Historia klasztoru i kościoła |
wtorek, 26 lutego 2013
Sanktuarium św.Jadwigi w Trzebnicy
zespół klasztorny wraz z bazyliką pod wezwaniem św.Jadwigi i św.Bartłomieja,będący co najmniej od początku XIV w.sanktuarium w związku z obecnością w bazylice grobu świętej Jadwigi.
Klasztor w Trzebnicy ufundował książę Henryk Brodaty w 1202,pod wpływem swej żony Jadwigi,jako siedzibę pierwszego w Polsce zakonu żeńskiego.Przeznaczono go dla cysterek,sprowadzonych z Bambergu 22 stycznia 1203.W„Księdze Henrykowskiej”znajduje się wypowiedź samego księcia,dotycząca założenia fundacji trzebnickiej:Ojciec mój,szczęsnej pamięci
książę Bolesław,założył na odpuszczenie swoich grzechów klasztor i
kościół w Lubiążu,a po jego śmierci ja ufundowałem klasztor zakonnic w
Trzebnicy ku czci Boga i św.Bartłomieja apostoła.W akcie fundacyjnym
książę Henryk oświadczył także,że klasztor w Trzebnicy buduje na
swoich gruntach i własnym kosztem,dla zbawienia duszy ojca,swojej i
dusz bliskich.Wiadomość o założeniu klasztoru trzebnickiego jako
fundacji przekazała bulla papieża Innocentego III z 22 listopada 1202
roku,na mocy której papież wziął klasztor pod szczególną opiekę.Wprowadzenie sióstr benedyktynek z Bambergu,które w 1218 roku przyjęły
regułę cysterską,odbyło się 13 stycznia 1203 roku i zostało
przeprowadzone przez biskupa wrocławskiego,Cypriana.Zakon podlegał cystersom z Lubiąża.W 1208-1219 wybudowano w stylu romańskim trójnawowy,jeden z pierwszych w Polsce kościołów ceglanych(długość 80,4 m,szerokość 23,8 m,szerokość transeptu 31,6 m).W 1268-1269 dobudowano pierwszą w Polsce kaplicę w stylu gotyckim,w której umieszczono szczątki św.Jadwigi.Znaczenie klasztoru szybko wzrosło,gdy w 1212 roku wstąpiła doń Gertruda,córka władców Śląska Henryka I Brodatego i Jadwigi,która w 1232 została ksienią.O dużej randze klasztoru świadczy też fakt,iż od 1214 mieszkały tu i wychowywały się przez kilka lat królewny czeskie Agnieszka,późniejsza święta wraz z siostrą Anną późniejszą żoną Henryka Pobożnego.Od samego początku bazylika stała się mauzoleum Piastów śląskich,w sumie pochowano tu 22 przedstawicieli tego rodu,m.in.w 1238 księcia wrocławskiego i krakowskiego Henryka I Brodatego,wcześniej
także ks.Konrada Kędzierzawego,małoletniego syna Henryka Brodatego,a w
1267 św.Jadwigę.Obecnie większość z nich leży w podziemiach kaplicy św.Jadwigi.Najazdy husytów połączone z dewastacją klasztoru i majątków klasztornych w 1432 i 1433,a następnie zniszczenia w 1475 dokonane przez węgierską armię Korwina
zapoczątkowały długotrwały okres upadku i stagnacji klasztoru,utrwalony przez uwikłanie się Śląska w spory religijne związane z
ekspansją protestantyzmu.Z nielicznych dzieł sztuki zamówionych w XVI w.przetrwała głównie wczesnorenesansowa chrzcielnica z początku XVI w. i kilka epitafiów.16 lipca 1464 roku,na skutek uderzenia pioruna w kościół,zniszczony
został dach kaplicy św.Jadwigi,jednak klasztor wtedy ocalał.Kolejny
pożar dotknął klasztor i kościół 11 marca 1486 roku,kiedy to spalone
zostały ornaty,relikwiarze,książki,kielichy,pacyfikały,organy i
inne drogocenne przedmioty.Siostry cysterki z trudem uratowały swoje
życie.W dokumencie opatki z 1 maja 1487 roku można przeczytać,że
spalony został cały klasztor.Następne pożary notują kroniki z 1505 i
1595 roku,w ich wyniku klasztor został częściowo spalony.Dopiero wzrastająca zamożność Śląska i jego rekatolicyzacja po zakończeniu wojny trzydziestoletniej w 1648 oraz przełomowa dla sojuszu habsbursko-polskiego zwycięska wojna religijno-narodowa z Turcją(bitwa pod Wiedniem w 1683)stworzyły sprzyjającą gospodarczo i politycznie bazę dla zwiększenia
kultu św.Jadwigi,z którą identyfikowali się zarówno Polacy jak i
katoliccy Habsburgowie.Pierwsze prace nad renowacją świątyni zaczęła w 1676 ksieni Krystyna Pawłowska.Barokizacja świątyni nastąpiła w dwóch głównych etapach.Pierwszy etap przypadł na lata 1680-1685.Po ustanowieniu w 1680 przez papieża Innocentego XI na prośbę Jana Sobieskiego
oraz Habsburgów dnia św.Jadwigi jako święta powszechnego w całym
Kościele katolickim zakon zainicjował prace artystyczne w kościele celem
ożywienia ruchu pielgrzymkowego i umocnienia katolicyzmu w rejonie.Najważniejszym było wyeksponowanie grobu św.Jadwigi w sanktuarium
świętej w wielkiej kaplicy św.Jadwigi.W związku z tym,krakowski
rzeźbiarz Marcin Bielawski
w 1680 wykonał z marmuru:czarnego dębickiego i różowego
paczółtowickiego sarkofag z rzeźbą świętej przykryty baldachimem
wspartym na 14 kolumnach.W 1685 wyposażono kaplicę w ozdobną ambonę.Jednocześnie w samym kościele Jakub Bielawski(syn Marcina)wykonał w 1685 marmurowy sarkofag dla księcia Henryka I Brodatego i wielkiego mistrza krajowego w Prusach w latach 1279-1280,mistrza krajowego Inflant w latach 1279-1281,mistrza krajowego w Niemczech w latach 1284-1291,wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego w latach 1291-1296 Feuchtwangena,gdzie przeniesiono szczątki obu władców,spoczywających wcześniej
oddzielnie.Wspólny pochówek męża świętej i kojarzonego z walkami z
muzułmanami mistrza zakonnego miało symbolizować triumf chrześcijaństwa
nad islamem.Zamówiono cykl 20 obrazów olejnych poświęconych życiu św.Jadwigi wykonanych w pracowni najsłynniejszego malarza śląskiego baroku Willmanna.Malarz ten namalował też w 1685 obraz Męczeństwo św.Bartłomieja
dla ówczesnego ołtarza głównego(obecnie w ołtarzu bocznym).Zarówno
dla kaplicy św.Jadwigi jak i dla kościoła wykonano szereg ołtarzy(niezachowanych,z wyjątkiem jednego w kaplicy św.Jadwigi).Już po
zakończeniu głównych prac w kościele,dobudowano jeszcze północną kruchtę w 1690.Po przywróceniu świetności świątyni,zakonnice postanowiły odnowić
bardzo wówczas zaniedbany klasztor.Okazało się,że naprawa zniszczonych
budynków,zbudowanych w dodatku w niemodnym już stylu romańskim i zbyt
małych jest zbyt kosztowna,dlatego w 1697 wyburzono stary klasztor i rozpoczęto budowę dwukrotnie większego,nowego zespołu gmachów zaprojektowanych przez wrocławskiego architekta Kalkbrennera.
Drugi etap barokizacji kościoła przypadł na okres 1730–1760.Zastąpiono wtedy ołtarze główne bazyliki i kaplicy św.Jadwigi(1730) i
wszystkie boczne ołtarze(16 w bazylice i 5 w kaplicy św.Jadwigi)nowymi ołtarzami rzeźbionymi w stylu rokoko,zbudowano monumentalną rokokową ambonę w bazylice,zamówiono także
szereg mniejszych prac,m.in.chrzcielnicę.Do wykonania tych prac
zaproszono czołowych artystów Śląska.Główne prace rzeźbiarskie wykonał Mangoldt w okresie 1739-1745:ołtarz główny bazyliki,ambonę,całopostaciowe rzeźby św.Jadwigi i św.Elżbiety u wejścia do prezbiterium.Oprócz tych drewnianych dzieł,Mangoldt wykonał alabastrową
figurę św.Jadwigi,którą umieszczono na sarkofagu świętej,na miejsce
wcześniej rzeźby dłuta Bielawskiego,którą przeniesiono do kaplicy św.Jana Chrzciciela ustawiając ją w miejscu krótkotrwałego(1268-1269)pochówku świętej.Z warsztatu Mangoldta pochodzi też jeden z bocznych
ołtarzy bazyliki.W tym okresie w kaplicy św.Jadwigi duże epitafium
księżnej legnicko-brzeskiej Karoliny powstałe w pracowni Rauchmillera i
Pawła oraz Piotra Strudlów.Najważniejsze obrazy tego okresu wykonał dla
bazyliki Bentuma w 1747-1748.Jego pędzla są oba obrazy ołtarza głównego(Wniebowzięcie NMP i Trójca Święta),dwa obrazy w prezbiterium(opatki trzebnickiej Gertrudy i Śmierć św.Jadwigi) i Śmierć św.Benedykta(kopia obrazu Willmanna)w jednym z bocznych ołtarzy kaplicy św.Jadwigi.Dwa obrazy(św.Anny i św.Józefa)ołtarzy bocznych kaplicy św.Jadwigi namalował F.Scheffler,zachowało się też kilka obrazów
ołtarzowych.W tym okresie podjęto też znaczne prace poza kościołem,przede wszystkim w 1734 zakończono budowę Kalwarii na wzgórzach wokół świątyni,a w 1738 ustawiono przed kościołem barokową kolumnę(wysokości 10 m)z Nepomucenem na szczycie.Już po zakończeniu głównych prac tej fazy barokizacji kościoła,w 1780
podjęto decyzję o budowie dużej wieży(68 m)kościelnej w miejscu
głównego,romańskiego wejścia od strony zachodniej.Wieża zaprojektowana
przez wrocławskiego architekta Dahna ukończona została w 1785.Zniszczenia husyckie oraz barokizacja spowodowały prawie całkowitą
zagładę wyposażenia gotyckiego.Zachowała się tylko nieliczne obiekty,m.in.rzeźba późnogotycka Matki Boskiej z XV w.oraz obraz ołtarzowy późnogotycki Matki Bożej z Dzieciątkiem.Pomimo zakończenia głównych prac budowlanych,sytuacja gospodarcza klasztoru w drugiej połowie XVIII w.zaczęła się gwałtownie pogarszać.W 1742 po zajęciu Śląska przez protestanckie Prusy
nowe władze nadały miastu Trzebnicy pełną niezależność gospodarczą i
sądowniczą od klasztoru(miasto było częściowo niezależne od zakonu od 1257).W 1810 klasztor,będący wówczas właścicielem 1 miasta,73 wsi,25 folwarków i 10 kościołów patronackich uległ sekularyzacji
przeprowadzonej w całych Prusach.W marcu 1811 roku zostały sprzedane
albo wystawione na licytację wszystkie wartościowe przedmioty klasztoru:dzieła sztuki,meble,sprzęt i szaty liturgiczne,a nawet drobne
akcesoria.Przedmioty te nabywali najczęściej podwładni klasztoru,gdyż
pragnęli,aby pozostały one jako pamiątki po dawnym opactwie.Obrazy,które zdobiły krużganek i wnętrze klasztoru oraz dokumenty,księgi i
zbiory archiwalne zostały wywiezione do Wrocławia i zgromadzone w
zabudowaniach klasztoru kanoników regularnych laterańskich na Piasku we
Wrocławiu oraz w Muzeum Sztuki Rzemieślniczej.Kościół dalej działał,ale tylko jako parafialny.Klasztor był
zamieniony na obóz jeniecki dla Rosjan w czasie wojen napoleońskich,w 1813-1816 użytkowano go jako lazaret,w niektórych pomieszczeniach urządzono mieszkania urzędników,w 1817 założono w klasztorze fabrykę sukienniczą,która działała do 1857.Następnie,po nieudanej próbie lokalizacji w klasztorze więzienia,ten był niezagospodarowany.W 1870 część klasztoru wykupili joannici,a w 1889 resztę klasztoru odkupiły boromeuszki.Oba zakony urządziły w swych częściach szpitale,po czym joannici odsprzedali swój udział boromeuszkom.W 1903
przeprowadzono restaurację bazyliki.W tym czasie rzeźbiarz Bemsten
odnowił ambonę w kaplicy św.Jadwigi.Na wieży zamontowano duży,ozdobny
zegar i kute ozdobne kraty.Jednocześnie wrocławscy artyści Schwarzbach
i Hans Pölzig zbudowali chór muzyczny w bazylice,gdzie umieszczono organy zbudowane na początku XX w.przez firmę Schlaga z Świdnicy.W okresie międzywojennym,w czasie drobnych renowacji odkryto i wyeksponowano portale romańskie,m.in.zdobiony portal,lekko uszkodzony,portal sprzed 1250 z tympanonem ze sceną adoracji NMP z Dzieciątkiem,zdobiony portal romański z okresu 1218-1230 z tympanonem z przedstawieniem króla Dawida
oraz w kaplicy św.Jadwigi bogato zdobiony portal wczesnogotycki z
romańskim dwustronnym tympanonem z końca XIII w.(od strony prezbiterium
bazyliki częściowo odsłonięty przedstawiający Ukrzyżowanie,od strony
kaplicy ilustrujący koronację Matki Bożej).W latach 1926-1927 w
kalwarii trzebnickiej zbudowano dużą kopię groty z Lourdes wykonaną z bloków miejscowej rudy żelaza.Kiedy zbliżał się front,19 stycznia 1945 roku,gauleiter Karl Hanke
wydał rozkaz o ewakuacji ludności cywilnej zamieszkałej po prawej
stronie Odry.Ten sam nakaz został przekazany także siostrom
boromeuszkom mieszkającym w Trzebnicy.Ówczesna przełożona generalna,Matka Konstantyna Hermann,zgodziła się jednak tylko na wyjazd sióstr,które zostały powołane do czynnej służby wojskowej.Wszystkie pozostałe
siostry miały zostać w klasztorze,pomimo niebezpieczeństwa jakie im
zagrażało,służąc chorym i wszystkim szukającym schronienia.21 kwietnia
1945 roku polskie władze administracyjne przejęły od wojskowej władzy
radzieckiej szpital sióstr boromeuszek i ustaliły jego nazwę na Polski
Powiatowy Szpital w Trzebnicy.Po II wojnie światowej udostępniono turystycznie kryptę św.Bartłomieja ukończoną w 1214,trójnawową z absydą,przebudowaną w XVII i XX w.Znajduje się tam nagrobna płyta księcia oleśnickiego Konrada II z początku XV w.oraz ołtarz i rzeźby wolno stojące barokowe,tamże urządzono lapidarium fragmentów rzeźb romańskich.W dwupiętrowej zakrystii romańskiej urządzono muzeum,z cennymi zbiorami sztuki sakralnej od XIII w.do dziś,w tym z relikwiarzem z czaszką św.Jadwigi z 1553,wykonanym we Wrocławiu.Dzisiejsze działania podejmowane przez siostry boromeuszki trzebnickie
Dnia 18 grudnia 1995 roku nastąpiło otwarcie pierwszego oddziału
zakładu dla kobiet chorych,niepełnosprawnych,niewymagających
hospitalizacji.23 czerwca 2000 roku dokonano otwarcia drugiego oddziału
dla kobiet,a 1 kwietnia 2004 roku trzeciego oddziału w Domu Jana i
Henryka,tym razem dla mężczyzn.Od września 2000 roku przy klasztorze
sióstr boromeuszek w Trzebnicy funkcjonuje Świetlica
Profilaktyczno-Wychowawcza dla Dzieci i Młodzieży pod nazwą„MACIEJKI”.4
maja 2004 roku siostry boromeuszki otworzyły stołówkę dla ubogich,pod
oficjalną nazwą:Ośrodek Wsparcia Społecznego Szósty Stół św.Jadwigi
prowadzony przez siostry boromeuszki.W kwietniu 2000 roku siostry
uruchomiły swoją stronę internetową pod adresem:www.boromeuszki.pl,która pozwalała zapoznać się z historią Zgromadzenia i jego charyzmatem,poznać placówki Zgromadzenia,jak też odbyć wirtualną wycieczkę po
klasztorze trzebnickim.23 czerwca 2002 roku z racji jubileuszu
350-lecia istnienia Zgromadzenia sióstr boromeuszek kard.Henryk Gulbinowicz
dokonał uroczystego otwarcia Muzeum sióstr.Powstało ono z inicjatywy
s.Olimpii Konopki.Zbiory Muzeum wiążą się przede wszystkim z historią
Zgromadzenia,ale obejmują także eksponaty,jak np.tablice z drzewem
genealogicznym rodu Andechs odnoszące się do św.Jadwigi,fundatorki
klasztoru trzebnickiego oraz inne dokumenty rękopiśmienne dotyczące
historii cysterek.Ramy czasowe zebranych pamiątek sięgają do czasów
współczesnych.Do nich należy kompletny zestaw medali papieskich,z
okresu pontyfikatu papieża Jana Pawła II oraz zbiór jego wszystkich
encyklik i adhortacji.11 lipca 2007 roku w przyklasztornym sadzie
została poświęcona przez ks.kapelana Waleriana Gruszkę,mierząca 180 cm
i ważąca 360 kg,figura św.Józefa wykonana w pracowni figur w Piekarach Śląskich.Miała ona stanowić wotum wdzięczności,ufundowane przez s.Benedyktę
Langosz,ekonomkę generalną Zgromadzenia,za stałą opiekę,jaką św.Józef otacza klasztor i wszelkie podejmowane przez siostry
przedsięwzięcia.Najnowszą inicjatywą sióstr boromeuszek jest powołana w
Trzebnicy Fundacja dla Ratowania Klasztoru Św.Jadwigi Śląskiej„By
służyć”,której podstawowym celem ma być troska o zachowanie
materialnego i duchowego dziedzictwa św.Jadwigi Śląskiej w Trzebnicy,w
tym:renowacja i rewitalizacja,przebudowa oraz utrzymanie obiektów i
terenu klasztornego.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz