Historia Polski

środa, 23 listopada 2016

Polskie Linie Lotnicze LOT

PLL LOT,PLL„Lot”przedsiębiorstwo transportu lotniczego powstałe 2 stycznia 1929 roku z połączenia wszystkich działających w kraju linii lotniczych,polska spółka,będąca własnością Skarbu Państwa.Właściciel spółek LOT Travel,CEES,WRO-LOT,LOTNIK1 oraz marek LOT Charters,LOT Cargo,LOT Flight Academy.Należy do sojuszu Star Alliance.W listopadzie 2016 roku zarząd PLL Lot podjął decyzję o nawiązaniu strategicznej współpracy z estońskimi liniami lotniczymi Nordica.Do końca 2016 roku PLL LOT ma przejąć 49% udziałów spółki.
Historia 
Początki
Pierwszymi stosowanymi samolotami były Junkers F 13(15 szt.) i Fokker F.VIIa/1m(6 szt.)Przyjęte do IATA PLL LOT otrzymały kod LO.Pierwsze międzynarodowe loty(do Bukaresztu)uruchomiono 1 kwietnia 1930 roku,z lotniska mokotowskiego.
Kolejnymi kierunkami były:

  • Ateny
  • Bejrut
  • Helsinki
W latach 1935 i 1936 do floty dołączono samoloty Douglas DC-2,Lockheed L-10-A Electra i Junkers Ju 52/3m.W latach 1938–1939 zakupiono samoloty Lockheed L-14-H Super Electra.Pierwszymi samolotami polskiej produkcji eksploatowanymi przez LOT były PWS-24 i PWS-24 bis.
Po II wojnie światowej
Działalność LOT-u została zawieszona w czasie II wojny światowej.Loty krajowe wznowiono 1 kwietnia 1945 roku,a międzynarodowe 11 maja 1945(po otrzymaniu 9 samolotów Douglas DC-3 i 10 Lisunow Li-2).W lipcu 1947 r.w skład floty włączono kolejne 5 samolotów typu SNCASE SE.161 Languedoc.
Następnie we flocie LOT-u znalazły się modele:

  • Iljuszyn Ił-12B w kwietniu 1949 r.
    • Iljuszyn Ił-14 w 1955 r.
    • Convair CV-240 i Vickers Viscount wprowadzono w październiku 1957 r. i listopadzie 1962 r.
    • Iljuszyn Ił-18 został wprowadzony w maju 1961 r.
    • Antonowy An-24 zostały dostarczone w kwietniu 1966 r.
    • Tupolew Tu-134(listopad 1968 r.)
    • oraz odrzutowiec dalekiego zasięgu Iljuszyn Ił-62(w kwietniu 1973 r.)po wprowadzeniu wersji zmodernizowanej Ił-62M,zastąpiono dotychczas eksploatowane samoloty nową wersją,pozostawiając stronie radzieckiej w rozliczeniu używane samoloty.Tupolew Tu-154 od 9 maja 1985,14 maszyn
Wprowadzenie samolotów Iljuszyna typu Ił-62 i Ił-62M,pozwoliło na uruchomienie pierwszych lotów transatlantyckich do Montrealu i Nowego Jorku.
Po 1989 r.
Wymiana floty z samolotów radzieckich na amerykańskie rozpoczęła się w późnych latach 80 XX wieku,ostatnie dwa zamówione wcześniej samoloty Tupolewa Tu-154M wcielono do floty w 1990 i 1991 roku.W kwietniu 1989 roku,zakupiono amerykańskie samoloty firmy Boeing.Były to Boeingi 767-200ER,a w 1990 r.Boeing 767-300ER.Następnie w sierpniu 1991 roku zakupiono samoloty francusko-włoskiej firmy ATR typu ATR 72-200 i kolejne samoloty Boeinga:Boeing 737-500 w grudniu 1992 r. i Boeing 737-400 w kwietniu 1993 rokuW listopadzie 1992 roku LOT stał się spółką akcyjną.W 1999 roku LOT rozpoczął eksploatację brazylijskich samolotów Embraer 145,w marcu 2004 r.Embraer 170,a w maju 2006 r.Embraer 175.8 czerwca 2010 r.Ministerstwo Obrony Narodowej wyczarterowało od PLL LOT dwa Embraery 175 do obsługi lotów najważniejszych osób w państwie.Umowa ma obowiązywać do końca roku 2013 z możliwością przedłużenia lub skrócenia.26 października 2003 roku,LOT dołączył do sojuszu lotniczego Star Alliance,stając się jego 14 członkiem.Do PLL LOT należał polski przewoźnik niskobudżetowy Centralwings(kod linii IATA:C0/kod linii ICAO:CLW),założony w 2004 roku.Premierowy lot linii lotniczych Centralwings odbył się 1 lutego 2005 roku na trasie Warszawa–Londyn a we wrześniu linie obsłużyły półmilionowego pasażera.W kolejnych latach ze względu na niską rentowność tanich połączeń regularnych,które mogłyby w przyszłości zagrozić stabilności firmy zarząd spółki podjął decyzję o zawieszeniu do odwołania realizacji tanich połączeń regularnych.26 marca 2009 roku spółka zakończyła działalność,a 9 czerwca Sąd Rejonowy dla m.st.Warszawy ogłosił upadłość spółki obejmującą likwidację majątku.Większość samolotów użytkowanych przez Centralwings należało do PLL LOT.Od 26 stycznia do 29 czerwca 2006 przewodniczącym rady nadzorczej PLL LOT był Władysław Bartoszewski.W dniu 15 kwietnia 2011 LOT wycofał z eksploatacji samoloty Embraer 145.23 listopada 2011 LOT zaprezentował pierwszy samolot w nowych barwach,zaprojektowanych przez Jacka Bonczka.Był to Boeing 737-400(SP-LLL)wykonujący operacje dla LOT Charters.W 2012 roku PLL LOT SA zatrudniał na etatach 2028 osób.Operuje na 92 trasach z Polski.Główną bazą linii jest warszawskie Lotnisko Chopina.W 2015 r.przewoźnik otworzył na nim swoje centrum przesiadkowe.
Kryzys w 2012 r.
Pod koniec 2012 roku spółka niespodziewanie zwróciła się do Skarbu Państwa o pomoc publiczną w wysokości 1 miliarda złotych w związku ze złą sytuacją finansową(we wrześniu prezes Marcin Piróg zapewniał,że jest ona niezła).Jako przyczyny wskazywano pozorowane reformy po stronie Ministerstwa Skarbu Państwa(51% udział właścicielski było zapisem ustawowym),zmiany kadrowe w zarządzie,upolitycznienie stanowisk i niskie kompetencje kadry nadzorczej,które skutkowały błędnymi decyzjami biznesowymi.
W raporcie Fundacji Republikańskiej z 2013 roku przeanalizowano nadzór właścicielski ze strony MSP w latach 2008–2012 i wskazano następujące zaniedbania jako przyczynę fatalnej sytuacji finansowej:

  • brak jakiejkolwiek spójnej polityki właścicielskiej ze strony MSP poza chęcią jak najszybszego sprzedania części udziałów
    • brak nadzoru właścicielskiego(zaskoczenie informacją o stanie finansowym spółki,w której Skarb Państwa ma ponad 90% udziałów)
    • tolerowanie braku polityki informacyjnej spółki w zakresie działalności operacyjnej i sytuacji finansowej(ostatnie publiczne raporty pochodzą z 2010 roku)
    • tolerowanie(lub narzucanie)„karuzeli kadrowej”na stanowiskach zarządczych i ich upolitycznienie,co prowadziło często do lokowania na kluczowych stanowiskach osób niekompetentnych;w wyniku jednej z takich decyzji LOT stracił ponad 430 mln zł na samych tylko opcjach paliwowych w 2008 roku,zaś skumulowana strata 2008–2011 wyniosła ponad 1,1 mld zł
    • zarząd pozostawał pasywny wobec znaczących zmian zachodzących na europejskim rynku lotniczym(duże konsolidacje przewoźników)w obliczu kryzysu tak,jakby problem go nie dotyczył
    • w latach 2010–2012 LOT prowadził desperacką wyprzedaż wszystkich dostępnych aktywów,dzięki którym uzyskał ok.640 mln zł,które zostały zużyte w całości na spłatę bieżących zobowiązań;w rezultacie pod koniec 2012 roku pozostał praktycznie bez aktywów i utracił zdolność do dalszego regulowania zobowiązań
Równocześnie większość z aktywów odsprzedanych po 2010 roku przeszła w ręce innych spółek lub agencji Skarbu Państwa,przez co prywatyzacja miała charakter pozorny.Ministerstwo Skarbu Państwa rozpoczęło poszukiwanie inwestorów oraz zmianę ustawy,wymuszającej co najmniej 51% udział Skarbu Państwa w spółce.Ostatecznie ustawa została uchylona dnia 10 maja 2013.Pierwszą transzę wsparcia publicznego LOT otrzymał w drugiej połowie grudnia 2012 r.kiedy Skarb Państwa udzielił spółce 400 mln zł pieniądze te zostały przeznaczone na spłatę przeterminowanych zobowiązań(318 mln zł) i pokrycie strat operacyjnych.Ogólne przychody PLL LOT SA w roku 2012 wyniosły ponad 3467 mln złotych,przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 3305 mln złotych.
2013 r.
W kwietniu 2013 r.LOT poprosił o wsparcie publiczne w wysokości 380 mln zł.W połowie maja 2013 r.Komisja Europejska zaakceptowała warunkowo 400 mln zł pomocy publicznej udzielonej PLL LOT w grudniu ubiegłego roku,do czasu zapoznania się z planem restrukturyzacji spółki.Polska przedłożyła go 20 czerwca 2013 roku(czyli w ciągu sześciu miesięcy od udzielenia pomocy).W związku z coraz lepszymi wynikami LOT nie wystąpił we wrześniu do Ministerstwa Skarbu o wypłatę drugiej transzy pomocy publicznej.Wypłata tej transzy zgodnie z Planem Restrukturyzacji złożonym przez Ministerstwo Skarbu w Komisji Europejskiej była planowana na sierpień.Tymczasem LOT nie wystąpił o nią ani w sierpniu,ani we wrześniu.Miało się to stać dopiero w październiku.Do dnia 4 listopada 2014 roku LOT nadal nie wystąpił do Ministerstwa Skarbu o II transzę pomocy publicznej.7 listopada 2013 roku Komisja Europejska poinformowała o wszczęciu procedury sprawdzającej zasadność pomocy publicznej dla LOT-u,a także to czy pomoc publiczna nie zakłóci konkurencji na rynku europejskim.Komisja Europejska w dniu 27 lipca 2014 roku uznała zasadność pomocy publicznej dla LOT-u.
2014 r.
Rok 2014 oznacza dla linii ciągły rozwój,kojarzony głównie jako dostawa kolejnych Boeingów 787,ale również jako nowe kierunki i zwiększenie komfortu na trasach,między innymi dzięki renowacji Boeingów 737-400.Na początku września linie poinformowały,że od początku roku do końca stycznia po raz pierwszy od wielu lat osiągnęły dodatni wynik na działalności podstawowej,czyli na samym przewozie pasażerów(nie wlicza się w to profitów z posiłków i innych usług dodatkowych.30 października PLL LOT pobiło rekord długości lotu Boeingiem 787 ponad 14,5 godziny.Lot odbył się na zlecenie KGHM z Warszawy do miejscowości Antofagasta w Chile.
Kierunki lotów
Kierunki regularnych lotów PLL LOT:

Miasto Kraj IATA ICAO Port Lotniczy Uwagi
Amsterdam Holandia AMS EHAM Port lotniczy Amsterdam-Schiphol
Ateny Grecja ATH LGAV Port lotniczy Ateny
Barcelona Hiszpania BCN LEBL Port lotniczy Barcelona
Bejrut Liban BEY OLBA Port lotniczy Bejrut Sezonowo
Belgrad Serbia BEG LYBE Port lotniczy Belgrad
Bruksela Belgia BRU EBBR Port lotniczy Bruksela
Budapeszt Węgry BUD LHBP Port lotniczy Budapest Liszt Ferenc
Bukareszt Rumunia OTP LROP Port lotniczy Bukareszt-Otopeni
Charków Ukraina HRK UKHH Port lotniczy Charków-Osnowa
Chicago Stany Zjednoczone ORD KORD Port lotniczy Chicago-O’Hare
Düsseldorf Niemcy DUS EDDL Port lotniczy Düsseldorf
Erywań Armenia EVN UDYZ Port lotniczy Erywań
Frankfurt Niemcy FRA EDDF Port lotniczy Frankfurt
Gdańsk Polska GDN EPGD Port lotniczy Gdańsk
Genewa Szwajcaria GVA LSGG Port lotniczy Genewa-Cointrin
Hamburg Niemcy HAM EDDH Port lotniczy Hamburg
Katowice Polska KTW EPKT Port lotniczy Katowice-Pyrzowice
Kijów Ukraina KBP UKBB Port lotniczy Kijów-Boryspol
Kiszyniów Mołdawia KIV LUKK Port lotniczy Kiszyniów
Kluż-Napoka Rumunia CLJ LRCL Port lotniczy Kluż-Napoka
Kopenhaga Dania CPH EKCH Port lotniczy Kopenhaga-Kastrup
Koszyce Słowacja KSC LZKZ Port lotniczy Koszyce
Kraków Polska KRK EPKK Port lotniczy Kraków-Balice
Larnaka Cypr LCA LCLK Port lotniczy Larnaka
Londyn Wielka Brytania LHR EGLL Port lotniczy Londyn-Heathrow
Los Angeles Stany Zjednoczone LAX KLAX Port lotniczy Los Angeles od 3 kwietnia 2017
Lublana Słowenia LJU LJLJ Port lotniczy Lublana
Luksemburg Luksemburg LUX ELLX Port lotniczy Luksemburg
Lwów Ukraina LWO UKLL Port lotniczy Lwów
Madryt Hiszpania MAD LEMD Port lotniczy Madryt-Barajas
Mediolan Włochy MXP LIMC Port lotniczy Mediolan-Malpensa
Mińsk Białoruś MSQ UMMS Port lotniczy Mińsk
Monachium Niemcy MUC EDDM Port lotniczy Monachium
Moskwa Rosja SVO UUEE Port lotniczy Moskwa-Szeremietiewo
Newark Stany Zjednoczone EWR KEWR Port lotniczy Newark-Liberty od 28 kwietnia 2017
Nicea Francja NCE LFMN Port lotniczy Nicea-Lazurowe Wybrzeże
Nowy Jork Stany Zjednoczone JFK KJFK Port lotniczy Nowy Jork-JFK
Odessa Ukraina ODS UKOO Port lotniczy Odessa
Olsztyn Polska SZY EPSY Port lotniczy Olsztyn-Mazury Sezonowo
Paryż Francja CDG LFPG Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle
Pekin Chiny PEK ZBAA Port lotniczy Pekin
Poznań Polska POZ EPPO Port lotniczy Poznań-Ławica
Praga Czechy PRG LKPR Port lotniczy Praga im. Václava Havla
Ryga Łotwa RIX EVRA Port lotniczy Ryga
Rzeszów Polska RZE EPRZ Port lotniczy Rzeszów-Jasionka
Sankt Petersburg Rosja LED ULLI Port lotniczy Sankt Petersburg-Pułkowo
Seul Korea Południowa ICN RKSI Port lotniczy Seul-Incheon
Sofia Bułgaria SOF LBSF Port lotniczy Sofia
Split Chorwacja SPU LDSP Port lotniczy Split
Stambuł Turcja IST LTBA Port lotniczy Stambuł-Atatürk
Szczecin Polska SZZ EPSC Port lotniczy Szczecin-Goleniów
Sztokholm Szwecja ARN ESSA Port lotniczy Sztokholm-Arlanda
Tallinn Estonia TLL EETN Port lotniczy Tallinn
Tbilisi Gruzja TBS UGTB Port lotniczy Tbilisi
Tel Awiw-Jafa Izrael TLV LLBG Port lotniczy Tel Awiw-Ben Gurion
Tokio Japonia NRT RJAA Port lotniczy Tokio-Narita
Toronto Kanada YYZ CYYZ Port lotniczy Toronto-Lester B.Pearson
Warszawa Polska WAW EPWA Port lotniczy Warszawa-Okęcie HUB
Wenecja Włochy VCE LIPZ Port lotniczy Wenecja-Marco Polo
Wiedeń Austria VIE LOWW Port lotniczy Wiedeń-Schwechat
Wilno Litwa VNO EYVI Port lotniczy Wilno
Wrocław Polska WRO EPWR Port lotniczy Wrocław-Strachowice
Zadar Chorwacja ZAD LDZD Port lotniczy Zadar
Zagrzeb Chorwacja ZAG LDZA Port lotniczy Zagrzeb
Zurych Szwajcaria ZRH LSZH Port lotniczy Zurych-Kloten
Kierunki lotów czarterowych i cargo PLL LOT:

Miasto Kraj IATA ICAO Port Lotniczy Uwagi
Bangkok Tajlandia BKK VTBS Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi Czarter
Cancún Meksyk CUN MMUN Port lotniczy Cancún Czarter
Hamilton Kanada YHM CYHM Port lotniczy Hamilton LOT Cargo
Kolombo Sri Lanka CMB VCBI Port lotniczy Kolombo Czarter
La Romana Dominikana LRM MDLR Port lotniczy La Romana Czarter
Mombasa Kenia MBA HKMO Port lotniczy Mombasa-Moi Czarter
Nowy Jork Stany Zjednoczone JFK KJFK Port lotniczy Nowy Jork-JFK LOTCargo
Porlamar Wenezuela PMV SVMG Port lotniczy Porlamar Czarter
Rodos Grecja RHO LGRP Port lotniczy Rodos Czarter
Varadero Kuba VRA MUVR Port lotniczy Varadero Czarter
Warna Bułgaria VAR LBWN Port lotniczy Warna Czarter
Warszawa Polska WAW EPWA Port lotniczy Warszawa-Okęcie HUB




Linie partnerskie
LOT z poniższymi liniami lotniczymi oferuje pasażerom połączenia lotnicze w formule codeshare:

  • Adria Airways*
  • Aegean Airlines*
  • Aeroflot
  • Air Baltic
  • Air Canada*
  • Air China*
  • All Nippon Airways*
  • Austrian Airlines*
  • Belavia
  • Blue1*
  • Brussels Airlines*
  • Bulgaria Air
  • EgyptAir*
  • Air Serbia(dawniej:Jat Airways)
  • Lufthansa*
  • Luxair
  • Rossiya Airlines
  • SAS*
  • Singapore Airlines*
  • South African Airways*
  • Swiss International Air Lines*
  • TAP Portugal*
  • TAROM(SkyTeam)
  • Turkish Airlines*
  • United Airlines*
  • JetBlue
* Linie,które są członkiem Star Alliance
Współpraca z Nordica
5 listopada 2016 roku Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Nordica podpisały strategiczną umowę o współpracy.Na mocy tej umowy PLL LOT przejmie 49% udziałów przewoźnika,a od 19 listopada 2016 wszystkie rejsy Nordiki są wykonywane z kodem LOT(LO).Nordica przejęła od LOT operacje na trasie Tallinn-Warszawa zaś PLL LOT zbazował w stolicy Estonii jednego ze swoich Embraerów do obsługi trasy Tallinn-Monachium.Dwa samoloty Nordiki Bombardier CRJ-900 wykonują dla PLL LOT bezpośrednie połączenia z Warszawy w ramach siatki LOT.Wszystkie samoloty wykonujące rejsy dla Nordiki pozostały w jej malowaniu,ale dodatkowo będzie na nich umieszczone logo PLL LOT.Wszystkie połączenia z Tallinna są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży PLL LOT,Nordica korzysta również z innych elementów platformy operacyjnej LOT.
Liczba przewiezionych pasażerów
Rok pasażerowie
2008 r. 3974271
2009 r. 4102114
2010 r. 4504044
2011 r. 4635305
Flota
Flota Polskich Linii Lotniczych LOT
Typ Liczba Liczba pasażerów max. Uwagi
Boeing 737-400 3 162 poddane gruntownej modernizacji wnętrza(dostarczono 2)
Boeing 787-8 Dreamliner 6 252(18/21/213)
Bombardier CRJ-900 2 88 przejęte wraz z załogami od linii lotniczej Nordica
Bombardier Q-400 10 78
Embraer 170 6 70
Embraer 175 14 82 2 stale wyczarterowane MON do przewozu VIPów
Embraer 195 6 112
Razem 47
Średnia wieku maszyn PLL LOT to 7,4 lat(stan na 28 kwietnia 2016).
Złożone zamówienia, opcje i prawa zakupu
  • 4 Boeing 737-800 NG(używane-wejście do służby w roku 2017)
  • 6 Boeing 737 MAX 8(wejście do służby w roku 2017)
  • 5 Boeing 737 MAX 8(opcja,ewentualne wejście do służby po roku 2017)
  • 2 Boeing 787-8(wejście do służby w roku 2017)
  • 6 Boeing 787-8/9(opcja,ewentualne wejście do służby po roku 2017)
  • 10 Embraer 175/190/195(prawa zakupu)
LOT jest pierwszą w Europie linią lotniczą,we flocie której pojawił się Boeing 787„Dreamliner”.W związku z tym zarząd firmy zdecydował o odświeżeniu barw posiadanych samolotów.
Samoloty użytkowane od początku istnienia PLL LOT
Typ Liczba Lata użytkowania Uwagi
Junkers F 13 15 1929–1936
Fokker F.VIIa/1m 11 1929–1938
PWS-24 5 1933–1938
PWS-24 bis 5(6) 1935–1939
Douglas DC-2 3 1935–1939
Lockheed L-10-A Electra
1936–1939
Junkers Ju 52/3m 1 1936–1939
Lockheed L-14-H Super Electra 10 1938–1940
Lisunow Li-2 39 1945 r.
Douglas DC-3 14 1945–1959
SNCASE SE.161 5 1947–1950
Iljuszyn Ił-12B 5 1949 r.
Iljuszyn Ił-14 13 1955–1961
Convair CV-240 5 1957–1966
Iljuszyn Ił-18 9 1961–1990 Kilka zostało przerobionych na wersje transportowe i latały dla Polskich Linii Lotniczych LOT CARGO(np.SP-LSA)
Vickers Viscount 3 1962–1969 2 samoloty uległy katastrofom
Antonow An-24 14 1966–1991 3 samoloty uległy katastrofom
Tupolew Tu-134 5 Tu-134 8 Tu-134A 1968–1994 Po katastrofie na Okęciu Tu-134 SP-LGB 23.01.1980 roku(krótki,pozbawiony rewersu silników),wszystkie Tu134 zostały wymienione na Tu-134A2(dłuższy,wyposażony w APU i rewersery silników)[samolot wypadł z pasa 11 i został całkowicie rozbity na wale ziemnym]
Iljuszyn Ił-62 6 Ił-62 10(11)Ił-62M 1973–1992 2 samoloty uległy katastrofom.W latach 80 XX wieku latały dwa wyczarterowane(jeden od Tarom,drugi od Aerofłotu)
Jak-40 1 1982–1989 Wyleasingowany od Instytutu Lotnictwa
Tupolew Tu-154M 14 1985–1996 W 1994 r.jeden samolot odkupiło Wojsko Polskie.Dawny SP-LCO latał w 36 pułku jako numer 102
Boeing 767-200ER 2(3) 1989–2008 W latach 1992–1995 jeden samolot wyleasingowany od Air New Zealand
Douglas DC-10-30 3 1994–1996 2 wyleasingowane od Malaysian Airlines,a jeden od Finnair
Lockheed L 1011 1 1995–1998 wyleasingowany od British Airways
DC-8-62H (F) 1 1988 r. Czarterowany od Arrow Air
Boeing 767-300ER 7(9) 1990–2013
  • Od 27 kwietnia do 12 maja 2011 jeden samolot był czarterowany od Air Italy,wykonał łącznie 13 rejsów
  • W dniu 1 kwietnia 2011 linie LOT opuścił SP-LPF(767-319ER)(nowy właściciel:NAA)
  • W dniu 1 listopada 2011 Boeing 767-300 SP-LPC lądował awaryjnie w Warszawie bez podwozia
  • W dniu 29 sierpnia 2013 został wykonany ostatni komercyjny lot w barwach PLL LOT na trasie Chicago-Warszawa(LOT4),lot wykonywał samolot SP-LPB
ATR 72-202 8 1991–2013 W PLL LOT było tylko 8 samolotów(SP-LFA do SP-LFH)wszystkie przekazane do Eurolotu
Boeing 737 3 737-300 11 737-400 10 737-500 1992 r.
Embraer 145 14 1999–2011 Oficjalny ostatni lot wykonał kpt. Sławomir Majcher 15 kwietnia 2011 roku na trasie Gdańsk-Warszawa(LO3832).Nieoficjalnie 2 samoloty latały jeszcze przez ponad miesiąc
ATR 42 5 42-300 8 42-500 1998–2013 Żaden z nich nie latał w barwach PLL LOT.Były to samoloty Eurolotu,na początku wykorzystywano pilotów i instruktorów PLL LOT
Embraer 170(170-100) 10 2004 r.
Embraer 175(170-200) 14 2006 r. 2 samoloty:SP-LIG i SP-LIH latają dla Rządu RP i Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej
Embraer 195(190-200) 6 2011 r.
Boeing 787 6 2012 r.
Airbus A330 1 2013–2013 Eksploatowany przez maj i początek czerwca na rejsach do Chicago i Nowego Jorku(Samolot leasingowany od HiFly)
Boeing 777 1 2013–2013 Eksploatowany przez miesiąc maj na rejsach do Toronto(Samolot leasingowany od EuroAtlantic)
Bombardier DHC-8Q400 10 2015 r.
Wypadki i awaryjne lądowania
  • Katastrofa lotnicza pod Tuszynem 15 listopada 1951 samolot Lisunow Li-2 o znakach SP-LKA wystartował z Łodzi w kierunku Krakowa.Niedaleko od miejsca startu,przy niskim pułapie chmur i słabej widoczności w pobliżu miejscowości Tuszyn w powiecie łódzkim(w rejonie wsi Górki Duże),samolot zaczepił o linię wysokiego napięcia i spadł na ziemię,a następnie stanął w płomieniach.W wypadku zginęli wszyscy będący na pokładzie 16 osób w tym czterech członków załogi
  • Katastrofa lotnicza w Warszawie 19 grudnia 1962.Samolot Vickers Viscount SP-LVB podczas podejścia do lądowania przy złych warunkach pogodowych.Na pokładzie znajdowały się 33 osoby(28 pasażerów i 5 członków załogi),wszyscy zginęli.Przyczyna wypadku:nieznana
  • Katastrofa lotnicza we Francji(1965 r.)20 sierpnia 1965,rozbił się samolot Vickers Viscount SP-LVA,w Jeuk St.Troud we Francji.Na pokładzie znajdowała się tylko załoga(4 osoby)wszyscy zginęli.Przyczyna wypadku:nieznana
  • Katastrofa lotnicza na Policy 2 kwietnia 1969 na północnym stoku Policy w Paśmie Babiogórskim, na terenie Zawoi,rozbił się samolot Polskich Linii Lotniczych LOT An-24(nr rejestracyjny SP-LTF),nr lotu 165.Na pokładzie znajdowały się 53 osoby(47 pasażerów i 6 członków załogi),wszyscy zginęli
  • Katastrofa polskiego An-12 w Bejrucie 13 maja 1977.Antonow An-12 użytkowany przez Polskie Linie Lotnicze LOT,lecący z Warny do Bejrutu,rozbił się podczas podejścia do lądowania.Zginęła cała 9-osobowa załoga
  • Wypadnięcie samolotu z pasa na Okęciu 23 stycznia 1980 roku Tupolew Tu-134 SP-LGB wracający z Berlina Schonefeld podczas lądowania rozbił się na wale ziemi na przedłużeniu pasa 11.Nikt nie zginął,samolot całkowicie rozbity.Przyczyną był błąd załogi,która nie użyła spadochronu hamującego(ten typ jeszcze nie posiadał rewersu silników,zamiast tego był wyposażony w spadochron)
  • Katastrofa lotnicza na Okęciu 14 marca 1980 o godzinie 11:15 w pobliżu warszawskiego lotniska Okęcie rozbił się samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62„Mikołaj Kopernik”(nr rejestracyjny SP-LAA),lecący z Nowego Jorku(lot nr LO007).Zginęło 77 pasażerów i 10 członków załogi.Wśród pasażerów znajdowała się polska piosenkarka Anna Jantar
  • Katastrofa lotnicza pod Słupskiem 26 marca 1981.Samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych LOT An-24 lecący rejsowo(lot nr 691)z Warszawy do Słupska,rozbił się i spłonął 4 km od pasa startowego.Zginęła 1 osoba,reszta(51 osób)zdążyła się ewakuować z wraku przed wybuchem
  • Katastrofa lotnicza w Lesie Kabackim 9 maja 1987 o godzinie 11:10.Samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62M„Tadeusz Kościuszko”(nr rejestracyjny SP-LBG)w czasie rejsu nr LO5055,z Warszawy do Nowego Jorku,rozbił się w trakcie awaryjnego lądowania w Warszawie.Zginęło 172 pasażerów i 11 członków załogi
  • Katastrofa lotnicza pod Rzeszowem 2 listopada 1988,samolot pasażerski An-24W(nr rejestracyjny SP LTD)„Dunajec”lecący z Warszawy do Rzeszowa podczas podchodzenia do lądowania uległ awarii obu silników.Samolot awaryjnie lądował bez podwozia na łące w okolicach Białobrzegów.Zginęła 1 osoba,reszta(28 osób)zdążyła opuścić samolot przed eksplozją
  • Awaryjne lądowanie lotu PLL LOT 016 na Okęciu 1 listopada 2011 około godziny 14:45.Samolot pasażerski Boeing 767-300ER SP-LPC odbywał lot z Nowego Jorku(Lotnisko Newark,New Jersey)do Warszawy.Pierwsze usterki systemu hydraulicznego samolotu pojawiły się 30 minut po starcie.Próby awaryjnego wysunięcia podwozia nie dały pozytywnych rezultatów i maszyna lądowała bez wypuszczonego podwozia.Nikt z pasażerów samolotu ani załogi nie został ranny
Władze PLL LOT
Spółka boryka się z ciągłą rotacją zarządu w ciągu 8 lat firma miała 11 prezesów.W rezultacie LOT ma problemy z rentownością świadczonych usług.W 2012 r.w związku z ciężką sytuacją finansową zwrócił się o pomoc publiczną,która łącznie miałaby wynieść ponad 1 mld zł.

  • Byli prezesi:
    • Marek Grabarek(czerwiec 2003–marzec 2006)
    • Krzysztof Kapis(marzec 2006–listopad 2006)
    • Tomasz Dembski(p.o.prezesa listopad 2006–luty 2007)
    • Marek Mazur (luty 2007–marzec 2007)
    • Piotr Siennicki(kwiecień 2007–kwiecień 2008)
    • Dariusz Nowak(kwiecień 2008–marzec 2009)
    • Sebastian Mikosz(p.o.marzec 2009/maj 2009–wrzesień 2010)
    • Zbigniew Mazur(p.o.prezesa październik 2010 r.)
    • Marcin Piróg(październik 2010–grudzień 2012)
    • Sebastian Mikosz(6.02.2013-31.08.2015)
    • Marcin Celejewski(p.o.prezesa,31.08.2015-28.01.2016)

  • Obecny prezes:
    • Rafał Milczarski(od 28.01.2016)
  • Przewodniczący Rady Nadzorczej PLL LOT SA:
    • ANDRZEJ RELIDZYŃSKI

  • Członkowie Rady Nadzorczej PLL LOT SA:
    • ANDRZEJ RELIDZYŃSKI
    • WOJCIECH KOWNAS
    • ANDRZEJ RYMUT
    • IRENA SĄCZEK
    • DOMINIK HUNEK
    • AGNIESZKA RASIŃSKA
    • KRZYSZTOF ZGORZELSKI
    • RYSZARD KLIMCZYK
    • MIROSŁAW STANISŁAWSKI
    • ANDRZEJ WYSOCKI
Akcjonariat
Struktura własnościowa:

  • Skarb Państwa 99,82% akcji przewoźnika
  • TFS Silesia 0,144% akcji
  • pracownicy 0,036% akcji
Autor: Kicak173 o 15:41
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nowszy post Starszy post Strona główna
Subskrybuj: Komentarze do posta (Atom)

Liczba czytelników

Archiwum bloga

  • ►  2018 (51)
    • ►  lutego (33)
    • ►  stycznia (18)
  • ►  2017 (215)
    • ►  grudnia (25)
    • ►  listopada (25)
    • ►  października (29)
    • ►  września (23)
    • ►  sierpnia (4)
    • ►  lipca (4)
    • ►  czerwca (4)
    • ►  maja (6)
    • ►  kwietnia (11)
    • ►  marca (32)
    • ►  lutego (23)
    • ►  stycznia (29)
  • ▼  2016 (2502)
    • ►  grudnia (182)
    • ▼  listopada (396)
      • Juliusz Kulesza
      • Mieczysław Józefczyk
      • Władysław Hasior
      • Zbyszko Chojnicki
      • Antoni Skibiński
      • Jerzy Smurzyński
      • Włodzimierz Krolopp
      • Jerzy Matuszkiewicz
      • Ryszard Zaorski
      • Joanna Kulmowa
      • Czesław Nowicki
      • Benedykt Konowalski
      • Aleksander Ścibor-Rylski
      • Jan Stanisław Bogusz
      • Kazimierz Chudy
      • Kazimierz Piotr Zaleski
      • Bogusław Nizieński
      • Roman Kulikowski
      • Andrzej Stockinger
      • Gabriela Cwiojdzińska
      • Zofia Janukowicz-Pobłocka
      • Cezary Chlebowski
      • Jan Laskowski(operator filmowy)
      • Eugeniusz Makulski
      • Andrzej Szczypiorski
      • Andrzej Trzebski
      • Jadwiga Puzynina
      • Robert Stiller
      • Bez tytułu
      • Andrzej Cwojdziński
      • Franciszek Pieczka
      • Aleksander Paszyński
      • Bohdan Ejmont
      • Roman Frister
      • Bolesław Idziak
      • Tadeusz Dominik
      • Leokadia Krajewska
      • Henryk Dominiczak
      • Lucjan Krause
      • Ryszard Bacciarelli
      • Janusz Tofil
      • Jerzy Wiśniewski(historyk)
      • Zofia Perczyńska
      • Kazimierz Ulatowski
      • Hala wystawowa w Toruniu
      • KTH Krynica
      • Polskie Linie Lotnicze LOT
      • Pomnik Gabriela Narutowicza w Bielsku
      • Akademia Marynarki Wojennej
      • Stadion Polonii Warszawa
      • Unia Tarnów
      • Feliks Więcek
      • Aleksander Szenajch
      • Otylia Kałuża
      • Anna Breuer-Mosler
      • Muzeum Stefana Żeromskiego w Nałęczowie
      • Klemens Biniakowski
      • Zakłady Przemysłu Ciągnikowego"Ursus"
      • Włókniarz Łódź
      • Teatr Bagatela
      • Straż Graniczna(1928-1939)
      • Straż Celna
      • Sala Posiedzeń w Sejmie
      • "Huragan"(film 1928 r.)
      • Władysław Bończa Uzdowski
      • Liga Ochrony Przyrody
      • Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej
      • Franciszek Aleksandrowicz
      • Bez tytułu
      • Edward Babiuch
      • Longin Jan Okoń
      • Andrzej Wielowieyski
      • Artur Rynkiewicz
      • Maria Krzyszkowska
      • Zbigniew Łagocki
      • Zbigniew Cybulski
      • Janusz Turowski(profesor)
      • Zdzisław Tadeusz Łączkowski
      • Andrzej Strumiłło
      • Leszek Kołakowski
      • Stanisław Rybicki(malarz)
      • Mieczysław Michalik
      • Ałła Kuźmińska
      • Bronisław Dembowski
      • Andrzej Krzesiński(lekkoatleta)
      • Janusz Bieniak
      • Edward Niemczyk
      • Bogusław Wolniewicz
      • Stanisław Zagajewski
      • Andrzej Warchałowski
      • Leopold Stecki
      • Stefan Rogaczewski
      • Helena Sekuła
      • Edward Kurowski
      • Biruta Lewaszkiewicz-Petrykowska
      • Tadeusz Suchocki
      • Kazimierz Romaniuk
      • Janusz Tazbir
      • Lucjan Sobczyk
      • Janusz Kamocki
    • ►  października (441)
    • ►  września (250)
    • ►  sierpnia (158)
    • ►  lipca (129)
    • ►  czerwca (96)
    • ►  maja (222)
    • ►  kwietnia (152)
    • ►  marca (269)
    • ►  lutego (31)
    • ►  stycznia (176)
  • ►  2015 (1683)
    • ►  grudnia (169)
    • ►  listopada (79)
    • ►  października (116)
    • ►  września (284)
    • ►  sierpnia (27)
    • ►  lipca (16)
    • ►  czerwca (155)
    • ►  maja (194)
    • ►  kwietnia (224)
    • ►  marca (276)
    • ►  lutego (39)
    • ►  stycznia (104)
  • ►  2014 (587)
    • ►  listopada (22)
    • ►  października (9)
    • ►  września (8)
    • ►  sierpnia (5)
    • ►  lipca (1)
    • ►  maja (6)
    • ►  kwietnia (226)
    • ►  marca (236)
    • ►  lutego (12)
    • ►  stycznia (62)
  • ►  2013 (1261)
    • ►  listopada (64)
    • ►  października (113)
    • ►  września (211)
    • ►  sierpnia (161)
    • ►  lipca (29)
    • ►  czerwca (143)
    • ►  maja (199)
    • ►  kwietnia (52)
    • ►  marca (43)
    • ►  lutego (207)
    • ►  stycznia (39)

O mnie

Kicak173
Wyświetl mój pełny profil
Motyw Podróże. Autor obrazów motywu: mammuth. Obsługiwane przez usługę Blogger.