środa, 11 maja 2016

Grażyna Bacewicz

Ur.5 lutego 1909 w Łodzi,zm.17 stycznia 1969 w Warszawie polska kompozytorka i skrzypaczka.

Biografia
Urodziła się w polsko-litewskiej rodzinie o tradycjach muzycznych.Jej ojciec i dwaj bracia byli również kompozytorami.Ojciec Vincas(Wincenty;1875−1952) i brat(Vytautas;1905−1970),używali nazwiska Bacevičius i uważali się za Litwinów.Matka Maria Modlińska(córka Stanisława i Natalii de domo Zdzitowieckiej,zm.w Warszawie w 1958 r.)była Polką.Pozostała trójka dzieci uważała się za Polaków.Drugim bratem był kompozytor i rektor Akademii Muzycznej w Łodzi Kiejstut Bacewicz.Oprócz braci miała jeszcze siostrę,poetkę i dziennikarkę Wandę.Mężem Grażyny Bacewicz był lekarz internista,profesor Akademii Medycznej w Warszawie Piotr Andrzej Biernacki(1903-1963).Ich jedynym dzieckiem jest malarka i poetka Alina Biernacka.Grażyna Bacewicz studiowała w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego(kompozycja) i Józefa Jarzębskiego(skrzypce),a także Józefa Turczyńskiego(fortepian).Wkrótce zaczęła odnosić sukcesy jako kompozytorka(pierwsze nagrody) i skrzypaczka(1935 r.pierwsze wyróżnienie na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im.Henryka Wieniawskiego).Występowała w Polsce i za granicą;przed II wojną światową odbyła liczne podróże artystyczne do Francji,Hiszpanii i krajów bałtyckich,po II wojnie do Belgii,Czechosłowacji,ZSRR,Rumunii,na Węgry i ponownie do Francji(1946 r.w Paryżu wykonała I Koncert skrzypcowy K.Szymanowskiego pod dyr.P.Kleckiego).Jej grę cechowały:nieskazitelnie czysta intonacja,precyzja rytmiczna oraz wyczucie formy utworu i jego stylu,niezawodna pamięć muzyczna,inteligencja i finezja interpretacji,a także łatwość techniczna.Wykonywała publicznie nie tylko swoje utwory skrzypcowe,ale niekiedy i fortepianowe(m.in.II Sonatę).W latach 50 rzuciła karierę estradową i poświęciła się głównie komponowaniu.Przez wiele lat tworzyła w stylu neoklasycznym(najczęściej pojawiał się wtedy w jej twórczości cykl sonatowy),potem przechodziła stopniowo ku muzyce bardziej ekspresyjnej.Przez różnorodną fakturę utworów,klarowność i logikę wypowiedzi zdobyła trwałą pozycję w klasycznym repertuarze koncertowym.Zajmowała się także pedagogiką:1934/35 i 1945/46 wykładała harmonię,kontrapunkt i solfeż oraz prowadziła klasę skrzypiec w konserwatorium w Łodzi,od 1966 r.aż do śmierci prowadziła klasę kompozycji w PWSM w Warszawie.Brała czynny udział w życiu organizacyjno-muzycznym,m.in.zasiadając w jury polskich i zagranicznych konkursów wykonawczych i kompozytorskich(Poznań,Paryż,Moskwa,Liège,Neapol,Budapeszt);od 1962 r.aż do śmierci(zawał serca)pełniła też funkcję wiceprezesa Związku Kompozytorów Polskich.
Wykształcenie
Początkowo gry na fortepianie i skrzypcach uczył ją ojciec Vincas Bacevičius(Wincenty Bacewicz).Od roku 1919 kontynuowała edukację muzyczną w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej w Łodzi,gdzie kształciła się w zakresie gry na skrzypcach,fortepianie oraz teorii muzyki,chodząc jednocześnie do gimnazjum humanistycznego Janiny Pryssewiczówny.W 1923 roku wraz z całą rodziną przeniosła się do Warszawy.Od 1924 roku uczęszczała do Konserwatorium Warszawskiego.Studiowała kompozycję w klasie Kazimierza Sikorskiego,grę na skrzypcach pod kierunkiem Józefa Jarzębskiego i grę na fortepianie u Józefa Turczyńskiego.Równocześnie podjęła studia filozoficzne na Uniwersytecie Warszawskim,z których jednak po półtora roku zrezygnowała.Przerwała także dalszą naukę gry na fortepianie.W roku 1932 ukończyła Konserwatorium,uzyskując dwa dyplomy z gry na skrzypcach i kompozycji.W tym samym roku dzięki hojności Ignacego Jana Paderewskiego otrzymała stypendium na studia kompozytorskie w École Normale de Musique w Paryżu,które odbyła w latach 1932–1933 pod kierunkiem Nadii Boulanger.Uczęszczała tam również na prywatne lekcje gry na skrzypcach do Andre Toureta.Ponownie wyjechała do stolicy Francji w roku 1934,aby kształcić się u węgierskiego skrzypka Carla Flescha.Obecnie jest patronem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Koszalinie.
Kariera skrzypaczki
Jako solistka zaczęła odnosić sukcesy już w 1935 roku,kiedy otrzymała pierwsze wyróżnienie na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im.Henryka Wieniawskiego w Warszawie.W latach 1936–38 współpracowała z warszawską Orkiestrą Polskiego Radia,zorganizowaną przez Grzegorza Fitelberga,w której grała partię pierwszych skrzypiec.Praca w orkiestrze dała jej możliwość wzbogacenia wiedzy w zakresie instrumentacji.Przed II wojną światową również wiele koncertowała często wspólnie z bratem Kiejstutem,znanym pianistą w wielu krajach,m.in.na Litwie,we Francji i Hiszpanii.Podczas okupacji niemieckiej występowała na koncertach konspiracyjnych i koncertach Rady Głównej Opiekuńczej.Po wojnie kontynuowała działalność koncertową do 1953 roku.Dawała recitale w Belgii,Czechosłowacji,ZSRR,Rumunii,na Węgrzech i we Francji.Równocześnie w 1945 roku podjęła pracę w Państwowym Konserwatorium Muzycznym(obecnie:Akademii Muzycznej)w Łodzi,gdzie wykładała przedmioty teoretyczne i prowadziła klasę skrzypiec.W latach 50 poświęciła się prawie wyłącznie kompozycji i nauczaniu.Od 1966 roku(od 1967 r.jako profesor zwyczajny)aż do śmierci pracowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie,prowadząc klasę kompozycji.Ponadto często brała udział jako juror w konkursach skrzypcowych i kompozytorskich,m.in.w Liège,Paryżu,Moskwie,Neapolu,Budapeszcie,Poznaniu i Warszawie.W latach 1955–57 i 1960–69 pełniła również funkcję wiceprezesa Związku Kompozytorów Polskich.
Twórczość kompozytorska
Grażyna Bacewicz należała do licznej grupy polskich kompozytorów z lat międzywojennych i powojennych tworzących w stylu neoklasycznym.Nigdy natomiast nie ugięła się i nie skomponowała utworu socrealistycznego.Znakomity warsztat zawdzięczała w dużej mierze studiom u Nadii Boulanger,co wykorzystywała umiejętnie w swojej obfitej i różnorodnej twórczości.Jako wykształcona i koncertująca skrzypaczka szczególną uwagę poświęciła muzyce na skrzypce oraz inne instrumenty smyczkowe.Była autorką siedmiu koncertów skrzypcowych,dwóch koncertów wiolonczelowych i koncertu altówkowego.Napisała także siedem kwartetów smyczkowych,pięć sonat na skrzypce i fortepian oraz dwie sonaty na skrzypce solo.Przynajmniej niektóre z tych kompozycji,obok kilku innych dzieł kameralnych,a także symfonicznych,konkurują na estradach koncertowych z„męskimi”utworami z pełnym powodzeniem do dzisiaj.W historii muzyki co najmniej polskiej uważana jest za pierwszą kobietę,której udało się wejść do grona kompozytorów zaliczanych do wybitnych.
Twórczość literacka
Bacewicz pisarstwem zajmowała się w latach 60.Jest autorką kilku powieści i nowel pozostających jednak nadal w rękopisie oraz tomiku opowiadań„Znak szczególny”("Czytelnik",Warszawa 1970 r.II wyd.1974 r.)
Kompozycje
Kompozycje instrumentalne
orkiestrowe
  • Sinfonietta na ork.smyczk.(1929 r.)
  • Suita na ork.smyczk.(1931 r.)
  • 3 karykatury(1932 r.)
  • Convoi de joie(Pochód radości)(1933 r.)
  • Symfonia(zaginęła)(1933 r.)
  • Sinfonietta na ork.smyczk.(1935 r.)
    (wyróżnienie Towarzystwa Wyd.Muzyki Pol.Warszawa 1936 r.)


















  • Symfonia(1938 r.)
  • Uwertura(1943 r.)
  • I Symfonia(1945 r.)
  • Symfonia na ork.smyczk.(zaginęła)(1946 r.)
  • Introdukcja i Kaprys(1947 r.)
(wyróżnienie na Konkursie Kompoz.im.K.Szymanowskiego 1948 r.)
  • Koncert na ork.smyczk.(1948 r.)
(Nagr.Państwowa III st.1950 r.)
  • II Symfonia(1951 r.)
  • III Symfonia(1952 r.)
  • IV Symfonia(1953 r.)
(nagr.MKiS 1955 r.)
  • Uwertura polska(1954 r.)
  • Partita(transkr.Partity na skrz. i fort.)(1955 r.)
  • Wariacje symfoniczne(1957 r.)
  • Muzyka na smyczki,trąbki i perkusję(1958 r.)
(III nagr.Międzynarod.Trybuny Kompozytorów UNESCO,Paryż 1960 r.)
  • Pensieri notturni(1961 r.)
(nagr.II st.MKiS 1962 r.)
  • Koncert na wielką orkiestrę symfoniczną(1962 r.)
  • Musica sinfontca in tre movimenti(1965 r.)
  • Divertimento na ork.smyczk.(1965 r.)
  • Contradizione na ork.kam.(1966 r.)
  • In una parte(1967 r.)
Ponadto dla Polskiego Radia:
  • Mazur(1944 r.)
  • Suita Pod Strzechą(1945 r.)
  • Suita Ze Starej Muzyki(1946 r.)
  • Suita(1946 r.)
  • Szkice Ludowe(1948 r.)
  • I Taniec polski(1948 r.)
  • Groteska(1949 r.)
  • Oberek(1949 r.)
  • Walc(1949 r.)
  • Kaprys polski(1949 r.)
  • Suita Tańców Polskich(1950 r.)
  • Serenada(1950 r.)
  • II Taniec Polski(1950 r.)
  • Krakowiak(1950 r.)
  • Taniec mazowiecki(1951 r.)
  • Oberek Noworoczny(1952 r.)
  • Suita z baletu„Z Chłopa Król"(1954 r.)
na instrumenty solowe i orkiestrę
  • I Koncert skrzypcowy(1937 r.)
  • II Koncert skrzypcowy(1945 r.)
  • III Koncert skrzypcowy(1948 r.)
(nagr.MKiS 1955 r.)
  • Rapsodia polska na skrzypce(1949 r.)
  • Koncert fortepianowy(1949 r.)
(II nagr.na II Konkursie Kompoz.im.F.Chopina 1949 r.)
  • IV Koncert skrzypcowy(1951 r.)
(Nagr.Państwowa II st.1952 r.)
  • I Koncert wiolonczelowy(1951 r.)
  • V Koncert skrzypcowy(1954 r.)
  • VI Koncert skrzypcowy(1957 r.)
  • II Koncert wiolonczelowy(1963 r.)
  • VII Koncert skrzypcowy(1965 r.)
(nagr.Rządu Belgijskiego i złoty medal na Międzynarod.Konkursie Kompoz.im.Królowej Elżbiety Belg.Bruksela 1965 r.)
  • Koncert na 2 fort.(1966 r.)
  • Koncert na altówkę(1968 r.)
kameralne
  • I Kwartet smyczkowy(1938 r.)
  • II Kwartet smyczkowy(1943 r.)
  • Suita na 2 skrz.(1943 r.)
  • Łatwe duety na tematy ludowe na 2 skrz.(1945 r.)
  • III Kwartet smyczkowy(1947 r.)
(nagr.MKiS 1955 r.)
  • Kwartet na 4 skrz.(1949 r.)
  • IV Kwartet smyczkowy(1950 r.)
(I nagr.na Międzynarod.Konkursie Kompoz.Liege 1951 r.Nagr.Państwowa II st.1952 r.)
  • V Kwartet smyczkowy(1955 r.)
(II nagr.na Międzynarod.Konkursie Kompoz.Liege 1956 r.)
  • VI Kwartet smyczkowy(1960 r.)
  • Quartetto per 4 violoncelli(1964 r.)
  • VII Kwartet smyczkowy(1965 r.)
  • Kwintet na instr.dęte(1932 r.)
(nagr.Paryż 1933 r.)
  • Trio na ob.skrz. i wioloncz.(1935 r.)
(nagr.Towarzystwa Wyd.Muzyki Pol.Warszawa 1936 r.)
  • Sonata na ob. i fort.(1936 r.)
  • Andante sostenuto na skrz.(lub wioloncz.) i org.
(transkrypcja IV cz.Sonaty da camera na skrz. i fort.)(1945 r.)
  • Trio na ob.kl. i fg.(1948 r.)
  • Łatwe utwory na kl. i fort.(1948 r.)
  • Oberek nr 1 na kl. i fort.(1949 r.)
  • Wiwat na kl. i kwartet smyczk.(1950 r.)
  • I Kwintet fortepianowy(1952 r.)
  • Inkrustacje na waltornię i zespół kam.(1965 r.)
  • Trio na ob.hf. i perk.(1965 r.)
  • II Kwintet fortepianowy(1965 r.)
na skrzypce i fortepian
  • Partita(1930 r.)
  • Kaprys nr 1(1932 r.)
  • Witraż(1932 r.)
  • Kaprys nr 2(1933 lub 1934 r.)
  • Pieśń litewska(1934 r.)
  • Temat z wariacjami(1934 r.)
  • Andante i allegro(1934 r.)
  • Legenda(1945 r.)
  • Concertino w I—III pozycji(1945 r.)
  • Sonata da camera(1945 r.)
  • Łatwe utwory w I pozycji(1946 r.)
  • Kaprys(1946 r.)
  • II Sonata(1946 r.)
  • III Sonata(1947 r.)
  • Taniec polski(1948 r.)
  • Łatwe utwory w I—III pozycji(1949 r.)
  • Melodia i Kaprys(1949 r.)
  • I Oberek(1949 r.)
  • IV Sonata(1949 r.)
(nagr. na Festiwalu Muzyki Pol.1951 r.Nagr.Państwowa II st.1952 r.)
  • Taniec antyczny(1950 r.)
  • Taniec mazowiecki(1951 r.)
  • V Sonata(1951 r.)
  • II Oberek(1952 r.)
  • Taniec słowiański(1952 r.)
  • Kołysanka(1952 r.)
  • Humoreska(1952 r.)
  • Partita(1955 r.)
na instrumenty solo
skrzypcowe
  • Sonata(1929 r.)
  • Sonata(1941 r.)
  • Kaprys polski(1949 r.)
  • II Kaprys(1952 r.)
  • II Sonata(1958 r.)
  • 4 capricci(1968 r.)
fortepianowe
  • Temat z wariacjami(1924 r.)
  • Preludium(1928 r.)
  • Allegro(1929 r.)
  • Sonata(1930 r.)
  • Trios pieces caracteristiques(1932 r.)
  • Toccata(1932 r.)
  • Sonatina(1933 r.)
  • Suita dziecięca(1933 r.)
  • Scherzo(1934 r.)
  • Sonata(1935 r.)
  • 3 Groteski(1935 r.)
  • 3 preludia(1941 r.)
  • I Sonata(1949 r.)
(III nagr.na II Konkursie Kompoz.im.F.Chopina 1949 r.)
  • Krakowiak koncertowy(1949 r.)
(III nagr.na II Konkursie Kompoz.im.F.Chopina 1949 r.)
  • Etiuda tercjowa(1952 r.)
  • II Sonata(1953 r.)
  • Sonatina(1955 r.)
  • 10 etiud(1957 r.)
  • Mały tryptyk(1965 r.)
na inne instrumenty
  • Esquisse per organo(1966 r.)
  • Kaprysy polskie na kl.(1952 r.)
wokalno-instrumentalne
pieśni na głos solo i fortepian
  • Trzy róże(poezje arab.z X w.przekład L.Staffa)(1934 r.)
  • Mów do mnie,miły(R.Tagore,przekład J.Kasprowicza)(1936 r.)
  • 3 pieśni:Mamidio,Inna,Samotność(poezje arab.z X w.przekład L.Staffa)(1938 r.)
  • Oto jest noc(K.I.Gałczyński)(1947 r.)
  • Smuga cienia(W.Broniewski)(1948 r.)
  • Rozstanie(R.Tagore,przekład J.Kasprowicza)(1949 r.)
  • Usta i pełnia(K.I.Gałczyński)(1949 r.)
  • Dzwon i dzwonki(A.Mickiewicz)(1955 r.)
(nagr.na Konkursie ZKP W 100 rocznicę śmierci A.Mickiewicza)
  • Nad wodą wielką i czystą(A.Mickiewicz)(1955 r.)
  • Boli mnie głowa(pieśń żartobliwa)(G.Bacewicz)(1955 r.)
  • Sroczka(ludowy)(1956 r.)
  • Zaloty na chór m.(A.Mickiewicz)(1968 r.)
na głosy solowe,chór i orkiestrę
  • Psalm„De profundis clamavi ad te Domine"(1932 r.)
  • 3 pieśni na tenor solo i ork.(poezje arab.z X w.przekład L.Staffa)(1938 r.)
  • Kantata olimpijska na chór miesz. i ork.(oda Pindara)(1948 r.)
(wyróżnienie na Międzynarod.Olimpijskim Konkursie Sztuki,Londyn 1948 r.)
  • Akropolis,kantata na 600-lecie UJ,na chór miesz. i ork.(według Akropolis S.Wyspiańskiego)(1964 r.)
  • Przygoda króla Artura,opera radiowa(E.Fischer według legendy staroceltyckiej)(1959 r.)
    • (nagranie Polskie Radio 1960 r.)
balety
  • Z chłopa król(A.M.Swinarski według P.Baryki)(1953/54)
  • Esik w Ostendzie,balet komiczny,1 -akt.(L.Terpilowski według T.Boya-Żeleńskiego)(1964 r.)
  • Pożądanie,2-akt.(M.Bibrowski według Le desir attrape par la queue P.Picassa)(1968–69)
Rękopisy utworów Bacewicz znajdują się w Zakładzie Muzycznym Biblioteki Narodowej w Warszawie.
Nagrody i wyróżnienia
  • 1933 r.I nagroda na konkursie kompozytorskim Towarzystwa„Aide aux femmes de professions libres”w Paryżu za Kwintet Na Instrumenty Dęte
  • 1936 r.II nagroda na konkursie kompozytorskim Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej za Trio Na Obój,Skrzypce I Wiolonczelę,wyróżnienie za Sinfoniette na orkiestrę smyczkową
  • 1949 r.II nagroda(pierwszej nie przyznano)na Konkursie Kompozytorskim Im.Fryderyka Chopina,zorganizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich w Warszawie za Koncert Fortepianowy
  • 1951 r.I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Liege za Kwartet Smyczkowy nr 4
  • 1956 r.II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Liege za Kwartet Smyczkowy nr 5
  • 1960 r.III Lokata podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu za Muzykę na smyczki,trąbkę i perkusję
  • 1965 r.Nagroda rządu belgijskiego i złoty medal na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorów w Brukseli za koncert skrzypcowy nr 7
Ponadto Grażyna Bacewicz została uhonorowana szeregiem nagród za całokształt twórczości,kilkakrotnie przyznawano jej nagrody państwowe.Została również odznaczona Orderem Sztandaru Pracy II klasy(1949 r.) i I klasy(1959 r.)Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski(1953 r.)Medalem 10-lecia Polski Ludowej(1955 r.)oraz Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski(1955 r.)Otrzymała również Nagrody Państwowe III i II stopnia(1952,1956 r.)Z okazji setnej rocznicy urodzin artystki,rok 2009 w polskiej muzyce ogłoszono rokiem Grażyny Bacewicz.Z okazji 100 rocznicy jej urodzin Poczta Polska wprowadziła do obiegu znaczek,na którym umieszczono fotografię artystki.
Obiekty noszące imię Grażyny Bacewicz
  • Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie
  • Akademia Muzyczna im.Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
  • Szkoła Muzyczna I st.w Gdańsku-Wrzeszczu im.Grażyny Bacewicz
  • Państwowa Szkoła Muzyczna I st.w Radomsku im.Grażyny Bacewicz
  • Zespół Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych I i II stopnia nr 3 im.Grażyny Bacewicz w Warszawie
  • Szkoła Muzyczna I st.im.Grażyny Bacewicz we Wrocławiu
  • Plac Zabaw im.Grażyny Bacewicz w Tychach
  • Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im.G.Bacewicz w Limanowej
  • Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im.Grażyny Bacewicz w Jaworznie
  • Państwowa Szkoła Muzyczna w Nowej Soli
  • Osiedle im.Grażyny Bacewicz w Łodzi
  • Ulica im.G.Bacewicz w Jeleniej Górze
  • Ulica im.G.Bacewicz w Częstochowie
  • Ulica im.G.Bacewicz w Warszawie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz