wtorek, 10 maja 2016

Dar Pomorza

SV Dar Pomorza(Biała Fregata)trzymasztowy żaglowiec szkolny(fregata)zakupiony przez społeczeństwo Pomorza w 1929 r.dla Szkoły Morskiej w Gdyni.Obecnie jest to statek-muzeum,oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.


Historia
Fregatę zbudowano w stoczni„Blohm und Voss”w Hamburgu(1909–1910)na zamówienie Deutscher Schulschiff Verein.W następnych latach odbywał pod nazwą„Prinzess Eitel Friedrich”szkolne podróże,letnią(kandydacką,po wodach europejskich) i zimową(na Morze Karaibskie).Po I wojnie światowej,został postanowieniami traktatu wersalskiego przekazany do Francji w ramach reparacji wojennych.Od roku 1922 należał do Societe Anonyme de Navigation Les Armateurs Francais(Paryż);nie był eksploatowany.W roku 1926 fregata została przejęta przez Les Navires Ecoles Francais Saint-Nazaire zamierzano ją eksploatować pod nazwą„Colbert”,jednak tych planów nie zrealizowano.Na początku roku 1927 roku fregatę przejął baron Maurice de Forest,który planował jej przebudowę na jacht z napędem mechanicznym,jednak wkrótce zrezygnował i wystawił fregatę na sprzedaż.Została zakupiona w lipcu 1929 roku przez polski Komitet Floty Narodowej i inne organizacje,poszukujące jednostki,która mogłaby zastąpić szkolny żaglowiec Lwów;zakupu dokonano za kwotę 7 tys.£,co stanowiło ok.8 % ówczesnej wartości.Polską fregatę,początkowo nazwaną„Pomorze”,z trudnościami(omal nie zatonęła w Zatoce Biskajskiej)przeholowano do duńskiej stoczni w Nakskov,gdzie została odnowiona i przebudowana;m.in.wstawiono silnik spalinowy,wymieniono olinowanie i instalację elektryczną.Pod nazwą„Dar Pomorza”,nadaną dla upamiętnienia znacznego wkładu finansowego społeczeństwa Pomorza,przybyła do Gdyni 19 czerwca 1930 roku.
Pod polską banderą„Dar Pomorza”:
  • odbył 102 rejsy szkolne
  • przepłynął pół miliona mil morskich jest to odległość równa około 25 rejsom dookoła świata
  • zasłynął jako pierwszy statek w dziejach polskiej bandery handlowej,który opłynął dookoła świat
  • wyszkolił 13384 studentów
W polskiej historii statku dowodziło nim sześciu Komendantów:jako pierwszy kpt.ż.w.Konstanty Maciejewicz-Matyjewicz,jako ostatni kpt.ż.w.Tadeusz Olechnowicz.
Kalendarium 1909–1929
  • 9 marca 1908 położenie stępki pod kadłub przyszłego żaglowca;nr stoczniowy 202
  • 3 kwietnia 1909 ukończenie budowy i przekazanie armatorowi
  • 12 października 1909 wodowanie jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej„Prinzess Eitel Friedrich”
  • 6 kwietnia 1910 statek wyszedł z Hamburga w dziewiczy rejs do Kristiansand i Antwerpii pod dowództwem komendanta Richarda Dresslera
  • 1919 r.przejęcie przez Francuzów i przeprowadzenie do portu Saint-Nazaire
  • 1926 r.zmiana nazwy na„Colbert”
  • 1927 r.zakup przez barona M.de Forest,z zamiarem przekształcenia w jacht oceaniczny
Kalendarium po 1929 r.
  • 1929 r.zakup z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej
  • 26 grudnia 1929–10 stycznia 1930 jako„Pomorze”pod dowództwem Konstantego Maciejewicza przepłynął na holu w dwóch etapach z Saint Nazaire do duńskiej stoczni w Nakskov na remont
  • podczas remontu 1929/1930 zmiana nazwy na„Dar Pomorza”(doświadczenia,zebrane przez stocznię Nakskov Skibsvaerft przy przebudowie żaglowca zaowocowały budową sławnego,pływającego do dziś pełnorejowca„Danmark”)
  • 1930 r.
    • 19 czerwca przybycie na redę Gdyni
    • 13 lipca w czasie uroczystości chrztu ks.biskup Stanisław Okoniewski poświęcił statek i jego banderę;rodzicami chrzestnymi zostali:Minister Przemysłu i Handlu Eugeniusz Kwiatkowski oraz żona Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych,Maria Janta-Połczyńska(córka Romana Komierowskiego)
    • 20 lipca–30 września pierwszy rejs szkolny
  • 22 listopada 1931 pierwsze przekroczenie równika
  • 16 września 1934–3 września 1935 podróż dookoła świata pod dowództwem kpt.ż.w.Konstantego Maciejewicza-Matyjewicza;w dniu powrotu do Gdyni na stermaszcie statku zawisł wimpel o długości 39 metrów symbol przebytych w czasie podróży 39 tys.Mm
  • 1937 r.
    • 2 listopada 1937 opłynięcie przylądka Horn
    • 29 grudnia 1937 dopłynięcie do Martyniki
  • 1 września 1939–21 października 1945 internowanie przez Szwedów w Sztokholmie
  • 24 października 1945 powrót do Gdyni
  • 1972 r.pod dowództwem kpt.ż.w.Kazimierza Jurkiewicza wygrał etap Operacji Żagiel(Cutty Sark Tall Ships' Races)na trasie Solent–Skaw,pokonując szkolny bark ówczesnej Bundesmarine„Gorch Fock”,dowodzony przez kmdr.Ernsta von Witzendorffa
  • 1974 r.udział w Operacji Żagiel w Gdyni.W klasie A statek zajął w regatach czwarte miejsce
  • 1976 r.udział w regatach Operation Sail w USA,zorganizowanych dla uczczenia 200-lecia podpisania amerykańskiej Deklaracji Niepodległości.Wspaniałe przyjęcie statku przez amerykańską Polonię
  • 1980 r.pod dowództwem kpt.ż.w.Tadeusza Olechnowicza wygrał 2-etapowe regaty Operacja Żagiel 80 oraz zdobył Cutty Sark Trophy
  • 15 września 1981 ostatni rejs
  • 4 lipca 1982 formalne wycofanie ze służby i przeniesienie bandery na Dar Młodzieży
  • 16 listopada 1982 przekazanie Centralnemu Muzeum Morskiemu
  • 27 maja 1983 otwarcie muzeum
  • czerwiec 1986 r.z pokładu pracowała radiostacja amatorska SP0DM wystawiona przez SP2ZCD HKŁ Audion przy KH ZHP Gdynia
  • 18 lipca–20 lipca 2003 w czasie zlotu żaglowców z pokładu pracowała radiostacja amatorska SN0OSG wystawiona przez SP2ZIE Morski Klub Łączności SZKUNER
  • 10 października 2009 uroczystość odnowienia chrztu„Daru Pomorza”(Gdynia)
  • październik 2009 r.kilkudniowa okolicznościowa aktywność radiowa pod znakiem SN100DP z pokładu statku,zorganizowana z okazji setnych urodzin Daru Pomorza,przez pomorskich krótkofalowców,we współpracy z Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku
Komendanci(kapitanowie)
Tradycja tytułowania kapitana żaglowca komendantem pochodziła z jego poprzednika żaglowca STS„Lwów” i przeszła na następcę„Dar Młodzieży”.
Funkcję komendanta pełnili:
  • Konstanty Matyjewicz-Maciejewicz(1929–1938)
  • Konstanty Kowalski(1938–1939)
  • Alojzy Kwiatkowski(1939-1945,radiooficer,p.o.komendanta w czasie internowania w Sztokholmie)
  • Stefan Gorazdowski(1945–1952)
  • Kazimierz Jurkiewicz(1953–1977)
  • Tadeusz Olechnowicz(1977–1981)
Dane techniczne
  • typ ożaglowania:fregata
  • obecny armator:Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
  • port macierzysty:Gdynia
  • rok budowy:1909
  • materiał konstrukcyjny:stal
  • budowniczy:Blohm+Voss,Hamburg nr budowy 202
  • wymiary:
    • długość po pokładzie:80,3 m
    • długość z bukszprytem:93 m
    • wysokość max.:41,4 m
    • szerokość:12,6 m
    • zanurzenie:5,7 m
  • pojemność rejestrowa:
    • brutto:1561 BRT(4418 m³)
    • netto:525 NRT(1486 m³)
  • wyporność:2500 ton
  • powierzchnia żagli:2100 m²
  • silnik pomocniczy:430 KM(316 kW),MAN,Diesel
  • załoga:ok.189 osób(28 osób załogi stałej i 150–200 uczniów-praktykantów)
  • prędkość pod żaglami:
    • średnia 5 węzłów
    • największa osiągnięta 17 węzłów
Plany i modele fregaty opublikowano w czasopiśmie Mały Modelarz.
Muzeum„Dar Pomorza”
Dar Pomorza Oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku Gdynia,Aleja Jana Pawła II.
Godziny otwarcia:

  • w sezonie(od 19 czerwca do 3 września):codziennie 9–18
  • poza sezonem:
    • od wtorku do piątku 9:30–16
    • w soboty i niedziele 10–16
Inne jednostki w sztafecie
  • Lwów
  • Dar Młodzieży

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz