poniedziałek, 19 września 2016

Port morski Gdynia

Handlowy port morski nad Zatoką Gdańską,w woj.pomorskim w Gdyni,położony na Pobrzeżu Kaszubskim.Jest trzecim co do wielkości portem morskim w Polsce(po Gdańsku i Szczecinie).W 2008 roku przeładunek kontenerów obejmował 610767 TEU,przez co port zajmował 4. miejsce pod tym względem na Morzu Bałtyckim.W 2008 roku obroty ładunkowe portu wynosiły 15,467 mln ton towarów.W 2006 roku wynosiły 14,182 mln,co lokowało port na 2 miejscu pod względem przeładunku w Polsce.Należy do Europejskiej Organizacji Portów Morskich.

Położenie
Port Gdynia znajduje się w północnej części woj.pomorskiego,we wschodniej części Gdyni,w dzielnicy Śródmieście.Port usytuowany jest nad Zatoką Gdańską.Położony na Pobrzeżu Gdańskim,a dokładnie w wschodniej części Pobrzeża Kaszubskiego.Całkowita powierzchnia portu wynosi 755,4 ha,w tym 508 ha powierzchni lądowej.Obecne granice portu zostały określone w 2003 roku.
Działalność 
Według ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej,port Gdynia należy do portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.Całkowite obroty ładunkowe portu w 2006 roku wynosiły 14182,7 tys.ton,co stanowiło 23,5% udziału w przeładunkach Polski.W 2008 roku przeładunek kontenerów obejmował 610767 TEU,co lokowało port na pierwszym miejscu w Polsce.W 2006 roku do portu zawinęło 89 statków wycieczkowych,których łączna liczba pasażerów wynosiła 94,1 tys.osób.W 2015 r.w porcie przeładowano 3,7 mln ton zbóż i pasz(wzrost o 812 tys.ton w stosunku do 2014 r.czyli 28 proc.)Przeładunki kontenerów spadły o 19,4 proc.węgla i koksu o 33 proc.innych towarów masowych o 8 proc.a drobnicy o 11 proc.W tym samym roku zagospodarowano rejon Nabrzeża Bułgarskiego,przebudowano Nabrzeże Szwedzkie oraz intermodalny terminal kolejowy,a na Nabrzeżu Śląskim wybudowano nowy magazyn.W l.2016-2018 planowana jest przebudowa Nabrzeży Indyjskiego i Helskiego oraz pogłębienie toru podejściowego do 17 m i akwenów wewnętrznych do 16 m,co ułatwi warunki nawigacyjne w porcie.Rozważana jest też budowa publicznego terminalu promowego dla promów o długości 240 m na ok.1000 pasażerów.Według wstępnych danych zysk netto portu wyniósł 47 mln zł,a rentowność netto ok.26 proc.Ruch graniczny w porcie odbywa się poprzez morskie przejście graniczne Gdynia.
Infrastruktura portowa
W 2006 roku całkowita długość nabrzeży w porcie Gdynia wynosiła 13071 m,z czego 12964 m nadawało się do eksploatacji.Łączna długość nabrzeży o głębokości powyżej 10,9 m nadających się do eksploatacji wynosiła 3421 m.Całkowita długość nabrzeży przeładunkowych wynosiła 9544 m.Głębokość przy nabrzeżach w porcie wynosi od 6,5 do 13 m.Port dysponuje 40 stanowiskami dla statków.Znajdują się tu magazyny o łącznej powierzchni 230 tys.m²,a powierzchnia placów obejmuje łączny obszar 400 tys.m².W skład infrastruktury wchodzą dźwigi o udźwigu do 100 t.
Baseny portowe(kolejno od południa)
  • Basen Jachtowy im.Zaruskiego
  • Basen I(Basen Prezydenta Ignacego Mościckiego)
  • Basen II(Basen inż.Wendy)
  • Basen III(Basen Węglowy)
  • Port wewnętrzny:
    • Basen IV(Basen marsz.Piłsudskiego)
    • Basen V(Basen min.Kwiatkowskiego)
    • Baseny VI i VII(w przeszłości będące w gestii Stoczni Gdynia)
    • Basen VIII
    • Basen IX(Stocznia Marynarki Wojennej)
  • Awanport:
    • Basen X(port wojenny)
    • Basen XI(port wojenny)
  • Basen XII(przy nasadzie mola obecnie nieistniejący)
Historia
Wraz z wybuchem I wojny światowej zaświtała nadzieja na odrodzenie się państwa polskiego.Jego przyszły kształt był trudny do przewidzenia,ale czołowi politycy Józef Piłsudski,Roman Dmowski czy Ignacy Jan Paderewski nawoływali,by było to państwo z dostępem do morza,co w swej 14-punktowej deklaracji ujął w styczniu 1918 roku prezydent Woodrow Wilson.Wkrótce po odzyskaniu niezawisłości,4 grudnia 1918 roku,Piłsudski,wówczas Naczelnik Państwa,wydał dekret nakazujący utworzenie marynarki wojennej.Konferencja wersalska,na której przeważały niechętne Polsce wpływy angielskie,nie przyznała mimo opinii biegłych odrodzonemu państwu portu gdańskiego,skutkiem czego powstał sztuczny twór o nazwie Wolne Miasto Gdańsk,a Polska otrzymała 75-kilometrowy skrawek wybrzeża z dwoma niewielkimi przystaniami w Pucku i Helu.10 lutego 1920 roku w Pucku odbyły się uroczyste zaślubiny z morzem,ale w zawierusze wojny z bolszewikami nie było czasu na zajmowanie się sprawami morskimi.Dopiero gdy kontruderzenie znad Wieprza odmieniły losy wojny,Departament Spraw Morskich mógł rozwinąć działalność na rzecz wzmocnienia polskiego stanu posiadania nad Bałtykiem,skutkiem czego w październiku 1920 roku rząd polski podjął decyzję o budowie portu dolinie rzeki Chylonki w osadzie rybackiej Gdynia,którą 300 lat wcześniej wskazywał królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i wyasygnował wstępnie 40 mln marek.Kierownikiem budowy został Tadeusz Wenda.23 września 1922 po długich debatach Sejm RP przyjął ustawę w sprawie budowy"portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu".Budowa ruszyła,ale prowadzono ją początkowo dość ospale,ograniczając się do robót ziemnych i wzniesienia tymczasowej przystani dla okrętów MW i schroniska dla rybaków(uroczyste otwarcie 23 kwietnia 1923),a wreszcie drewnianego mola przeładunkowego,przy którym 13 sierpnia 1923 roku zacumował SS„Kentucky”,pierwszy statek pod obcą banderą.4 lipca 1924 roku ówczesny minister przemysłu i handlu,Józef Kiedroń podpisał umowę z Konsorcjum Francusko-Polskim,któremu powierzono dalszą rozbudowę portu.Jej koszt miał wynieść 36 mln złotych,a konsorcjum zobowiązywało się oddać do 31 grudnia 1931 roku port o zdolności przeładunkowej 2,5 mln ton i zdolny do przyjęcia 25–30 statków jednocześnie.W roku 1925 Ministerstwo Przemysłu i Handlu zakupiło dwa dźwigi bramowe do przeładunku węgla i rudy,a dwa lata później towarzystwo węglowe Polskarob wywrotnicę mostową zdolną przeładować 300000 ton węgla miesięcznie oraz cztery dźwigi ruchome o nośności 5 ton każdy.Natomiast Skarb Państwa był właścicielem czterech dźwigów elektrycznych.5 stycznia 1927 roku odbyła się w Gdyni uroczystość podniesienia bandery na SS Wilno,pierwszym z parowców Żeglugi Polskiej zakupionych we Francji(pozostałe„francuzy”,to:SS Kraków,SS Poznań,SS Katowice i SS Toruń).W obchodach uczestniczył minister Eugeniusz Kwiatkowski,któremu obok inż.Wendy port gdyński zawdzięczał swój dynamiczny rozwój.W czerwcu tegoż roku weszły do Gdyni dwa niewielkie,zbudowane w Gdańsku statki pasażerskie,SS Gdańsk i SS Gdynia,a 11 marca 1930 roku dokonano otwarcia regularnej linii pasażerskiej z Gdyni do Nowego Jorku.
Dynamikę wzrostu wymiany handlowej za pośrednictwem portu w Gdyni obrazuje poniższa tabelka:
Ruch statków w latach 1924–1929
RokWeszło statkówWyszło statkówRazem
1924 27 27 54
1925 85 72 157
1926 298 303 601
1927 513 510 1032
1928 1108 1093 2201
1929 1550 1556 3106
Podczas gdy w roku 1926 obroty wynosiły 412950 ton,to w 1927 r.zwiększyły się do 1957795 ton,a w 1929 roku do 2923000 ton,przewyższając tym samym przedwojenne obroty portu gdańskiego,gdzie w roku 1912 przeładowano 2453000 ton towarów.Gdy wybuchła II wojna światowa Gdynia,po trwającej do 19 września 1939 roku obronie przed wojskami niemieckimi,została zajęta i przemianowana na Gotenhafen,zaś port gdyński stał się bazą Kriegsmarine,która na skutek bombardowań(największy nalot miał miejsce w nocy 18/19 grudnia 1944 roku;wzięło w nim udział około 600 samolotów RAF-u) i ostrzału w ramach operacji pomorskiej Armii Czerwonej w marcu 1945 roku uległa kompletnemu zniszczeniu.
Wydarzenia okresu powojennego w postaci kalendarium

  • czerwiec 1945 r.uruchomienie portu gdyńskiego
  • 16 lipca 1945 do portu gdyńskiego wpłynął pierwszy od zakończenia wojny statek po węgiel"Suomen Neito",parowiec Finska Angfartygs A/B
  • 21 września 1945 wpłynięcie do portu gdyńskiego z Anglii s.s 'Kraków',który jako pierwszy statek powrócił po wojnie do portu macierzystego
  • 1 czerwca 1949 utworzenie w porcie gdyńskim przedsiębiorstw rybackich'Arka' i 'Dalmor'
  • 1 stycznia 1950 powołano Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia
  • 1 stycznia 1954 utworzenie Zarządu Portu Gdynia
  • 29 sierpnia 1959 po raz pierwszy po wojnie odwiedził port gdyński statek pasażerski obcej bandery norweski'Meteor'
  • 27 czerwca 1961 przekazanie do eksploatacji odremontowanego basenu żeglarskiego w porcie gdyńskim
  • 15 kwietnia 1963 do Gdyni wpłynął statek'Manhattan',pierwszy stutysięcznik w historii portu
  • 17-24 lipca 1974 port gdyński gościł największe żaglowce świata w ramach Operacji Żagiel '74
  • 1 grudnia 1974 do portu gdyńskiego wpływa największy w jego dotychczasowej historii statek'Kasprowy Wierch',zbiornikowiec o nośności 137160 t,należący do Polskiej Żeglugi Morskiej
  • 1976 r.rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego w porcie gdyńskim
  • 19 listopada 1991 rozpoczęcie procesu prywatyzacji portu gdyńskiego,utworzenie Morskiego Portu Handlowego Gdynia S.A.spółki akcyjnej ze 100% udziałem państwa
  • 25 września 1996 zakończenie procesu restrukturyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdynia S.A. i powołanie nowej struktury gospodarczej Port Gdynia Holding S.A.
  • 30 listopada 1999 powołanie spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
  • 31 maja 2000 inkorporacja spółki Port Gdynia Holding S.A.przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
  • 8 czerwca 2007 przy Nadbrzeżu Francuskim zacumował MS Navigator of the Seas,największy statek pasażerski jaki wszedł do któregokolwiek z polskich portów
  • 2-5 lipca 2009 zlot największych żaglowców świata,parada na wodach Zatoki Gdańskiej i start do regat Tall Ship Races 2009
  • 5 czerwca 2015 do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego wszedł najdłuższy statek w historii portu kontenerowiec MSC Charleston(324 metry długości),a dwa miesiące później,7 sierpnia MSC Asya(336 metrów długości)
Przeładunki
Statystyki przeładunków
Wartości przeładunków w porcie na przestrzeni wybranych lat:

  • 1924 r.10 tys.ton
  • 1929 r.2923 tys.ton
  • 1938 r.8700 tys.ton
  • 1990 r.9987 tys.ton
  • 1995 r.7739 tys.ton
  • 2000 r.8397 tys.ton
  • 2002 r.9349 tys.ton
  • 2003 r.9797 tys.ton
  • 2004 r.10711 tys.ton
  • 2005 r.11038 tys.ton
  • 2006 r.12218 tys.ton
  • 2007 r.14849 tys.ton
  • 2008 r.12860 tys.ton
  • 2009 r.11361 tys.ton
  • 2010 r.12346 tys.ton
  • 2011 r.12992 tys.ton
  • 2012 r.13187 tys.ton
  • 2013 r. 15051 tys.ton
  • 2014 r.16961 tys.ton
  • 2015 r.15521 tys.ton
Kontenery
  • 2003 r.308,6 tys.TEU
  • 2004 r.378,2 tys.TEU
  • 2005 r.400,2 tys.TEU
  • 2006 r.461,2 tys.TEU
  • 2007 r.614,4 tys.TEU
  • 2008 r.610,8 tys.TEU
  • 2009 r.378,3 tys.TEU
  • 2010 r.485,3 tys.TEU
  • 2011 r.616,4 tys.TEU
  • 2012 r.676,3 tys.TEU
  • 2013 r.729,6 tys.TEU
  • 2014 r.849,1 tys.TEU
  • 2015 r.684,8 tys.TEU

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz