Opis i historia
Most powstał w latach 1905-1913 wg projektu inżynierów Mieczysława Marszewskiego i Wacława Paszkowskiego,autorem architektury mostu i wiaduktu był zaś Stefan Szyller(twórca bramy Uniwersytetu Warszawskiego i budynków Politechniki Warszawskiej).Trasa mostowa wraz z dojazdami,nie licząc wałów ochronnych,wyniosła 3542 metry,w tym 506 m długości mostu i wiadukt o długości 700 m.Most o ośmiu przęsłach stalowych wspartych na kamiennych filarach otwarto 6 stycznia 1914.Był chronologicznie czwartym stałym mostem,jednak warszawiacy nazywali go Trzecim Mostem gdyż dwa mosty przy Cytadeli(drogowy z 1875 r. i kolejowy z 1908 r.)traktowali jako jeden.Razem z mostem zbudowano 700 metrowy wiadukt nad Powiślem,będący przedłużeniem Alej Jerozolimskich(pierwotnie alei 3 Maja).5 sierpnia 1915 wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie wysadziły górne części 2 filarów.Zbudowany w ich miejscu prowizoryczny drewniany pomost spłonął krótko po ułożeniu w 1916 r.Most odbudowano w latach 1921-1926.W tym roku podczas przewrotu majowego na moście doszło do historycznego spotkania pomiędzy marszałkiem Józefem Piłsudskim a prezydentem Stanisławem Wojciechowskim.Ponownie most został zniszczony przez Niemców w 1944 r.zniszczona została góra 3 filarów,w wyniku czego zapadły się 4 przęsła.Odbudowany według projektu konstrukcyjnego Stanisława Hempla.4 grudnia 1945 na moście doszło do katastrofy budowlanej –zawaliły się łuki trzeciego przęsła,w wyniku czego śmierć poniosła jedna osoba,a dziewięć zostało rannych.Most został oddany do użytku 22 lipca 1946.W 1949 r.pod kierownictwem inż.Tadeusza Chylińskiego z Instytutu Lotnictwa,przeprowadzono badania tensometryczne naprężeń w konstrukcji przęseł mostu.Po odbudowie most stracił część elementów swojego dotychczasowego charakteru.Ozdobną balustradę zastąpiono prostym„parkanem”stalowym.Nie odbudowano też kilku kamiennych ławek,które stały na filarach mostu.Inna jest też konstrukcja samych przęseł.Szczątki oryginalnych ławek do dzisiaj leżą w wiślanym nurcie i można je zobaczyć przy niskim stanie wody.W latach 1963-1966 zbudowano drugą łącznicę z Wisłostradą na zachodnim brzegu rzeki.Dzięki temu powstał specyficzny układ zjazdów i wjazdów po lewej stronie przypominający z lotu ptaka trzy koła.W trakcie kolejnego remontu w latach 1985-1990 wymieniono całą konstrukcję stalową wiaduktu na nową szerszą.Elementy betonowe wyglądające jak kamienne obłożono zbrojoną obrzutką betonową i odtworzono pierwotny wygląd powierzchni.Wymieniono wszystkie poprzeczne belki betonowe i dobudowano drugą łącznicę po stronie praskiej(z Wałem Miedzeszyńskim),oraz podniesiono torowisko tramwajowe.Na czas tego remontu w pobliżu mostu powstał most Syreny.W latach 2004-2005 wyremontowano obydwie wieżyczki na moście,a od nowa zbudowano te po praskiej stronie,oraz cztery pierwsze pawilony wiaduktu.Odnowiono neorenesansowe wieżyczki i pawilony na wiadukcie doń prowadzącym.Przy okazji tego remontu na wieżyczkę przy Muzeum Wojska Polskiego powrócił wykuty w kamieniu kartusz herbowy z wizerunkiem syreny.Został on zdemontowany podczas remontu w latach 80.Latem 2007 r.wyremontowano torowisko tramwajowe dzięki czemu tramwaje jeżdżą nieco ciszej.Bydgoska fabryka PESA dostarczyła wówczas także tramwaje typu 120N,które kursowały przez pierwsze lata tylko po tej trasie.Na przystankach pojawiły się nowe,elektroniczne tablice,które mają informować o czasie jaki pozostał do przyjazdu tramwaju.Potencjał wyremontowanego wtedy torowiska nie jest jednak dziś w pełni wykorzystywany na skutek sztucznego ograniczenia prędkości do 20 km/h.Ograniczenie nałożono na skutek protestów okolicznych mieszkańców dotyczących rzekomo nadmiernego hałasu powodowanego przez przejeżdżające tramwaje.W drugiej połowie lat 70 na filarze wiaduktu przy Wybrzeżu Kościuszkowskim umieszczono tablicę Tchorka upamiętniającą egzekucję przez Niemców grupy żołnierzy Armii Krajowej w sierpniu 1944 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz