Powstała w pełni 30 lipca 1915 roku,zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni.Jest jedną z dwóch kolei wąskotorowych na północnym Mazowszu,obok Nasielskiej Kolei Dojazdowej (obecnie nieczynnej).W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne.Ludwik Krasiński,wprowadzając uprawę buraków cukrowych,wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego,w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód,Niemcy
wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława Przasnysz,a 30 lipca linia
była już gotowa.W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód
zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej,tak
więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem,a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki,Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią szerokotorową.W latach 20 połączona z"Węzłem Ciechanowskim".Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946.Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm,około roku 1960 linię przekuto na 750 mm.Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku.Linia kolejki biegnie z Mławy przez Grudusk Przasnysz Krasne do Makowa Mazowieckiego i wynosi 74 km.Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza,sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.W chwili obecnej kolej jest nieczynna.We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.W roku 2014 Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza
otrzymała 0,5 mln dotację na przywrócenie do użytku kolei wąskotorowej
na 12 km odcinku Leszno Przasnysz Górki oraz 22 km dla ruchu drezyn
rowerowych.Przyznana dotacja przeznaczona została zarówno na naprawę
torowiska(około 22 km),jak i na remonty peronów w Przasnyszu(tu
również odremontowana została stacja),w Lesznie i Górkach.Naprawione
zostaną także lokomotywa i wagony,przy czym jeden z nich zostanie dostosowany do potrzeb rodzin z małymi dziećmi oraz osób
niepełnosprawnych.Ponadto zakupione zostały drezyny rowerowe.Aktualnie w miejscowości Czernice Borowe znajduje się parowóz HF nr 14252 jako pomnik oraz sprawny skład składający się z lokomotywy WLs150-7615 oraz 1 wagonu letniaka.Umieszczono tu również tablicę informacyjną o kolejce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz