Antoni Szuniewicz.Zmarł w 1963 roku w Poznaniu i pochowany został na cmentarzu górczyńskim.W 1965 roku jego trumnę przeniesiono do Krypty Zasłużonych Wielkopolan w podziemiach kościoła św.Wojciecha w Poznaniu.Tadeusz Szeligowski prowadził także aktywną działalność organizatorsko-społeczną.W latach 1951-1954 pełnił funkcję prezesa Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.Od 1953 roku działał w Radzie Programowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego,Radzie Centralnej COPSA oraz Radzie Kultury przy Ministerstwie Kultury i Sztuki.Zajmował się także publicystyką muzyczną.Pisał na łamach„Kuriera Wileńskiego”,„Tygodnika Wileńskiego”,„Muzyki” i „Kuriera Poznańskiego”.
Za twórczość kompozytorską Tadeusz Szeligowski otrzymał szereg nagród:

  • 1949 r.nagroda na II Konkursie Kompozytorskim im.F.Chopina za Sonatę fortepianową
  • 1949 r.II nagroda na Konkursie Polskiego Radia za utwór Panicz i dziewczyna
  • 1950 r.Nagroda Państwowa II stopnia za utwory:Paw i dziewczyna,Arion,Wesele lubelskie
  • 1951 r.Nagroda Państwowa I stopnia za operę Bunt żaków
  • 1957 r.Nagroda Prezesa Rady Ministrów za twórczość muzyczną dla dzieci i młodzieży
  • 1963 r.Nagroda ZKP za całokształt twórczości

Otrzymał ponadto szereg nagród o charakterze państwowym.
Należą do nich m.in.:

  • Nagroda Muzyczna Miasta Poznania
  • Złoty Krzyż Zasługi
  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski
  • Na domu przy ul.Chełmońskiego 22 w Poznaniu,w którym mieszkał od 1947 r.w roku 1966 odsłonięto tablicę pamiątkową(proj.Józef Kopczyński)
  • W kraju znajdują się Szkoły Muzyczne Jego imienia

Kompozycje
Instrumentalne
Orkiestrowe

  • Z chłopa król uwertura do komedii Piotra Baryki na orkiestrę(1926 r.)
  • Kaziuki suita na orkiestrę(1928-29)
  • Koncert na orkiestrę(1930 r.)
  • Suita archaiczna na orkiestrę(1930 r.)
  • Mała suita na orkiestrę(1931 r.)
  • Koncert klarnetowy(1933 r.)
  • Andante na klarnet i orkiestrę(1933 r.)
  • Niebieski ptak suita na orkiestrę(1936 r.)
  • Epitafium na śmierć Karola Szymanowskiego na orkiestrę smyczkową(1937 r.)
  • Suita kolędowa na orkiestrę smyczkową(1939 r.)
  • Koncert fortepianowy(1941 r.)
  • Suita lubelska na małą orkiestrą(1945 r.)
  • Kupałowa noc suita na orkiestrę(1945 r.)
  • Nokturn na orkiestrę(1947 r.)
  • Uwertura komediowa na małą orkiestrę symfoniczną(1952 r.)
  • Paw i dziewczyna,suita baletowa na orkiestrę(1953 r.)
  • Cztery tańce polskie na orkiestrę symfoniczną(1954 r.)

Kameralne

  • Pieśń litewska na skrzypce i fortepia (1928 r.)
  • Kwartet smyczkowy nr 1(1928-29)
  • Ricercar na 4 głosy instrumentalne lub wokalne(1931 r.)
  • Kwartet smyczkowy nr 2(1934-35)
  • Trio na obój,altówkę i wiolonczelę(1935 r.)
  • Rybi bal,pieśń na zespół dziecięcy(1937 r.)
  • Air grave et air gai na rożek angielski i fortepian(1940 r.)
  • Nokturn na wiolonczelę i fortepian(1943 r.)
  • Taniec na wiolonczelę i fortepian(1943-45)
  • Poemat na wiolonczelę i fortepian(1943-45)
  • Pastorale na wiolonczelę i organy(1943-45)
  • Sarabanda na wiolonczelę i organy(1943-45)
  • Orientale na wiolonczelę i fortepian(1945 r.)
  • Kwintet na instrumenty dęte(1953 r.)
  • Sonata na flet i fortepian(1953 r.)
  • Na łące,suita na 2 fortepiany(1955 r.)
  • Trio na skrzypce,wiolonczelę i fortepian(1955-56)
  • Polskie piosenki miłosne na flety proste(1959 r.)

Solowe(fortepianowe)

  • Wariacje na temat pieśni ludowej na fortepian 1927 r.)
  • Gitary z Zalamei na fortepian(1938-39)
  • Sonatina na fortepian(1940-41)
  • Taniec rosyjski na fortepian(1942 r.)
  • Sonata d-moll na fortepian(1949 r.)
  • Dwie etiudy na podwójne dźwięki na fortepian(1952 r.)
  • Drobne utwory na fortepian(1952 r.)
  • Drobiazgi na 4 ręce na fortepian(1952 r.)

Wokalne
Na głosy solowe

  • Nos qui sumus motet na 2 głosy męskie(1929 r.)
  • O vos omnes motet na 3 głosy żeńskie(1929 r.)
  • Timor et tremor motet na kontralt i tenor(1929 r.)
  • Missa de Angelis na 3 głosy żeńskie(1942 r.)
  • Ave Maria na 3 głosy żeńskie(1943 r.)
  • Regina coeli laetare na 3 głosy żeńskie(1943 r.)
  • Popule meus na 3 głosy żeńskie(1943 r.)
  • Veni Creator na 3 głosy żeńskie(1943 r.)

Na chór a cappella

  • Dwie pieśni białoruskie na chór mieszany(1930 r.)
  • Pod okapem śniegu kolęda na chór mieszany(1933-34)
  • Angeli słodko śpiewali motet na chór mieszany(1934 r.)
  • Przepióreczka białoruska pieśń ludowa na chór męski(1934 r.)
  • Regina coeli laetare na chór mieszany(1934 r.)
  • Już nam czas na chór męski(1935 r.)
  • Pieśń żeglarzy na chór mieszany(1938 r.)
  • Psalm radosny in memoriam Guillaume Dufay na chór mieszany(1938 r.)
  • Msza na chór żeński(1942 r.)
  • Stabat Mater na chór mieszany(1943 r.)
  • Pange lingua na chór mieszany(1943 r.)
  • Pięć pieśni ludowych z Lubelszczyzny na chór żeński lub dziecięcy(1945 r.)
  • Pięć pieśni ludowych z Lubelszczyzny na 3-głosowy chór mieszany(1945 r.)
  • Cztery pieśni weselne z Lubelszczyzny na chór mieszany(1945 r.)
  • Koszałki-opałki,scherzo na chór męski(1946 r.)
  • A wyjrzyjcież,pacholęta,pieśń na chór mieszany(1948 r.)
  • Pieśń 10-lecia[wersja II]na chór mieszany a cappella(1955 r.)
  • Psalm CXVI„Laudate Dominum”na chór mieszany lub chłopięcy(1960 r.)

Wokalno-instrumentalne
Na głos i fortepian

  • Wanda,pieśń na głos i fortepian(1927 r.)
  • Pieśni ludowe litewskie na głos i fortepian(1927 r.)
  • Pieśni zielone na głos i fortepian(1929 r.)
  • Lilie ballada na głos i fortepian(1929 r.)
  • Dęby elegia na głos i fortepian(1929 r.)
  • W olszynie idylla na głos i fortepian(1929 r.)
  • Chmiel pieśń weselna na głos i fortepian(1929 r.)
  • Alegorie kwietne na głos i fortepian(1934 r.)
  • Piosenki do słów Jarosława Iwaszkiewicza na głos i fortepian(1945 r.)
  • Zielona brzózko,piosenka na głos i fortepian(1947 r.)
  • Dziewczyno moja,pieśń na głos i fortepian(1947 r.)
  • Od Różana trakt,piosenka na głos i fortepian(1947 r.)
  • Arion na tenor z fortepianem(1949 r.)
  • Demon na tenor z fortepianem(1949 r.)
  • Gołębie na sopran i fortepian(1949 r.)
  • Ballada o Kostce Napierskim na głos i fortepian(1951 r.)
  • Piosenka o trzech Mauretankach na głos i fortepian(1953 r.)
  • Soledad na głos i fortepian(1960 r.)
Na różne zespoły wokalno-instrumentalne

  • Psalm XVI oratorium(1931 r.)
  • Msza łacińska na chór mieszany i organy(1932 r.)
  • Wiśnia blues na głos,wiolonczelę i fortepian(1934 r.)
  • Ave Maria na sopran,chór żeński i organy(1943 r.)
  • Aria na sopran i organy(1943 r.)
  • Siadajcie wszyscy wokoło z nami,suita 12 pieśni popularnych z lat 1810-1875 na chór mieszany(lub sopran i alt) i fortepian(1945 r.)
  • Tryptyk na sopran i orkiestrę(1946 r.)
  • Kantata o sporcie„100 m”na głos solo,chór i orkiestrę(1948 r.)
  • Suita weselna na sopran,tenor,chór żeński,chór mieszany i fortepian(1948 r.)
  • Wesele lubelskie na sopran,chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną(1948 r.)
  • Panicz i dziewczyna,dialog muzyczny na sopran,baryton,chór mieszany i orkiestrę lub fortepian(1948-49)
  • Rapsod na sopran i orkiestrę(1949 r.)
  • Karta serc,kantata na sopran,chór mieszany i orkiestrę symfoniczną(1952 r.)
  • Zosia,suita na chór z towarzyszeniem orkiestry(1952 r.)
  • Renegat,ballada na bas i orkiestrę lub fortepian(1953 r.)
  • Pieśń 10-lecia wersja I na chór mieszany z fortepianem(1955 r.)
  • Odys płaczący i opuszczony,opera-oratorium radiowe na głosy recytujące,chór i orkiestrę symfoniczną(1962 r.)
Rex inclitus(Rex gloriosus)utwór niedokończony,kantata na głosy solowe,chór i orkiestrę symfoniczną(1962 r.)
Sceniczne

  • Paw i dziewczyna,balet w 3 obrazach(1948 r.)
  • Bunt żaków,opera w 4 aktach(1951 r.)
  • Krakatuk,opera w 3 aktach z prologiem(1954 r.)
  • Mazepa,balet w 3 aktach(1957 r.)
  • Teodor Gentleman,opera w 2 aktach(1960 r.)

Odznaczenia

  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski(1952 r.)
  • Złoty Krzyż Zasługi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz