Dzieciństwo
Stanisław Kierbedź urodził się w ziemiańskiej rodzinie w majątku Nowy Dwór na Żmudzi,w guberni kowieńskiej,w powiecie poniewieskim.Był uczniem pijarów w Poniewieżu,w 1826 r.ukończył gimnazjum klasyczne w Kownie.Następnie w latach 1826–1828 studiował matematykę i fizykę na Cesarskim Uniwersytecie Wileńskim.
Działalność dydaktyczna
Po uzyskaniu dyplomu wyjechał do Petersburga i w 1831 r.ukończył Instytut Korpusu Inżynierów Komunikacji,w którym później jako pomocnik profesora wykładał(w latach 1837-1849)budownictwo i mechanikę praktyczną.Od 1834 roku prowadził wykłady z tych przedmiotów na kursach oficerskich Głównej Szkoły Inżynieryjnej.W okresie od czerwca 1837 r.do września 1838 r.przebywał,wraz z profesorem D.Mielnikowem,w podróży po europejskich uczelniach.Był w Niemczech,Austrii,Szwajcarii,Francji(kurs w Paryżu na Ecole des Ponts et Chaussèes),Anglii(zajęcia w British Association for the Advancement of Science w Newcastle),Belgii i Holandii.Po powrocie kontynuował swą działalność wykładowcy w Instytucie Górniczym,w Szkole Głównej Inżynierów Polowych i w Szkole Korpusu Morskiego.W latach 1841-1843 wykładał mechanikę ogólną na Uniwersytecie w Petersburgu.W związku z coraz większym zaangażowaniem w praktyczne wykorzystanie swej wiedzy,zakończył działalność dydaktyczną w 1849 roku.
Działalność praktyczna
Pod jego kierownictwem zbudowano katolicki kościół św.Stanisława w Petersburgu.Kierbedź pracował także w tym czasie jako zastępca profesora Mielnikowa,dyrektora Kolei Mikołajewskiej.Jeszcze w 1842 r.wystąpił z pomysłem zbudowania mostu żelaznego na Newie.Przedsięwzięcie było ryzykowne ze względu na warunki budowy:głęboka na 12 metrów rzeka,silny prąd,kra w zimie,cofanie wód morskich,a także konieczność pozostawienia drożności rzeki dla potrzeb komunikacyjnych.Specjaliści powątpiewali w tamtym okresie,czy jest możliwe zbudowanie jakiegokolwiek mostu przez tę kapryśną rzekę.Decyzja o budowie i powierzeniu jej Stanisławowi Kierbedziowi została podjęta bezpośrednio przez cara Mikołaja I.Budowa trwała 8 lat.Petersburg zyskał most o długości 342 metrów i szerokości 20 metrów,z lanego żelaza o siedmiu przęsłach stałych i jednym zwodzonym.Otrzymał nazwę:Most Błagowieszczański(potem przemianowano na Mikołajewski).W dniu otwarcia mostu(18 listopada 1850)car udekorował inżyniera Kierbedzia specjalnie wybitym medalem i mianował generałem-majorem.Sukces praktyczny przełożony został również na uznanie w środowisku naukowym Stanisław Kierbedź został członkiem korespondentem w Petersburskiej Akademii Nauk(dział fizyki i matematyki),a w 1858 r.członkiem honorowym.W 1852 r.objął funkcję zastępcy dyrektora budowy Kolei Petersbursko-Warszawskiej i wyjechał za granicę w celu zapoznania się z nowymi technologiami i sposobami budowy mostów żelaznych,które zamierzano zbudować na trasie nowo budowanej linii.Odwiedził Anglię,Niemcy,Austrię i Belgię.Wkrótce też wykorzystał zdobytą wiedzę,budując na rzece Łudze w latach 1853-1857 pierwszy most kratowy o rozpiętości przęseł 55 metrów.W latach 1856-1859 uczestniczył w budowie kolei żelaznej Petersburg-Peterhof z odnogą do Carskiego Sioła.W 1859 r.rozpoczęto budowę stałego mostu żelaznego na Wiśle w Warszawie(budowa stałego mostu została uchwalona jeszcze przez Sejm Czteroletni).Stanisław Kierbedź został zastępcą do spraw technicznych naczelnika Zarządu Budowy Mostu Stałego generała-adiutanta hrabiego Kotzebue.Most został ukończony w 1864 r. i oficjalnie nadano mu nazwę"Most Aleksandryjski",ale powszechnie był zwany Mostem Kierbedzia.Podczas budowy filary budowli posadowione były z zastosowaniem nowatorskiej na ówczesne czasy techniki kesonów.W 1863 r.Kierbedź został odwołany do Petersburga na stanowisko członka Rady Ministerstwa Komunikacji,a 9 lat później prezesem budowy portów w Kronsztadzie i Petersburgu.W latach 1873-74 kierował kanałami między tymi miastami.W 1881 r.został mianowany na rzeczywistego tajnego radcę co umożliwiło mu zastępowanie wielokrotnie ministra komunikacji(1886-1887). Sześćdziesięciolecie pracy(1889 r.)zaowocowało honorowym członkostwem w:
- Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu,które ufundowało także 3 stypendia jego imienia
- Stowarzyszenie Inżynierów Komunikacji,które ustanowiło również nagrodę imienia Stanisława Kierbedzia,nadawaną co 3 lata za najlepsze artykuły techniczne
Pozazawodowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz