Zawartość
Nowy Testament składa się z:
- czterech Ewangelii zawierających narracje o życiu,nauczaniu i czynach Jezusa Chrystusa,
- Dziejów Apostolskich opisujących powstanie i rozwój wczesnego chrześcijaństwa oraz działalność apostołów,przede wszystkim Piotra i Pawła,
- czternastu listów przypisywanych tradycyjnie apostołowi Pawłowi,zaadresowanych do pierwszych wspólnot chrześcijan(List do Hebrajczyków jako jedyny nie podaje imienia autora),
- siedmiu tzw.listów powszechnych oraz
- jednej księgi prorockiej,zwanej Apokalipsą lub Objawieniem św. Jana.
Księgi historyczne
Ewangelie
Lp. | Tytuł księgi | Sigla | Tytuł grecki | Tytuł łaciński | Liczba rozdziałów | Tradycyjny autor |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Ewangelia Mateusza | Mt lub Mat | Κατά Μαθθαίον | Evangelium secundum Matthaeum | 28 | Mateusz Ewangelista |
2. | Ewangelia Marka | Mk lub Mar | Κατά Μάρκον | Evangelium secundum Marcum | 16 | Marek Ewangelista |
3. | Ewangelia Łukasza | Łk lub Łuk | Κατά Λούκαν | Evangelium secundum Lucam | 24 | Łukasz Ewangelista |
4. | Ewangelia Jana | J lub Jan | Κατά Ιωάννην | Evangelium secundum Ioannem | 21 | Jan Ewangelista |
Lp. | Tytuł księgi | Sigla | Tytuł grecki | Tytuł łaciński | Liczba rozdziałów | Tradycyjny autor |
---|---|---|---|---|---|---|
5. | Dzieje Apostolskie | Dz lub Dz.Ap. | Πράξεις των Αποστόλων | Actus Apostolorum | 28 | Łukasz Ewangelista |
Listy św.Pawła
Lp. | Tytuł księgi | Sigla | Tytuł grecki | Tytuł łaciński | Liczba rozdziałów | Autor | Tradycyjny rok napisania | Tradycyjne miejsce napisania | Motyw napisania | Treść |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6. | List do Rzymian | Rz lub Rzym | Προς Ρωμαίους | Epistula ad Romanos | 16 | Paweł z Tarsu(niekwestionowane) | 55-58 | Korynt |
|
|
7. | 1 List do Koryntian | 1 Kor | Προς Κορινθίους Α' | Epistula I ad Corinthios | 16 | Paweł z Tarsu(niekwestionowane) | 53-57 | Efez |
|
|
8. | 2 List do Koryntian | 2 Kor | Προς Κορινθίους Β' | Epistula II ad Corinthios | 13 | Paweł z Tarsu(niekwestionowane) | 53-57 | Macedonia |
|
|
9. | List do Galatów/List do Galacjan | Ga lub Gal | Προς Γαλάτας | Epistula ad Galatas | 6 | Paweł z Tarsu(niekwestionowane) | 54-57 | Efez |
|
|
10. | List do Efezjan | Ef lub Efez | Προς Εφεσίους | Epistula ad Ephesios | 6 | Paweł z Tarsu | 59-62(z niewoli) | Rzym |
|
|
11. | List do Filipian | Flp lub Filip | Προς Φιλιππησίους | Epistula ad Philippenses | 4 | Paweł z Tarsu(niekwestionowane) | 56-63 | Rzym lub Efez(z niewoli) |
|
|
12. | List do Kolosan | Kol | Προς Κολοσσαείς | Epistula ad Colossenses | 4 | Paweł z Tarsu bądź jego uczeń | 52-61 | Efez(52-54)/Cezarea(56-58)/lub Rzym(59-61)(z niewoli) |
|
|
13. | 1 List do Tesaloniczan | 1 Tes | Προς Θεσσαλονικείς Α' | Epistula I ad Thessalonicenses | 5 | Paweł z Tarsu(niekwestionowane) | 50-51 zima | Korynt |
|
|
14. | 2 List do Tesaloniczan | 2 Tes | Προς Θεσσαλονικείς Β' | Epistula II ad Thessalonicenses | 3 | Paweł z Tarsu | 51-52 | Korynt |
|
|
15. | 1 List do Tymoteusza | 1 Tm lub 1 Tym | Προς Τιμόθεον Α' | Epistula I ad Timotheum | 6 | Paweł z Tarsu | 65 | Macedonia |
|
|
16. | 2 List do Tymoteusza | 2 Tm lub 2 Tym | Προς Τιμόθεον Β' | Epistula II ad Timotheum | 4 | Paweł z Tarsu | 67 | Rzym |
|
|
17. | List do Tytusa | Tt lub Tyt | Προς Τίτον | Epistula ad Titum | 3 | Paweł z Tarsu | 65-66 | Macedonia |
|
|
18. | List do Filemona | Flm lub Filem | Προς Φιλήμονα | Epistula ad Philemonem | 1 | Paweł z Tarsu(niekwestionowane) | 52-54 lub 62 | Efez lub Rzym(z niewoli) |
|
|
19. | List do Hebrajczyków/List do Żydów | Hbr lub Hebr | Προς Εβραίους | Epistula ad Hebraeos | 13 | osoba ze środowiska Pawła z Tarsu(Apollos) | 67 lub 75-90 | Italia(Rzym) |
|
|
Lp. | Tytuł księgi | Sigla | Tytuł grecki | Tytuł łaciński | Liczba rozdziałów | Tradycyjny autor |
---|---|---|---|---|---|---|
20. | List Jakuba | Jk lub Jak | Ιακώβου | Epistula Iacobi | 5 | Jakub Apostoł |
21. | 1 List Piotra | 1 P lub 1 Piotr | Πέτρου Α' | Epistula I Petri | 5 | Piotr Apostoł |
22. | 2 List Piotra | 2 P lub 2 Piotr | Πέτρου Β' | Epistula II Petri | 3 | Piotr Apostoł |
23. | 1 List Jana | 1 J lub 1 Jan | Ιωάννου Α' | Epistula I Ioannis | 5 | Jan Ewangelista |
24. | 2 List Jana | 2 J lub 2 Jan | Ιωάννου Β' | Epistula II Ioannis | 1 | Jan Ewangelista |
25. | 3 List Jana | 3 J lub 3 Jan | Ιωάννου Γ' | Epistula III Ioannis | 1 | Jan Ewangelista |
26. | List Judy | Jud | Ιούδα | Epistula Iudae | 1 | Juda Tadeusz Apostoł |
Lp. | Tytuł księgi | Sigla | Tytuł grecki | Tytuł łaciński | Liczba rozdziałów | Tradycyjny autor |
---|---|---|---|---|---|---|
27. | Apokalipsa św.Jana/Objawienie św.Jana | Ap lub Obj | Αποκάλυψις Ιωάννου | Apocalypsis Ioannis | 22 | Jan Ewangelista |
|
Przy ustalaniu kanoniczności księgi odwoływano się do następujących zagadnień:
- Czy źródłem informacji jest apostoł?
- Czy jest zgodna z resztą pism?
- Czy posiada powszechną akceptację wśród chrześcijańskich gmin?
- Czy jest zgodna z doktryną ortodoksyjną?
Syryjscy monofizyci i jakobici nie uznają w kanonie Nowego Testamentu tzw.listów powszechnych(2 list Piotra;2 i 3 list Jana;List Judy) i Apokalipsy.Natomiast nestorianie(wschodni Syryjczycy)używali starego przekładu Peszitta zawierający wszystkie księgi Starego i Nowego Testamentu oprócz:Listu Jakuba,2 Listu Piotra,2 i 3 Listu Jana i Apokalipsy.U współczesnych nestorian rozpowszechnia się już nowy przekład Peszitta zawierający wszystkie księgi kanoniczne,tak Starego jak i Nowego Testamentu.
Kanon koptyjski
W Kościele koptyjskim nie ma listy ksiąg natchnionych.Za kanoniczne księgi Nowego Testamentu,prócz całego kanonu powszechnego,uznaje się także 1. i 2.List Klemensa do Koryntian,8 ksiąg Konstytucji Apostolskich również przypisywane św.Klemensowi,List Barnaby oraz dzieło Hermasa pt.Pasterz.
Kanon etiopski
W kanonie Nowego Testamentu podobnie jak w Kościele koptyjskim uznaje się za kanoniczne 27 ksiąg kanonu powszechnego oraz Listy św.Klemensa Rzymskiego,Konstytucje Apostolskie oraz Pasterza Hermasa.
Kanon ormiański
Mimo iż ormiańscy teologowie nie mają sprecyzowanych pojęć dotyczących natchnienia biblijnego i kanoniczności ksiąg św.do kanonu Nowego Testamentu zaliczają prócz 27 podstawowych także apokryficzny 3.List do Koryntian oraz dwa Listy Koryntian do św.Pawła.
Reformacja i protestantyzm
Niektórzy reformatorzy protestanccy w XVI wieku podważali kanoniczność niektórych ksiąg Nowego Testamentu.Marcin Luter przez pewien czas uznawał za deuterokanoniczne:List do Hebrajczyków,List Jakuba,List Judy oraz Apokalipsę świętego Jana.Jakkolwiek w swoim wydaniu NT nie wprowadził takiego rozróżnienia.Huldrych Zwingli uważał za deuterokanoniczną samą Apokalipsę.Wszystkie wyznania protestanckie uznały kanoniczność całości Nowego Testamentu.Za kanonem powszechnym opowiedzieli się również Karlstadt i Kalwin wśród reformatorów.Kanon powszechny potwierdziły ostatecznie protestanckie wyznania wiary:gallikańskie(1559),anglikańskie,belgijskie(1562) i helweckie II(1564).Kościoły poreformacyjne także uznały cały kanon NT w swoich wyznaniach wiary.
Manuskrypty
Najstarsze fragmenty odpisów pochodzą z II w.(tzw.papirus Rylandsa P52,A.Chester Beatty'ego,Bodmera XIV-XV oraz Bodmera II).Większe kodeksy Nowego Testamentu pochodzą z IV-V wieków(są to Kodeks Synajski(S) i Kodeks Watykański(B))oraz z V wieku(Kodeks Aleksandryjski(A),Kodeks Efrema(C)oraz Kodeks Bezy(D)).
Apokryfy
Apokryfami nazywamy pisma,które nie zostały przyjęte do konkretnego kanonu Pism Świętych.Konkretne pismo może być uznawane w jednym z kanonów,w drugim zaś uważane za niekanoniczne pisma te nie są jednak uważane wtedy za apokryficzne.
Poniżej znajduje się lista niektórych apokryfów nieuznawanych przez żaden z kanonów:
- Didache,
- Ewangelia Tomasza,
- Ewangelia Piotra,
- Ewangelia Judasza
- Apokalipsa Piotra,
- 1.List Klemensa do Koryntian
- Pasterz Hermasa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz