Życiorys
Święty Andrzej Bobola urodził się 30 listopada 1591 r.w Strachocinie.Jego ojciec Mikołaj Bobola był dzierżawcą sołectwa strachocińskiego,wchodzącego w skład dóbr królewskich.W 1606 r.gdy rozpoczynał studia,zginął jego kuzyn Wojciech Bobola w bitwie pod Moskwą.W latach 1606–1611 studiował w szkole jezuickiej w Braniewie,następnie(31 lipca 1611 roku)wstąpił do tego zakonu i nowicjat odprawił w Wilnie.Mistrzem-spowiednikiem św.Andrzeja Boboli w nowicjacie był ks.Wawrzyniec Bartilius(1569–1635)jezuita,filozof i teolog.Śluby zakonne złożył 31 lipca 1613.W latach 1613–1616 studiował filozofię na Uniwersytecie Wileńskim;w latach 1618–1622 studiował tam również teologię,nie zdał jednak ostatniego,najważniejszego egzaminu.12 marca 1622 otrzymał święcenia kapłańskie.Przez rok był rektorem kościoła w Nieświeżu(1623–1624),gdzie wspólnie z księciem Albrechtem Stanisławem Radziwiłłem dążył do uroczystego uznania w ślubowaniach przez Króla Polski,Matki Bożej Królową Polski,co zostało spełnione we Lwowie 1 kwietnia 1656 r.W latach 1624–1630 był kaznodzieją i spowiednikiem w kościele św.Kazimierza w Wilnie.Sprawował też funkcje rektora i doradcy prepozyta w tym kościele.2 czerwca 1630 złożył profesję(ślubowanie)czterech ślubów zakonnych w kościele św.Kazimierza w Wilnie,po czym został superiorem(przełożonym)domu zakonnego w Bobrujsku w latach 1630–1633.Następnie pracował w Płocku(1633–1636) i (1637–1638)jako prefekt kolegium i kaznodzieja,w Warszawie jako kaznodzieja(1636–1637).Kolejne cztery lata(1638–1642)spędził w Łomży,będąc doradcą rektora,kaznodzieją i dyrektorem szkoły humanistycznej.W okresie od 1642–1646 przebywał w Pińsku i okolicach prowadząc rozwiniętą działalność ewangelizacyjną,a w latach 1646–1652 ze względów zdrowotnych przebywał w Wilnie,przy kościele św.Kazimierza,głosząc kazania i prowadząc wykłady oraz misje.Wrócił ponownie na ziemię pińską,podejmując szeroko zakrojoną ewangelizację znany jest jako apostoł Pińszczyzny.16 maja 1657 w zamęcie konfliktów roznieconych przez powstanie Chmielnickiego dostał się we wsi Mohilno w ręce Kozaków.Torturowany i zamordowany w rzeźni w Janowie Poleskim przez Kozaków za to,że nawracał ludność prawosławną na wiarę katolicką.
Kult
Stanowisko Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego
Działalność Andrzeja Boboli jest odbierana bardzo negatywnie przez Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny,dla którego jest on symbolem prześladowań i represji wobec tych wyznawców prawosławia,którzy po wprowadzaniu w życie postanowień unii brzeskiej odmawiali przejścia na katolicyzm.Według określenia teologa prawosławnego Michała Klingera,„jego praca apostolska miała znamiona prozelityzmu i sprowadzała się do przeciągania prawosławnych na katolicyzm”.Z tego względu środowiska związane z Polskim Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym sceptycznie odniosły się do decyzji polskiego Kościoła katolickiego,uznającego Andrzeja Bobolę patronem Polski,twierdząc,że próby skatolicyzowania prawosławnej ludności Rzeczypospolitej,które podejmował usilnie Andrzej Bobola,zrodziły tendencje odśrodkowe w postaci m.in.powstań kozackich,przyczyniając się w rezultacie do upadku państwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz