Działanie
Sprawność
Pierwsze silniki były zasilane parą nasyconą,która częściowo skraplała się na chłodniejszych ściankach cylindra co powodowało znaczne straty cieplne i obniżało sprawność.Dopiero wprowadzenie przegrzewaczy i w ich konsekwencji użycie pary nienasyconej doprowadziło do poprawy sprawności termodynamicznej silnika parowego.Dalszy wzrost sprawności był możliwy poprzez zastosowanie silnika o podwójnym rozprężaniu.Para,pod dużym ciśnieniem,dopływała do cylindra wysokociśnieniowego,a następnie była źródłem zasilania znacznie większego cylindra niskociśnieniowego.W wyniku podwójnego rozprężania energia pary odlotowej była znacznie mniejsza niż przy jednokrotnym rozprężaniu,co zwiększało sprawność.
Zmierzch silnika
Maszyny parowe w klasycznym ujęciu są od dawna nieprodukowane.
Wiąże się to z szeregiem ich nieusuwalnych wad,takich jak:
- niska sprawność konwersji energii cieplnej w pracę mechaniczną,
- duża masa własna,
- niskie obroty pracy,
- konieczność użycia dodatkowego urządzenia(kocioł parowy)do wytwarzania pary.
Jedna maszyna parowa mogła napędzać sto warsztatów tkackich.W ten sposób przemysł tkacki rozwinął się w Anglii.Ponieważ do tak dużej liczby maszyn trzeba było dużej ilości drewna,w Anglii zostało wykarczowanych 80% lasów.Następnie zaczęto palić węglem i tak rozwinął się przemysł górniczy w Wielkiej Brytanii.
Budowa
|
- Skansen Górniczy Królowa Luiza w Zabrzu maszyna wyciągowa z 1915 r.zawsze uruchamiana dla zwiedzających,
- Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie koło Poznania lokomobila uruchamiana podczas pokazów
- Muzeum Kaszubski Park Etnograficzny im.Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach lokomobila uruchamiana przeważnie raz do roku w lipcu w czasie Jarmarku Wdzydzkiego napędza tartak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz