Stanisław ze Szczepanowa
(ur.ok.1030 w Szczepanowie,zm.11 kwietnia 1079 w Krakowie)polski duchowny katolicki,biskup krakowski,męczennik,święty Kościoła katolickiego,jeden z głównych patronów Polski.
Pochodzenie i data urodzin Stanisława nie są znane.Według tradycji uznaje się,że urodził się 26 lipca 1030 w Szczepanowie,jako syn Wielisława i Bogny.Odebrał staranne wykształcenie,najpierw w gnieźnieńskiej szkole
katedralnej,a w późniejszym czasie we Francji lub w Belgii w Liege.Zasłynął jako kaznodzieja i misjonarz Małopolski,pracował także w kancelarii panującego ówcześnie biskupa krakowskiego Lamberta,który wyznaczył go na swego następcę.Po śmierci Lamberta obrany został ordynariuszem diecezji,a w 1072 za zgodą księcia Bolesława Szczodrego został konsekrowany na biskupa krakowskiego.Okres posługi biskupiej Stanisława zaliczany jest do najświetniejszych za panowania Piastów.Biskup Stanisław sprowadził do Polski legatów rzymskich,zorganizował od nowa metropolię gnieźnieńską,podjął działania mające na celu koronację Bolesława Szczodrego w 1075 roku.Dzięki wskrzeszeniu metropolii gnieźnieńskiej,ustały pretensje metropolii magdeburskiej do zwierzchnictwa nad diecezjami polskimi.Jako że zależało mu na szerzeniu wiary chrześcijańskiej w ówczesnej
Polsce,biskup wspierał także powstawanie i umacnianie klasztorów benedyktyńskich,stanowiących ośrodki istotne ewangelizacyjne.W wyniku konfliktu z Bolesławem Szczodrym biskup,podając za
przekazem Galla Anonima,został skazany na obcięcie członków za zdradę,której się dopuścił. Gall Anonim,piszący swą Kronikę
trzydzieści kilka lat po śmierci biskupa Stanisława,przedstawił fakt
zatargu między Stanisławem a Bolesławem Szczodrym,który zadecydował o
chwale pierwszego,a tragicznym końcu drugiego.Nie są znane dokładne przyczyny sporu,jaki powstał pomiędzy nim a
królem.Najprawdopodobniej sam kronikarz dobrze je znał,lecz w swoim
dziele nie rozwinął owego wątku.Przypuszcza się,że nie mógł tego
zrobić,ze względu na panowanie w owym czasie syna Władysława Hermana,który był członkiem opozycji antykrólewskiej.Relacja Galla Anonima
pozostaje do dziś jedynym ówczesnym źródłem pisanym.Od Galla
dowiadujemy się,że biskup dopuścił się zdrady,za którą król wydał go
na śmierć przez obcięcie członków.Gall negatywnie ocenił zarówno
postępowanie biskupa,jak i reakcję króla.Według tradycji,bezpośrednim powodem konfliktu pomiędzy biskupem a
królem było to,że Stanisław bezskutecznie upominał Bolesława za
niewłaściwe postępowanie wobec poddanych oraz za publiczne powodowanie
zgorszenia.Wedle przekazu kroniki Mistrza Wincentego Stanisław najpierw grozi mu[Bolesławowi]zagładą królestwa,wreszcie wyciąga ku niemu miecz klątwy,nie jest jasne czy należy to rozumieć jako zagrożenie ekskomuniką,czy
jej rzucenie,przyjmuje się jednak raczej tę pierwszą ewentualność.Następnie nie stawił się po wezwaniu przed sąd królewski,gdyż nie
pozwalało mu na to prawo kanoniczne.Został wówczas przez króla
bezprawnie skazany na śmierć.Według alternatywnej wersji,pozostawionej przez Wincentego Kadłubka,biskup Stanisław stanął w obronie niewiernych żon rycerzy walczących na
wyprawie kijowskiej,które król rozkazał okrutnie ukarać,mimo iż ich
mężowie im przebaczyli.Król rozkazał swoim sługom zabicie biskupa w
kościele na Skałce w czasie odprawiania przez niego mszy świętej,a gdy
ci nie chcieli,sam własnoręcznie zamordował świętego.Wersja ta jednak
ze względu na moralizatorski charakter kroniki Kadłubka,a także to,że
również był biskupem i napisał swoją kronikę w czasie panowania potomków
Władysława Hermana jest mało wiarygodna.Autorem żywota św.Stanisława znanego w dwóch wersjach, krótszej Vita minor i dłuższej Vita maior jest także Wincenty z Kielczy,natomiast Jan Długosz w Żywocie św.Stanisława opisuje cuda,które zdarzyły się po śmierci biskupa.
Historiografia tematu jest bardzo rozwinięta.Tadeusz Wojciechowski w swojej pracy z 1904 r.Szkice historyczne jedenastego wieku wysuwa tezę,iż św.Stanisław został skazany za zdradę narodu.Twierdzenie to opiera się na Kronice Galla Anonima,gdzie sam autor nazywa go traditor episcopus zdrajca.Słowo"traditor"jest wieloznaczne.Sam Gall używał go w
kilku znaczeniach.W Kronice zastosował je w sumie 13 razy,ale tylko
trzykrotnie na określenie zdrady polegającej na konszachtach z
nieprzyjacielem zewnętrznym.W średniowiecznej łacinie zdrajców
określano częściej słowem"proditor".Według tej tezy przedmiotem sporu
pomiędzy Bolesławem Szczodrym a św.Stanisławem były nie"niewierne
żony",lecz władza w młodym państwie polskim.Wojciechowski stwierdził,że Stanisław reprezentował inną frakcję polityczną przeciwną królowi,a
pochlebną interesom Cesarstwa i być może frakcjom wspierającym
Władysława Hermana.Spisek został odkryty,a Stanisław,na mocy sądu arcybiskupiego,został
za zdradę króla skazany na śmierć przez poćwiartowanie członków.Tezy Wojciechowskiego spotkały się z krytyką jako oparte w zbyt dużym
stopniu na domysłach,zwłaszcza odnośnie domniemanej ingerencji
czesko-niemieckiej w sprawy polskie,na którą w źródłach nie ma
najmniejszego dowodu.Zdaniem Romana Grodeckiego
stawianie alternatywy"święty czy zdrajca"może być w rzeczywistości
pozorne,gdyż nie da się wykluczyć,że postępowanie biskupa wypływało ze
szlachetnych,etycznych pobudek,ale jako będące nie na rękę królowi
zostało zakwalifikowane jako polityczna zdrada.Hipoteza Tadeusza Grudzińskiego zakłada,że głównym powodem konfliktu pomiędzy św.Stanisławem a
Szczodrym była reforma kościelna,przeprowadzona przez legatów
papieskich w 1075 r.Utworzone zostało wówczas biskupstwo płockie(redukcja diecezji krakowskich Stanisława),odnowiono również
arcybiskupstwo w Gnieźnie,wykluczając jednocześnie św.Stanisława z z
pełnienia funkcji metropolity.Na powyższe wydarzenia miał nałożyć się
bunt rycerstwa spowodowany szerokimi nadaniami na rzecz kościoła,a nie
możnych.Po wykryciu spisku możnych i św.Stanisława,król miał wydać
samodzielny wyrok,wykonany jednak przez kata przed kościołem św.Michała.W kręgu historycznym dużą popularność zdobyła teza Jana Powierskiego.Powierski sądzi,że skoro w 1071 r.św.Stanisław osadzony został przez
króla na biskupstwie krakowskim,a w 1075 r.odmówiono mu stanowczo
arcybiskupstwa w Gnieźnie,w przeciągu tych czterech lat musiały
nastąpić wydarzenia,które popsuły wizerunek Stanisława w oczach króla.Być może okazał się on osobą niegodną tego urzędu.Wincenty Kadłubek
opisał dość szeroko pogłoski,jakoby biskup miał prowadzić niemoralne
życie,wkładając te słowa w usta wygnanego króla i określając je jako
mało wiarygodne.Nie możemy mieć jednak pewności,czy pogłoski o jego
niemoralnym życiu w istocie były jedynie plotkami,czy też miały pewne
uzasadnienie.Dalej,Powierski pisze,że bunt rycerstwa faktycznie miał
miejsce i był spowodowany zbyt dużą ilością wypraw wojennych,pozbawionych jednak łupu z racji tego,że były to wyprawy sojusznicze.Rycerze zbuntowali się na skutek braku odczuwalnych sukcesów,jak i na
skutek tego,że przez zdecydowaną większość roku brali jedynie udział w
wojnach.Bunt nie miał być jednak kierowany przez św.Stanisława,wedle
tezy Powierskiego przywódcą buntu był prawdopodobnie Sieciech,palatyn posiadający w kraju ogromną władzę i wpływy.Wedle jego
hipotezy,św.Stanisław miał być jedynie pionkiem,wykorzystywanym przez
możnych,widzących w nim sojusznika w opozycji przeciw królowi.
Kult
Kult świętego Stanisława rozpoczął się z chwilą przeniesienia jego
relikwii w 1088 roku do katedry krakowskiej,jeszcze za życia Władysława
Hermana,brata królewskiego.Powstała później legenda o rozbiciu
dzielnicowym Polski,jako karze za ten czyn świętokradczy(za taki
uważano właśnie zamordowanie biskupa),według której Polska rozpadła się
tak jak członki ćwiartowanego biskupa.Oczekiwano jednak cudu za
wstawiennictwem Stanisława,jako patrona zjednoczenia.W Polsce od końca XII wieku rozwinął się kult Świętego Stanisława,a katedra wawelska,która mieści jego sarkofag,nosi wezwanie jego i św. Wacława Czeskiego.Również w Krakowie znajduje się jego sanktuarium w kościele Paulinów na Skałce.W I niedzielę po święcie św.Stanisława przypadającym 8 maja odbywa się procesja z relikwiami świętego z Katedry Wawelskiej do Kościoła św.Michała Archanioła i św.Stanisława Biskupa na Skałce w której bierze udział Episkopat Polski,przedstawiciele duchowieństwa,zakonów i laikatu.Nie ma pewności,że relikwie przechowywane w katedrze na Wawelu są relikwiami św.Stanisława.Według części badaczy,pierwsze ślady kultu świętego Stanisława na Śląsku pochodzą jeszcze sprzed roku 1163(płaskorzeźba w kościele świętego Wincentego na Ołbinie pod Wrocławiem
przedstawiająca męczeństwo świętego Stanisława).Z terenów poza Polską
można wskazać na dwunastowieczną chrzcielnicę w Tryde pod Lundem w Szwecji(sceny z procesu o wieś Piotrowin i męczeństwo biskupa).Związek obu tych zabytków ze św.Stanisławem jest jednak wątpliwy.Wstawiennictwu Św.Stanisława przypisywał zwycięstwo w bitwie pod Grunwaldem król Władysław II Jagiełło,Zygmunt I Stary uznał go za swego patrona.2 maja 1669 krakowska kapituła zamówiła u gdańskiego złotnika Piotra von der Rennen trumienny relikwiarz świętego;data wykonania nie jest znana(rozliczenie należności z wdową nastąpiło po śmierci artysty,zmarłego w 1671).Ozdobiony 12 scenami z życia św.Stanisława sarkofag znajduje się w katedrze wawelskiej.W 1765 król Stanisław August Poniatowski ustanowił Order Świętego Stanisława.
Kanonizacja
Starania mające na celu rozpoczęcie procesu kanonizacyjnego rozpoczęto pod wpływem analogicznej historii w Anglii(Tomasz Becket).8 września 1253,w bazylice świętego Franciszka w Asyżu,Stanisław został kanonizowany przez papieża Innocentego IV. Uroczystość podniesienia relikwii Świętego i ogłoszenia jego kanonizacji w Polsce odbyła się 8 maja 1254 roku.
Dzień obchodów
Tradycyjne wspomnienie św.Stanisława w Kościele katolickim obchodzone jest 11 kwietnia(dzień śmierci),natomiast w polskim Kościele 8 maja i ma rangę uroczystości liturgicznej(podniesienie relikwii w Polsce).
Patron
W roku 1963 papież Jan XXIII ustanowił świętego Stanisława,wraz ze Świętym Wojciechem i Najświętszą Maryją Panną Królową Polski,pierwszorzędnym Patronem Polski.Jest również patronem Gniezna(razem ze św.Wojciechem) i Krakowa(wraz ze św.Florianem);jest patronem archidiecezji krakowskiej,lubelskiej,poznańskiej i warszawskiej oraz diecezji kieleckiej,płockiej,sandomierskiej i tarnowskiej,a także Krucjaty Wyzwolenia Człowieka.Jan Paweł II nazwał go„patronem chrześcijańskiego ładu moralnego”.
Ikonografia
W ikonografii osobę polskiego świętego przedstawia się w szatach pontyfikalnych.Jego atrybuty to orzeł,pastorał,umarły Piotrowin.Najstarszym zachowanym do naszych czasów cyklem ikonograficznym
przedstawiającym żywot świętego stanowią ilustracje z Legendarium
Andegaweńskiego pochodzącym z ok.1333 roku.W wieku XV rośnie liczba
przedstawień polskiego świętego.Od tego czasu ukazuje się go zazwyczaj z
postacią wskrzeszonego Piotra,który w miarę upływu czasu przedstawiany
jest w ikonografii jako postać o coraz mniejszych rozmiarach.Najczęstszymi scenami pojawiającymi się w średniowiecznych cyklach
ikonograficznych związanych z legendą o świętym są:kupno wsi Piotrawin,wskrzeszenie Piotra,Piotr zeznający przed królem,zabójstwo
Stanisława,posiekanie zwłok,pilnowanie fragmentów ciała świętego przez
cztery orły,pogrzeb.
Św. Stanisław w sztuce
Jan Matejko przedstawił świętego na obrazie bitwa pod Grunwaldem,w chwili kiedy według Roczników Jana Długosza pojawił się on na obłoku.Św.Stanisławowi zostały poświęcone dwa wielkie dzieła muzyczne.Pierwszym jest oficjum rymowane Historia gloriosissimi Stanislai Wincentego z Kielczy,napisane na uroczystość kanonizacji lub translacji(z którego pochodzi sławny hymn Gaude,mater Polonia(ok.1253),drugim Beatus Vir Henryka Mikołaja Góreckiego,zamówiony w 1978 przez(jeszcze)kardynała Karola Wojtyłę na 900-lecie męczeństwa świętego,a prawykonany w 1979 i dedykowany już papieżowi Janowi Pawłowi II.Przez ostatnie dwanaście lat swego życia Franciszek Liszt pisał oratorium Św.Stanisław,nie dokończył go jednak.Kilka lat temu Paul Munson
zebrał istniejące fragmenty i skompletował dwie sceny(I i IV);pozwoliło to wydać płytę CD z nagraniem utworu oraz wprowadzić utwór do
sal koncertowych.Postać świętego pojawia się w powieściach Boleszczyce Józefa Ignacego Kraszewskiego oraz Nowa Baśń Teodora Parnickiego.
Konflikt św.Stanisława z Bolesławem Szczodrym przedstawiają:
- film Bolesław Śmiały z 1971,w reżyserii Witolda Lesiewicza,
- powieść Diabelska Ballada z 1992,autorstwa Ireneusza Gwidona Kamińskiego,gdzie przedstawiona jest ocena tego konfliktu w społeczeństwie prowincjonalnego miasteczka w latach osiemdziesiątych XX wieku,
- powieść Karola Bunscha Imiennik Miecz i pastorał z 1945.
Przysłowia
- Na św.Stanisława rośnie koniom trawa,
- Na św.Stanisława żytko kieby trawa,
- Na św.Stanisław,drzwi i okna wystaw,
- Do św.Stanisława z pastuchami sprawa,
- Na świętego Stanisława w domu pustki,w polu sława,
- Na świętego Stanisława żyto jak ława.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz