piątek, 6 marca 2015

Nowy Port

Kaszb.Fôrwôter,niem.Neufahrwasser dzielnica Gdańska położona przy ujściu Martwej Wisły.Graniczy od zachodu z Brzeźnem,od południa z Letnicą,a przez Martwą Wisłę z Przeróbką.Dzielnica ma charakter mieszkaniowo-portowy,dawniej mieszkaniowo-portowo-przemysłowy.Wzdłuż nabrzeży rozciągają się tereny Portu Gdańsk.Na terenie osiedla znajduje się jedna z dwóch czynnych zajezdni tramwajowych w Gdańsku oraz dwie nieczynne w ruchu pasażerskim stacje kolejowe,które w latach 1951−2003 obsługiwała Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Toponimia
Dawniejsza,niemiecka nazwa dzielnicy"Neufahrwasser"pochodzi od Neues Fahrwasser,czyli"nowy tor wodny" i w XVIII wieku oznaczała pierwotnie akwen pomiędzy wybrzeżem w Nowym Porcie a wyspą w miejscu dzisiejszego półwyspu Westerplatte,obecny Kanał Portowy.Nazwę tę przeniesiono następnie na powstającą od 1772 r.położoną nad Kanałem Portowym osadę.W języku polskim pod koniec XIX wieku zaczęto używać nazwy w brzmieniu Nowyport lub Nowy Port,co dobrze określało dzielnicę w stosunku do"starego"portu Gdańska położonego na Motławie.
Warunki naturalne
Nowy Port jest dzielnicą mieszkaniowo-portową,dawniej mieszkaniowo-portowo-przemysłową,znajdującą się w północnej części miasta nad brzegiem morza.Dzielnica w całości leży w mezoregionie Pobrzeże Kaszubskie,zachodnia i północno-zachodnia granica dzielnicy(ze Stogami z Przeróbką)jest granicą pomiędzy mezoregionami Stogi leżą już na Mierzei Wiślanej.Na terenie Nowego Portu znajduje się stacja meteorologiczna.Temperatury notowane w Nowym Porcie są minimalnie niższe niż te obserwowane w innych okolicznych stacjach.Różnica ta jest szczególnie widoczna wiosną i jesienią.
Zabudowa
Obiekty portowe
Znaczna część terenu dzielnicy,położona wzdłuż Kanału Portowego i Martwej Wisły,leży w granicach morskiego portu Gdańsk.Zarząd przedsiębiorstwa Morski Port Gdańsk SA ma siedzibę przy ul.Zamkniętej 18.
Najważniejsze obiekty portowe w Nowym Porcie to,zaczynając od zachodu:
  • Basen Władysława IV z nabrzeżami WOC I i WOC II;
nad Kanałem Portowym:
  • Nabrzeże Kpt.Ziółkowskiego;
  • Kapitanat Portu Gdańsk przy ul.Przemysłowej 4;
  • Baza Promowa PŻB przy ul.Przemysłowej 1;
  • Nabrzeże Oliwskie;
oraz,na południowym skraju dzielnicy,nad Martwą Wisłą;
  • Nabrzeże Zbożowe.
Przy ul.Na Zaspę 57 znajduje się siedziba Portowej Straży Pożarnej"Florian",której oddział I stacjonuje w Nowym Porcie.Z portem gdańskim związany jest też Morski Oddział Straży Granicznej,którego komenda zlokalizowana jest w zabytkowych koszarach przy ul.Oliwskiej 35.
Obiekty mieszkalne
Zabudowę mieszkaniową Nowego Portu można podzielić na dwie zasadnicze części:starszą, w której dominują przedwojenne kamienice,często w złym stanie technicznym,oraz nowszą,w której dominują bloki z prefabrykatów,w tym jedyny poza Przymorzem Wielkim falowiec.
Zabytki
Na terenie Nowego Portu znajdują się następujące obiekty wpisane do rejestru zabytków:
  • zespół urbanistyczny osady portowej,pochodzący z XVIII wieku(nr rej.846 z 8 VI 1982)
  • zespół kościoła parafialnego pw.św.Jadwigi przy ul.ks.Góreckiego 18(nr rej.937 z 4 VII 1985), obejmujący:
    • kościół,wzniesiony w latach 1856–58
    • dom parafialny,wzniesiony w 1925 r.
    • murowano-drewniana plebania,pochodząca z 1920 r.(obecnie dom mieszkalny)
    • drewniany budynek gospodarczy,wzniesiony w 1920 r.
    • Morski Kościół Misyjny franciszkanów reformatów pw.Niepokalanego Serca Marii przy ul.Oliwskiej 2,wzniesiony w latach 1902–04 jako kościół ewangelicki(nr rej.936 z 4 VII 1985)
    • latarnia morska"Wieża Pilotów"przy ul.Przemysłowej 6a,wzniesiona w latach 1893–94(nr rej.A-1797 z 30 XI 2006),pełniąca obecnie funkcję muzealną
    • dworek przy ul.Starowiślnej 2,wzniesiony w XVIII w.bądź pierwszej połowie XIX wieku,prawdopodobnie dla Matthiasa Broschkego(nr rej.420 z 30 X 1971 w rejestrze zabytków błędnie określany jako dawna karczma),od jednego z późniejszych właścicieli zwany Dworem Fischera;do 2008 r.użytkowany jako dom mieszkalny,obecnie po wykwaterowaniu lokatorów niezamieszkały.13 stycznia 2014 w obiekcie wybuchł pożar.
    • łaźnia z salą gimnastyczną przy ul.Strajku Dokerów 5,pochodząca z 1905 r.(nr rej.A-1829 z 10 VII 2009,obecnie Centrum Sztuki Współczesnej)
Przygotowywane są decyzje o wpisie do rejestru kolejnych obiektów,m.in.eklektycznej kamienicy z 1883 r.z figurą Ateny na fasadzie przy ul.Rybołowców 9 i socrealistycznego"Morskiego Domu Kultury"z 1954 r.przy ul.Marynarki Polskiej 15.Inne ważne obiekty zabytkowe,niewpisane do rejestru to m.in.zespół koszarowy z l.1883-85 przy ul.Kasztanowej i Oliwskiej,zajezdnia tramwajowa przy ul.Władysława IV czy kilka domków robotniczych przy ul.Wilków Morskich(pozostałość osiedla wybudowanego przez Fundację Abegga,w latach 1891-94).
Historia
Przed 1817
Dawne nazwy:Neufahrwasser(1772 r.)Danzig-Neufahrwasser(1906 r.)W 1454 r.tereny Mierzei Wiślanej zostały przyznane Gdańskowi Wielkim Przywilejem.Gdańsk wszedł w posiadanie tych obszarów w XVII/XVIII wieku.Nowy Port został lokowany pod koniec XVIII wieku,jako osada portowa konkurencyjna dla Gdańska,jednak osada rybacka istniała już tu wcześniej,przynajmniej od XVI wieku.W XVI wieku na terenie obecnego Nowego Portu odbyła się bitwa pomiędzy wojskami króla Polski Stefana Batorego a miastem Gdańsk,zakończona ugodą.Od tego czasu Nowy Port,leżący faktycznie poza Gdańskiem,był przez Gdańsk lub przez cystersów kontrolowany.W 1698 r.został założony cmentarz u zbiegu ulic Władysława IV i Wyzwolenia,na którym chowano żołnierzy z załogi Szańca Zachodniego,a od końca XVIII wieku także mieszkańców,zarówno protestantów jak i katolików.Teren cmentarza był powiększany,po 1855 r.był przeznaczony już wyłącznie dla ewangelików(katolicy otrzymali odrębny cmentarz).Został zamknięty po 1945 r. i następnie zlikwidowany,a na jego miejscu powstał skwer.W 1772 r.podczas pierwszego rozbioru Polski,teren Nowego Portu,w przeciwieństwie do Gdańska,znalazł się na terenie Prus i powstała w nim komora celna.Władze pruskie,pragnąc zdobyć Gdańsk,chciały osłabić go ekonomicznie,stąd zbudowały pod koniec XVIII wieku osadę portową i zachęcały kapitanów statków,by towary zostawiali już w Nowym Porcie,a nie w Gdańsku.W 1793 r.również Gdańsk znalazł się w granicach Prus,co spowodowało brak granicy pomiędzy Nowym Portem a Gdańskiem.Ponieważ nie było sensu utrzymywać dwóch portów w tak niewielkiej odległości od siebie,połączono w 1806 r.oba kapitanaty,tworząc de facto jeden port.W 1785 r.powstała w Nowym Porcie szkoła elementarna.Coraz większy tonaż budowanych statków oraz niski stan rzek Wisły i Motławy spowodował konieczność przebudowy portu gdańskiego(na Motławie)jednakże już w 1807 r.okazało się, żeport w Gdańsku będzie zbyt mały.Spowodowało to wzrost znaczenia portu w Nowym Porcie,który mógł przyjmować znacznie większe jednostki.W 1812 r.podczas wojen napoleońskich,na teren państwa pruskiego wkroczyli Rosjanie,oblegając w styczniu 1813 r.Nowy Port,broniony przez wojska francuskie.Osada wyszła z oblężenia zrujnowana,po wojnie jednak nastąpił wielki rozwój osady,a w szczególności portu.W 1814 r.w Gdańsku utworzono zarząd policji,który w swoim zasięgu działania miał nie tylko miasto Gdańsk,ale również nieleżący jeszcze w granicach miasta Nowy Port,którego niewielka część,biorąc pod uwagę granice dzielnicy po reformie z 1992 r.została włączona do miasta już 17 marca 1814.
1817–1920
W 1817 r.Nowy Port został przyłączony do Gdańska,a znajdujący się na terenie dzielnicy port morski stał się drugim portem w mieście.Wówczas to Nowy Port zaczął rozwijać się jeszcze bardziej dynamicznie niż wcześniej.W 1831 r.Gdańsk nawiedziła epidemia cholery.Epidemia ta na terenie miasta rozpoczęła się na terenie Nowego Portu,gdzie zaczęli chorować na nią robotnicy.W 1840 r.port w Nowym Porcie przestał oficjalnie istnieć jako osobny obiekt,gdyż został połączony z portem na Motławie.Dość istotnym impulsem do fuzji stała się ostra zima,która spowodowała odcięcie tradycjnej drogi do portu na Motławie i konieczność przepływania przy nabrzeżu Nowego Portu(Martwą Wisłą).W latach 40.XIX wieku do Nowego Portu zaczęła docierać komunikacja publiczna.Powozy były własnością prywatną,ale kursowanie było kontrolowane przez miasto.W tym samym czasie na terenie portu zadebiutowały parowe holowniki,które spowodowały znaczny wzrost przepustowości portu.W 1848 r.nastąpił bunt robotników portowych,którzy wcześniej holowali statki ręcznie.Władze miejskie zawiesiły działalność służb holownicznych.Holowniki wróciły jednak do służby już w 1849 r.W 1855 r.katolicy otrzymali własny cmentarz u zbiegu ulic Wolności i Góreckiego,który funkcjonował tylko do 1886 r.W 1928 r.jego teren został przekształcony w park,a w latach 60.XX wieku na jego miejscu zbudowano betonowy obiekt usługowy.Nowy cmentarz katolicki został uruchomiony w 1866 r.przy ul.Góreckiego i funkcjonuje nadal(cmentarz w Nowym Porcie).W latach 20.XX wieku został powiększony w kierunku wschodnim.W latach 1857–1858 zbudowano kościół,który obecnie jest własnością parafii rzymskokatolickiej pw.Św.Jadwigi Śląskiej.W latach 60.XIX wieku gdański port przeżywał trudności gospodarcze,związane z zaniedbaniami i niedoinwestowaniem.W petycji do władz pruskich stwierdzono,że w Prusach nie ma drugiego portu,który musi obsługiwać taką ilość statków(około 3000 rocznie) i jednocześnie byłby tak zaniedbany.Gdańska korporacja kupiecka żądała przesunięć środków inwestycyjnych z małych portów na terenie Pomorza Zachodniego na rzecz portu w Gdańsku.Mimo podwojenia żeglugi w Nowym Porcie,w latach 60.Port nie został rozbudowany.Jedyną istotną inwestycją była wybudowana w 1867 r.linia kolejowa,łącząca centrum Gdańska z Nowym Portem(linia kolejowa nr 249).Linia kolejowa oprócz tego,że spowodowała możliwość całorocznej pracy przeładunkowej na kierunku ląd-statki,spowodowała też rozwój dzielnicy.W 1891 r.zostały przyłączone grunty wsi Brzeźno(wokół Basenu Wolnocłowego).W 1891 r.w Nowym Porcie powstała pierwsza linia tramwajowa,łącząca Nowy Port(obecny przystanek kolejowy Gdańsk Brzeźno)z Brzeźnem.Linia ta nie była połączona z żadną inną gdańską linią tramwajową.W 1894 r.otwarto latarnię morską,która oprócz wskazywania drogi okrętom i samolotom,posiadała kulę czasu umożliwiającą synchronizowanie zegarów.W 1899 r.w Nowym Porcie powstały Gdańskie Tramwaje Elektryczne,będące filią drezdeńskiego Towarzystwa Akcyjnego Kummer.Połączono wówczas sieci tramwajowe,przez co Nowy Port zyskał połączenie tramwajowe z Wrzeszczem przez Brzeźno oraz linię łączącą Nowy Port ze Śródmieściem,przechodzącą przez obecne tereny stoczniowe.W 1899 r.wybudowano również zajezdnię,służącą do dziś.Szczególnie dynamiczny okres w rozwoju dzielnicy przypada jednak na początek XX wieku.W latach 1902-1909 w Nowym Porcie powstało 126 nowych budynków mieszkalnych,głównie przeznaczonych dla robotników,szybciej budowano tylko w znacznie większym terytorialnie i ludnościowo Wrzeszczu(364 domy).W 1906 r.dzielnica została skanalizowana.Podczas I wojny światowej produkcja przemysłowa Nowego Portu była podporządkowana celom militarnym,a dotychczasowy port handlowy został przekwalifikowany na port wojenny.W 1919 r.na skutek kryzysu,jedna z linii tramwajowych do Nowego Portu została zawieszona na niemal cały rok.
1920–1945
Po wejściu w życie postanowień traktatu wersalskiego Gdańsk stał się wolnym miastem,port został przekazany w zarząd Rady Portu i Dróg Wodnych.Opuszczone przez wojsko koszary przy ul.Kasztanowej/Oliwskiej zostały 11 marca 1922 przyznane na własność rządowi polskiemu,który urządził w nich tzw.etap emigracyjny.W późniejszych latach w obiekcie tym znajdowało się wiele mieszkań zajmowanych przez obywateli polskich pracujących w Wolnym Mieście Gdańsku,świetlica Związku Polaków,szkoła podstawowa Macierzy Szkolnej,sala sportowa,Dom Harcerza oraz kaplica pw.Matki Boskiej Częstochowskiej,której rektorem był ks.Marian Górecki.W 1928 r.zajezdnia w Nowym Porcie została zbudowana od podstaw i w tym kształcie istnieje bez większych zmian do dziś.W 1929 r.przeniesiono torowisko z terenów stoczniowych na obecną ulicę Marynarki Polskiej linia ta otrzymała taki przebieg,jaki ma obecnie.1 września 1939 ostrzał z okrętu Schleswig-Holstein,cumującego w Nowym Porcie oraz z Latarni Morskiej rozpoczął II wojnę światową.Wielu Polaków mieszkających w dzielnicy zostało w tym dniu aresztowanych.Równocześnie władze niemieckie przejęły dawny kompleks koszarowy przy ul.Kasztanowej/Oliwskiej,gdzie powstał obóz przejściowy Nowy Port(Zivilgefangenenlager Neufahrwasser)oraz komenda obozów jenieckich,pod którą podlegały jeszcze dwa inne obozy na Pomorzu(do 31 marca 1940).W lutym 1945 r.z Nowego Portu rozpoczęła się ewakuacja niemieckiej ludności Gdańska.30 marca 1945 do Nowego Portu wkroczyły wojska radzieckie.W wyniku działań wojennych port został doszczętnie zniszczony.
1945–1989
W 1951 r.utworzono Szybką Kolej Miejską,obsługującą początkowo odcinek Gdańsk Główny Gdańsk Nowy Port.7 listopada 1954,w 37.rocznicę rewolucji październikowej,został otwarty Morski Dom Kultury z kinem.W 1961 r.w Nowym Porcie powstał Zespół Szkół Morskich,przekształcony w 1974 r.w Morskie Liceum Zawodowe,szkoła ta miała za zadanie kształcić przyszłych marynarzy.W latach 60.zajezdnia Nowy Port została zmodernizowana.W latach 70.gdańskie porty szybko się rozwijały,a wraz z nimi rozwijała się dzielnica portowa Nowy Port.W 1984 r.latarnia morska przestała pełnić funkcję nawigacyjną.
Po 1989 r.
15 grudnia 2002 lub w 2003 r.skrócono linię Gdańsk Główny Gdańsk Nowy Port,do przystanku Gdańsk Brzeźno.Linia ta została ostatecznie zamknięta w czerwcu 2004 r.W 2004 r.latarnia morska w Nowym Porcie została otwarta dla zwiedzających.W latach 2007-2009 zostały zbudowane Kamienice Magellana przy ul.Wyzwolenia(zespół dwóch trzypiętrowych budynków).
Transport i komunikacja
Komunikacja zbiorowa zaczęła docierać ze Śródmieścia do Nowego Portu w latach 40.XIX wieku,kiedy to wprowadzono prywatną,ale regulowaną przez miasto komunikację powozową.
Kolej
Na terenie dzielnicy znajdują się dwie zamknięte stacje,obsługiwane wcześniej przez SKM w Trójmieście:Gdańsk Nowy Port i Gdańsk Brzeźno.Linia do Nowego Portu powstała w 1867 r.początkowo łącząc stację czołową przy Dworcu Brama Nizinna przez tereny ówczesnej wsi Zaspa z nabrzeżem Kanału Portowego.Linia od początku obsługiwała zarówno przewozy towarowe,jak i pasażerskie.Przed 1938 r.stacja zmieniła nazwę z Neufahrwasser na Danzig Neufahrwasser,a stacja Brösen na Danzig Brösen.W 1951 r.powstała szybka kolej miejska,która połączyła Nowy Port z Gdańskiem Głównym.15 grudnia 2002 skrócono linię Gdańsk Główny Gdańsk Nowy Port do przystanku Gdańsk Brzeźno.24 czerwca 2005 ostatecznie zlikwidowano linię Gdańsk Główny Gdańsk Nowy Port.O 18.55 odjechał ostatni pociąg z Gdańska Brzeźna.Przyczyną likwidacji tej linii była niska frekwencja,spowodowana konkurencją ze strony komunikacji miejskiej,a zwłaszcza tramwajów linii 10,13 i 15.Po likwidacji ruchu pasażerskiego linia jest używana w ruchu towarowym,obsługując port.W 2006 r.rozebrano linię kolejową nr 722 prowadzącą do Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańskim.Ruch pociągów na tej linii był bardzo uciążliwy dla mieszkańców,gdyż biegła ona przez tereny mieszkalne dzielnicy.Powodowało to,że mimo zachowania szczególnej ostrożności i jazdy z maksymalną prędkością 20 km/h dochodziło do kolizji z pociągami.Zadanie rozebranej linii przejęła linia kolejowa z Zaspy Towarowej przez teren elektrociepłowni"Wybrzeże"do Nabrzeża Wiślanego,leżąca już poza terenem Nowego Portu.
Drogi krajowe
W Nowym Porcie,przy przystani promowej,rozpoczyna się droga krajowa nr 1.Droga ta przebiega ulicami Przemysłową,Oliwską,Rybołowców,Wolności,Marynarki Polskiej,a w przeciwnym kierunku,zamiast przez Rybołowców,prowadzi ulicą Władysława IV.
Tramwaje
Na terenie dzielnicy znajduje się zajezdnia tramwajowa oraz dwie pętle uliczne.Do dzielnicy docierają:linia nr 1 z pętli Chełm Witosa przez Dworzec Główny,nr 5 z pętli Strzyża przez Wrzeszcz i Brzeźno,nr 7 z pętli Łostowice Świętokrzyska oraz nr 10 z pętli Siedlce przez Dworzec Główny.W r.2013 zawieszono kursowanie do dzielnicy linii 4 z Zaspy(wcześniej z Jelitkowa)oraz nr 14 z przystanku"Urząd Miejski"przez Dworzec Główny.Torowisko na terenie dzielnicy ma kształt podwójnej pętli ulicznej o wspólnym odcinku na ulicy Wolności.Większa pętla wiedzie ulicami Rybołowców,Wolności,Władysława IV,Oliwską i korzystają z niej linie 5 i 7,mniejsza natomiast w stronę Letnicy ulicami Wolności,Władysława IV,Strajku Dokerów,Góreckiego i Marynarki Polskiej,przejeżdżają nią linie 1 oraz 10.Tramwaje elektryczne pojawiły się w Nowym Porcie już w XIX wieku.Linie do Nowego Portu wielokrotnie zmieniały swój przebieg,obecny przebieg linii z centrum Gdańska został wytyczony w 1929 r.Zajezdnia posiada schemat,który bez większych zmian pochodzi z ostatniej modernizacji w latach 60.
Autobusy miejskie
Na terenie dzielnicy jeżdżą autobusy miejskie linii 148(z Żabianki SKM),158(z Wrzeszcza) i 188(z Zaspy SKM).Linia nr 148 łączy Nowy Port z Żabianką SKM.Jedzie przez Nowy Port ulicami Wyzwolenia,Marynarki Polskiej,Wolności(gdzie linia biegnie tą samą drogą co 188 i linie tramwajowe) i Władysława IV do zajezdni tramwajowej.Z powrotem linia prowadzi ulicami Władysława IV,Na Zaspę,Ks.Mariana Grójeckiego.Linia nr 188 łączy Nowy Port z Zaspą SKM.Jedzie przez Nowy Port ulicami Oliwską,Rybołowców,Wolności(gdzie linia biegnie tą samą drogą co 148 i linie tramwajowe) i Władysława IV do zajezdni tramwajowej.Z powrotem linia biegnie ulicami Władysława IV,Na Zaspę.Komunikację nocną zapewniają linie N2(Nowy Port Brzeźno Wrzeszcz Piecki Łostowice Świętokrzyska)oraz N12(Jasieńska Migowo Piecki Suchanino Dworzec Główny Nowy Port Brzeźno Żabianka SKM).
Kultura i edukacja
Galeria Sztuki Współczesnej NPS
W Nowym Porcie znajduje się Galeria Sztuki Współczesnej.Galeria działa od 6 maja 2009,powstała z inicjatywy Marcina Bildziuka.Galeria funkcjonuje przy powstałym w 2008 r.Stowarzyszeniu Nowy Port Sztuki.Od 2009 r.uczestniczy w projekcie Noc Muzeów.W 2010 r.w galerii miała miejsce wystawa Tadeusz Kantor Dziś są moje urodziny,zorganizowana w XX rocznicę śmierci artysty we współpracy z Cricoteką Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora.
Szkoły ponadgimnazjalne
Na terenie Nowego Portu znajdują się trzy szkoły:
  • IV LO Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5
  • Zespół Szkół Morskich im.Bohaterskich Obrońców Westerplatte
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa(budynek Morskiego Domu Kultury)
Sport
Na terenie dzielnicy działa klub Portowiec Gdańsk,założony w 1957 r. i po 40-letniej przerwie reaktywowany w 2009 r.Klub posiada drużynę piłki nożnej,w sezonie 2010/11 występującą w A klasie.Klub rozgrywa swoje mecze na boisku Zespołu Szkół Morskich.Przed II wojną światową na terenie dzielnicy działały:FC Comet Neufahrwasser założony przed 1909 r.zlikwidowany przed 1914 r.oraz działający w latach 1919-1945 SV Neufahrwasser.
Kościoły i związki wyznaniowe
Kościoły i zakony rzymskokatolickie
Teren dzielnicy znajduje się w granicach rzymskokatolickiej parafii pw.Św.Jadwigi Śląskiej.Kościół parafialny został zbudowany w latach 1857–1858.Przy ulicy Oliwskiej znajduje się Morski Kościół Misyjny pw.Niepokalanego Serca Maryi,użytkowany przez franciszkanów reformatów.
Polityka i administracja
Na terenie dzielnicy Nowy Port działa rada osiedla.Jej siedziba znajduje się przy ul.Oliwskiej 53/55.W radzie osiedla zasiada 15 osób wybranych w wolnych bezpośrednich tajnych wyborach,w których mogą brać udział mieszkańcy osiedla.Organizacja ta jest tylko jednostką pomocniczą co powoduje,że nie ma de facto władzy w sprawach dotyczących dzielnicy.Głównymi zadaniami statutowymi rady jest współpraca z Radą Miejską oraz organizacja życia kulturalnego w dzielnicy Nowy Port.
Przemysł
Przemysł w Nowym Porcie ma już mniejsze znaczenie niż przed 1945 r.W przeszłości działały tu rafineria cukru,fabryka melasy,browar Bierbrauerei Richard Fischer oraz gorzelnia.Większość zakładów przemysłowych została zlikwidowana.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz