środa, 25 maja 2016

Zdzisław Henneberg

Zdzisław Karol Henneberg(ur.11 maja 1911 w Warszawie,zm.12 kwietnia 1941)kapitan pilot Wojska Polskiego II RP,major(ang.Squadron Leader)Królewskich Sił Powietrznych,as myśliwski II wojny światowej.


Życiorys
Ukończył w Warszawie szkołę powszechną i gimnazjum im.Jana Zamoyskiego.Maturę uzyskał w 1930 roku.Rok później wstąpił do dęblińskiej Szkoły Podchorążych Lotnictwa kończąc ją ze stopniem podporucznika obserwatora i 3 lokatą.Odbył kurs pilotażu w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 w Dęblinie(CWL-1) i ukończył Wyższą Szkołę Pilotażu w Grudziądzu.W sierpniu 1934 r.otrzymawszy awans do stopnia podporucznika,został przydzielony do 1 pułku lotniczego w Warszawie.Służąc tam,kontynuował edukację w zakresie pilotażu,a także latał sportowo na szybowcach.Tuż po wybuchu II wojny światowej,będąc już porucznikiem i instruktorem w Dęblinie,zgłosił się ochotniczo do roli pilota bojowego walczył w ramach tzw.grupy dęblińskiej jednostki sformowanej doraźnie z instruktorów CWL-1.Po agresji ZSRR ewakuował się do Rumunii,a następnie przedostał się do Francji.Tam przeszedł szkolenie w zakresie pilotowania myśliwca MS.406.Następnie,już po napaści niemieckiej na Francję,powierzono mu sformowanie klucza myśliwskiego(IV Klucz Kominowy"He"w Chateauroux(ELD/Chateauroux))na maszynach MB.152 z zadaniem ochrony zakładów lotniczych Bloch.Na tych właśnie myśliwcach Henneberg,wspólnie z por.Arsenem Cebrzyńskim,zaliczył swoje pierwsze zestrzelenie."Ofiarą"polskich pilotów padł bombowiec He 111.17 czerwca francuski personel lotniska odjechał,pozostawiając Polaków bez rozkazów i zaopatrzenia.W tej sytuacji Henneberg zdecydował się na ewakuację do Anglii.Dotarł tam wraz z trzema innymi pilotami po międzylądowaniu w Bordeaux.Była to jedyna ewakuacja Polaków z Francji do Anglii na pokładzie samolotu.W RAF otrzymał numer służbowy P1393.2 sierpnia 1940 r.został pilotem i dowódcą eskadry Dywizjonu 303.Pierwsze zestrzelenie w Anglii uzyskał 31 sierpnia,podczas pierwszej misji operacyjnej Dywizjonu.21 października tymczasowo objął dowództwo dywizjonu w miejsce Witolda Urbanowicza.Zdał je kpt.Adamowi Kowalczykowi 7 listopada tego samego roku.Odzyskał je,już na stałe,20 lutego 1941 roku.12 kwietnia 1941 roku prowadził sześć Spitfire'ów nad Francję dla atakowania lotnisk w Le Touquet i Crecy.W czasie ataku maszyna Henneberga została uszkodzona przez artylerię przeciwlotniczą.Pilotowi udało się"wyciągnąć"maszynę poza okupowaną Francję,ale musiał ją posadzić na wodach kanału La Manche w odległości ok.20 km od Dungeness.Towarzyszący Hennebergowi por.Zbigniew Kustrzyński widział dowódcę unoszącego się w kapoku,wobec czego zameldował jego pozycję przez radio i wrócił do Anglii.Trwające dwa dni poszukiwania nie przyniosły jednak skutku.Ciała Henneberga nigdy nie odnaleziono.Wizerunek pilota został umieszczony na samolocie myśliwskim MiG-29 nr 59 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.
Zestrzelenia
Na liście Bajana sklasyfikowany został na 16 pozycji z 8 i 1/2 pewnymi zestrzeleniami samolotów Luftwaffe,1 prawdopodobnie i 1 uszkodzeniem.
Zestrzelenia pewne
  • 1/2 He 111 5 czerwca 1940(wspólnie z por.Arsenem Cebrzyńskim)
  • Bf 109 31 sierpnia 1940(zestrzelił Bf 109E-1 nr 3175 z 4/JG3)
  • Bf 109 7 września 1940(pilotował Hurricane'a nr V6605)
  • He 111 i Bf 109 11 września 1940
  • Bf 109 i Do 215 15 września 1940(pilotował Hurricane'a nr P3120)
  • Bf 109 27 września 1940(pilotował Hurricane'a nr V7246,zestrzelił Bf 109E-4 nr 5333 z 3/JG27)
  • Bf 110 5 października 1940(pilotował Hurricane'a nr V6644,zestrzelił Bf-110D/0 nr 3598 z 1/Erprgr.210)
Zestrzelenia prawdopodobne
  • Bf 109 7 września 1940(pilotował Hurricane'a nr V6605)
Uszkodzenia
  • Bf 109 2 września 1940(pilotował Hurricane'a nr V7246,uszkodził Bf 109E-4 nr 1469 z 6/JG3)
Odznaczenia
  • Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari(23 grudnia 1940)
  • Krzyż Walecznych(trzykrotnie)1 lutego 1941
  • brytyjski Distinguished Flying Cross(jako jeden z pięciu pierwszych Polaków,30 października 1940)
  • francuski Croix de Guerre

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz