Franciszek Antoni Postawka(ur.21 stycznia 1922 w Odonowie,zm.28 grudnia 1985)polski kierowca i pilot rajdowy,mistrz Polski.
Biografia
Franciszek Postawka urodził się 21 stycznia 1922 roku w Odonowie(obecnie powiat Kazimierza Wielka),jako najmłodsze,piąte dziecko Bronisława Postawki von Löwenstern,właściciela majątku Odonów i cegielni"Lew",prezesa Związku Ziemian
powiatu pińczowskiego oraz Janiny Kuester,córki dyrektora cukrowni"Łubna"W Kazimierzy Wielkiej(własność Leona Łubieńskiego).W latach 1929–1931 uczęszczał razem z siostrą Marią do szkoły
podstawowej w Dworku Cisowym,szkole założonej i prowadzonej przez
harcmistrzynię Olgę z Drahonowskich Małkowską.Do gimnazjum początkowo uczęszczał w zakładzie Ojców Pijarów w Krakowie,a następnie w Busku.Przez krótki czas chodził też do znanego gimnazjum w Rydzynie.W 1938 roku ukończył szkołę szybowcową.Wybuch wojny w roku 1939 przerwał mu naukę,maturę zdał już jako ekstern po wojnie.Należący do pokolenia Kolumbów
w czasie okupacji mieszkał w rodzinnym dworze Odonowie na
Kielecczyźnie,gdzie przebywały też rodziny wysiedlone m.in.z
poznańskiego Bronisławowie Świderscy(ziemianie),rodzina Stasiaków(matka z 3 dzieci,ojciec ich został rozstrzelany przez Niemców w
Poznaniu),rodzina Tondosów.Postawka,pod pseudonimem Ster był podporucznikiem Armii Krajowej z przydziałem do Łączności 106 Dywizji Piechoty,pod dowództwem kapitana ps.Zawierucha.Brał udział w walkach o Skalbmierz przed niemiecko-ukraińską kompanią karną w 1944 roku.Janina Postawka wraz z dziećmi Franciszkiem i Zofią wzywani byli do Miechowa i zmuszani pod groźbą zesłania do Oświęcimia do podpisania niemieckiej volkslisty.Wszyscy troje odmówili i skończyło się na pogróżkach niemieckich.Jego
najstarszy brat Stanisław Postawka został zamordowany przez Niemców w
1941 roku w szpitalu w Gostyninie,drugi brat,Leon,zamordowany przez Rosjan w Katyniu.W roku 1947 ożenił się z Jadwigą Marią Koperską,córką znanego krakowskiego aptekarza Józefa Koperskiego
i rok później urodził mu się syn Marek Leon.Po zagrabieniu majątku
przez władze komunistyczne zamieszkał w Krakowie,gdzie zarabiał
najpierw jako kierowca autobusów MPK,później jako taksówkarz,a
następnie zawiązał spółkę z Sobiesławem Zasadą.Za tzw."przestępstwa gospodarcze"został zabrany z ulicy i osadzony w więzieniu Montelupich w Krakowie.W tym czasie opuściła go żona.Na skutek starań siostry Zofii,bez
oskarżenia i rozprawy,został po 9 miesiącach zwolniony z więzienia i
przeniósł się do Warszawy.Równocześnie,od razu po wojnie,wraz z podjęciem działalności
zawodowej,związał się ze sportem samochodowym.W 1946 roku startował we
wrocławskim Rajdzie Pokoju,później w rajdzie Ziem Odzyskanych,remontując i montując z ocalałych części pojazdy wyczynowe.Od początku
uzyskiwał czołowe lokaty,a mierzył się z mistrzami tej klasy co Witold Rychter czy Jan Ripper.Ze sportem samochodowym związany był przez całe życie:najpierw jako kierowca w latach 50 i 60 kilkakrotnie był Rajdowym Samochodowym Mistrzem Polski,później jako pilot(m.in.Sobiesława Zasady,którego był pierwszym
nauczycielem i zachęcił go do uprawiania tego sportu).Jako kierowca
fabryczny FSO startował w rajdzie Monte Carlo,następnie był też
kierowcą fabrycznym Volvo.Franciszek Postawka brał również udział w
udanym biciu rekordu w jeździe długodystansowej na"Polskim Fiacie",służył także serwisem i radą Sobiesławowi Zasadzie podczas jego startów w
eliminacjach do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Europy.Uczestniczył
w rajdach Żubrów,niemal"etatowo"je wygrywając.W roku 1964 ożenił się po raz drugi z Alicją Krzywicką,córką Ryszarda Jamontt-Krzywickiego,adiutanta dowódców AK w czasie wojny.Wspólnie z żoną przeprowadzili się pod Warszawę do Konstancina gdzie prowadzili warsztat rzemieślniczy,a później otworzyli zakład sitodruku.W czasie stanu wojennego wykorzystując możliwości sitodruku drukowali wiele wydawnictw II obiegu,m.in.wspólnie z Jackiem Fedorowiczem pierwsi wydali znany komiks Solidarność 500 dni.Franciszek Postawka posiadał dużą wiedzę techniczną,która służyła mu
w pracy zawodowej,a także w sporcie samochodowym.Pasjonował się
fotografią,ale był przede wszystkim wszechstronnie utalentowanym
sportowcem:uprawiał jazdę na nartach śniegowych i wodnych,sport
motorowodny,miał stopień sternika jachtowego,był miłośnikiem lotnictwa latał na szybowcach,a tuż przed śmiercią skarżył się na brak czasu,który nie pozwalał mu na budowę wymarzonej lotni.Podczas wizyty Jana Pawła II
w Polsce w roku 1983 chcąc być blisko tego wydarzenia zaangażował się
jako kurier-motocyklista przewożąc do Warszawy kasety dla potrzeb
telewizji amerykańskiej.Zmarł nagle 28 grudnia 1985 roku na zawał serca.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz