Życie
Syn Franciszka,rzeźbiarza i fotografika i Marii z Rogowskich.Matka zmarła,kiedy Stanisław Wyspiański miał siedem lat,a ponieważ ojciec nie potrafił sprawować nad nim odpowiedniej opieki,od 1880 roku wychowywał się u bezdzietnego wujostwa Kazimierza i Joanny(Janiny)Stankiewiczów,traktowany jak ich własne dziecko.Stankiewiczowie byli ludźmi wysokiej kultury,w ich domu bywali m.in.Jan Matejko,Józef Szujski,Karol Estreicher i Władysław Łuszczykiewicz.Wyspiański kształcił się w mającym wielowiekowe tradycje gimnazjum św.Anny w Krakowie,gdzie wykłady odbywały się w języku polskim,a dużą wagę przywiązywano do nauki historii Polski i historii literatury polskiej.Przez 8 lat nauki niczym się nie wyróżnił.W okresie szkolnym podjął pierwsze znane dziś próby literackie(interpretacja dramatyczna obrazu Matejki"Batory pod Pskowem"w roku 1886)oraz malarskie.W czasie pobytu w szkole nawiązał koleżeńskie stosunki z Józefem Mehofferem,Lucjanem Rydlem,Stanisławem Estreicherem,Henrykiem Opieńskim i Jerzym Żuławskim.W 1887 r.po złożeniu egzaminów maturalnych,Wyspiański zapisał się na wydział filozoficzny Uniwersytetu Jagiellońskiego,gdzie w latach 1887-1890 i 1896-1897 uczęszczał na wykłady z historii,historii sztuki i literatury i rozpoczął studia malarskie w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie,której dyrektorem był w tym czasie Jan Matejko.Jako wyróżniającemu się uczniowi Matejko powierzył mu współudział w wykonaniu zaprojektowanej przez siebie polichromii w odnawianym kościele Mariackim.W roku 1890 artysta udał się w podróż zagraniczną po Europie jej trasa wiodła przez Włochy i Szwajcarię do Francji(gdzie zgłębiał sztukę średniowieczną,głównie katedr gotyckich),a dalej do Niemiec i Pragi.W latach 1891-1894 trzykrotnie przebywał w Paryżu,uczył się w prywatnej Academie Colarrosi i wiele malował.Żył wówczas w trudnych warunkach materialnych korzystając ze stypendium Szkoły Sztuk Pięknych.W tym czasie zetknął się z Władysławem Ślewińskim,z Gauguinem i nabistami;silne wrażenie wywarło na nim malarstwo Pierre’a Puvisa de Chavannes,a zwłaszcza freski w Panteonie.W tym czasie stale malował,jednocześnie jednak jego uwagę coraz bardziej przyciągał teatr.Uczęszczał na spektakle operowe,oglądał przedstawienia klasyków francuskich,interesował się tragedią antyczną i dramatami Szekspira.Powstały wówczas próby własnych dramatów Wyspiańskiego:"Królowa Polskiej Korony" i wstępne redakcje"Legendy","Warszawianki","Daniela" i "Meleagra".Utwory artysta kończył już w Krakowie,dokąd wrócił na stałe w sierpniu 1894 roku.Pod koniec lat 90.XIX wieku artysta odegrał istotną rolę w ruchu modernistycznym.Zaprojektował i częściowo wykonał polichromię w restaurowanym kościele Franciszkanów złożoną z motywów kwiatowych,heraldycznych i geometrycznych oraz witraże:bł.Salomei i św.Franciszka oraz Boga Ojca zatytułowany"Stań się".Zdobył Nagrodę Polskiej Akademii Umiejętności za pejzaże z kopcem Kościuszki.Jako malarz i dekorator nawiązał współpracę z Teatrem Miejskim w Krakowie pod dyrekcją Tadeusza Pawlikowskiego.Wkrótce na jego scenie rozwinął swoją twórczość dramatyczną.W Krakowie nawiązał współpracę z towarzystwem Sztuka,a w połowie 1898 roku objął stanowisko kierownika artystycznego tygodnika"Życie",w którym redaktorem naczelnym był Stanisław Przybyszewski.Jednak ani ogłoszenie drukiem"Legendy"w roku 1897,ani pierwsze dzieła malarskie nie przyniosły Wyspiańskiemu większego uznania.Podobnie bez echa minęło wydanie"Meleagra"(1898 r.)Dopiero wydanie"Warszawianki"dało mu szerszy rozgłos(wydanie w"Życiu"w roku 1898,a osobno w 1901 r.)dziełem tym Wyspiański zapoczątkował serię dramatów narodowych.W roku 1899 ukazały się dramaty"Protesilas" i "Laodamia","Klątwa" i "Lelewel",a w roku 1900"Legion".W roku 1900 Wyspiański poślubił chłopkę Teodorę Teofilę Pytko,mającą nieślubnego syna Teodora,przysposobionego przez artystę.Jeszcze przed ślubem urodziła się ich córka Helena(1895-1971) i syn Mieczysław(1899-1920),a później Stanisław(1901-1967).W listopadzie 1900 r.wziął udział w weselu swego przyjaciela Lucjana Rydla w Bronowicach Małych.Na kanwie tego wydarzenia powstało słynne"Wesele"wydane w roku 1901,które przyniosło Wyspiańskiemu sławę i uznanie.W roku 1903 artysta wydał trzy nowe dzieła:"Wyzwolenie","Achileis" i "Bolesław Śmiały".W następnym roku ukazało się nowe opracowanie"Legendy"(tzw."Legenda II"),"Noc listopadowa"oraz"Akropolis".W latach następnych Wyspiański zajmował się dokończeniem utworów dawniej rozpoczętych i pracą nad nowymi.W roku 1907 ukazały się"Skałka","Powrót Odysa"oraz"Sędziowie" i przeróbka Cyda Corneille’a,pośmiertnie w 1910 r.tłumaczenie Zairy Woltera.W roku 1906 Wyspiański został profesorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych,był także członkiem krakowskiej Rady Miejskiej.Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich„Sztuka”.W ostatnim okresie życia schorowany i niedomagający fizycznie artysta leczył się w Rymanowie i Bad Hall,a potem przeniósł się do swojej chaty we wsi Węgrzce.Wyspiański chorował przez wiele lat i zmarł na nieuleczalną wówczas kiłę.Pogrzeb Wyspiańskiego w Krakowie w 1907 r.stał się manifestacją narodową.Pochowany został w Krypcie Zasłużonych na Skałce.
Adresy w Krakowie związane z Wyspiańskim
- Krupnicza 26
- Kanonicza 25
- Kopernika 1
- Zacisze 2
- Westerplatte 1(wówczas ulica Kolejowa)
- Poselska 10
- Plac Mariacki 9
- Krowoderska 79
- Węgrzce pod Krakowem
- Siemiradzkiego 1
Twórczość
Dorobek artystyczny Wyspiańskiego jest bardzo szeroki i obejmuje dzieła różnego typu:malarstwo(rysunki,szkicowniki,obrazy olejne,pastele)przedstawiające widoki Krakowa,portrety i autoportrety,rośliny,projekty witraży i malowideł,ilustracje;grafika;projekty mebli i wnętrz;architektoniczny projekt zabudowy Wawelu;dramaty,wiersze i inne.
Malarstwo i inne sztuki plastyczne
Pierwsze znane dzieła Wyspiańskiego to rysunki autoportret z 1890 roku,szkice z podróży po Polsce i Europie.Później rysował rośliny,tworząc zielnik.W jego twórczości plastycznej dominowały jednak obrazy wykonywane pastelami.Pierwsze z nich tworzył w latach 1890-1894,a wykorzystywał głównie do ukazywania postaci ludzkich rodziny,przyjaciół,artystów.Malował przy pomocy płaszczyznowych plam barwnych,zamkniętych wyraźnym konturem.
Chętnie przedstawiał swoje dzieci w nieupozowanych sytuacjach np.śpiące albo karmione przez matkę:
- "Helenka",1900 r.pastel,Muzeum Narodowe,Kraków
- "Śpiący Staś",1904 r.pastel,Galeria Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego w Poznaniu
- "Śpiący Mietek",1904 r.pastel,Muzeum Sztuki,Łódź
- "Macierzyństwo",1905 r.pastel,Muzeum Narodowe,Kraków
- "Żona artysty z synkiem Stasiem",1904 r.pastel,Muzeum Górnośląskie,Bytom
Teatr
Wyspiański w twórczości dramatycznej kontynuował tradycje romantyczne.Tak jak romantycy,zdobył się na formację samodzielną,tworząc dramatyczne struktury odmienne i swojskie.Podczas podróży w 1890 roku mógł przyjrzeć się funkcjonowaniu teatru europejskiego,który wywarł na nim silne wrażenie.
Tematyka i inspiracje
Tematyka dramatów Wyspiańskiego jest bardzo rozległa od dziejów legendarnych i wczesnohistorycznych po powstanie listopadowe.W„Wyzwoleniu” i „Legionie”polemizuje z polskim romantyzmem,w„Sędziach” i „Klątwie”porusza kwestie współczesnej wsi polskiej.Parafrazuje eposy Homera.Toczy zaciętą walkę z romantyczną poezją ruin i grobów,ze złudami i marami przeszłości,z sentymentalną nastrojowością i tragicznym bałamuceniem się,z obciążeniem przeszłości.W jego utworach istnieje żywioł fantastyczny,przeobrażający rzeczywistość i jednocześnie skłonność do konkretu i autentyzmu,widocznych w świecie przyrody.Równie pobudzającą rolę ma otoczenie,znane osoby i przeżyte sprawy,stryj wiarus z powstania,usłyszana melodia„Warszawianki”czy wesele Lucjana Rydla powracają w późniejszych jego dziełach.Równie ważne są impulsy płynące od autentycznych dzieł sztuki:np.gobeliny katedralne i pomniki nagrobne,ożyłe w„Akropolis”,czy ożywionego z obrazu Matejki Wernyhorę w„Weselu”.Widoczne są także wpływy mitów helleńskich i judejskich.
Działalność teatralna
Na okres twórczy przypada około dziesięciu lat,w których powstało dwadzieścia dramatów.Wyspiański doczekał się triumfu za życia,ale krótkiego i przejściowego.Jedynie premiera„Wesela” i inscenizacja„Dziadów”w 1901 roku,premiery„Wyzwolenia” i „Bolesława Śmiałego”w 1903 r.przysporzyły mu popularności.Po wystawieniu„Bolesława Śmiałego”rozpoczął się konflikt Wyspiańskiego z Józefem Kotarbińskim,dyrektorem Teatru im.Juliusza Słowackiego w Krakowie.Kolejny dramat Wyspiańskiego,„Akropolis”,został przez Kotarbińskiego odrzucony.Obrażony poeta nie zgodził się na dalsze granie jego sztuk,nie doczekał się też wystawienia kolejnych napisanych po tym incydencie.Po odejściu Kotarbińskiego ubiegał się o posadę dyrektora teatru krakowskiego z konkretnym zamiarem i opracowanym planem uczynienia z niego pierwszej sceny narodowej.Ubiegł go Ludwik Solski,który jako nowy dyrektor również nie zdecydował się wciągnąć na afisz„Nocy Listopadowej” i „Sędziów”.
Studium o„Hamlecie”
Najpełniejszą wizję teatru idealnego zawarł Wyspiański w studium o"Hamlecie",w którym starał się odpowiedzieć na pytania o istotę teatru.Wyspiański został zainspirowany rozmową z K.Kamińskim o tym,jak należy grać postać księcia duńskiego i w przeciągu kilku tygodni„literacko wyreżyserował”"Hamleta".
Utwór zadedykował:
„Aktorom polskim,osobom działającym na scenie,na drodze przez labirynt zwany teatr,którego przeznaczeniem,jak dawniej,tak i teraz,było i jest służyć niejako za zwierciadło naturze,pokazywać cnocie własne jej rysy,złości żywy jej obraz,a światu i duchowi wieku,postać ich i piętno.”Stanisław Wyspiański,"Hamlet"
Słowa te są także inscenizatorskim wyznaniem wiary poety.Najważniejszy staje się aktor,bez którego„labirynt zwany teatr”nie byłby poznany.Na swego przewodnika po tym labiryncie Wyspiański wybrał Szekspira.To,że Szekspir„żył w teatrze i dla teatru;teatrowi temu dawał artyzm i talent”uświadamiało Wyspiańskiemu,jak delikatna może być granica między życiem a sceną,postacią i aktorem.Poeta podporządkował realia teatralne myśli"Hamleta":„wszystko bowiem,co przesadzone,przeciwnym jest zamiarowi teatru,którego przeznaczeniem,jak dawniej tak i teraz,było i jest,służyć niejako za zwierciadło naturze”.Wyspiański twierdził,że należy zerwać z antykwarycznym odtwarzaniem przeszłości.Uciekał od teatru zbudowanego na syntetycznym widzeniu odległych epok,ponieważ była to tylko nieudana,przesadna rekonstrukcja.
Dramaty Wyspiańskiego
- "Meleager"1899 r.wyst.1908 r.
- "Protesilas i Laodamia"1899 r.wyst.1903 r.
- "Warszawianka"wyd. i wyst.1898 r.
- "Lelewel"wyd. i wyst.1899 r.
- "Klątwa"1899 r.wyst.1909 r.
- "Sędziowie"1900 r.wyst.1907 r.
- "Wesele"wyd. i wyst.1901 r.
- "Weimar 1829"fragmenty,1904 r.(po niemiecku)
- "Wyzwolenie"wyd. i wyst.1903 r.
- "Legion"1900 r.wyst.1911 r.
- "Bolesław Śmiały"wyd. i wyst.1903 r.
- "Achilleis.Sceny dramatyczne"wyd.1903 r.wyst.1925 r.
- "Noc Listopadowa"1904 r.wyst.1908 r.
- "Skałka"1907 r.
- "Zygmunt August"1907 r.nieukończony,wyd.zupełnie 1930 r.wyst.1932 r.
- "Akropolis"1904 r.wyst.1926 r.
- "Powrót Odysa"1907 r.wyst.1917 r.
- W Krakowie w Kamienicy Szołayskich znajdowało się Muzeum Stanisława Wyspiańskiego,oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.Na placu Wszystkich Świętych wzniesiono Pawilon Wystawienniczo-Informacyjny Wyspiański 2000 r.w którego oknach umieszczone są trzy witraże Wyspiańskiego,niezrealizowane za jego życia
- Przed Nowym Gmachem Muzeum Narodowego w Krakowie przy ul.3 Maja znajduje się Pomnik Stanisława Wyspiańskiego
- Sejm ustanowił rok 2007 Rokiem Stanisława Wyspiańskiego
- Prawnukiem Wyspiańskiego był Jan Sokół(zm.1995 r.)m.in.autor tekstów utworów grupy muzycznej Papa Dance.Praprawnukiem Wyspiańskiego jest muzyk hip-hopowy Sokół,który upamiętnił przodka wykonując utwór do wiersza„Niech nikt nad grobem mi nie płacze”,opublikowany na albumie"Poeci"grupy producenckiej WhiteHouse w 2009 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz