środa, 20 maja 2015

Most Podgórski w Krakowie

(oficjalnie:most cesarza Franciszka Józefa I)nieistniejący most w Krakowie nad rzeką Wisłą,który funkcjonował w latach 1850–1925 w pobliżu zniszczonego przez powódź w 1813 r.mostu Karola.Łączył krakowski Kazimierz z miastem Podgórze(obecnie będącym dzielnicą Krakowa)u wylotu dzisiejszych ulic Mostowej i K.Brodzińskiego.
Przed powstaniem mostu
W miejscu mostu Podgórskiego przeprawa przed Wisłę istniała od bardzo dawna, początkowo w postaci brodu było to możliwe,gdyż przed 1880 r.płynęła tędy jedynie jedna z odnóg Wisły tzw.Zakazimierka.Dopiero po lokacji Kazimierza w 1335 r.powstał tu pierwszy most.Dokumenty historyczne świadczą o istnieniu w tym miejscu drewnianego mostu spalonego przez Szwedów w roku 1655(podczas potopu szwedzkiego).Został on wówczas zastąpiony mostem pływającym zakotwiczonym na wysokości dzisiejszej ul.Staromostowej.Według opisu z 1791 r.był on zbudowany z luźnych,wzajemnie połączonych,pływających na wodzie belek.[...]Kiedy rusza kra,usuwa się most,a drogę przygotowuje się przez rozsypywanie na lodzie słomy i polewanie jej wodą.Kiedy ma przejeżdżać statek,otwiera się szybko kilka odcinków mostu.W 1801 r.u wylotu ulicy Gazowej rozpoczęto budowę nowego mostu mostu Karola,zniszczonego przez powódź w 1813 r. i ponownie zastąpionego prostą konstrukcją.
Historia mostu
Most Podgórski o konstrukcji drewnianej z kamiennymi filarami wzniesiono w latach 1844–1850.Podczas budowy skorzystano z maszyny parowej sprowadzonej z Gliwic,co wówczas uchodziło za rzecz niezwykłą i absolutną nowość.Z inicjatywą budowy mostu wystąpił Senat Wolnego Miasta Krakowa,chociaż inwestycję kończono po ponownym włączeniu Krakowa do Austrii.Projektantem był inż.Tomasz Kutschera.Most łączył dzisiejsze ulice Mostową i Brodzińskiego,łącząc tym samym Plac Wolnica z Rynkiem Podgórskim.Umożliwiając sprawny ruch pieszy i kołowy między Krakowem i Podgórzem,był on w XIX w.najważniejszym mostem w okolicy.W 1901 r.doprowadzono do niego pierwszą w Krakowie linię tramwaju elektrycznego.Przed wybuchem I wojny światowej most był w złym stanie technicznym,a zbyt gęsto rozmieszczone filary utrudniały żeglugę po Wiśle noszono się zatem z zamiarem jego rozbiórki.Został on ostatecznie rozebrany w 1925 r. i do czasu wybudowania mostu Józefa Piłsudskiego zastąpiony kładką drewnianą,za przejście po której pobierano opłaty.
Współcześnie
Most Podgórski stanowi jeden z obiektów na trasie Krakowskiego Szlaku Techniki utworzonego 6 kwietnia 2006.Obecnie jedyną pozostałością po moście Podgórskim są znajdujące się po obu stronach Wisły murowane przyczółki.W 2009 r.przystąpiono do budowy kładki pieszo-rowerowej im.Ojca Bernatka,która się na nich opiera.Kładka została oddana do użytku we wrześniu 2010 r.Łączy Kazimierz z Podgórzem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz