Właśc.Emil Wiesław Müldner-Nieckowski(ur.20 sierpnia 1915 w Zatorze,zm.2 września 1982 w Warszawie)polski rzeźbiarz,malarz,rysownik,architekt wnętrz.Pochodził ze spolonizowanej w XVIII w.gałęzi niemieckiego rodu Müldner de Mülheim herbu własnego.W czasie II wojny światowej zgodnie z tradycją rodzinną posłużył się nazwiskiem Władysław Nieckowski(dosłowne spolszczenie nazwiska Müldner),którego po raz pierwszy użył jego dziadek Wilhelm Müldner,kiedy
uciekał z Sybiru jako zesłany tam powstaniec styczniowy(1867 r.)Imię Emil występuje tylko w dokumentach oficjalnych nigdy go nie używał.
Życiorys
Był synem inż.Gustawa Müldnera,profesora lwowskiej Szkoły Technicznej,który był także malarzem,ale
nie wystawiał ani nie sprzedawał swoich prac.Jego matka,Sława Müldner-Wygrzywalska z d.Łapicka,była malarką,głównie akwarelistką i konserwatorem zabytków.Dzieciństwo i młodość spędził we Lwowie.Ukończył IV Gimnazjum im.Jana Długosza,potem prawo na Uniwersytecie Lwowskim(nigdy tego zawodu nie uprawiał,choć przygotowywał pracę doktorską,której obronę uniemożliwił wybuch wojny),a także rzeźbę i malarstwo w
Académie de la Grande Chaumiére w Paryżu(1933-1939)oraz architekturę
wnętrz w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu(1954-1961).W
czasie wojny był żołnierzem Armii Krajowej,ps.„Mały”.W latach 1945-1949 mieszkał w Zielonej Górze,był jednym z pionierów
polskiego zasiedlenia tego miasta.Stworzył tam m.in.kabaret„Zielony
Kot”,brał udział w organizowaniu życia artystycznego.W 1949 r.przeniósł
się z rodziną do Warszawy,gdzie mieszkał do śmierci.Przez wiele lat tworzył w pracowni przy ul.Świętojańskiej na Starym Mieście.Był także związany z Podkową Leśną,gdzie pod koniec życia wybudował nową pracownię rzeźbiarską.Ojciec polskiego pisarza Piotra Müldnera-Nieckowskiego i polskiego rzeźbiarza Jacka Müldnera-Nieckowskiego.Pochowany na Starych Powązkach w Warszawie,w Alei Zasłużonych,we wspólnym grobie z matką.Był aktywnym członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków(ZPAP),m.in.przez wiele lat jego wiceprezesem.W ramach ZPAP stworzył
Komisję Medalierską,która miała za zadanie promować polskich artystów
rzeźbiarzy zajmujących się medalierstwem,a zwłaszcza przyciągać do tego gatunku rzeźby młodych artystów.Komisja
ta odegrała dużą rolę w propagowaniu polskiego medalu za granicą.Pozostawał jej przewodniczącym do śmierci w 1982 r.
Twórczość
Jako
rzeźbiarz i malarz uprawiał realizm,ale pozbawiony mimetyzmu,odwzorowywania rzeczywistości;wolał impresję i ekspresję.Jego styl
cechował się skrótem rysunku,syntezą płaszczyzn i brył.Rzadko
wykonywał dzieła w innej konwencji obowiązujący w latach 60 abstrakcjonizm
uważał za przemijającą modę,która ogranicza inwencję twórczą i nie
wymaga szczególnych zdolności plastycznych,choć nie wykluczał istnienia
arcydzieł abstrakcjonistycznych: wysoko cenił np.Henry’ego Moore’a,Brăncuşiego.Za arcymistrza rzeźby uważał jednak Michała Anioła.Uznanie na świecie zyskał głównie jako autor medali artystycznych,które rzadko tworzył na zamówienie lub w celach pamiątkowych.Otrzymywał jednak także nagrody na międzynarodowych konkursach na
pomniki(np.Pomnik Buddy w New Delhi,Pomnik Chana Asparucha w Sofii).Sztukę medalierstwa
uważał za dziedzinę rzeźby,która nie ma nic wspólnego z rzemiosłem.Jego zdaniem medal może mieć charakter równie monumentalny co rzeźba
pełna.Był współtwórcą tego kierunku w rzeźbie po II wojnie światowej.Jako jeden z pierwszych zrezygnował z klasycznych form medalu o
kształtach geometrycznych(koło,wielokąt).W modelowaniu medali dążył
do uzyskania wyrazistego efektu przestrzennego przy zachowaniu
maksymalnej płaskości reliefu,z wykorzystaniem skrótu rysunku
rzeźbiarskiego.Wrażenie„bryły w płaskiej powierzchni”potęgowało się
dzięki opracowanym przez niego nowym technikom trwałego patynowania
metali,nadającego im zmienną,zimną kolorystykę(zieleni,błękitów,szarości).Próbował również innych technik,m.in.ceramiki,rzeźbienia w
szkle,wykorzystania grafiki w rzeźbie.Niektóre jego prace miały formę
pośrednią między medalem a małą rzeźbą pełną.Był autorem licznych rzeźb wolnostojących i wkomponowanych w
architekturę Starego i Nowego Miasta oraz w innych miejscach Warszawy(m.in.Biały niedźwiedź,Rynek Nowego Miasta,Osaczony dzik,ul.Freta,Cztery wiatry,ul.Długa 38/40,Tympanon Pałacu Prymasowskiego,Dziewczyna z książką,Park Kultury,Słońce i motyl,Osiedle Młodych,Gladiator rzeźba nad szczytem tympanonu Pałacu Krasińskich),płaskorzeźb(np.we wnętrzach Pałacu Ostrogskich przy ul.Tamka w Warszawie),pomników(m.in.Stefan Żeromski,Warszawa,ul.Obozowa róg Deotymy;Mickiewicz na Krymie,1976 r.Biblioteka Miasta Stołecznego Warszawy,ul.Koszykowa 26).Uprawiał także sztukę sakralną,np.w kościele pw.Świętej Trójcy w Białobrzegach(miasto w woj.mazowieckim)znajdują się dwa jego duże obrazy„Święci Apostołowie Piotr i Paweł”(1959 r.)„Święty Roch”(1959 r.)obydwa utrzymane w stylu realizmu
postimpresjonistycznego,„Droga Krzyżowa”,rzeźbiarskie zwieńczenie
ołtarza(„Aniołki”),tabernakulum,płaskorzeźba„Matka Boska
Ostrobramska”.Do jego ważniejszych wystaw indywidualnych należały ekspozycje w
Zakopanem(1955 r.)Warszawie(1956,1965,1976,1977 r.a w Zachęcie
1979-1980),Paryżu(1960 r.)Hamburgu(1965 r.)w Zielonej Górze(głośna wystawa pośmiertna 1995 r.)Ponadto brał udział w ponad 400
wystawach zbiorowych w kraju i za granicą,m.in.w Salonie Jesiennym w
Paryżu(1960 r.m.in.obraz Dachy Paryża).Otrzymał liczne nagrody artystyczne za rzeźby,obrazy,grafiki i
medale w kraju i za granicą,m.in.Nagrodę rządu francuskiego„Za wkład w
życie twórcze Paryża”(1960 r.)Nagrodę Miasta Warszawy za całokształt
twórczości artystycznej(1978 r.)Nagrodę Ministra Obrony Narodowej w
dziedzinie plastyki(1980 r.)nagrody na międzynarodowych konkursach
medalierskich(Arezzo 1964,1965,1967 r.Paryż 1967,1975 r.Madryt 1968 r.Montecatini 1969 r.Moskwa 1970 r.)Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych w kraju i
za granicą.Największy zbiór rzeźb,medali,obrazów i rysunków
zgromadziło Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.Duży zbiór medali posiada Muzeum Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu.Medale i rzeźby pełne znajdują się także w innych muzeach,np.w Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Narodowym w Warszawie,Museo Dantesco w Ravennie(Włochy),British Museum w Londynie i wielu innych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz