Twórczość
- O filmowej dokumentacji teatru(Państwowy Instytut Sztuki 1956,1957 r.)
- Ekran a rozwój ewolucji humanistycznej(Państwowy Instytut Sztuki 1957 r.)
- Filmologia współczesna(1952-1957)(Państwowy Instytut Sztuki 1958 r.)
- Jean Epstein jako teoretyk i filozof filmu:portret z czasów młodości(Państwowy Instytut Sztuki 1958 r.)
- Narodziny filmologii(Przegląd problemów pierwszego sześciolecia 1946-1951)(1958 r.)
- Jean Epstein jako teoretyk i filozof filmu:lata dojrzałe(Państwowy Instytut Sztuki 1959 r.)
- Nowy film fabularny i jego geneza społeczno-historyczna(Instytut Sztuki PAN 1965 r.)
- Dylematy filmologii(1968 r.)
- Z badań nad zintegrowaną teorią wartości filmu:filmologia,pedagogika a problem wartości(1969 r.)
- Film o sztuce jako fenomen technicznej reprodukcji(1970 r.)
- Filmowa przyszłość muzeów(1971 r.)
- U podstaw semiologii filmu(wokół teorii Christiana Metza)(1971 r.)
- Le film et les interpretations de la culture artistique polonaise:films d'art polonais-choix et analyse(Centre de Civilisation Polonaise de l'Université de Paris-Sorbonne 1972 r.)
- Film jako dokument historii(1972 r.)
- Z metodologicznych i programowych zagadnień filmoznawstwa polskiego(1972 r.)
- Z dziejów francuskiej semiologii filmu(Ossolineum 1973 r.)
- Autentyzm i romantyka w kronice filmowej(Ossolineum 1974 r.)
- Film o sztuce.Nowe zjawisko kultury artystycznej(Zakład Narodowy im.Ossolińskich Polska Akademia Nauk,Instytut Sztuki 1974 r.przekład francuski:Le film sur l'art en tant que nouvelle forme de la critique artistique,tłum.Lucjan Grobelak;Ossolineum 1979 r.)
- Filmowe spotkania ze sztuką:filmy o malarstwie,rzeźbie,grafice,architekturze(Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1974 r.)
- Vers une théorie générale du document filmé(Les Presses de l'Unesco et la Baconniere,Szwajcaria 1974 r.)
- Film o sztuce(Ossolineum 1975 r.)
- Granice naukowości w badaniach nad sztuką(Ossolineum 1975 r.)
- Rozważania nad informatyką ekranu(1975 r.)
- Z badań nad początkami filmologii(Zakład Narodowy im.Ossolińskich 1975 r.)
- Pierwsza awangarda filmowa we Francji(1976 r.)
- Szkice do portretu Irzykowskiego(1976 r.)
- Zarys teorii filmu pierwszego pięćdziesięciolecia.1895–1945(Zakład Narodowy im.Ossolińskich,1977 r.)
- Nieznane początki teorii filmu w USA(Vachel Lindsay i Hugo Münstenberg)(1978 r.)
- Filmowa prezentacja sztuki:architektura,malarstwo,rzeźba,grafika,sztuka ludowa,rzemiosło artystyczne(Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1979 r.ISBN 83-02-0017-7-5)
- Filmy o sztuce i kulturze artystycznej(katalog;wespół z Tadeuszem Balantem;Wydanie 2 uzupełnione i poprawione:Wydawnictwa Akcydensowe 1979 r.przekład angielski:Polish films on the arts and artistic culture,Film Polski 1983 r.)
- Kultura Warszawy w dokumencie filmowym(1979 r.)
- Polski film o sztuce a problem syntezy wizji artystycznej(1979 r.)
- Bolesław Matuszewski pierwszy teoretyk filmu[w:]Bolesław Matuszewski i jego pionierska myśl filmowa(dokumenty i wstępne komentarze)(Redakcja Wydawnictw Filmowych Zjednoczenia Rozpowszechniania Filmów 1980 r.)
- Ekranowy dokument sztuki a perspektywy nowej krytyki artystycznej(1980 r.)
- Filmowe spotkania ze sztuką
- Współczesna francuska teoria filmu(Ossolineum PAN Instytut Sztuki 1982 r.ISBN 83-04-0128-2-0)
- Ze wspomnień dyplomatycznych,żołnierskich i innych(Studio Wydawnicze FAMILIA 1999 r.ISBN 83-907504-7-3;wydanie 2 rozszerzone pt.Wspomnienia ze stulecia dyplomatyczne,żołnierskie i inne:Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji,Radom 2004 r.ISBN 83-7204-356-6)
- Ta eis heautón:epigramy i inne wiersze(Print Partner 2006 r.ISBN 83-91-4248-2-0)
Opracowania i prace redakcyjne
- Romantyka rewolucyjna w sztuce(redaktor pracy zbiorowej;Ossolineum 1974 r.)
- Bolesław Matuszewski,Nowe źródło historii;Ożywiona fotografia czym jest,czym być powinna(współautor wstępu;wespół z Janem Jacoby;Filmoteka Narodowa 1995 r.)
- Zet w walce o niepodległość i budowę Państwa. Szkice i wspomnienia(współautor opracowania;wespół z Tadeuszem W.Nowackim;Wydawnictwo Naukowe PWN 1996 r.ISBN 83-01-1214-2-4)
- Przed wrześniem i po wrześniu:ze wspomnień młodych dyplomatów II Rzeczypospolitej(kierujący zespołem red.Wydawnictwo Naukowe PWN 1998 r.ISBN 83-01-1259-2-6)
Nasze rodowe Nazwisko Gawrak pojawia się po raz pierwszy w średniowiecznych zapiskach polsko-węgierskich w 1385 roku.Prof.Witold Taszyckiw swoim„Staropolskim Spisie Nazw Osobowych"cytuje w tomie II na stronie 89 w„Antiquissimi Libri Iudicales terre Cracoviensis”łaciński zapis gdzie część majątku Pawła Gawraka z Parkan(Węgry)dziedziczy Zuchna z Grabowic.Rodzina nasza to zasadniczo ród węgierski,którego polska gałąź,od poł.XIX wieku zamieszkała w majątku Sassów,na Ukrainie w części należącej do 1918 roku do monarchii austro-węgierskiej.Ród rozwinął się na Węgrzech i według prof.Karola Tarra nazwisko wtedy uzyskało pisownię węgierską.Prawo miecza i prawo do herbu Łukasz Gawrak(Lokachi Gavrack)otrzymał dekretem ogłoszonym 26 października 1524 roku w Budzie przez Ludwika II.Szlachectwo zostało potwierdzone przez króla Miksa I w dekrecie z 13 marca 1569 roku dla Walentego Gawraka syna Mikołaja.Po bitwie pod Byczyną w której Walenty Gawrak brał udział jako dowódca 1500-nego oddziału jazdy pod dowództwem Baltazara Batorego,bratanka króla Stefana,otrzymał przydomek Prepostvary,lub Propost Vary,który stał się jego nazwiskiem.Zmarł w 1597 r.W Polsce poza moją żoną,moim synem i jego córką nikt nie nosi już nazwiska Gawrak.Pozostaje jeszcze mój zamieszkały w Wielkiej Brytanii brat.Jest też syn mojego starszego brata Tadeusza,którego losów niestety nie znam.XIX-wieczne związki z Czeczotami przypomniane moim pseudonimem konspiracyjnym w„Zachodzie”przy Delegaturze Rządu na Kraj spowodowały,że od 1945 roku jest to część mojego nazwiska.Prof.dr hab.Zbigniew Czeczot-Gawrak
- Witold Taszycki„Spis Polskich najstarszych nazw osobowych”Tom II strona 89.Wypis z Ksiąg Sądowych Ziemi Krakowskiej
- Nyulásziné Straub Éva„ÖT ÉVSZÁZAD CIMEREI”Corvina 1987 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz