środa, 31 sierpnia 2016

Edward Klinik

Ur.21 lipca 1919 w Bochum,zm.24 sierpnia 1942 w Dreźnie polski męczennik II wojny światowej,wychowanek Salezjańskiego Oratorium w Poznaniu,gdzie koledzy nazywali go"Bebisiem",błogosławiony Kościoła rzymskokatolickiego.Był synem Wojciecha i Anastazji z domu Sreiber i miał siostrę Marię.Należał do organizacji"Wojsko Ochotnicze Ziem Zachodnich".Jako pierwszy z piątki aresztowany przez gestapo w sobotę,21 września 1940 roku.Trafił do więzienia w Domu Żołnierza,następnie do hitlerowskiego obozu w Forcie VII i więzienia przy ulicy Młyńskiej.16 listopada 1940 przewieziony został do Wronkach,a później do więzienia sądowego w Berlinie Neukölln(23 kwietnia 1941) i od maja w ciężkim więzieniu Zwickau.Z wyrokiem śmierci wydanym 1 sierpnia 1942,za przygotowywania do zamachu stanu oczekiwał egzekucji w drezdeńskim więzieniu.
Zachowały się zapiski więzienne Edwarda Klinika:
„O Boże,dlaczego włożyłeś tak ciężki krzyż na moje ramiona?Synu,patrz na mnie,jak ja obarczony ciężkim drzewem krzyża z miłości do Ciebie szedłem na Golgotę i nie wydobyłem z piersi mojej słowa skargi,a Ty już teraz narzekasz?Oddaj mi tylko miłość za miłość.Jam dobrowolnie oddał się Tobie cały,stając się więźniem tabernakulum,a Ty ile razy mnie odwiedziłeś?Czy chciałbyś mieć dzisiaj lepiej ode mnie?O Boże,jak ciężko zgrzeszyłem.Rzucając się na kolana,dzisiaj prosić Cię tylko mogę o miłosierdzie,przebaczenie i pokutę.Dziś,wyznając swe winy,wspólnie z żałującym łotrem wołać powinienem.”
W ostatnim liście do rodziny pisał:
„Dziwne są wyroki Boże,lecz musimy się z nimi zawsze pogodzić,gdyż wszystko jest dla dobra Naszej duszy.” 
Beatyfikował go papież Jan Paweł II w 1999 r.w grupie 108 błogosławionych męczenników.Jego wspomnienie liturgiczne obchodzone jest w dies natalis(24 sierpnia) i w grupie męczenników(12 czerwca).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz