Biografia
Naukę śpiewu rozpoczęła w Tajnym Konserwatorium pod kierunkiem Stanisława Kazuro,Margerity Trombini-Kazuro i Piotra Rytla.Zadebiutowała w 1943 r.w koncercie zorganizowanym przez Radę Główną Opiekuńczą.W 1945 r.została zaangażowana do Opery Śląskiej jako mezzosopran.Kontynuowała naukę śpiewu u Adama Didura i Stefana Beliny-Skupiewskiego.Jej pierwszą partią w Operze Śląskiej była Lola w"Rycerskości wieśniaczej",a kolejnymi:Zofia w"Halce",Jadwiga w"Strasznym dworze",Flora w"Traviacie",Berta w"Cyruliku Sewilskim",Suzuki w"Madame Butterfly",Mercedes w„Carmen”,Amneris w"Aidzie",Santuzza w"Rycerskości wieśniaczej" i tytułowa partia Carmen.W 1947 r.została zaangażowana w Operze Poznańskiej.Tu po mezzosopranowych rolach Carmen,Amneris i Oldze w„Eugeniuszu Onieginie”zaśpiewała pierwsze partie sopranowe:Tatianę w„Eugeniuszu Onieginie” i Santuzzę w„Rycerskości wieśniaczej”.Pozostawała pod stałą opieką wokalną Józefa Wolińskiego.
Repertuar
W swym repertuarze posiadała ponad 40 partii operowych.Śpiewała między innymi:Aidę,Toscę,Amelię w„Balu maskowym”,Desdemonę w„Otellu”,Elżbietę w„Trubadurze”,Jarosławnę w„Kniaziu Igorze”,Martę w„Nizinach”,Marynę w„Borysie Godunowie”,Giocondę,Elżbietę w„Tannhauserze”,Izoldę,Katarzynę Izmajłową,Halkę,Hrabinę w„Hrabinie”St.Moniuszki,Agatę w„Wolnym strzelcu”,Magdę Sorel w„Konsulu”.
Nagrania i występy
Dokonała wielu archiwalnych nagrań dla Polskiego Radia.Nagrała kilka płyt.Występowała na wielu scenach operowych i estradach świata,między innymi:w Chinach,byłym ZSRR,Rumunii,na Węgrzech,w Bułgarii,w byłej Jugosławii i Czechosłowacji(gdzie w Narodnym Divadlo jako pierwsza cudzoziemka wcieliła się w postać Wendulki w„Pocałunku”B.Smetany),w USA(w Chicago zaśpiewała na polonijnej scenie Madame Butterfly,a w City Center Opera w Nowym Jorku zaśpiewała Aidę oraz dokonała nagrań pieśni Chopina.Moniuszki i Szymanowskiego)
Pedagogika
W 1971 r.rozpoczęła pracę pedagogiczną w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu.Wychowała kilkudziesięciu absolwentów,z których wielu pozostaje solistami światowych scen operowych i estrad.Wielokrotnie była członkiem jury krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych.
Odznaczenia
Przyznano Jej szereg odznaczeń,nagród i wyróżnień,m.in.Krzyż Kawalerski(1953 r.)Oficerski(1959 r.) i Komandorski Orderu Odrodzenia Polski(1976 r.)Medal Polonia Mater Nostra Est(1996 r.)Nagrodę Państwową II stopnia(1973 r.)nagrody ministra kultury i sztuki(1982,1989,1994 r.)tytuł Zasłużony dla Kultury Narodowej(1990 r.)tytuł Zasłużony Obywatel Miasta Poznania,Nagrodę Indywidualną Województwa Poznańskiego(1969 r.)tytuł Wielkopolanin Roku 1972.Za osiągnięcia w pracy pedagogicznej rektor Akademii Muzycznej w Poznaniu przyznał Jej nagrody w 1987 i 1990 r.Z rąk Prezydenta Lecha Wałęsy otrzymała w 1993 r.nominację profesorską,a rok później Nagrodę Indywidualną Ministra Kultury i Sztuki.3 maja 1996 Fundacja Pamięci Narodu Polskiego przyznała Jej medal Polonia Mater Nostra Est.Zmarła w dniu 5 października 1996 r.Spoczęła w Alei Zasłużonych Cmentarza Komunalnego na Junikowie w Poznaniu.
Tablica pamiątkowa
W dniu 5 grudnia 2011 roku w ramach obchodów 15-lecia śmierci Antoniny Kaweckiej,jej wnuk,Wojciech Kulesza dokonał odsłonięcia tablicy pamiątkowej.Została ona umieszczona na budynku,w którym mieszkała Artystka,w Poznaniu,przy ul.Libelta 1.O tym wydarzeniu,pisał między innymi Polska Głos Wielkopolski.
Fundacja im.Antoniny Kaweckiej
W 1999 r.powołana została do życia Fundacja im.Antoniny Kaweckiej,która stawia sobie za cele m.in.
- ochrona dorobku artystycznego i pedagogicznego Antoniny Kaweckiej
- kultywowanie pamięci o Artystce
- podejmowanie działań na rzecz rozwoju,popularyzacji sztuki operowej i liryki wokalnej
- wspieranie rozwoju polskiej wokalistyki oraz promowanie młodych talentów
Requiem Antonina Kawecka in memoriam
W roku 2009 w ramach IX Międzynarodowego Festiwalu„Muzyka w Katedrze”w Kołobrzegu odbyło się prawykonanie Requiem a-moll.Kompozytor Jan Pogány swój utwór poświęcił pamięci Antoniny Kaweckiej.Prawykonania dokonali międzynarodowej rangi soliści,japońska sopranistka Ikumu Mizushima,uczeń Antoniny Kaweckiej tenor Leo Garda,Orkiestra Kameralna Camerata-Wrocław oraz Chór Kameralny Akademii Medycznej we Wrocławiu przygotowany przez Agnieszkę Franków-Żelazny.Koncertem dyrygował kompozytor Jan Pogány.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz