poniedziałek, 5 października 2015

Tunel w Świerkach

Dwa równoległe,proste,stopowe,jednotorowe tunele kolejowe w Świerkach w województwie dolnośląskim wydrążone pod górą Świerkowa Kopa(609 m n.p.m.)na Wzgórzach Wyrębińskich między miejscowościami Bartnica i Świerki na trasie kolejowej z Kłodzka do Wałbrzycha.
Opis
Wlot tuneli położony jest na wysokości 549 m n.p.m.a wylot na poziomie 530 m n.p.m.Spadek tuneli w kierunku południowo-wschodnim wynosi 16,3 promila.Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi 79 m.Tunele wykonano w obudowie murowej z kamienia,a częściowo z cegły klinkierowej.Kształt tuneli eliptyczny,długość pierwszego tunelu 1171 m,długość drugiego tunelu 1968 m,szerokość około 4,8 m,wysokość około 5,8 m.W celu odprowadzania spalin do komina wentylacyjnego pomiędzy równoległymi tunelami wykonano trzy przecinki łączące,które jednocześnie stanowią wnęki awaryjne.Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców.Tunele pod Świerkową Kopą to jedne z dłuższych tuneli w Sudetach.
Historia
Pierwszy tunel wydrążono w latach 1876-1879.Drugi równoległy wydrążono w latach 1909-1911.Decydujący wpływ na budowę tunelu miała wojna francusko-pruska,która pokazała jak ważną rolę odgrywała wówczas kolej.Po zakończeniu działań wojennych wrócono do pierwotnych koncepcji budowy linii kolejowej Wałbrzych-Kłodzko,jednego z odcinków Śląskiej Kolei Górskiej.Jedną z wielu przeszkód była Świerkowa Kopa(609 m n.p.m.)zamykająca wlot do Doliny Włodzicy.W celu jej przekroczenia zdecydowano wydrążyć jednotorowy tunel o długości 1171 m.w obudowie murowej.Pierwsze prace rozpoczęto latem 1876 roku i trwały do 1879 roku.Pierwszy pociąg przejechał tunelem dopiero 15 października 1880 roku po zakończeniu wszystkich prac na jednotorowej trasie.Pod koniec XIX wieku postanowiono wybudować drugi równoległy tor.W 1909 r.przystąpiono do budowy drugiego równoległego tunelu o podobnych parametrach.Tunel został oddany do ruchu w 1912 roku.W lutym 1945 roku jadący w kierunku Wałbrzycha pociąg medyczny z rannymi oraz personelem medycznym uległ awarii w tunelu pod Świerkową Kopą.Ze względu na duży spad torowiska,skład z niesamowitym pędem cofał się w kierunku Kłodzka.Na stacji Ludwikowice Kłodzkie został skierowany na wznoszący się pod górę boczny tor.Spodziewano się,że jadąc pod górę,pociąg wyhamuje.Jednak kozioł oporowy nie wytrzymał uderzenia i skład z ludźmi na wysokości osiedla Orkany runął w dół,zapalając się.Oficjalnych danych na temat tego wypadku nie podano,prawdopodobnie było wielu zabitych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz