wtorek, 20 grudnia 2016

Bolesław Ocias

Ur.30 maja 1929 w Częstochowie polski dyrygent,kompozytor i pedagog.

Życie i działalność
Bolesław Ocias urodził się w Częstochowie,w niezamożnej,wielodzietnej rodzinie.Przebieg jego zawodowej kariery rozwijał się w nietypowy sposób.W 1945 roku wstąpił do nowicjatu zgromadzenia Ojców Salezjanów w Krakowie,gdzie jako student seminarium duchownego odbywał przez dwa lata studia filozoficzne.W 1948 roku podjął pracę pedagogiczną w Szkole Organistowskiej Towarzystwa Salezjańskiego w Przemyślu,której następnie został uczniem.Kształcił się w zakresie gry na fisharmonii,trąbce i wiolonczeli,a także w zakresie przedmiotów teoretycznych.Jego nauczycielami byli w tym czasie m.in.Feliks Rączkowski,Władysław Oćwieja oraz rodzony brat prymasa Augusta Hlonda ks.Antoni Hlond.W latach 1952-1956 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej(obecnie Akademia Muzyczna im.F.Chopina)w Warszawie,dyrygenturę u Tadeusza Wilczaka i Stanisława Nawrota oraz kompozycję u Tadeusza Szeligowskiego.Dodatkowo doskonalił się w zakresie gry na organach w klasie Feliksa Rączkowskiego.W okresie studiów pracował przez dwa lata w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca„Mazowsze”,w charakterze nauczyciela solfeżu i emisji głosu.Po ukończeniu studiów pełnił przez trzy miesiące funkcję kierownika muzycznego w Polskim Radio.Następnie podjął pracę jako dyrygent w operetkach i teatrach muzycznych.Początkowo pracował w Operetce Lubelskiej,później w Teatrze Muzycznym w Warszawie,a następnie przez 18 lat w Państwowej Operetce Śląskiej w Gliwicach,jako dyrygent i kierownik muzyczny.Współpracował również z teatrami dramatycznymi jako kierownik muzyczny oraz jako autor muzyki lub opracowania strony muzycznej dramatów,komedii i wodewilów.Od 1977 roku związany jest z Częstochową.Podjął pracę pedagogiczną w Zespole Szkół Muzycznych im.M.J.Żebrowskiego,gdzie prowadził szkolną orkiestrę oraz propedeutykę improwizacji fortepianowej i kompozycji.Równocześnie wykładał w Instytucie Muzyki Wyższej Szkoły Pedagogicznej(obecnie Akademia im.Jana Długosza),gdzie w latach 1991-94 pełnił funkcję kierownika Zakładu Dyrygowania.Z jego inicjatywy powołano cykl koncertów pedagogów Instytutu Muzyki WSP w Filharmonii Częstochowskiej z towarzyszeniem orkiestry Filharmoników Częstochowskich(od 1989 roku).Podczas tych koncertów wielokrotnie dyrygował sam B.Ocias.W Częstochowie Bolesław Ocias prowadził także działalność dyrygencką.W latach 1970-82 był dyrygentem Chóru Męskiego Pochodnia w Częstochowie.Był także kierownikiem muzycznym zespołów folklorystycznych:Zespołu Pieśni i Tańca Częstochowa oraz Zespołu Folklorystycznego Polanie przy WSP i Politechnice Częstochowskiej,którego był współzałożycielem.Na potrzeby tych zespołów skomponował lub opracował szereg utworów.Przez trzy lata był także kierownikiem muzycznym Teatru Dramatycznego im.A.Mickiewicza w Częstochowie.Jako dyrygent współpracował również gościnnie z Filharmonią Częstochowską.Ponadto,wielokrotnie zasiadał w jury konkursów i festiwali,m.in.Festiwalu Muzyki Chóralnej w Częstochowie(2004 r.)Jest laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Częstochowy w dziedzinie muzyki i baletu(1999 r.)Twórczość kompozytorska Bolesława Ociasa jest zróżnicowana pod względem stylistycznym oraz w zakresie wykorzystywanych gatunków i form.Obejmuje ona utwory instrumentalne(w tym na orkiestrę,na różne zespoły kameralne oraz kompozycje na instrument solo),wokalne(na różne rodzaje chórów a cappella) i wokalno-instrumentalne.Dominującym obszarem zainteresowań twórczych Ociasa jest muzyka baletowa oraz muzyka do spektakli teatralnych.Na osobnym biegunie sytuują się opracowania i transkrypcje utworów innych kompozytorów oraz stylizacje pieśni ludowych.Do jego najważniejszych dzieł należą m.in.Concertino na fortepian i orkiestrę oraz Missa solemnis na chór i orkiestrę.
Ważniejsze kompozycje
Instrumentalne
Orkiestrowe
  • Ballada morska na orkiestrę muzyka baletowa do operetki Panna Wodna Lawiny-Świętochowskiego
  • Concertino na fortepian i orkiestrę
  • Maski suita baletowa na orkiestrę
  • Muzyka baletowa do musicalu Szalona dziewczyna George’a Gershwina na orkiestrę(temat G.Gershwina)
  • Oberek na orkiestrę
  • Trzy balety na orkiestrę do sztuki Żółta szlafmyca Witolda Rudzińskiego(temat W.Rudzińskiego):
    1. Oberek-kujawiak 
    2. Mazur 
    3. Krakowiak 
    • Uwertura do komedii muzycznej Kochajcie nas dziewczęta na orkiestrę 
    • Uwertura do musicalu Zawisza Czarny na orkiestrę
Kameralne
  • I Kwartet na instrumenty dęte drewniane
  • II Kwartet na instrumenty dęte drewniane
  • Kwartet na flet i 3 klarnety
Solowe
  • Preludium na fortepian
  • Sonatina na fortepian
  • Toccata na fortepian
  • Wariacje na temat Mozarta na fortepian
Wokalne
na chór mieszany a cappella
  • Bo przecież Polska na chór mieszany
  • Kołysanka 1981 na chór mieszany
  • Spodobała mi się baba na chór mieszany
  • Wieczór na chór mieszany
  • Słopiewnie na głos solo i chór mieszany 
    • na chór żeński lub męski a cappella 
    • A czego rżysz dumka na chór żeński 
    • Maryśka na chór męski 
    • Na czarne dzisiaj moda na kwartet męski
Wokalno-instrumentalne
na głosy,chór i orkiestrę
  • Bolero na sopran i orkiestrę
  • Cztery piosenki dla dzieci na jednogłosowy chór dziecięcy i orkiestrę, sł.B.Ocias:
  1. Zagadka
  2. Mój tata gra na trąbie
  3. Kocham Cię Mamo
  4. Abecadło z pieca spadło
    • Espagnola na głos ad libitum i orkiestrę 
    • Kochajcie Nas dziewczęta musical na głosy solowe,chór i orkiestrę,libretto Albin Siekierski(nieukończony) 
    • Missa solemnis na chóry i orkiestrę 
    • Suita Łowicka na chór i orkiestrę kameralną 
    • Zawisza Czarny musical na głosy solowe,chór i orkiestrę,premiera 1977 r.Operetka Lubelska
na głosy,chór i fortepian lub organy
  • Piękne goździki na chór mieszany i fortepian(opracowanie)
  • W polu lipeńka na chór mieszany i fortepian(opracowanie)
  • Polonez na chór mieszany i fortepian
  • Ave Maria na chór mieszany lub męski a cappella lub z fortepianem(organami)
  • Raz tak babie zbrzydło życie na głos solo,chór mieszany i fortepian
  • Zaloty na głos solo,chór mieszany i fortepian
  • Tu es Petrus na chór męski i organy lub fortepian
  • Twoje oczy na kwartet męski i fortepian
  • Polonez powitalny na chór unisono i fortepian
na głos i fortepian
  • Kołysanka na sopran i fortepian
  • Pieśń zbójów na głos i fortepianu
Aranżacje,instrumentacje,transkrypcje,parafrazy
Transkrypcje i parafrazy
  • Gioaccino Rossini Tarantella na marimbę i orkiestrę
  • Mikołaj Rimski-Korsakow Lot trzmiela na marimbę i orkiestrę
  • Ferenc Liszt II Rapsodia węgierska na marimbę i orkiestrę
  • Fryderyk Chopin Etiuda E-dur na orkiestrę
  • Johann Sebastian Bach Preludium C-dur na orkiestrę
  • Karol Szymanowski/Paweł Kochański Taniec z Harnasiów na skrzypce solo i orkiestrę
  • Fritz Kreisler Radość miłości,walc na sopran koloraturowy,chór mieszany i orkiestrę
Aranżacje
  • Aranżacja musicalu My Fair Lady
  • Aranżacja operetki Panna Wodna Lawiny-Świętochowskiego
  • Aranżacje kilkunastu kolęd dla Filharmonii Częstochowskiej i Ośrodka Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie na głosy solowe,chóry i orkiestrę(kolędy polskie i innych narodów)
  • Aranżacje kilkunastu utworów muzyki religijnej dla Filharmonii Częstochowskiej z okazji pobytu Papieża Jana Pawła II w Częstochowie
Muzyka teatralna
  • Opracowania i ilustracje muzyczne do sztuk dla Teatru im.A.Mickiewicza w Częstochowie
    1. Wędrowni komedianci bajka muzyczna 
    2. Taka noc nie powtórzy się więcej aranżacje piosenek lat międzywojennych na głos i orkiestrę 
    3. Czas na kabaret J.Pietrzaka aranżacje piosenek na głos i orkiestrę kameralna 
    4. Zielony Gil muzyka do sztuki Tirso di Molina(współautorstwo) 
    • Muzyka ilustracyjna do kilku sztuk dramatycznych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz