środa, 24 czerwca 2015

Kolej Warszawsko-Petersburska

Ros.Петербурго-Варшавская железная дорога,Petierburgo-Warszawskaja żeleznaja doroga historyczna linia kolejowa łącząca Warszawę z Petersburgiem w Rosji.Była to druga linia kolejowa na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego,otwarta w 1862 r.
Historia
Budowa linii kolejowej łączącej Petersburg ówczesną stolicę Cesarstwa Rosyjskiego z Warszawą,będącą ośrodkiem administracyjnym Królestwa Polskiego(zaboru rosyjskiego),rozpoczęta została w 1851 r.ze środków rządu rosyjskiego.W 1852 r.na stanowisko zastępcy dyrektora budowy kolei został powołany polski inżynier Stanisław Kierbedź.Przy budowie pracowali również inni Polacy jak np.inżynier budowlany,hydrolog oraz wynalazca Stanisław Janicki.Z powodu wojny krymskiej w 1853 r.budowa została wstrzymana po wykonaniu jedynie krótkiego odcinka Petersburg Gatczyna.Po zakończeniu działań wojennych budowę przejęło Główne Towarzystwo Rosyjskich Dróg Żelaznych.W grudniu 1862 r.ukończono budowę całej trasy:Petersburg Gatczyna Ługa Psków Dźwińsk Wilno Białystok Łapy Warszawa i oddano linię kolejową do użytku.Była to druga linia kolejowa przebiegająca częściowo na ziemiach Królestwa Polskiego,po Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej,zarazem czwarta linia kolejowa w Cesarstwie Rosyjskim,a druga o przyjętej w Rosji jako standard szerokości toru 1524 mm.Początkowo lokomotywy parowe dla kolei kupowano głównie w fabrykach zachodnioeuropejskich,dopiero pod koniec XIX wieku wprowadzono tam lokomotywy rosyjskie.W 1895 r.Kolej Warszawsko-Petersburska została wykupiona i upaństwowiona przez rząd carski,a w 1906 r.została połączona z Bałtyjsko-Pskowsko-Ryską żelazną drogą,tworząc Północno-Zachodnie Drogi Żelazne(Северо-Западные железные дороги,Siewiero-Zapadnyje żeleznyje dorogi).Linia kolejowa wpłynęła pozytywnie na rozwój gospodarczy takim miejscowościom jak Białystok czy Łapy,gdzie powstał Zakład Naprawczy Taboru Kolejowego.Znajdujący się w obecnych granicach Polski fragment linii kolejowej użytkowany dawniej przez Kolej Warszawsko-Petersburską to linia kolejowa nr 6.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz