czwartek, 24 września 2015

Tunel w Długopolu

Tunel kolejowy w Długopolu,województwo dolnośląskie.
Położenie
Tunel znajduje się pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka(458 m n.p.m.)w środkowo-zachodniej części Obniżenia Bystrzycy Kłodzkiej na wschód od miejscowości Długopole-Zdrój między miejscowościami Długopole Dolne,a Długopole-Zdrój(między stacjami Bystrzyca Kłodzka Przedmieście a Długopole-Zdrój)na linii kolejowej nr 276 Wrocław Międzylesie.
Opis
Tunel kolejowy o długości 360 m,łukowy o promieniu krzywizny wynoszącym 380 m,stopowy,jednokomorowy,dostosowany do ruchu pociągów po jednym torze,wydrążony pod wzgórzem(458 m n.p.m.)w 1875 roku.Wlot tunelu położony jest na wysokości około 389 m n.p.m.a wylot na poziomie około 388 m n.p.m.Maksymalna głębokość tunelu od powierzchni wynosi około 36 m.Tunel wykonano w obudowie murowej z łamanego kamienia.Kształt tunelu eliptyczny o wysokości około 7,60 m i szerokość około 7,80 m.W ociosach tunelu wykonano wnęki ucieczkowe i rewizyjne układu odwadniania.Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców,mur nad portalem tunelu zakończono charakterystycznym dla tego tunelu kamiennym płotkiem.
Historia
Górnośląskie Towarzystwo Kolejowe 7 lipca 1869 roku otrzymało koncesję na budowę szlaku Wrocław Kłodzko Międzylesie.Pierwsze prace ziemne rozpoczęto na przełomie lat 1870-1871.Głównym warunkiem oddania szlaku do ruchu było wydrążenie tunelu,w okolicy Barda i Długopola,w miejscach wąskiego przełomu rzeki Nysy Kłodzkiej.Okres wojny prusko-francuskiej nie sprzyjał szybkiej realizacji przedsięwzięcia.Władze i opinia społeczna zainteresowane były wydarzeniami militarnymi i politycznymi.Opóźnienia w pracach wynikały również ze skomplikowanych problemów techniczno-geologicznych,zwłaszcza z przeprowadzenia linii kolejowych w miejscu wąskiego przełomu rzeki.Tunel w Długopolu oddano do użytku 2 września 1875,w dniu uruchomienia odcinka kolei z Bystrzycy Kłodzkiej do Międzylesia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz