Życiorys
Młodość i lata nauki
Edward Abramowski urodził się 17 sierpnia 1868 roku w Stefaninie,w zamożnej rodzinie ziemiańskiej.Był wychowywany w duchu romantyzmu i w atmosferze powstańczych wspomnień.Edward miał dobry kontakt z obojgiem rodziców.Matka Jadwiga zmarła,gdy miał on zaledwie 10 lat.Jego ojciec,Edward,był z wykształcenia prawnikiem.Edward miał także starszą siostrę Marię.Po śmierci matki,wraz z ojcem i siostrą przeniósł się w 1879 roku do Warszawy.Tam rozpoczął prywatną edukację u takich nauczycieli jak:Maria Konopnicka,poprzez którą poznał członków I Proletariatu,Zygmunt Pietkiewicz i Konrad Prószyński.W tym czasie zaczytywał się także w literaturze pozytywistycznej,w dziełach Spencera,Darwina,a także Marksa.Na skutek obserwacji biedy,wykształca się w nim zmysł społeczny.W artykułach Pogadanki o rzeczach pożytecznych(1883 r.) i Pogadanki z gospodarstwa społecznego(1884 r.)głosił idee społecznej edukacji,pomocy i współdziałania oraz samodoskonalenia.Skupiał się w nich na idei braterstwa ludzi,która była istotna w całej jego późniejszej twórczości.Abramowski był dobrym mówcą i nierzadko udawało mu się przekonywać starszych działaczy I Proletariatu do swoich racji.
Studia
W 1885 roku Abramowski rozpoczął studia fizyczne i biologiczne na Wydziale Przyrodniczym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.Zakładał tam kółka młodzieży socjalistycznej,współorganizował przemyt nielegalnej literatury z zagranicy.W latach 1886–1889 studiował filozofię na uniwersytecie w Genewie.Był aktywistą w grupie polskich studentów należących do Zjednoczenia Młodzieży Polskiej.Poświęcił się pracy agitacyjnej,utrzymywał kontakty z kołami rewolucyjnymi w kraju,nauczał w kółkach robotniczych.Te zajęcia pochłonęły go tak bardzo,że wreszcie porzucił studia.
Działalność polityczna i publicystyczna
Na początku 1889 roku Abramowski wrócił do Warszawy.Zaangażował się w pracę nad II Proletariatem i w działalność publicystyczną.Jego artykuły ukazywały się w Bibliotece Robotnika Polskiego i w Tygodniku Powszechnym.W takich publikacjach jak Rewolucja robotnicza,Odkrycie dra Kocha,Dzień roboczy Abramowski skupiał się na marksistowskiej krytyce kapitalizmu.Wskazywał,że własność prywatna jest źródłem wyzysku,pisał także o rewolucji społecznej jako o drodze do nowego ustroju.W związku ze sprzeciwem wobec stosowania terroru Abramowski,wraz z kilkoma innymi działaczami,opuścił szeregi II Proletariatu i założył nową organizację Zjednoczenie Robotnicze,które koncentrowało się na pracy propagandowo-oświatowej w środowisku robotniczym.Po śmierci żony Stanisławy Motz wiosną 1893 roku Abramowski wpadł w głęboką depresję.W listopadzie 1892 roku wziął udział w paryskim zjeździe zjednoczeniowym socjalistów polskich,na którym powstała Polska Partia Socjalistyczna.Został wybrany do władz nowo utworzonego Związku Zagranicznego Socjalistów Polskich.
Choroba i rewizja poglądów
Z powodu gruźlicy Abramowski wyjechał na leczenie do Szwajcarii.Zrezygnował z praktycznej działalności politycznej i poświęcił się studiom psychologicznym i socjologicznym.W tym czasie dokonuje także rewizji swoich poglądów odchodzi od ruchu robotniczego i marksizmu.Głosi potrzebę wyjścia poza marksizm i uzupełnienia go niezbędnymi dla teorii społecznej treściami.Akcentuje podmiotowy charakter ludzkiego istnienia i konieczność przemiany moralnej przed proponowanymi zmianami społecznymi.Na początku 1897 roku wrócił do Warszawy.Jego przemiana światopoglądowa jest wyraźna.Abramowski za najważniejsze zadanie uważał teraz refleksję badawczą,działalność publiczną i rozpowszechnianie nowej idei etyki.W takich pracach jak:Zagadnienia socjalizmu,Pierwiastki indywidualne w socjologii,Program wykładów nowej etyki czy Etyka a rewolucja,zwracał uwagę na istotną rolę zmian etycznych w procesach społecznych i konieczność pierwszeństwa rewolucji moralnej przed zmianami społecznymi,samoorganizację i zmianę moralności ludzkiej.W latach 1898–1900 Abramowski prowadził wszechstronną działalność.Angażował się w pracę kół samokształceniowych i tajnych kursów szerzących niezależną oświatę oraz myśl niepodległościową,podejmował inicjowanie grup kształcących się etycznie i propagujących hasła odnowy moralnej.Organizował także komuny głoszące i realizujące postulaty życia etycznego.W tym czasie,poza działalnością społeczną,rozwijał także swoje zainteresowania psychologiczne.W 1904 roku opublikował rozprawę Socjalizm a państwo.Zindywidualizowany,wolny i twórczy człowiek jest dla niego podstawową wartością.W dziele tym znajduje się także krytyka socjalizmu państwowego(i samego państwa)oraz postulat bezpaństwowej organizacji społeczeństwa w formie wolnych zrzeszeń.Abramowski współpracował także z Polskim Związkiem Ludowym,napisał postępowy program dla wsi.Po 1905 roku,zwłaszcza po upadku rewolucji,poświęcił się idei kooperacji,o której napisał takie prace jak:Zasada respubliki kooperatywnej,Znaczenie współdzielczości dla demokracji,Idee społeczne kooperatyzmu oraz Kooperatywa jako sprawa wyzwolenia ludu pracującego.Abramowski opowiadał się za likwidacją państwa i zastąpieniem go związkiem kooperatywnym zrzeszającym na zasadzie dobrowolności wolnych wytwórców,odpowiadających w granicach swych obowiązków za kształtowanie losów własnych oraz świadomie angażujących się w życie społeczne.Przyczynił się do powstania Towarzystwa Kooperatystów,był współzałożycielem pisma spółdzielczego Społem.Kontynuował także ruch etyczny w postaci Związków Przyjaźni.
Ostatnie lata życia
Poglądy
Abramowski sam nie określił nigdy swego systemu ideologiczno-etycznego mianem anarchizmu.Podobnie jak Lew Tołstoj,Edward Abramowski wskazywał,że najpierw należy dokonać moralnego przeobrażenia ludzi muszą oni być bowiem gotowi na wykorzystanie szansy,jaką przyniesie im rewolucja.Abramowski propagował również pokojowe sposoby przekształcenia ustroju społecznego,poprzez zakładanie spółdzielni i zrzeszeń opartych na pomocy wzajemnej.Znajdujemy u niego dosadną krytykę państwa i władzy.Państwo,według Edwarda Abramowskiego,uciska i tępi ludzką indywidualność.Jest ono wszechogarniającą i destrukcyjną instytucją.Uważa on,że państwo,jako zorganizowana siła przymusu i gwałtu nad jednostką,jest jednym ze źródeł nędzy ludzkiej(zarówno fizycznej,jak i moralnej).Abramowski nie jest zwolennikiem używania przemocy.
Zaleca bierny opór w Ustawie Stowarzyszenia„Komuna”propaguje bojkot państwa i wszystkiego,co jest z nim związane:
Komuna nie uznaje żadnego państwa i dąży
do tego,aby wszystkie potrzeby ludzkie zbiorowe,wymagające
organizacji,zaspokajane były przez swobodne stowarzyszenia.Nieuznawanie państwa wyraża się w postępowaniu prywatnym każdego z jej
członków.
a)Członek komuny nie podaje skarg do sądu
b)Nie bierze udziału w sądach przysięgłych
c)Nie świadczy przed sądem,chyba w celu ocalenia podsądnego
d)Nie przyjmuje wezwania sądowego w sprawach cywilnych
e)Nie wykonywa wyroków sądowych,które mu dają moc krzywdzenia kogoś
f)Nie denuncjuje złodziei ani zbrodniarzy przed policją
g)Nie pomaga policji w wykryciu lub schwytaniu przestępcy
h)Nie przyjmuje żadnej posady w służbie policyjnej lub jakiej bądź służbie rządowej
i)Nie bierze udziału w żadnych instytucjach przez rząd zakładanych lub protegowanych(jak np.kuratoria trzeźwości,czytelnie wiejskie,zakłady dobroczynności itp.)
j)Nie bierze udziału w żadnych objawach legalizmu rządowego ani w żadnych składkach przez rząd inicjowanych(jak np.proponowane gminom wiejskim składki na pomniki,szkoły,czytelnie)
k)Jeżeli nie może odmówić złożenia przysięgi(jak np.w wojsku),to jednak nie przywiązuje do niej żadnej wartości wewnątrz sumienia swego
l)Jeżeli nie może odmówić służby wojskowej,to jednak w razie wojny zachowuje się tak,by nie szkodzić ludziom,zatem zupełnie biernie
ł)Nie uznaje żadnych praw cywilnych,jakie rząd daje w małżeństwie nad żoną i dziećmi
m)Nie oddaje dzieci do szkół rządowych
a)Członek komuny nie podaje skarg do sądu
b)Nie bierze udziału w sądach przysięgłych
c)Nie świadczy przed sądem,chyba w celu ocalenia podsądnego
d)Nie przyjmuje wezwania sądowego w sprawach cywilnych
e)Nie wykonywa wyroków sądowych,które mu dają moc krzywdzenia kogoś
f)Nie denuncjuje złodziei ani zbrodniarzy przed policją
g)Nie pomaga policji w wykryciu lub schwytaniu przestępcy
h)Nie przyjmuje żadnej posady w służbie policyjnej lub jakiej bądź służbie rządowej
i)Nie bierze udziału w żadnych instytucjach przez rząd zakładanych lub protegowanych(jak np.kuratoria trzeźwości,czytelnie wiejskie,zakłady dobroczynności itp.)
j)Nie bierze udziału w żadnych objawach legalizmu rządowego ani w żadnych składkach przez rząd inicjowanych(jak np.proponowane gminom wiejskim składki na pomniki,szkoły,czytelnie)
k)Jeżeli nie może odmówić złożenia przysięgi(jak np.w wojsku),to jednak nie przywiązuje do niej żadnej wartości wewnątrz sumienia swego
l)Jeżeli nie może odmówić służby wojskowej,to jednak w razie wojny zachowuje się tak,by nie szkodzić ludziom,zatem zupełnie biernie
ł)Nie uznaje żadnych praw cywilnych,jakie rząd daje w małżeństwie nad żoną i dziećmi
m)Nie oddaje dzieci do szkół rządowych
E.Abramowski,Ustawa Stowarzyszenia„Komuna”,Zielona Góra 1998 r.s.4
W jednym ze swoich pism,w Rewolucji Robotniczej,tak wykłada swoje poglądy:
Partia robotnicza nie może mieć nic
wspólnego z tymi„patriotami”,co pod słowem„ojczyzna”,rozumiejąc swój
własny interes,pragną pogodzić robotników z fabrykantami,a na miejsce
walki klasowej i sprawy robotniczej chcą postawić walkę plemienną i
sprawę narodową,to znaczy chcą tego,żeby robotnicy razem z kapitalistami,jako jeden naród polski walczyli z niemieckim i rosyjskim
narodem...Nie powinniśmy dać się złapać na te plewy.Dla nas robotnicy
niemieccy i rosyjscy tak samo jak robotnicy wszystkich krajów są braćmi,a polscy kapitaliści wrogami.Na dnie sprawy narodowej leży zawsze
interes kapitalistów.Jedności narodowej nie może być tam,gdzie jest
wyzysk;gdzie jedni duszą drugich,tam nie może być braterstwa
E.Abramowski,Rewolucja robotnicza,w:Pisma.Pierwsze zbiorowe wydanie pism o treści filozoficznej i społecznej,t.IV,Warszawa 1924 r.s.98 i n.
Jako przeciwwagę dla socjalizmu państwowego proponuje on socjalizm bezpaństwowy:
Socjalizm rewolucyjno-państwowy musi
zginąć,jak ginie każde kłamstwo,każda rozterka pomiędzy frazesem i
czynem,pomiędzy ideologią którą się głosi a którą się wykonywa i
urzeczywistnia z dnia na dzień.Socjalizm zatem musi stać się(…)bezpaństwowym
Socjalizm a państwo,w:E.Abramowski,Filozofia Społeczna,Warszawa 1965 r.s.316
Ważniejsze prace
- Zagadnienia socjalizmu,Lwów 1899 r.(pod pseud.Z.R.Walczewski)
- Etyka a rewolucja,1899 r.
- Socjalizm a państwo.Przyczynek do krytyki współczesnego socjalizmu,Lwów 1904 r.
- Zmowa powszechna przeciw rządowi,Kraków 1905 r.
- Idee społeczne kooperatyzmu 1907 r.
- Podświadomość normalna 1914 r.(we Francji,pt.Le subconscient normal)
- Pisma,t.I–IV,Warszawa 1924–1928
- Filozofia społeczna.Wybór pism,Warszawa 1968 r.
- Metafizyka doświadczalna i inne pisma,Warszawa 1980 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz