czwartek, 8 października 2015

Tramwaje w Krakowie

System transportu tramwajowego w Krakowie funkcjonujący od 1882 r.System obejmuje 194 km pojedynczego toru(stan z 2015 roku),po którym regularnie kursuje 27 linii(22 zwykłe,2 KST i 3 nocne).Utrzymanie infrastruktury oraz organizacja przewozów należy do zadań Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu,natomiast wykonywaniem przewozów oraz utrzymaniem taboru zajmuje się MPK Kraków.Od grudnia 2008 r.w mieście funkcjonuje również zalążek sieci szybkiego tramwaju,znany pod nazwą Krakowski Szybki Tramwaj,z której korzystają również normalne tramwaje.
Torowiska
Krakowska sieć tramwajowa ma budowę promienistą.Większość linii prowadzi od centrum do poszczególnych dzielnic.Centralnymi punktami systemu są Stare Miasto(szczególnie Dworzec Główny,Basztowa LOT i Teatr Bagatela),Rondo Grzegórzeckie,Rondo Mogilskie,Rondo Czyżyńskie oraz Plac Centralny.Układ jest wrażliwy na prace remontowe prowadzone na głównych liniach,z powodu trudności z wyznaczaniem tras objazdowych,by nie doprowadzić do przeciążenia pozostałych odcinków.Torowiska utrzymane są w większości w dobrym stanie.Część z nich przechodziła w ostatnich latach remonty lub generalne przebudowy.
Zajezdnie
W Krakowie tramwaje stacjonują w trzech zajezdniach:
Nazwa Rok otwarcia Rodzaj stacjonującego taboru Liczba wagonów
Zajezdnia Nowa Huta 1969 r.105Na,E1,C3,MAN N8S-NF,EU8N,405N-Kr 226
Zajezdnia Podgórze 1938 r.105Na,E1,C3,NGT6,NGT8,GT8S,126N 180
Zajezdnia św.Wawrzyńca 1928 r.SN1,PN3,SN2+PN2,N+ND,LH,102N zmienna
Stan taborowy podany na dzień 24 stycznia 2015.
Krańcówka
Krakowska sieć tramwajowa jest dostosowana do eksploatacji taboru jednokierunkowego,dlatego na wszystkich stałych krańcówkach wybudowane są pętle.W wypadku tras częściowo zamkniętych z powodu remontów lub otwartych odcinków tras będących w budowie stosowane są tymczasowe zwrotnice pozwalające na zmianę toru bez zawracania.Na takich liniach kursują wagony dwukierunkowe N8 i GT8S.
Pętle tramwajowe
Lp.Nazwa Rok otwarcia Liczba torów Inna infrastruktura Linie
1.Bieńczyce 1966 r. 2
2.Borek Fałęcki 1950 r.3 Mijanka 8,12,19,22
3.Bronowice 1937 r.2 14,24
4.Bronowice Małe 1975 r.2 Tor odstawczy 4,8,20,64
5.Cichy Kącik 1902 r.2 Tor odstawczy 13
6.Cmentarz Rakowicki 1934 r.1 2
7.Czerwone Maki 2012 r.2 Tor odstawczy 11,18,23,52,62
8.Dajwór 1953 r.2 Mijanka Nieużywana
9.Dąbie 1968 r.2 7
10.Dworzec Towarowy 1907 r.2 7,19
11.Kopiec Wandy 1977 r.2 16
12.Krowodrza Górka 1984 r.3 Żeberko 3,5,18,50,69
13.Kurdwanów 2000 r.2 6,24,50
14.Łagiewniki 1938 r.3 10
15.Mały Płaszów 2010 r.2 11,12,20
16.Mistrzejowice 1974 r.2 Tor odstawczy 9,14,16
17.Nowy Bieżanów  1978 r.2 Tor odstawczy,kanał naprawczy 3,9,13,23,69
18.Osiedle Piastów 1976 r.2 Tor odstawczy 21,52,64
19.Pleszów 1962 r.2 Tor odstawczy 10,21
20.Prokocim 1965 r.2 Nieużywana
21.Salwator 1917 r.2 Tor odstawczy 1,2,6
22.Walcownia 1955 r.2 Tor odstawczy 22
23.Wieczysta 1964 r.2 Tor odstawczy Nieużywana
24.Wzgórza Krzesławickie 1968 r.2 Tor odstawczy 1,4,5
Jako pętle wykorzystywane są również okazjonalnie zajezdnie,a także niektóre przystanki przelotowe(np.Plac Centralny),gdzie układ torowisk pozwala na objechanie określonej części miasta i powrót tą samą trasą.
Inne krańcówki
Jedyna stała krańcówka niebędąca pętlą to Dworcowa,która jest trójkątem torowym odchodzącym od trasy wzdłuż ulicy Wielickiej w okolicy dworca kolejowego w Płaszowie.Wykorzystywana jest przy okazji remontów oraz dłuższych zamknięć,zarówno gdy nieprzejezdne są torowiska do Bieżanowa i Kurdwanowa,jak i w przypadku odcięcia ich od reszty sieci.Od początku swego istnienia w Krakowie eksploatowano głównie tramwaje dwukierunkowe.Przed wojną były to Sanok SN1 oraz Sanok SN2,później także Konstal N i Man SN3,dlatego historycznie część końcówek nie posiadała pętli(np.zlikwidowana w 1966 r.końcówka Grzegórzki).Wraz z wprowadzaniem do ruchu nowych typów tramwajów jednokierunkowych i rozbudową sieci wszystkie krańcówki zostały stopniowo wyposażone w pętle lub inne układy umożliwiające zawracanie tramwajom jednokierunkowym.W 2006 r.MPK Kraków ponownie zakupiło pierwsze dwukierunkowe wagony z Norymbergi.Od tego momentu krańcówki dla tego typu tramwajów budowane są przy okazji częściowego otwierania nowych odcinków,a także remontów,gdy na danym odcinku nie ma pętli lub jest ona niedostępna z innego powodu.Po raz pierwszy krańcówka taka została zastosowana na ulicy Pawiej przed jej podłączeniem od północy do pętli Dworzec Towarowy.Analogiczne rozwiązanie wykorzystywane było na skrzyżowaniu ulic Nowohuckiej i Klimeckiego w związku z budową torowiska do pętli Mały Płaszów,a ostatnio tymczasowa krańcówka znajdowała się na Ruczaju,w związku z budową torowiska do Czerwonych Maków.
Linie tramwajowe w Krakowie
Linie tramwajowe w Krakowie posiadają numery z zakresu 0–99 i kursują przez całą dobę.
Stosowane są następujące konwencje numeracji:
  • x,1x,2x,3x linie zwykłe
  • 4x linie wspomagające
  • 5x Krakowski Szybki Tramwaj
  • 6x linie nocne
  • 7x linie czasowe(uruchamiane w trakcie remontów,objazdów itp.)
  • 8x linie specjalne(uruchamiane głównie podczas święta Wszystkich Świętych)
Wykaz linii
Linia Przystanek początkowy Przystanek końcowy Długość(km)Średni czas przejazdu Liczba przystanków w tym na żądanie Tabor Rodzaj linii
1.Salwator Wzgórza Krzesławickie 13,1 43 min 29 1 E1+C3,EU8N Linia zwykła
2.Salwator Cmentarz Rakowicki 4,9 17/19 min 12 1 N8S,EU8N Linia zwykła
3.Krowodrza Górka  Nowy Bieżanów 12,3 40/38 min 24 0 EU8N,GT8S Linia zwykła
4.Bronowice Małe Wzgórza Krzesławickie 17,6 48/53 min 32 1 3xKonstal 105Na,Protram 405N-Kr,E1+C3 Linia zwykła
5.Krowodrza Górka  Wzgórza Krzesławickie 12,9 36/35 min 23 0 EU8N Linia zwykła(kursuje przez tunel KST)
6.Salwator Kurdwanów 10,8 32 min 22 0 Bombardier NGT6 Linia zwykła
7.Dworzec Towarowy Dąbie 8,6 25 min 15 0 Düwag GT8S,N8S-NF Linia zwykła
8.Bronowice Małe Borek Fałęcki 11,6 30 min 22 0 Bombardier NGT6,Newag Nevelo 126N Linia zwykła
9.Nowy Bieżanów Mistrzejowice 19,1 55/59 min 35 0 EU8N,GT8S,N8S Linia zwykła
10.Łagiewniki Pleszów 20,6 59/61 min 36/37 6 2xKonstal 105Na,E1+C3 Linia zwykła
11.Czerwone Maki Mały Płaszów 12,4 37 min 24  0 EU8N,N8S Linia zwykła
12.Borek Fałęcki Mały Płaszów 9,1 41/44 min 22/24 1/2 3xKonstal 105Na,EU8N,GT8S Linia zwykła
13.Bronowice Małe  Nowy Bieżanów 14,6 49 min  31 0 Bombardier NGT8,Bombardier NGT6 Linia zwykła
14.Bronowice Mistrzejowice 15,4 51/52 min  33 1 Bombardier NGT8 Linia zwykła
16.Mistrzejowice Kopiec Wandy 7,1 22 min 16 1 E1 Linia zwykła
18.Czerwone Maki Krowodrza Górka 12,2 44/42 min 26 0 Bombardier NGT6 Linia zwykła
19.Dworzec Towarowy Borek Fałęcki 8,8 35 min 19 0 GT8S,EU8N,Bombardier NGT6 Linia zwykła
20.Cichy Kącik Mały Płaszów 9,8 30 min 20 0 EU8N,Bombardier NGT6 Linia zwykła
21.Os.Piastów Pleszów 11,9 31/30 min 19 6 E1 Linia zwykła
22.Borek Fałęcki Walcownia 18,7 58/56 min 36 4 E1+C3 Linia zwykła
23.Czerwone Maki Nowy Bieżanów 13,1 42/40 min 28 0 GT8S Linia zwykła
24.Bronowice Kurdwanów 12,4 45/47 min 28 0 3xKonstal 105Na,GT8S Linia zwykła
50.Krowodrza Górka Kurdwanów 13,5 36 min 23  0Bombardier NGT8,Pesa Krakowiak 2014N Linia o zwiększonej częstotliwości kursowania(kursuje przez tunel KST)
52.Czerwone Maki Os.Piastów 17,9 58/59 min 34 0 E1+C3,GT8S Linia o zwiększonej częstotliwości kursowania
62.Czerwone Maki Plac Centralny 16,4 62 min 35 1 N8S,Bombardier NGT6 Linia nocna
64.Bronowice Małe  Os.Piastów 15,1 54 min 30 0 Bombardier NGT6,EU8N Linia nocna
69.Krowodrza Górka Nowy Bieżanów 14,1 50 min 28 0 Bombardier NGT6 Linia nocna
Remonty i zamknięcia
Podczas remontów i zamknięć występuje konieczność reorganizacji siatki połączeń.
W Krakowie stosowane są następujące praktyki:
  • czasowa zmiana trasy sygnalizowana poprzez wyświetlanie numeru linii w negatywie lub żółte tablice liniowe
  • zawieszenie linii
  • uruchamianie linii czasowych 7x w zamian za linie zawieszane lub do wzmocnienia ciągów komunikacyjnych osłabionych przez zmiany tras
Krakowska Linia Muzealna
Od roku 2003 w wakacje uruchamiana jest Krakowska Linia Muzealna obsługiwana zabytkowym taborem tramwajowym.Początkowo historyczne wagony kursowały na regularnych liniach,a od roku 2007 na specjalnej linii oznaczonej numerem 0.Obecnie linia ma jedną stałą końcówkę na ul.św.Wawrzyńca obok Muzeum Inżynierii Miejskiej,natomiast przebieg trasy zmienia się z edycji na edycję.
Tabor tramwajowy
Polityka taborowa MPK Kraków polega z jednej strony na regularnych zakupach fabrycznie nowych tramwajów niskopodłogowych,a z drugiej na imporcie używanych tramwajów z miast niemieckich i austriackich.Pierwsze używane tramwaje T4 zostały zakupione za symboliczną kwotę już w 1989 r.z Norymbergi w celu ratowania zaniedbanej floty polskiej produkcji.Średni wiek wagonów to 33 lata(stan na 2013 rok).
Numeracja wagonów
W czerwcu 2015 roku MPK wprowadziło nowy unikatowy system numeracji wagonów tramwajowych składający się z ciągu literowo-cyfrowego XYxxx,w którym:
X to litera oznaczająca zajezdnię,w której stacjonuje wagon lub funkcję:
H Zajezdnia Nowa Huta
R Zajezdnia Podgórze
O pojazdy szkoleniowe
Z pojazdy zabytkowe
Y to litera oznaczająca model lub funkcję wagonu:
B doczepy C3
F GT8S/C
G 2014N
K N8S/C
L EU8N
P NGT6
T wagony techniczne
W E1
V pojazdy zabytkowe
X 405N
Y NGT8 i 126N
Z 105Na
xxx to liczba trzycyfrowa z zakresu od 100 do 900.
Tabor obsługujący regularne linie
Liczba wagonów na dzień 28 sierpnia 2015.
Nazwa Początek eksploatacji Liczba miejsc siedzących Procent niskiej podłogi Liczba członów Liczba wagonów(składów)Uwagi
Konstal 105Na 1979 r.2/3x20 0% 1 110(40)Większość funkcjonuje w składach dwu- i trójczłonowych.Kilka wagonów przebudowano na doczepy czynne Konstal 105Nd oraz wagony Konstal 105Nab i Konstal 105NT.
Bombardier NGT6 2000 r.78 65% 3 50 Dostarczane w trzech dostawach łącznie 50 Bombardierów różniących się nieznacznie wyglądem oraz wyposażeniem wewnętrznym:14 NGT6 i 36 NGT6-2.
SGP/Lohner E1 2003 r.33+28 0% 2+1 138(74)Większość wagonów E1 kursuje w składach z doczepami C3.Jedynie 10 sztuk kursuje pojedynczo.
MAN N8S-NF i N8C-NF 2006 r.47 33% 3 12 W Krakowie jeżdżą modyfikacje,z niskopodłogowym członem 8 N8S i 4 N8C.Wagony N8C posiadają klimatyzację.
Düwag GT8S 2009 r.47 0% 3 27 Jeden przebudowano,dodając człon niskopodłogowy.Został oznaczony jako GT8C.W planach są dalsze modernizacje.
Rotax/MPK EU8N 2010 r.48 37% 3 34 Kursowały w Wiedniu na linii metra U6.W Krakowie jeżdżą modyfikacje,z dodanym członem niskopodłogowym.
Bombardier NGT8 2012 r.77 70% 3 24 Zaprojektowany specjalnie dla MPK Kraków.
Protram 405N-Kr 2012 r.64 25% 5  1 Powstał na bazie trzech wagonów 105Na spiętych dwoma członami niskopodłogowymi.
Newag Nevelo 126N 2013 r.60 100% 3  1 Prototyp,testowany w Krakowie.
Pesa Krakowiak 2014N 2015 r.102 4 3 z 36 Najdłuższy tramwaj w Polsce,zaprojektowany specjalnie dla MPK Kraków.Pochodzi z rodziny Pesa Twist.
Wszystkie wagony/składy 400(265)
Udział wagonów/składów nisko wejściowych i niskopodłogowych 31,25%(47,17%)
przystosowanie do niepełnosprawnych klimatyzacja automat biletowy system informacji pasażerskiej tramwaj dwukierunkowy monitoring
Tabor dwukierunkowy
W pierwszej połowie XX wieku cały krakowski tabor tramwajowy był dwukierunkowy,tj.można było zmienić kierunek jazdy bez pętli tramwajowej dzięki obecności kabiny motorniczego z obu stron pojazdu.Choć przy budowie nowych tras starano się budować pętle wszędzie tam,gdzie było to możliwe,z uwagi na ich przepustowość,funkcjonowało kilka krańcówek z przejazdówkami między torami(np.Grzegórzki,Prokocim czy Klasztorna w Nowej Hucie).W 1969 roku na krakowskich torach pojawiły się pierwsze szybkobieżne tramwaje Konstal 102N,wyposażone tylko w jedną kabinę motorniczego(wcześniej przerabiane 4N i 4ND).W następnych latach z ruchu był stopniowo wycofywany cały tabor dwukierunkowy.Zlikwidowano także wszystkie końcówki pozbawione pętli,z wyjątkiem trójkąta torowego na Dworcowej,gdzie tramwaje wciąż mogły zawrócić poprzez manewr wekslowania(aczkolwiek również w tym przypadku istniały plany budowy pętli bezpośrednio pod dworcem kolejowym w Płaszowie).Brak dwukierunkowych wagonów był szczególnie uciążliwy w trakcie remontów,gdy często zdarzało się,że długi ciąg komunikacyjny musiał być wyłączany z ruchu z uwagi na brak możliwości zawrócenia.Jedynym miejscem,gdzie tramwaje mogły bez przeszkód kursować pomimo prowadzonych prac,był odcinek Nowy Bieżanów-Dworcowa.Dlatego MPK Kraków zaczęło szukać możliwości pozyskania używanych wagonów dwukierunkowych.Okazja nadarzyła się w roku 2006 w mieście pojawiły się wtedy pierwsze trzy wagony N8S-NF z Norymbergi.Zostały one wykorzystane do obsługi nowo wybudowanego torowiska przy ulicy Pawiej,które docelowo miało być od strony północnej połączone z pętlą Dworzec Towarowy przeznaczoną do remontu dopiero w następnym roku.W pobliżu przystanku Politechnika zabudowano wtedy tymczasowy rozjazd umożliwiający zmianę toru tramwajom dwukierunkowym.MPK wypożyczyło także od Tramwajów Śląskich dwukierunkowy skład wagonów Konstal 111N,który po niezbędnym remoncie służył przez następne dwa lata na krakowskich torach.Od tego czasu tymczasowe przejazdówki dla wagonów dwukierunkowych zaczęto montować w różnych miejscach sieci przy okazji remontów oraz częściowych otwarć nowych odcinków torów(np.Płaszów,Ruczaj).W roku 2012 spółka z grupy KZN Bieżanów dostarczyła trzy komplety rozjazdów nakładowych montowanych bezpośrednio na istniejącym torowisku i pozwalających zorganizować tymczasową końcówkę lub ruch jednotorowy z minimalną ingerencją w istniejącą nawierzchnię drogową.Obecnie krakowską flotę tramwajów dwukierunkowych stanowi łącznie 39 wagonów GT8S,N8S-NF oraz N8S.
Tabor szkoleniowy i techniczny
MPK Kraków korzysta także z wagonów,które służą do nauki jazdy,prac technicznych i bieżącego utrzymania infrastruktury.
Liczba wagonów na dzień 28 sierpnia 2015.
Typ Funkcja Ilość Uwagi
Konstal N pług 2
Konstal N szlifierka 1 Własność firmy ZUE
Konstal 105Na techniczny 2 Jeden wagon posiada urządzenie do odladzania trakcji
Konstal 105Na nauka jazdy 4
Konstal 105NT 1
MAN GT6 holownik 1
Suma 11 Wagony, z wyjątkiem szlifierki,należą do MPK Kraków
Tabor wycofany
Do końca lat 40.Kraków stosował autorski system oznaczeń poszczególnych typów tramwajów.
Składał się on z trzech symboli:
  1. Litera S lub P oznaczająca odpowiednio wagon silnikowy lub przyczepkę
  2. Litera N lub W oznaczająca dostosowanie do toru normalnego lub wąskiego
  3. Numer dostawy
Wagony w obrębie pojedynczej serii często produkowane były według jednego wzoru przez różnych wytwórców,a także poddawane rozmaitym przeróbkom,w związku z czym mogły występować między nimi dość znaczne różnice.Po elektryfikacji sieci wagony tramwaju konnego były dalej wykorzystywane jako wąskotorowe doczepki do wagonów silnikowych SW1.W 1913 r.na ulice wyjechały pierwsze normalnotorowe tramwaje SN1 wyprodukowane w Fabryce Wagonów i Maszyn w Sanoku.Wraz z nimi zakupiono doczepki PN1.W kolejnych dostawach ich produkcją zajmowały się również fabryki w niemieckim Grazu.Po pierwszej wojnie światowej,w związku z upadkiem sieci spowodowanej zaniedbaniami i brakiem części,wagony musiały zostać poddane gruntownej renowacji.Podjęto także wysiłki budowy SN1 od podstaw w warsztatach własnych.W 1936 r.zakupione zostały wagony SN2 z Sanoka,które zostały wprowadzone do ruchu 22 grudnia 1938,a całość dostaw zakończono w maju.
Latem 1941 w ramach prawa świadczeń w Rzeszy do miasta trafiło:
  • 10 starych wagonów MAN Tw oraz 23 doczepki z Norymbergi,które otrzymały oznaczenia odpowiednio SN3 i PN3.Wyprodukowano je w 1909 roku i w swoim macierzystym mieście były już odstawione od kilku lat
  • 4 wagony SN4 z likwidowanej sieci w Eberswalde w złym stanie technicznym oraz jedna przyczepa PN4
Wagony SN3 szybko trafiły do ruchu,natomiast z braku części uruchamianie SN4 zajęło dużo więcej czasu.Od 1942 R.były one wykorzystywane jako wagony techniczne.Jeden z nich,o numerze 150 gruntownie odrestaurowano,dzięki czemu mógł służyć w ruchu liniowym.SN3 eksploatowano w Krakowie aż do 1969 r.poddając je wielu przeróbkom.Wagon 150 zakończył służbę prawdopodobnie w latach 40.a dalsze losy całej czwórki nie są do końca znane.Prawdopodobnie po jednej sztuce trafiło w późniejszych latach do Warszawy i Częstochowy jako szlifierki.W 1949 r.do Krakowa trafiły znormalizowane wagony Konstal N wraz z doczepkami ND,mające być remedium na powojenne braki taborowe w polskich przedsiębiorstwach tramwajowych.Cechowały się one niezwykle uproszczoną konstrukcją wzorowaną na przedwojennym niemieckim tramwaju KSW.Początkowo dostały one nazwy SN5 oraz PN5,ale nie przyjęły się one na rzecz oznaczeń producenta.W latach 50.60. i 70.stopniowo udało się wycofać z ruchu wszystkie przedwojenne wagony.Na początku likwidacja objęła całą sieć wąskotorową.W 1968 roku z ulic zjechały ostatnie SN1,a rok później SN3 oraz doczepki PN1.W 1975 r.zaprzestano eksploatacji PN2,a wiosną 1976 r.wycofano z ruchu wagony SN2.Było to możliwe dzięki wznowieniu dostaw fabrycznie nowych tramwajów z chorzowskiego Konstalu dla innych niż Warszawa miast oraz zakupowi używanych N-ek.14 grudnia 1969 na stan inwentarzowy wpisane zostały pierwsze wagony Konstal 102N,które były istotnym krokiem naprzód w stosunku do eksploatowanego dotychczas taboru.Niebawem do ruchu wprowadzono ich udoskonalone wersje,102Na.Pod względem wyposażenia elektrycznego oba tramwaje były identyczne.Ich eksploatację zakończono pod koniec 2001 r.Od 1975 r.do miasta trafiały nowe wagony Konstal 105N,a cztery lata później zaczęto dostarczać ich unowocześnioną wersję różniącą się wyglądem oraz układem elektrycznym,znaną jako 105Na,która na krakowskich torach eksploatowana jest do dnia dzisiejszego.W latach 80.Konstal przebudował część 105N na 105Na,zaś pozostałe własnymi siłami przebudowało MPK Kraków na 105NG.W 1989 r.MPK Kraków zakupiło z Norymbergi używane wagony T4 wraz z doczepkami B4 pochodzące z końca lat 50.Mimo swego zaawansowanego wieku były one bardziej zaawansowane technologicznie niż polskie konstrukcje,a także mniej awaryjne.W 1994 roku do Krakowa sprowadzono tramwaje Düwag GT6,stanowiące przegubową wersję T4.Eksploatację T4 zakończono w 2002 roku,doczepek B4 w 2009,zaś GT6 w 2012 roku.
Tabor zabytkowy
Na początku lat 80.grupka miłośników tramwajów z Norymbergi doprowadziła do odnowienia i powrotu ostatniego zachowanego tramwaju MAN Tw do swojego macierzystego miasta.Rozbudziło to zainteresowanie starymi tramwajami,które w miarę możliwości technicznych zaczęto stopniowo odbudowywać.MPK dysponuje 20 wagonami zabytkowymi lub ich replikami.Zabytkowe wozy obsługują komunikację miejską w celach turystycznych(np.linia„0”)lub okolicznościowo.Wszystkie typy tramwajów,z wyjątkiem LH Standard,były użytkowane w Krakowie.19 marca 2011 dla uczczenia 110 rocznicy pierwszej jazdy tramwaju elektrycznego w Krakowie,na trasie:Bronowice Małe Muzeum Inżynierii Miejskiej kursowały tramwaje okolicznościowej linii nr 110.Linię obsługiwały zabytkowe wozy typów:SN1 z 1912 r.(tzw.„Gracówka”) i LH Standard z 1924 r.
Typ Numery taborowe Rok produkcji Rok wycofania Rok odbudowy Uwagi
SN1+PN3 37+555 1912 r.1960 r.1995 r.Odbudowany na podstawie części z trzech zachowanych egzemplarzy.Doczepka jest repliką norymberskiej PN3 wybudowaną od podstaw w 2009 roku.
LH Standard 1076 1924 r.B.d.1985,2006 Wagon sprowadzony z Wrocławia w połowie lat 80.
SN2+PN2 87+530 1939 r.1971 r.1991,1992 r.Po odstawieniu wagon służył jako pług.Doczepka wyremontowana rok później.
PN2 524 1939 r.B.d.2008 r.Doczepka doprowadzona do wyglądu z późniejszych lat eksploatacji.
Konstal N+ND 26+538 1954 r.B.d.1992 r.Wagon zakupiony od WPK Katowice w 1989 roku,w latach 1992–2006 znajdował się w muzeum tramwajów w Norymberdze.Obecnie doprowadzony jest do wyglądu z pierwszych lat eksploatacji.
Konstal N 20 1954 r.B.d.2001 r.Używany wagon z Warszawy zakupiony w 1969 roku,doprowadzony do wyglądu z okresu modernizacji prowadzonych w latach 70.
Konstal 102N 203 1969 r.1997 r.1994,2003 W roku 1994 odrestaurowano jeden z pozostałych wagonów 102N i nadano mu pierwotny numer 203.Wagon ten mimo,iż przeznaczony na historyczny,pojawiał się liniowo do 1997 roku.
Konstal 102Na 210 1970 r.2001 r.2001 r.Najstarszy tego typu wagon w Polsce.Ciekawostką jest to,że zachowany egzemplarz od samego początku eksploatacji posiadał ten sam numer taborowy.
T4+B4 127+527 1958 r.2002 r.2003 r.Używany skład z Norymbergi zakupiony przez MPK Kraków w 1994 roku.
T4 220 1957 r.-2004 r.Dawny wagon techniczny przysłany z Norymbergi na części dla wagonów typu GT6 w 2004 roku.Dzięki zachowaniu w idealnym stanie został natychmiast przekwalifikowany na muzealny.
MAN GT6 187 1962 r.2010 r.2010 r.W 2004 roku sprowadzono z Niemiec ostatni wagon MAN GT6.Tramwaj z oryginalnym numerem 327 otrzymał w krakowskim MPK numer 187 i również został pomalowany w oryginalne barwy,z którymi jeździł do końca eksploatacji liniowej.
Konstal 102NaD 155 1994 r.1997 r.Doczepa czynna powstała w wyniku modernizacji tramwaju Konstal 102Na polegającej na usunięciu kabiny motorniczego.Kursowały one w składach z tramwajami 102Na do 1997 roku w liczbie pięciu sztuk.Jako historyczną zachowano doczepę o numerze 155.Stacjonuje ona w zajezdni Nowa Huta.
Przyszłość
Obecnie,przy wsparciu środków z UE,trwa program modernizacji i budowy nowych torowisk oraz nabywania nowoczesnego taboru.Do września 2015 roku mają zostać dostarczone 36 niskopodłogowe wagony Pesa Krakowiak.W dalszej perspektywie MPK planuje zakup kolejnych 60 tramwajów.Zakupy mają pozwolić na wycofanie z użytku po Światowych Dniach Młodzieży wysoko podłogowych składów Konstal 105Na i E1.
Rozpoczęte budowy/przebudowy:
  • przebudowa trasy tramwajowej Rondo Mogilskie al.Jana Pawła II Plac Centralny(generalny wykonawca Strabag)torowisko jest już dostępne,trwają prace przy budowie układu drogowego i towarzyszącej infrastruktury
  • przebudowa torowiska w ulicy Dunajewskiego i częściowo Basztowej planowany termin oddania listopad 2015 r.
Miasto planuje także budowę następujących torowisk:
  • budowa KST III Krowodrza Górka Górka Narodowa oraz Krowodrza Górka Azory.Obecnie trwają prace projektowe
  • budowa KST IV ul.Meissnera pętla na os.Mistrzejowice.Obecnie trwają prace projektowe
  • budowa KST V os.Kurdwanów pętla przy ul.Czerwone Maki z tunelem pod Centrum Jana Pawła II„Nie lękajcie się”
  • budowa trasy tramwajowej wzdłuż al.Trzech Wieszczów i ul.Konopnickiej od ul.Pawiej do Ronda Matecznego
  • budowa trasy tramwajowej z Salwatora do Przegorzał
Planowana jest też modernizacja lub przebudowa torów:
  • w ulicy Straszewskiego
  • w ulicy Basztowej
  • w ulicy Zwierzynieckiej i Kościuszki do pętli Salwator
  • na Rondzie Kocmyrzowskim
  • w węźle Dworcowa
  • przebudowa trasy tramwajowej od skrzyżowania ul.Wielicka ul.Kamieńskiego do os.Bieżanów Nowy
  • modernizacja trasy tramwajowej Plac Inwalidów os.Bronowice Małe
  • na moście Piłsudskiego oraz w ulicy Krakowskiej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Dietla
  • w alei Solidarności wraz z rozjazdami przy Kombinacie
  • w ulicy Staro wiślnej od mostu Powstańców Śląskich do ulicy Dietla
Tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej
Pierwsze tablice elektroniczne w Krakowie pojawiły się w 2008 roku na trasie linii nr 50.Urządzenia szybko zyskały uznanie wśród Krakowian,dlatego miasto zdecydowało o rozbudowie sieci tablic.W 2010 roku w Starym Mieście pojawiły się kolejne wyświetlacze.Nowe tablice były cieńsze i posiadały 5 wierszy tekstu w przeciwieństwie do starszych modeli,które miały ich 3.Ten sam model tablic w przeciągu następnych dwóch lat zawitał na nowo powstałych trasach tramwajowych.Kolejna akcja montowania tablic przeprowadzona została w 2013 roku.Nowa seria tablic wyróżnia się tym przyciskiem wzbudzającym zapowiedź głosową o najbliższych odjazdach przeznaczoną dla niewidomych.Niedługo potem wszedł w życie kolejny projekt mający na celu wyposażyć w tablice wszystkie przystanki tramwajowe z wyjątkiem tras na Walcownię i na Pleszów.Wymienione również zostały tablice na trasie linii nr 50,przy czym stare przeszły na mniej przeciążone trasy.W ramach systemu działa obecnie ponad 250 tablic zainstalowanych na wszystkich przystankach tramwajowych na terenie miasta z wyjątkiem tras na Walcownię i na Pleszów,gdzie będą znajdować się one tylko na przystankach końcowych.Na dużych węzłach przesiadkowych w 2014 roku zainstalowano 16 dużych tablic LCD.Główną część ekranu zajmuje lista odjazdów najbliższych tramwajów,a w przyszłości również autobusów,z informacją o przystosowaniu dla osób niepełnosprawnych.Obok listy znajduje się mapa rejonu węzła z zaznaczonymi lokalizacjami przystanków wraz z numerami linii.Na ekranie prezentowana jest również prognoza pogody na najbliższe dni oraz wiadomości.Dodatkowo tablice mogą być używane do przekazywania informacji o utrudnieniach(zaplanowanych i nadzwyczajnych).Tablice takie znajdują się w okolicy Dworca Głównego oraz przystanków:"Politechnika","Plac Inwalidów"oraz"Rondo Mogilskie".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz