Biografia
Pochodzenie i dzieciństwo
4.Wawrzyniec Gosławski | ||||||
2.Antoni Gosławski(1875-1950) | ||||||
5.Leokadia Łuszczyńska | ||||||
1.Józef Gosławski(1908-1963) | ||||||
6.Apolinary Łuszczyński | ||||||
3.Stefania Łuszczyńska | ||||||
7.Walentyna Sobczyńska | ||||||
Lata 20 i 30 W 1923 r.po ukończeniu szkoły podstawowej w Wąwolnicy,zdał egzamin na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie,ale z powodu zbyt młodego wieku nie został przyjęty.Rozpoczął wówczas naukę w lubelskim Seminarium Nauczycielskim,jednak już po miesiącu zrezygnował i jako miejsce swej edukacji artystycznej wybrał założoną przez Jana Koszczyc-Witkiewicza Szkołę Rzemiosł Budowlanych w Kazimierzu Dolnym.W międzyczasie podejmował też pracę u jednego z warszawskich kupców,a także w zakładzie snycerskim Żywulskiego w Nałęczowie.W 1927 r.rozpoczął naukę w Państwowej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego(PSSZiPA).Jego nauczycielem był wówczas m.in.Henryk Uziembło.W szkole nawiązał także znajomość z Witoldem Chomiczem,z którym w przyszłości się przyjaźnił.W tym okresie mieszkał w bursie prowadzonej przez oo.jezuitów,pracując dorywczo w fabryce mebli.Ważną cezurę w rozwoju artystycznym Józefa Gosławskiego stanowi rok 1929.Ukończył wówczas I i II kurs PSSZiPA,a także wziął udział w pierwszej zbiorowej wystawie rzeźby.W tym samym roku młody artysta nawiązał przejściowy kontakt z grupą Stanisława Szukalskiego,która stawiała się w opozycji do środowiska profesorów krakowskiej ASP.Ostatecznie nie zdecydował się zostać członkiem Szczepu Rogate Serce,jednak w późniejszych okresach myśl twórcza Szukalskiego wielokrotnie inspirowała Józefa Gosławskiego w jego działalności artystycznej.Wbrew hasłom Stacha z Warty kontynuował naukę w Szkole na Wydziale Specjalnym Rzeźby,którą zakończył w 1932 r.z wynikiem bardzo dobrym,a następnie rozpoczął studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Xawerego Dunikowskiego.Po pierwszym semestrze został jednak relegowany z uczelni z powodu problemów związanych z opłacaniem czesnego.W tym samym roku wziął udział w Międzynarodowej Wystawie Karykatury w Wiedniu(w Künstlerhaus),gdzie wyróżniono dwie jego prace rzeźbiarskie Piłsudski i Kasztanka oraz Dunikowski.W 1933 r.odbyła się pierwsza indywidualna wystawa jego dzieł.Zorganizowano ją w Pałacu Sztuki w Krakowie,a jej otwarcia dokonał Ludwik Solski.Jeszcze podczas wernisażu Gosławski otrzymał od Dunikowskiego propozycję powrotu na uczelnię,z której jednak nie skorzystał.W październiku tego samego roku zapisał się do ASP w Warszawie,gdzie przyjęto go na drugi rok bez egzaminów.Pobierał nauki w pracowni profesora Tadeusza Breyera.Udało mu się także uzyskać stypendium na wyjazd do Włoch,w czym pomogli pracownicy Kancelarii Cywilnej Prezydenta RP Stefan Głuchowski i Jan Sampolski.24 lutego 1935 Józef Gosławski wyjechał do Rzymu,by rozpocząć studia na Reale Accademia di Belle Arti e Liceo Artistico.Wykonana przezeń w glinie praca została oceniona na tyle wysoko,że zalecono mu jedynie uzupełnienie przedmiotów teoretycznych trafił wówczas do pracowni profesora Angelo Zanelliego.W tym czasie nawiązał kontakty z innymi przedstawicielami polskich środowisk twórczych w Wiecznym Mieście m.in.z Wiktorem Mazurowskim,Michałem Paszynem,Janem Dzieślewskim i Krystyną Dąbrowską.Gdy w 1936 r.powstała Polska Organizacja Artystów Plastyków„Kapitol”Józef Gosławski został jej wiceprezesem.W tym samym roku prezentował również swoje prace na wystawie tej grupy w Rzymie.W roku następnym artysta zdał egzamin z języka włoskiego i w czerwcu otrzymał dyplom Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych.Pozostał jednak we Włoszech,gdzie odbywał podróże po kraju,studiował sztukę antyczną i renesansową oraz rozwijał kontakty z Antonim Madeyskim,Krystyną Dąbrowską,Józefem i Łucją Oźminami oraz Lechem i Heleną Grześkiewiczami.Tworzył również kolejne dzieła;uczestniczył też w kolejnej wystawie rzeźby w Rzymie.19 lipca 1939 powrócił do Polski,gdyż od 1 września miał objąć stanowisko konserwatora w Zamku Królewskim w Warszawie.Dorobek twórczy z pobytu w Italii zaginął jednak podczas transportu.Według różnych relacji część dzieł,w tym m.in.Popiersie Piłsudskiego,mogła trafić do zamku Villa del Catajo w północnych Włoszech,jednak dalsze ich losy nie są znane.Informacje o znajdowaniu się rzeźb Gosławskiego w Villa del Catajo zostały zweryfikowane przez rodzinę artysty i okazały się fałszywe.Objęcie stanowiska na Zamku zostało uniemożliwione przez wybuch II wojny światowej.We wrześniu,zgodnie z rozkazem płk.Umiastowskiego,opuścił stolicę udając się w kierunku Zaleszczyk.Przedostał się do Nieświeża,do swojej siostry Anny Ellert.Nauczał wówczas rysunku w miejscowej szkole,prowadzonej przez zakonnice.
Lata 40
W styczniu 1940 r.Józef Gosławski razem z siostrą przybył do Wąwolnicy,gdzie spędził lata okupacji niemieckiej.Służbę wojskową uniemożliwiał mu astygmatyzm,współpracował jednak z organizacjami podziemnymi.Podczas lat wojny utrzymywał się z wytwarzania przedmiotów artystycznych.Zajął się również edukacją artystyczną swojego młodszego brata Stanisława.Zwrócił się także ku twórczości medalierskiej powstały wówczas m.in.medale o tematyce martyrologicznej.W 1943 r.podczas pracy nad jednym z nich miała miejsca rewizja SS-manów,jednak dzieło w ostatniej chwili zostało schowane.Po zakończeniu działań wojennych Józef Gosławski przybył do Kazimierza Dolnego,gdzie z własnej inicjatywy rozpoczął prace restauratorsko-konserwatorskie przy kamienicy Pod Świętym Mikołajem.Później nad konserwacją nadzór objęło Ministerstwo Kultury i Sztuki,które reprezentował ówczesny konserwator wojewódzki Jan Zachwatowicz.W pracy,prowadzonej w sezonach letnich,Józefowi Gosławskiemu pomagał brat Stanisław,a od 1948 r.także żona artysty,Wanda.Z tego okresu pochodzi cykl rysunków i kilka akwareli.W roku 1947 Józef Gosławski został zatrudniony jako zastępca profesora w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu gdzie powierzono mu kierownictwo Katedry Rzeźby w Metalu i Medalierstwa.Poznał tam studentkę PWSPP,Wandę Mankin,z którą ożenił się 25 września 1948.Zamieszkali wówczas przy ul.Promienistej,a pracownia rzeźbiarska znajdowała się przy ul.Szamarzewskiego.5 sierpnia 1949 urodziła się ich pierwsza córka Bożena Stefania.W roku 1948 Gosławski otrzymał pierwsze po wojnie duże zamówienie wykonanie sgraffito oraz sześciu postaci świętych dla Bazyliki archikatedralnej św.Jana Chrzciciela i św.Jana Ewangelisty w Lublinie.
Lata 50 i 60
Na początku lat 50 w ówczesnej Polsce zintensyfikowano wdrażanie doktryny socrealistycznej,szczególnie w dydaktyce.
Reorganizacją zostały objęte wyższe uczelnie artystyczne w związku z czym Gosławski mający przed wojną styczność m.in.z Szukalskim i środowiskami artystycznymi Rzymu został z PWSSP zwolniony,o czym sam pisał w następujący sposób:
...ciekawi mnie,jak uporałeś się z trudnościami pierwszej,jak i
drugiej reorganizacji Uczelni.Jeżeli chodzi o mnie,to nie miałem z tym
wiele kłopotu po prostu zostałem zwolniony,a moja pracownia zlikwidowana.
|
||
list Józefa Gosławskiego do Witolda Chomicza z 20 grudnia 1950 roku |
Twórczość
Rzeźby
Medale i plakiety
Zainteresowanie medalierstwem rozbudził w Józwie właśnie mój wuj
Włodzimierz Głuchowski zapalony numizmatyk,z którym zaprzyjaźnili się
jeszcze przed wojną.Wtedy powstały,między innymi,dwie wspaniałe plakiety-portrety:Marszałka Piłsudskiego i robiona na zamówienie,papieża Piusa XII.Odwiedzali się jak tylko mogli i dyskutowali,które
wydarzenia czy rocznice Józwa powinien uwiecznić w metalu.
|
||
Krzysztof Głuchowski:Śladami pradziadów |
Zdarzały się jednak przypadki,gdy wpływ decydentów politycznych na kierunki rozwoju kultury prezentowanej szerokiemu gronu odbiorców był dla twórcy niekorzystny:
Muzeum Narodowe w Krakowie już zakupiło cztery medale,natomiast Muzeum Narodowe w Warszawie mimo entuzjazmowania się przez Dyr.Lorentza,Kust.Jodkowskiego,Kust.Szemiothową i innych odmówiło zakupu.Stało
się to na skutek interwencji warszawskich kacyków.Mimo zaskoczenia
sprawa ta jest do przeżycia,jest tylko żywym przykładem jacy ludzie
decydują w tworzeniu naszej kultury.[...]W Warszawie dowiedziałem się,dlaczego komisja odmówiła zakupu moich medali.Zdziwi Cię to,ale jest
to prawda,co Ci napiszę.Delegat Ministerstwa Kultury i Sztuki mgr...nie zgodził się mówiąc:„Gosławski jeszcze nie umarł,aby kupować jego
prace”.
|
||
list Józefa Gosławskiego do Witolda Chomicza z 18 grudnia 1949 roku |
Jego rolę w tym zakresie jednoznacznie oceniał także dr Adam Więcek:
Odmiennie rozwijała się twórczość Józefa Gosławskiego(1908-1963),nadzwyczaj oryginalnego i uzdolnionego medaliera.[...]Gosławski
dokonał w powojennym medalierstwie polskim istnego przewrotu.Jako jeden
z pierwszych zerwał on w sposób radykalny z tradycyjną formą oraz
kształtem medalu klasycznego.Jego dzieła wyróżniają się rzeźbiarską
fakturą oraz próbą syntetycznego ujmowania tematów.[...]Gosławski jest
klasą dla siebie.Jego sztuka wstrząsająca,dramatyczna,ale jakże
prawdziwa była na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych
czymś zupełnie nowym,zapowiedzią zbliżających się nieuchronnie zmian.
|
||
Adam Więcek:Dzieje sztuki medalierskiej w Polsce |
Monety
Konkurs NBP na monety 2,5 i 10 zł z lat 1957/58
Twórczość Józefa Gosławskiego w zakresie monet związana jest głównie z ogłoszonym w listopadzie 1957 roku przez NBP konkursem.
Jak głosiła broszura z jego warunkami,w związku z trwałością materiału monety miały stać się w przyszłości świadectwem historycznym i artystycznym,zatem:
[...]monety emitowane w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej powinny stanowić dzieło sztuki o wysokiej wartości artystycznej.
|
||
broszura z warunkami konkursu |
Obiegowe
Opis | Nominał | Średnica[mm] | Masa[g] | Metal lub stop | Rant | Okres obiegu | Emitowana w latach |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rybak(Rewers) | 5 złotych | 29 | 3,45 | aluminium | ząbkowany | 1958-1994 | 1958,1959,1960,1971,1973,1974 r. |
Mikołaj Kopernik(Duży;awers i rewers) | 10 złotych | 31 | 12,9 | miedzionikiel | ząbkowany | 1959-1977 | 1959,1961,1962,1965 r. |
Mikołaj Kopernik(Mały;awers i rewers) | 10 złotych | 28 | 9,5 | miedzionikiel | ząbkowany | 1967-1977 | 1967,1968,1969 r. |
Mieszko i Dobrawa(Okolicznościowa;awers i rewers) | 100 złotych | 35 | 20 | srebro(Próba 900) | gładki | 1966-1994 | 1966 r. |
Opis | Nominał | Średnica[mm] | Metal lub stop | Rant | Rok wybicia |
---|---|---|---|---|---|
50 groszy(Rewers) | 50 gr | 23 | nikiel,aluminium,mosiądz | ząbkowany | 1958 r. |
Gałązka dębu(Rewers) | 1 zł | 25 | nikiel,aluminium | ząbkowany | 1958 r. |
Statek Waryński(Awers i rewers) | 5 zł | 29 | nikiel,mosiądz,aluminium | ząbkowany | 1958 r. |
Statek Waryński(Awers i rewers) | 5 zł | 29 | nikiel,aluminium | ząbkowany | 1960 r. |
Atrybuty przemysłu(Rewers) | 5 zł | 29 | aluminium | ząbkowany | 1958 r. |
Atrybuty przemysłu(Rewers) | 5 zł | 29 | nikiel | ząbkowany | 1959 r. |
Kazimierz Wielki(Awers i rewers) | 10 zł | 31 | miedzionikiel,nikiel | ząbkowany | 1964 r. |
Kazimierz Wielki(Wersja z orłem w koronie;awers i rewers) | 10 zł | 31 | miedzionikiel,nikiel | ząbkowany | 1964 r. |
Mieszko i Dobrawa(Profile;awers i rewers) | 100 zł | 35 | nikiel,srebro(Próba 750) | gładki | 1960 r. |
Mieszko i Dobrawa(Profile;awers i rewers) | 100 zł | 35 | nikiel,srebro(Próba 900) | 1000 lecie państwa polskiego | 1966 r. |
W czasie pobytu w Wąwolnicy w latach okupacji wraz z bratem Stanisławem wykonali narzędzia,za pomocą których prace z zakresu rzemiosła artystycznego:
Po wykonaniu dłut brat mój Józef zaczął projektować przedmioty
przemysłu artystycznego.Były to różnego rodzaju talerze,patery,kasetki,papierośnice,kałamarze.Wszystkie[...]były wykonane z dużym
smakiem,żeby jako tako żyć
|
||
Wspomnienia Stanisława Gosławskiego |
Udział w konkursach
Rok | Konkurs | Uwagi |
---|---|---|
1936 r. | Konkurs na popiersie Józefa Piłsudskiego | I nagroda;rzeźba zrealizowana 1938-1939,w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie(RZW. 753);odlew w Muzeum w Turku |
1946/47 | Konkurs na godło państwowe | II nagroda |
1951 r. | Konkurs na rzeźby na pl.Konstytucji w Warszawie | Rzeźba Muzyka znajduje się na budynku przy ul.Koszykowej 34/50 |
1951 r. | Konkurs na odznakę GKKF | I nagroda |
1951 r. | Konkurs na odznakę nagrody państwowej | I nagroda |
1953 r. | Konkurs na pomnik partyzantów w Lublinie | Miejsce przechowywania projektu nieznane |
1953 r. | Konkurs na Łuk Triumfalny w Lublinie | Miejsce przechowywania projektu nieznane |
1953 r. | Konkurs na medal z okazji 500-lecia powrotu Gdańska do Polski | Medal w zbiorach Muzeum w Lublinie(N/440,N/441),Muzeum Narodowego w Poznaniu(E 6376,E 6377,E 10009),Muzeum Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu(MP 145,8106,MP 9202),Zamku Królewskiego w Warszawie kolekcja Kuryłowicza(-4817/602),Zakładu Narodowego im.Ossolińskich(G 2260,G 6390,G 6484)oraz w zbiorach prywatnych |
1955 r. | Konkurs na pomnik Adama Mickiewicza w Poznaniu | Projekt pomnika w zbiorach prywatnych |
1957 r. | Międzynarodowy konkurs na pomnik w Oświęcimiu-Brzezince | Miejsce przechowywania projektu nieznane |
1958 r. | Konkurs na monety |
10 zł I nagroda za projekt Mieszko i Dąbrówka(moneta wyemitowana jako srebrne 100 zł w 1966 r.)10 zł wyróżnienie za projekt Mikołaj Kopernik(moneta weszła do obiegu w 1959 r.)5 zł wyróżnienia:projekt Statek Waryński oraz Rybak(moneta weszła do obiegu w 1958 r.)2 zł dwie II nagrody:projekt Kogutki i projekt rewersu z orłem;wyróżnienie za projekt Łoś
|
1958 r. | I etap konkursu na pomnik Bohaterów Warszawy | Miejsce przechowywania pierwszego projektu nieznane;drugi w zbiorach Muzeum Warszawy(22176) |
1958 r. | Konkurs na medal XV-lecia Ludowego Wojska Polskiego | I,II i III nagroda |
1959 r. | II etap konkursu na pomnik Bohaterów Warszawy | I nagroda(jedna z sześciu);projekt powstał we współpracy z Wandą i Stanisławem Gosławskim,obecnie w zbiorach Muzeum Warszawy(22178) |
1959/1960 | Konkurs na pomnik 1 Armii WP | Projekt powstał we współpracy z Wandą i Stanisławem Gosławskim.Miejsce przechowywania projektu nieznane |
1961 r. | Konkurs na pomnik Juliusza Słowackiego w Warszawie | Jeden z projektów w zbiorach Muzeum Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu(DK.21108),drugi w zbiorach prywatnych |
1962 r. | Konkurs na pomnik Żydów pomordowanych w Lublinie | Projekt pomnika Płonące getto w zbiorach prywatnych |
1962 r. | Konkurs na pomnik Bolesława Prusa w Warszawie | Dwa wyróżnienia honorowe;jeden z projektów powstał we współpracy z Wandą Gosławską;jeden z projektów zbiorach prywatnych,drugi w zbiorach Muzeum Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu(DK.2109) |
Indywidualne
Rok | Miasto | Placówka | Liczba prac |
---|---|---|---|
1933 r. | Kraków | Pałac Sztuki | |
1960 r. | Budapeszt | Ośrodek Kultury Polskiej | 30 |
1963 r. | Warszawa | Dom Wojska Polskiego | 49 |
1968 r. | Wrocław | Ratusz | 80 |
1973 r. | Warszawa | Centralne Biuro Wystaw Artystycznych | 343 |
1974 r. | Warszawa | Galeria Wojskowa DWP | 34 |
1974 r. | Warka | Muzeum im.Kazimierza Pułaskiego | 56 |
1974 r. | Bydgoszcz | Muzeum Okręgowe | 18 |
1987 r. | Lublin | Muzeum Okręgowe | 76 |
1995 r. | Kazimierz Dolny | Muzeum Nadwiślańskie Galeria Letnia | 80 |
1996 r. | Bolesławiec | Bolesławiecki Ośrodek Kultury | 70 |
1997 r. | Chełmno | Muzeum Okręgowe | 50 |
2000 r. | Konin | Muzeum Okręgowe | 84 |
2003 r. | Warszawa | Galeria Domu Artysty Plastyka | 105 |
2014 r. | Orońsko | Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku | |
2014/2015 | Warszawa | Muzeum Rzeźby im.Xawerego Dunikowskiego w Królikarni |
Zbiorowe(wybrane)
Krajowe
Rok | Miasto | Wystawa | Placówka |
---|---|---|---|
1946 r. | Lublin | Festiwal Sztuk | |
1947 r. | Kraków | II Ogólnopolski Salon Zimowy | |
1949 r. | Warszawa | Plastycy w walce o pokój | |
1950 r. | Warszawa | I Ogólnopolska Wystawa Plastyki | |
1951/1952 | Warszawa | II Ogólnopolska Wystawa Plastyki | |
1953 r. | Warszawa | 10 lat Ludowego Wojska Polskiego | |
1953 r. | Lublin | Salon Jesienny ZPAP Okręgu Lubelskiego | |
1954 r. | Warszawa | IV Ogólnopolska Wystawa Plastyki | |
1955 r. | Poznań | Wystawa ZPAP Okręgu Poznańskiego | |
1955 r. | Poznań | Jesienna wystawa ZPAP Okręgu Poznańskiego | |
1958/1959 | Warszawa | Rzeźba warszawska 1945–1958 | |
1959 r. | Warszawa | Warszawa w sztuce współczesnej | |
1959 r. | Warszawa | II Ogólnopolska Wystawa Plastyki Marynistycznej | |
1960 r. | Warszawa | Rzeźba polska 1945–1960 | |
1961/1962 | Warszawa | Polskie dzieło plastyczne w XV-lecie PRL | |
1962 r. | Lublin | Martyrologia i walka Narodu Polskiego 1939–45 | |
1962 r. | Poznań | Salon Jesienny | |
1963 r. | Warszawa | Ogólnopolska Wystawa XX-lecia Ludowego Wojska Polskiego w twórczości plastycznej | |
1963 r. | Warszawa | I Ogólnopolska Wystawa Medalierstwa | |
1963 r. | Warszawa | Warszawa w Sztuce | |
1963 r. | Warszawa | Wystawa w XVIII rocznicę wyzwolenia Oświęcimia | |
1963 r. | Warszawa | Wystawa sztuki użytkowej w XV-lecie PRL | |
1963 r. | Warszawa | Wystawa rzeźb i tkanin Okręgu Warszawskiego ZPAP | |
1964 r. | Warszawa | Warszawa w sztuce | |
1964 r. | Warszawa | Ogólnopolska Wystawa„Tkanina,ceramika,szkło” | |
1965 r. | Warszawa | Wystawa grafiki i rzeźby w XX-lecie PRL | |
1965 r. | Toruń | Odznaczenia,monety i medale PRL | |
1966 r. | Wrocław | Sztuka medalierska w Polsce Ludowej 1945–1965 | |
1969 r. | Warszawa | 25 lat sztuki medalierskiej w Polsce | |
1969 r. | Wrocław | Wystawa ceramiki i szkła w XXV-lecie PRL | |
1969/1970 | Bydgoszcz | Medale PRL | |
1969/1970 | Warszawa | 25 lat rzeźby warszawskiej | |
1970 r. | Poznań | Wojna i pokój w twórczości plastycznej | |
1971 r. | Wrocław | Rzeźba pomnikowa i monumentalna w PRL | |
1971 r. | Toruń | Tematyka kopernikowska w medalierstwie i numizmatyce | |
1971 r. | Bydgoszcz | Miasta polskie w medalach | |
1972 r. | Wrocław | Polskie medale i odznaki medyczne | |
1972 r. | Bydgoszcz | Kobieta w twórczości medalierskiej | |
1972 r. | Bydgoszcz | Sławni Polacy na medalach | |
1974 r. | Lublin | Przegląd rzeźby polskiej 1944-1974 | |
1974 r. | Radom | Współczesna rzeźba portretowa | |
1974 r. | Bydgoszcz | Medale sportowe | |
1974 r. | Bydgoszcz | Medale muzeów polskich | |
1974 r. | Bydgoszcz | Miasta polskie w medalach | |
1974 r. | Warszawa | Przeciw wojnie.Wystawa malarstwa,grafiki,rzeźby ze zbiorów Państwowego Muzeum na Majdanku | |
1977 r. | Bydgoszcz | Monety PRL | |
1977 r. | Bydgoszcz | Ludzie teatru w medalierstwie | |
1979 r. | Wrocław | Współczesne medalierstwo polskie 1944–1979 | |
1979/1980 | Bydgoszcz | Pisarze polscy na medalach | |
1980 r. | Bydgoszcz | Tradycje wojska polskiego | |
1980 r. | Bydgoszcz | Kobieta w twórczości medalierskiej | |
1980 r. | Warszawa | Nauka polska w medalach | |
1985/1986 | Bydgoszcz | Pieniądz Polski Ludowej 1944-1983 | |
1986 r. | Lublin | Plastyka lubelska | |
1986 r. | Ostrołęka | Medale pamiątkowe Muzeów polskich | |
1987 r. | Bydgoszcz | Kobieta na medalu | |
1988/1989 | Tuchola | Medale jubileuszowe miast polskich | |
1990 r. | Bydgoszcz | Fryderyk Chopin i ludzie jego epoki | |
1996 r. | Bydgoszcz | Wybitni Polacy na medalach | |
1997 r. | Warszawa | Tadeusz Breyer i jego uczniowie | |
1997 r. | Wrocław | Rzeźba polska | |
1998/1999 | Warszawa | Tunel czasu.Warszawska rzeźba końca wieku | |
2002 r. | Warszawa | Nauka polska w medalierstwie | |
2007/2008 | Bydgoszcz | Farmacja i medycyna w medalierstwie | Muzeum Okręgowe im.Leona Wyczółkowskiego |
2008 r. | Warszawa | Obecni nieobecni | Dom Artysty Plastyka |
2009 r. | Toruń | Mikołaj Kopernik w medalierstwie | Dom Kopernika |
2009 r. | Bydgoszcz | Muzea polskie w medalierstwie ze zbiorów MOB | Muzeum Okręgowe im.Leona Wyczółkowskiego |
2010 r. | Wrocław | Impresje Chopinowskie | Muzeum Miejskie Wrocławia |
2010/2011 | Warszawa | Wojsko Polskie w medalierstwie Józefa Gosławskiego i w kolekcji medali Centralnej Biblioteki Wojskowej | Centralna Biblioteka Wojskowa |
2011 r. | Warszawa | Polska Szkoła Mistrzów | Siedziba orkiestry Sinfonia Varsovia |
2011 r. | Warszawa | Rzeźbiarze Saskiej Kępy wczoraj i dziś | Klub Kultury Saska Kępa |
2012 r. | Warszawa | Sztuka wszędzie.Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904-1944 | Zachęta Narodowa Galeria Sztuki |
2012 r. | Sucha Beskidzka | Pieniądz jako dzieło sztuki | Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej |
2012 r. | Płock | Medale z daru Tadeusza Boguckiego | Muzeum Mazowieckie |
2012/2013 | Bydgoszcz | Pieniądz PRL | Muzeum Okręgowe im.Leona Wyczółkowskiego |
2015 r. | Warszawa | Figury retoryczne.Warszawska rzeźba architektoniczna 1918-1970 | Muzeum Rzeźby im.Xawerego Dunikowskiego w Królikarni |
Rok | Państwo | Miasto | Wystawa | Placówka |
---|---|---|---|---|
1932 r. | Austria | Wiedeń | Międzynarodowa Wystawa Karykatury | Künstlerhaus |
1936 r. | Włochy | Rzym | Wystawa Koła Artystów Polskich„Kapitol” | |
1936 r. | Włochy | Rzym | Wystawa Koła Artystów Polskich„Kapitol” | |
1950 r. | Czechosłowacja | Praga | Światowa Wystawa Medalierstwa | |
1950 r. | Włochy | Rzym | Wystawa sztuki sakralnej | |
1959 r. | Włochy | Katania | Circolo Artistico | |
1959 r. | Austria | Wiedeń | Międzynarodowa Wystawa Medali Współczesnych | |
1963/1964 | ZSRR | Moskwa-Mińsk | Wystawa w 20 rocznicę Wielkiej Wojny Ojczyźnianej | |
1964 r. | Włochy | Arezzo | Międzynarodowy Konkurs Medalierstwa | |
1965 r. | NRD | Berlin Erfurt Lipsk | Żołnierze narodu polska armia w sztuce | |
1966 r. | Czechosłowacja | Kralupe | Międzynarodowa wystawa medali | |
1966 r. | Bułgaria | Sofia | Wystawa medalierstwa polskiego | |
1966/1967 | Węgry |
Wystawa objazdowa
|
Wojsko polskie w służbie ludowej obronności | |
1967 r. | Jugosławia |
Wystawa objazdowa
|
Wojsko polskie w służbie ludowej obronności | |
1967 r. | Finlandia Szwecja Polska |
Wystawa objazdowa
|
||
1967 r. | Francja | Paryż | XXVII Salon Sztuki Sakralnej | |
1968 r. | ZSRR | Moskwa | Tematyka społeczno-rewolucyjna w polskiej sztuce plastycznej | |
1969 r. | Węgry | Budapeszt | Międzynarodowa Wojskowa Wystawa Plastyki | |
1971 r. | Francja | Paryż | 50 lat sztuki medalierskiej w Polsce | |
1971 r. | Holandia | Haga | Wystawa medali polskich | |
1972 r. | NRD | Berlin | Wojna i pokój w sztukach plastycznych PRL | |
1985 r. | Czechosłowacja | Praga | Polskie medalierstwo współczesne | |
2003 r. | Austria | Wiedeń | Nowe Państwo.Polska sztuka między eksperymentem a reprezentacją 1918-1939(niem.Der neue Staat.Polnische Kunst zwischen Experiment und Repräsentation von 1918 r.bis 1939 r.) | Leopold Museum |
Pamięć o postaci Józefa Gosławskiego i jego twórczości, szczególnie medalierskiej, przypominana jest nie tylko przy okazji organizowanych wystaw.W grudniu 2008 roku Mennica Polska wyemitowała dla Lidzbarka Warmińskiego dukat lokalny Czterech mężów,w którym awers wykonano na podstawie medalu Gosławskiego Lidzbark Warmiński miasto mężów znakomitych.W roku 2009 Józefowi Gosławskiemu poświęcono zestaw numizmatów z serii Słynni medalierzy stał się tym samym drugim,po Stanisławie Wątróbskiej-Frindt,medalierem upamiętnionym w ten sposób.W zestawie tym wyemitowany został m.in.medal powstały według modelu wykonanego przez twórcę podczas II wojny światowej,zatytułowany Rok 1939,który po raz pierwszy został zaprezentowany publicznie.Towarzyszył mu też medal Hanny Jelonek z wizerunkiem artysty(awers)oraz pomnikiem Chopina jego autorstwa(rewers).Wspomniany pomnik stał się inspiracją także dla cyklu obrazów autorstwa Piotra Pawińskiego.W roku 2009 wybito srebrne i złote repliki monety 5 zł z wizerunkiem rybaka,którą Józef Gosławski zaprojektował na konkurs NBP w 1957-58.W 2012 r.Mennica Polska znów sięgnęła po projekty przygotowane na ten konkurs.Wyemitowano wówczas repliki monet Kogutki(2 zł,w srebrze i w złocie),Łoś(2 zł,w srebrze i w złocie)oraz złotą replikę 100-złotowej monety z Mieszkiem i Dobrawą.Od 2016 r.w pałacu w Jaszunach na Wileńszczyźnie znajduje się odlew rzeźby Juliusza Słowackiego wykonany na podstawie projektu autorstwa Józefa Gosławskiego.Imię artysty nosi jedna z ulic w Wąwolnicy miejscowości,z którą artysta był związany przez szereg lat.
W sumie ja całkiem od niedawna zbieram monety i z medalami jeszcze jestem na bakier, ale ta historia o Józefie Gosławskim jest bardzo fajnie napisana. Muszę chyba rozszerzyć swoje horyzonty jeżeli chodzi o numizmatykę. Oczywiście mnie również na ten moment bardzo interesują złote monety https://www.skarbnicanarodowa.pl/zloto/zlote-monety czyi jeszcze wszystko przede mną.
OdpowiedzUsuń