Historia
Zamek był na przestrzeni wieków wielokrotnie rozbudowywany i odnawiany.Liczne pożary,grabieże i przemarsze obcych wojsk,połączone z niszczeniem rezydencji,powodowały,iż obiekt wielokrotnie odbudowywano w nowych stylach architektonicznych oraz remontowano jego szatę zewnętrzną,a także przekształcano i zmieniano wygląd i wyposażenie wnętrz.
Wiek XI i XII
Na terenie zamku stwierdzono podczas wykopalisk archeologicznych istnienie już w XI wieku dużej liczby obiektów murowanych,także o charakterze rezydencjonalnym.Taką funkcję mogła pełnić tzw.sala o 24 słupach,którą określa się jako palatium.Większy zamek obronny zbudowano na przełomie XI i XII wieku w północno-wschodnim narożniku wzgórza.Było to skutkiem przeniesienia stolicy Polski do Krakowa.Rezydencja,wzniesiona w stylu romańskim,składała się co najmniej z czworokątnej wieży obronnej przy Kurzej Stopce i budynku mieszkalnego.Oprócz tego znajdowały się w pobliżu liczne budynki sakralne.Na wschód od wąwozu,dzielącego wówczas wzgórze,Wawel okrążono pierścieniem murów i dobudowano kolejne obiekty.Zespół ten nazwano zamkiem wyższym.Na zachód od wąwozu wznosił się tzw.zamek niższy,będący osadą przygrodową,w wale której wzniesiono od wschodu okrągłą romańską wieżę koło bramy wychodzącej w kierunku rzeki.
Wiek XIV i XV
W XIV wieku,za panowania Władysława I Łokietka,zamek został rozbudowany o tzw.Wieżę Łokietkową i inne,mniejsze budynki.Prócz tego nadal istniały jeszcze drewniane,co się zmieniło za czasów Kazimierza III Wielkiego,który rozbudował rezydencję monarszą,aby przeznaczyć ją dla pomieszczenia aparatu państwowego,znacznie przez króla powiększonego.Przyczyną było również naśladownictwo stylu europejskiego,którego wzorem byli inni władcy tego kontynentu.Zamek składał się wówczas z kaplicy św.Marii Egipcjanki,piętrowego skrzydła z krużgankami od strony dziedzińca(przeznaczone na mieszkania królewskie),gruntownie odnowionej Wieży Łokietkowej oraz innych,luźnie usytuowanych obiektów,tworzących pośrodku nieregularny dziedziniec zamknięty.Sklepione w stylu gotyckim wnętrza były pokryte malowidłami.Całością prac budowlanych kierował Wacław z Tenczyna.Z panowaniem Jadwigi Andegaweńskiej i Władysława II Jagiełły wiąże się dobudowanie tzw.Wieży Duńskiej i Kurzej Stopki(która odgrywała rolę sięgającego poza mury danskera,czyli średniowiecznej toalety zamkowej),a także pokrycie ścian polichromią wykonaną przez malarzy ruskich sprowadzonych z Przemyśla.Zamek przetrwał w takim stanie do roku 1499,kiedy strawił go pożar.
Wiek XVI
Wiek XVII i XVIII
Wiek XIX i XX
Wygląd
Z zewnątrz
W narożu skrzydeł zachodniego i północnego znajduje się Wieża Sobieskiego.Od skrzydła zachodniego odchodzi dwupiętrowa brama Berrecciego.Prowadzi ona na dziedziniec wewnętrzny,zamknięty od czterech stron skrzydłami zamku i od piątej budynkiem,powstałym z połączenia dawnych kuchni królewskich oraz wozowni w okresie okupacji hitlerowskiej.Nawierzchnia pokryta jest kostkami brukowymi oraz wapiennymi.Krużganki,okrążające dziedziniec od strony skrzydeł zamkowych,podtrzymywane są na kolumnach zamkniętymi arkadami,z wyjątkiem II piętra,gdzie kolumny są dwa razy większe,zakończone dzbankami podtrzymującymi więźbę dachu,a w połowie przewiązane podwiązką.Okna i drzwi są ujęte kamiennymi zdobieniami.W narożniku północno-wschodnim znajduje się tzw.Wieża Zygmunta III.Przy północnej części skrzydła wschodniego wznosi się Wieża Duńska,będąca gotycką pozostałością zamku.Gotyckimi elementami rezydencji są również Kurza Stopka,znajdująca się pomiędzy Wieżą Duńską i Zygmunta III i będącą podporą dla wschodniego skrzydła,a także wieża zw.Jordanką,która wtapia się ukośnie we wschodnią część budynku.Do obiektu przylegają również Ogrody Królewskie od strony południowej(od której znajduje się główne wejście do nich),północnej i wschodniej.Dzieli się na ogród królowej i ogród króla.Obecnie odtwarzany,znajdowało się w nim wiele pawilonów oraz droga do łaźni króla,która wznosiła się poza murami wzgórza.Zamek łączy się z katedrą wawelską dziedzińcem zw.Batorego oraz przejściem,wybudowanym w obrębie dziedzińca.Dawniej znajdowała się tu także łaźnia królowej(po której pozostała wanna),kaplica św.Marii Egipcjanki.W podziemiu są relikty kościoła św.Gereona.
Wnętrza
Dawniej
W końcu XIV wieku sypialnia królewska była zdobiona malowidłami ruskich malarzy z Przemyśla.Wisiały tam również haftowane makaty.Z gotyckiego wyposażenia nic do dzisiaj nie przetrwało,a o innych pomieszczeniach niewiele wiadomo.Z zachowanych gotyckich pomieszczeń są obecnie sale parteru w północno-wschodnim narożniku(obręb dawnej Wieży Łokietkowej i Duńskiej),czyli w Skarbcu Koronnym.W jednej z jego sal(Sala Kazimierza Wielkiego)zachował się mały fragment polichromii XIV-wiecznej.W okresie renesansu pomieszczenia parterowe użytkowane były na cele służebno-usługowe:kancelarie,izby sądowe,komnaty rycerskie,zbrojownie,skarbiec koronny,poczekalnie,składy itp.Na I piętrze mieściły się prywatne apartamenty królewskie oraz pokoje mieszkalne dworu i świty.Komnaty II piętra(tzw.piano nobile)pełniły funkcje reprezentacyjne.Tak więc wnętrza na parterze były urządzone skromniej,niż pomieszczenia I i II piętra,które nakryto modrzewiowymi stropami belkowymi oraz kasetonowymi ze złoconymi rozetami lub rzeźbionymi głowami.Odbywały się tam przyjęcia posłów,zabawy,narady,uczty itp.Pod stropami malowane były fryzy(zw.także krańcami),a niżej wieszano arrasy,makaty i obrazy.Drzwi ujęto w polichromowane portale,a kolejne pomieszczenia ogrzewały barwne piece kaflowe.Ponadto sale wyposażone były w meble i naczynia fajansowe.Komnaty oświetlały świeczniki,przymocowane do sufitu.
Partenopeus Suavius(Carmignano)włoski poeta,przybyły z królową Boną,tak opisuje wnętrza rezydencji:
Przeszedłszy korytarz na I piętrze,stajemy przy stancjach na lewo,przybranych mnóstwem pięknych arrasów i opon.Przy drugim korytarzu jest mieszkanie króla,bogate,o ścianach obwieszonych złotogłowiem.Najwspanialsze komnaty są na piętrze II.Tu jest sala wielka,wyłożona drzewem suto rzeźbionym i złoconym.Jest przy niej pokój obwieszony arrasami z jedwabiu i złota,a za nią drugi o ścianach pokrytych brokatami;w innej sali sukno czerwone na podłodze,a na ścianie kotara ze złota,sięgająca od sufit aż do podłogi,złoty tron z kulą i baldachimem.Opodal cztery izby obok siebie,przystrojone brokatami i arrasami jedwabnymi,w dwóch były jeszcze kominy złocone i piękne drzwi drewniane w odrzwiach z kamienia.Podobnie urządzona była sala uczty koronacyjnej;tak w niej,jak w każdej z sal,gdzie goszczono biesiadników,stała wielka szafa kredensowa,na której półkach ustawione było wszystko srebro potrzebne do uczty. |
W XVII wieku,po pożarze z 1595 r.sufity pokryły plafony z obrazami pędzla Tomasza Dolabelli,a ściany polichromie tegoż artysty oraz gobeliny i liońskie jedwabie,a także perskie tkaniny.Pomieszczenia ogrzewały kominki z marmuru.Z marmuru były także portale.Wszystko to o cechach wczesnego baroku rzymskiego.Z okresu klasycystycznego pochodzą trzy sale:Kolumnowa oraz komnaty przyległe do niej. |
Po opuszczeniu zamku przez wojska austriackie w 1905 r.usunięto przeróbki budowli na koszary.Zniszczone fragmenty zastąpiono nowymi(np.kapitele kolumn na dziedzińcu wewnętrznym),a z odnalezionych elementów uzupełniono zniszczone obramienia okienne i drzwiowe.W skrzydle północnym ściany wyłożono kurdybanami z zamku w Moritzburgu,zakupionymi od wiedeńskiego antykwariusza Szymona Szwarca,zaś sufity pokryto nowymi plafonami,wzorując się na plafonach z zamku w Podhorcach oraz wstawiając obrazy współczesnych malarzy.W salach skrzydła wschodniego sufity ozdobiono nowymi stropami kasetonowymi(głównie II piętro),a fryzy uzupełniono lub namalowano nowe.W miejsca niezachowanych renesansowych pieców kaflowych wstawiono XVIII-wieczne piece z zamku w Wiśniowu na Wołyniu.Na dodatek jeszcze pod koniec XIX wieku,w związku z przekazaniem budynku cesarzowi Franciszkowi Józefowi I,Jan Matejko przekazał do rezydencji w 1882 r.obraz Hołd pruski.Gromadzenie eksponatów muzealnych odbywało się drogą darów,zakupów i depozytów,co trwa do dnia dzisiejszego.Zbiory uporządkowano według planów opracowanych przez dra Jerzego Szablowskiego,przy współpracy Adama Młodzianowskiego.
Ekspozycje
Spośród ośmiu stałych ekspozycji muzealnych pięć znajduje się w zamku,a szósta ogrody królewskie,najmłodsza z wystaw(otwarta w 2005 roku),jest pewną częścią rezydencji.W samym zamku znajdują się Reprezentacyjne Komnaty Królewskie i Prywatne Apartamenty Królewskie(tworzące dawniej jedną wystawę Wyposażenie sal i komnat),Skarbiec Koronny i Zbrojownia(dawniej osobno)oraz Sztuka Wschodu(dawniej również Wschód w zbiorach wawelskich).
Reprezentacyjne Komnaty Królewskie
Prywatne Apartamenty Królewskie
Prywatne apartamenty królewskie stanowią pomieszczenia I piętra,użytkowane przez rodzinę królewską i świtę dworską jako miejsca prywatne,w których poszczególni członkowie dworu spali i spędzali pewną część dnia.Znajduje się tam m.in.apartament dla gości,apartament królewski,apartament prezydenta Mościckiego oraz salę do przetrzymywania sreber stołowych,przebudowaną w XVIII w.przez Dominika Merliniego na przyjazd króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Skarbiec Koronny
Ekspozycja usytuowana jest w pomieszczeniach parteru zamku,w północno-wschodnim narożniku,będącym pozostałością po dawnej Wieży Łokietkowej.Zgromadzone tu przedmioty pochodzą m.in.z dawnych skarbców magnackich lub też są pozostałością po dawnym skarbcu.Spośród pięciu sal wystawowych,trzy są gotyckie(sień,Sala Jadwigi i Jagiełły oraz Sala Kazimierza Wielkiego).W skarbcu znajdują się np.pantofelki koronacyjne Zygmunta Augusta,Szczerbiec(miecz koronacyjny królów Polski),miecz Zygmunta Starego oraz jego korona grobowa,szachy i miniaturowy portrecik Zygmunta III czy orzeł z zastawy króla Jana Kazimierza.
Zbrojownia
Wystawa,znajdująca się we wschodnim skrzydle obiektu,mieści przykłady broni palnej,białej,sprzętu ochronnego itp.Na ekspozycje przeznaczono pięć sal parteru i piwnice.Choć zbrojownia na Wawelu nigdy nie istniała(prócz kilku sal w skrzydle zachodnim,w których król trzymał prywatne uzbrojenie),postanowiono wyeksponować zbiory muzeum właśnie na takiej wystawie.Eksponaty pochodzą przeważnie z wykopalisk archeologicznych,arsenałów magnackich czy szlacheckich oraz od prywatnych kolekcjonerów.Wystawę otwarto w 1963 r.
Sztuka Wschodu
Wielu królów polskich było miłośnikami orientaliów,które gromadzili w swoich prywatnych kolekcjach.Napływ ów dzieł zwiększył się po zwycięstwie pod Wiedniem Jana III Sobieskiego nad Turkami.Ekspozycja ta przybliża nam owe zamiłowania monarchów,ukazując zbiory egzotycznego tkactwa,ceramiki oraz uzbrojenia wschodniego.
Ogrody Królewskie
Najmłodsza wystawa najstarszych ogrodów odkrytych w Polsce pokazuje ogrodnictwo okresu renesansu.Znalezione ścieżki ceglane pozwoliły na odtworzenie tarasu górnego,zw.ogrodem królowej,w którym hodowano zioła oraz róże.Kolejne prace archeologiczne ukażą nam niebawem kolejne partie tegoż ogrodu,w którym,według ówczesnych świadków,znajdowało się tam kilka pawilonów:altana,zwana Rajem,ptaszarnia oraz winnica.Przebiegała tamtędy również droga do łaźni króla,znajdujących się poza murami wzgórza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz