Historia Historia Czerwińska przez stulecia nierozerwalnie jest związana z historią tutejszego klasztoru kanoników regularnych,powstałego w XII w.Pierwszy dokument wspominający o Czerwińsku,pochodzący z 1155 r.to bulla papieża Hadriana IV dotycząca właśnie klasztoru.Nie tylko jednak związek z klasztorem powodował rozkwit miejscowości położona nad Wisłą,stanowiła ważny punkt na szlaku handlowym łączącym Pomorze z Mazowszem.Była też ważnym punktem obronnym podczas najazdów pruskich,jaćwieskich,litewskich.W lipcu 1410 roku w okolicach Czerwińska wojska polskie Jagiełły przeprawiały się przez Wisłę po moście łyżwowym zbudowanym przez mistrza Jarosława aby połączyć się z wojskami litewskimi i ruszyć na państwo zakonne.To jednak klasztor ściągał tutaj książąt mazowieckich,biskupów,to w klasztorze w 1419 r.toczono rokowania z posłami króla Eryka Pomorskiego.W lipcu 1422 r.Jagiełło kolejny raz będąc w Czerwińsku wydał tu jeden ze swych przywilejów dla stanu szlacheckiego.W XV w.odbywały się tutaj sejmy mazowieckie,a także synod diecezjalny.Prawa miejskie Czerwińsk uzyskał w dwóch etapach,jako,że osada podzielona była na dwie części biskupią,wschodnią(gdzie biskupi płoccy posiadali dwór) i klasztorną,zachodnią.Część biskupia otrzymała prawa miejskie w 1373 r.zaś część klasztorna w 1582 r.(formalnie,bo z praw miejskich mieszkańcy części klasztornej faktycznie korzystali już wcześniej).W 1526 r.po Czerwińsk został wcielony do ziem Królestwa Polskiego.Od XVII w.choć popularności przysparzał miejscowości znajdujący się w klasztorze obraz Matki Boskiej Czerwińskiej,uznany za cudowny w 1647 r.postępował proces marginalizacji opactwa,stopniowo tracił znaczenie również sam Czerwińsk,zresztą niekorzystający specjalnie na spławie zboża Wisłą i często nawiedzany przez pożary i powodzie.Z około pół tysiąca domów istniejących w XVI w.po potopie szwedzkim pozostała połowa,a w końcu XVIII w.istniało zaledwie 40 domów.Gdy w 1795 r.włączono Czerwińsk do Prus,zamieszkiwało go niespełna 300 osób,nie było też żadnej szkoły.Kilkanaście lat później,w dobie Księstwa Warszawskiego mieszkańców było już tylko 150.W 1815 r.Czerwińsk znalazł się w granicach Kongresówki,a w 1870 r.formalnie odebrano mu prawa miejskie.Do 1954 roku siedziba wiejskiej gminy Sielec.W latach 1975-1998 miejscowość położona była w województwie płockim.
Zespół klasztorny
Historia
Kościół
Kościół Zwiastowania Najświętszej Marii Panny,choć we właściwej swej bryle pochodzi z drugiej ćwierci XII w. i uznawany jest za bardzo cenny zabytek architektury romańskiej,nosi na sobie również piętno wielu przebudów,które spowodowały dodanie mu elementów gotyckich i barokowych oraz częściowe zatarcie romańskiego charakteru.Kościół zbudowany został z ciosów granitowych jako trójnawowa bazylika z niskim transeptem i niewielkim prezbiterium.Od wschodu nawy boczne i prezbiterium zakończone były apsydami.Wnętrze nawy głównej nie posiadało stropu belkowego ani sklepienia stropy miały być tylko w nawach bocznych.Nawa główna łączyła się z bocznymi poprzez półkoliste arkady,wsparte na ustawionych na zmianę kolumnach i filarach.Para arkad niskiego transeptu,najbliższych prezbiterium była szersza i wyższa od pozostałych.Od zachodu kościół zwieńczono dwiema wieżami czworokątnymi,posiadającymi biforia na trzech górnych kondygnacjach.Wewnątrz kościoła w przestrzeni między wieżami znajdowała się empora.W połowie XIII wieku wzniesiono prostokątną zakrystię burząc apsydę południowej nawy bocznej.Nawę tę zamknęła prosta ściana,na której wymalowano późnoromańską polichromię z historią Noego.Pierwsza poważniejsza przebudowa spotkała kościół po pożarze z 1328 r.Obniżono wówczas pierwszą parę arkad nawy.Kolejne przebudowy gotyckie miały miejsce w początkach XV i na przełomie XV i XVI w.dokonano wtedy gotyzacji wnętrza,wydłużono prezbiterium ku zachodowi,w głąb kościoła,poprzez poprowadzenie ścian do wnętrza nawy i zamurowanie pierwszej pary arkad,oraz przebudowano fasadę zachodnią,wznosząc m.in.kruchtę z gotyckim szczytem.W tym okresie również dokonywano przebudów kaplic w apsydach.W pierwszej połowie XVII w.dokonano barokizacji wnętrza kościoła.Romańskie kolumny i filary międzynawowe obmurowano cegłą i otynkowano.Zbudowano nowy chór muzyczny(w miejsce empory) i dobudowano nową kruchtę niszcząc romański portal.Powiększono większość otworów okiennych,zaś nawy pokryto sklepieniem kolebkowym z lunetami.W XVIII w.dobudowano do fasady zachodniej monumentalne skarpy.Gdy na początku XIX w.klasztor skasowano,kościół zachował się w niezłym stanie,pełnił cały czas funkcje parafialne.W II połowie XIX w. i na początku XX w.dokonano remontów wież odnowiono romańskie biforia,położono na nowo dachy,a także podniesiono je odrobinę.Na początku XX w.restaurowano też resztę kościoła,pozyskując fundusze ze sprzedaży cegieł z rozebranego zrujnowanego zachodniego skrzydła klasztoru.Tuż przed I wojną światową Stefan Szyller dokonał częściowej rekonstrukcji portalu romańskiego,którego fragmenty wówczas odnaleziono wymagało to podniesienia barokowego chóru muzycznego i przesklepienia przedsionka.Dalsze badania i prace przed i po wojnie pozwoliły odkryć i odnowić romańskie polichromie.
Portal
Portal romański znajdujący się w kruchcie(pierwotnie zaś w przedsionku otwartym)jest niezmiernie bogaty w dekoracje.Pochodzi z I połowy XII w.jego autor związany był najpewniej z włoskim warsztatem mistrza Wiligelma z Modeny.W dużym stopniu(i nie w całości)został on zrekonstruowany na początku XX stulecia.Najciekawsza jest dekoracja kapiteli kolumn w uskokach portalu:na lewym jest antyczny heros ujarzmiający smoki,na prawym zaś maska z liśćmi.Są to symbole żywiołów ognia i wody.Dwie brakujące głowice zapewne nosiły symbole żywiołów ziemi i powietrza,tworząc w ten sposób symbolikę całości świata materialnego.Spośród archiwolt trzy są oryginalne:wewnętrzna z plecionką palmetową,środkowa z wałkiem spiralnym i zewnętrzna z wicią winorośli najbardziej zewnętrzna archiwolta jest XX-wieczna.Istniejący portal nie posiada tympanonu i nadproża wiemy jednak,że w nadprożu znajdował się rząd arkadek z figurami apostołów(zachowały się dwie,w lapidarium),zaś tympanon przedstawiał Chrystusa na majestacie w otoczeniu symboli czterech ewangelistów.Dekorację ościeży(w drugim,zewnętrznym,obecnie pustym uskoku)stanowiły też prostokątne nisze z umieszczonymi w nich półpostaciami.W południowym portaliku bocznym zachowały się oryginalne drzwi z romańskimi okuciami.Znajdowała się na nich kołatka czy antaba,wykonana w I poł.XII w.była to odlana z brązu głowa lwa,której z pyska wystawała ludzka główka.W 1939 r.zrabował ją niemiecki profesor Dagobert Frey.
Freski
W południowej kaplicy świątyni znajdują się niezmiernie cenne elementy dekoracji malarskiej kościoła.Na jej ścianie południowej znajdują się pochodzące prawdopodobnie z I poł.XIII w.niewielkie fragmenty monumentalnego malowidła przedstawiającego Sąd Ostateczny.Odkryte ono zostało ponad barokowym sklepieniem i przeniesione tutaj w latach 50.XX w.Na ścianie wschodniej znajdują się malowidła nieco innego charakteru,o grubym konturze.W dwóch górnych rzędach znajdują się sceny z Genesis,co dało asumpt do przypuszczenia,iż freski te wykonał jakiś lokalny skryptor mogą być one powiększeniem iluminacji ze zdobionego kodeksu Genesis pochodzącego z II połowy XII w.przechowywanego niegdyś w bogatej bibliotece klasztornej.W trzech dolnych rzędach w prostokątnych kwaterach przedstawionych jest kilka innych scen staro- i nowotestamentowych:historia Noego(budowa arki),ofiarowanie Izaaka przez Abrahama,a także przedstawienia śś.Piotra,Pawła i Szczepana.Na tej samej ścianie odkryto również fragmenty malowidła gotyckiego,z XV w.które przeniesione zostały na ścianę północną.Przedstawiało ono najprawdopodobniej pietę.Poza tym przy oknach kaplicy znajdują się renesansowe ornamenty arabeskowe z I połowy XVI w.a na ścianie północnej kaplicy znajdują się malowidła XVII-wieczne przedstawiające mękę pańską.Freski znaleźć możemy również w innych częściach kościoła.W kaplicy północnej znaleźć można resztki malowidła z XV w.w kaplicy klasztornej znajduje się przedstawienie św.Krzysztofa(również XV w.)zaś w głównej apsydzie kościelnej znajdują się malowidła z II ćwierci XVI w.przedstawiające 12 apostołów wiązane z Hansem Dürerem.
Ołtarz
Ołtarz główny wykonany został w Krakowie ok.1630 r.W jego centrum znajduje się obraz Matki Boskiej Czerwińskiej,uważany za cudowny,namalowany(lub być może tylko odnowiony)w 1612 r.przez Łukasza z Łowicza.
Klasztor
Zabudowania klasztorne,przylegające do świątyni od południa,pochodzą z XV-XVI w.przebudowane zostały w XVII w.Z XV w.pochodzą plebania i dzwonnica(tzw.Brama Opata Kuli),wtedy też sklepiono gwieździście kaplicę(być może dawny refektarz)w skrzydle południowym,dodano też tam portal gotycki.Obok dzwonnicy znajduje się figura Chrystusa postawiona tutaj w pięćsetlecie przeprawy Jagiełły przez Wisłę.W początku XX w.na plebanię zaadaptowano spichlerz z XVIII w.wobec ruiny innych budynków.
Ciekawostki
- W Czerwińsku kręcono 2 odcinki serialu"Kryminalni"pt:"Miasteczko" i "Świadek"oraz film pt."Bracia"z cyklu Magiczne Drzewo.Kręcono także zdjęcia do filmów"Rozdroże Cafe"(2005),"Szamanka" i serialu"Glina2"oraz film pt:"Weselna Polka-Hochzeitspolka"(2009),film pt."Być jak Kazimierz Deyna"(2010)
- 28 listopada 1928 roku urodził się tutaj Jan Fotek,polski kompozytor.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz