Tło historyczne
W 1815 roku Warszawa zgodnie z postanowieniami kongresu wiedeńskiego znalazła się pod władzą dynastii Romanowów jako stolica autonomicznego Królestwa Polskiego.W XIX wieku stała się jednym z największych miast Rosji i ważnym ośrodkiem administracyjnym na zachodniej granicy imperium.Do Warszawy przyjechało wielu urzędników rosyjskich wraz z rodzinami,w mieście stacjonował garnizon wojskowy.Liczebność garnizonu warszawskiego zwiększana była sukcesywnie.Po powstaniu listopadowym zniesiono większość elementów wyodrębniających Królestwo od Imperium Rosyjskiego(przede wszystkim Konstytucję,odrębną armię i w sferze symbolicznej koronacje cesarzy Rosji na królów Polski);wybudowana została Cytadela Aleksandrowska,kosztami jej budowy obciążono Królestwo Polskie.Kilkanaście lat po powstaniu styczniowym,którego klęska przyniosła ze sobą niemal całkowitą unifikację Królestwa z Rosją,w 1879 roku,władze carskie podjęły decyzję o przekształceniu Warszawy w twierdzę,co wiązało się z budową nowych fortyfikacji i zwiększeniem liczebności stacjonującej załogi.O rozbudowie Warszawy decydowali zarządzający miastem rosyjscy urzędnicy cywilni i wojskowi.W latach 90 XIX wieku na potrzeby przebywających w mieście Rosjan wybudowano prawie 20 prawosławnych cerkwi,służących przede wszystkim wojsku.
Historia
Okoliczności wzniesienia soboru
Z propozycją wybudowania nowego,znacznie większego niż istniejący soboru wystąpił generał-gubernator Josif Hurko,znany ze swojego zaangażowania w rusyfikację.W liście do cara Aleksandra III stwierdził on,że 42 tys.prawosławnych mieszkańców Warszawy pilnie potrzebuje nowego miejsca do modlitwy,ponieważ istniejące wtedy w Warszawie cerkwie są w stanie obsłużyć mniej niż jedną dziesiątą z nich.
Oceniając dotychczas wzniesione w zaborze rosyjskim świątynie prawosławne Hurko stwierdził,iż
(...)nasuwały[one]myśl,iż należą do wyznania ledwie znoszonego,bynajmniej nie panującego i państwowego.Wewnętrzne ich urządzenie również nie odpowiadało pojęciu o potędze i wielkości religii prawosławnej.Miejsce pod przyszły sobór nie zostało wybrane przypadkowo wzniesienie go w centralnym miejscu Warszawy miało podkreślać rosyjskie panowanie na ziemiach polskich.Dla świątyni wyznaczono miejsce,gdzie znajdował się od 1841 r.pomnik polskich oficerów zabitych w czasie Nocy Listopadowej za odmowę przyłączenia się do zbrojnej walki o niepodległość.W momencie rozpoczęcia prac nad soborem obelisk ten został przeniesiony na Plac Zielony.Prawosławna katedra stanowiła zatem kontynuację ideologicznego znaczenia monumentu.Przy wyborze miejsca dla obiektu nie wzięto pod uwagę względów urbanistycznych architektura cerkwi pozostawała w dysharmonii z otoczeniem.Zdaniem Pawła Giergonia dysharmonia ta była zamierzona przez inicjatorów budowy soboru.List Hurki spotkał się z pozytywnym odzewem Świątobliwego Synodu Rządzącego Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego,który podkreślał wagę budowy soboru zarówno dla wiernych prawosławnych,jak i dla polityki władz carskich.
Komentując zamysł wzniesienia świątyni,rosyjska prasa pisała:
|
Sugerował również,że wzniesienie świątyni
|
Budowa
Zaproszony na ceremonię Jan Kronsztadzki wypowiedział się na temat przyszłości soboru:
|
Funkcjonowanie soboru przed wyjazdem Rosjan z Warszawy
Ceremonia poświęcenia soboru miała miejsce 20 maja 1912.Udział w niej wziął warszawski generał-gubernator Gieorgij Skałon,metropolita kijowski i halicki Flawian(Horodecki)oraz ober prokurator Świętego Synodu W. Sabler.Zaproszony na uroczystość car Mikołaj II Romanow ograniczył się do przysłania telegramu gratulacyjnego.Przewidywane przez fundatorów funkcje katedry eparchii warszawsko-nadwiślańskiej sobór pełnił jedynie przez trzy lata.Największą uroczystością,jaka miała w nim miejsce w tym okresie,były obchody 300 lat panowania Romanowów w Rosji 21 lutego 1913.W związku z ukończeniem budowy soboru i jego funkcjonowaniem powstał również szereg okolicznościowych utworów poetyckich,które podkreślały znaczenie obiektu dla państwa rosyjskiego.Budowla była jednak również obiektem krytyki.W 1909 r.Aleksander Błok,po obejrzeniu wznoszonej jeszcze cerkwi,uznał,iż jej wzniesienie było decyzją całkowicie niesłuszną.Funkcjonowały również opinie,iż wykorzystanie obiektu sakralnego do celów politycznych poniża sam Rosyjski Kościół Prawosławny,sprowadzając go do rangi narzędzia politycznego odwetu.Całkowicie negatywnie sobór był odbierany również przez polską ludność Warszawy,która doskonale rozumiała polityczną wymowę jego wzniesienia i nisko oceniała jego architekturę.Sam obiekt nazywano„bizantyjskim tortem”,zaś dzwonnicę„wieżą ciśnień prawosławia”,lub wręcz porównywano ją do członka męskiego.Pozytywne oceny wyglądu soboru zawierały natomiast poświęcone mu artykuły w prasie prawosławnej,zdaniem której sobór doskonale i harmonijnie wykorzystywał różne motywy z architektury staroruskiej,nie stając się jednak pozbawioną wartości kopią świątyń tego okresu.
Okres I wojny światowej i pierwszych lat po odzyskaniu niepodległości
Rozbiórka
Ostatecznie,mimo kilku protestów,świątynia została rozebrana w latach 1924–1926,razem z większością cerkwi w Warszawie pozostawiono tylko dwie:cerkiew pw.Świętej Równej Apostołom Marii Magdaleny(na warszawskiej Pradze) i cerkiew pw.św.Jana Klimaka(na Woli,w granicach cmentarza prawosławnego).Z rozbiórki uczyniono wydarzenie polityczne i narodowe,wypuszczono obligacje,aby„dać każdemu Polakowi szansę uczestniczenia w rozbiórce”.Papiery były zabezpieczone wartością materiałów odzyskanych z budynku.Przeciwko rozbiórce protestowała część polskiej elity kulturalnej,m.in.Antoni Słonimski.Próby ratowania soboru były podejmowane jeszcze wtedy,gdy rozbiórka już trwała.Latem 1924 r.senator Wiaczesław Bogdanowicz wygłosił płomienną mowę w obronie soboru.
Sobór w mediach i sztuce
W latach 2008 r. i 2009 r.Daniela Kostova zorganizowała w Warszawie wystawę Obraz nieortodoksyjny/Unorthodox image,poświęconą soborowi.Pierwszą częścią projektu artystycznego była zamontowana na Placu Piłsudskiego instalacja z fotografią świątyni w jej pierwotnych rozmiarach,zaś drugą pokaz filmu przedstawiającego plac z fotografią soboru oraz nagranie wspomnień jednego ze świadków jej burzenia.W listopadzie 2009 r.minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski nawiązał do zburzenia soboru,określając wydarzenie to jako katharsis nowego początku.Prawosławny biskup siemiatycki Jerzy uznał tę wypowiedź za chybioną i obraźliwą wobec uczuć religijnych prawosławnych.
Architektura
Wygląd zewnętrzny
Sobór
Sobór został wzniesiony na planie prostokąta,zbliżonego do kwadratu,w stylu eklektycznym.W zewnętrznym wyglądzie budynku widoczne były wpływy architektury Rusi włodzimiersko-suzdalskiej z elementami stylu bizantyjskiego.Typowe dla cerkwi w regionie Włodzimierza i Suzdalu było trój apsydialne wykończenie wschodniej części budynku,kształt bębnów,arkady oraz obramowania okien w środkowej części obiektu.Wykonane z granitu kolumny wokół portali wejściowych nawiązywały do sztuki bizantyjskiej,natomiast główne drzwi,wykonane z drewna dębowego obitego miedzianą blachą były kopią podobnych drzwi znajdujących się w soborze Mądrości Bożej w Nowogrodzie Wielkim.W literaturze istnieje również opinia,iż inspiracją dla Leontija Benois był wygląd bazyliki św.Marka w Wenecji,czego dowodzić mają podobieństwa portali,tympanonów wypełnionych mozaiką i zwieńczenia centralnej części w obydwu świątyniach.Zdaniem Pawła Giergonia elementy te są jednak szerzej stosowane w prawosławnej architekturze sakralnej.Z kolei Piotr Paszkiewicz jest zdania,że inspiracja kościołem weneckim jest niewątpliwa.Sam Benois,komentując na łamach prasy szczegóły swojego projektu,wskazał jako źródła inspiracji kilka świątyń staroruskich:sobór św.Jerzego w Jurjewie Polskim,sobór św.Dymitra Sołuńskiego we Włodzimierzu,sobór Zaśnięcia Matki Bożej we Włodzimierzu.Dobór stylu staroruskiego wynikał z panującego w II poł.XIX w.w Rosji przekonania,iż jest to najbardziej rdzennie ruski i najbliższy naturze Rosjan porządek architektoniczny.Piotr Paszkiewicz uważa,że Benois mógł wykorzystać częściowo również motywy znane mu z innych świątyń,np.cerkwi Opieki Matki Bożej na Nerli.Jako wzorzec dla dzwonnicy soboru wskazywano dzwonnicę Iwana Wielkiego w Moskwie.Sobór był zwieńczony pięcioma cebulastymi złoconymi kopułami położonymi na bębnach,z krzyżami prawosławnymi.Główne wejście do cerkwi prowadziło przez fasadę zachodnią,którą podobnie jak elewacje północną i południową udekorowano zwielokrotnioną arkadą.Dawało to efekt wznoszenia się całej konstrukcji ku górze.Bębny soboru były dekorowane półkolumnami w części górnej oraz półkolistymi łukami w dolnej.W założeniach twórców soboru miał on stanowić część większego kompleksu budynków służących eparchii warszawsko-nadwiślańskiej:planowano wzniesienie w jego sąsiedztwie gmachu seminarium duchownego oraz domu parafialnego.Projektów tych nigdy nie zrealizowano.
Dzwonnica
Dzwonnica cerkwi została wybudowana na planie ośmiobocznym,jednak w ostatniej kondygnacji uzyskiwała plan koła dzięki sukcesywnemu,uskokowemu zwężaniu.Na poziomie najbliższym podłożu nie posiadała żadnej dekoracji zewnętrznej.Dopiero na poziomie trzeciej kondygnacji ozdobiono ją fryzem,zaś piątej,najwyższej arkadami.Zabieg ten nadawał obiektowi pozornej lekkości.
Wystrój wnętrza
Wśród inicjatorów budowy soboru panowało przekonanie,iż jego wystrój wnętrza musi stać na najwyższym poziomie artystycznym.Całą powierzchnię jego ścian postanowiono zatem pokryć freskami,zaś w wybranych przestrzeniach mozaiką.Autorem projektu całości dekoracji był Nikołaj Pokrovski.Do współpracy przy ich wykonywaniu zaproszono:W.Wasniecowa,N.Koszelewa,M.Niestierowa,W.Pierminowa,F.Rajljana,W.Bielajewa,M.Sytkowskiego oraz N.Charłamowa.Autorem kartonów do trzech mozaik w pomieszczeniu ołtarzowym został,po odmowie Michaiła Niestierowa,Wiktor Wasniecow.Ogólna koncepcja wnętrza łączyła elementy typowo ruskie ze starszą tradycją bizantyjską.Dla głównej kopuły soboru Nikołaj Charłamow przygotował projekt mozaiki z postacią Chrystusa Pantokratora.Do wykonania zdobienia korzystano w dużych ilościach z kamieni szlachetnych,marmuru i granitu.Ikonostas główny oraz dwa boczne,wykonane z marmuru,zaprojektował Leontij Benois,natomiast ikony napisali Nikołaj Charłamow i Wasilij Gurianow.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz