Kanon
Do IV wieku n.e.nie było powszechnie przyjmowanego kanonu Biblii.Lokalne kościoły,jak i poszczególne regiony,miały swoje własne podejście do kanonu.Na Wschodzie odrzucano Apokalipsę,na Zachodzie List do Hebrajczyków,a do pism kanonicznych zaliczano np.List Barnaby.Kościół Syryjski początkowo stosował kanon 22 ksiąg.W innych kościołach czytano Diatessaron,Pasterz Hermasa,Apokalipsę Piotra i inne księgi uznawane przez innych za apokryficzne.Jedne z pierwszych wzmianek o przyjętym w starożytnym Kościele zestawie ksiąg kanonicznych pojawiają się w zachowanych pismach autorów chrześcijańskich IV wieku m.in.św.Atanazego,św.Augustyna,św.Hieronima,św.Rufina.W tym też okresie podejmowano próby sformalizowania tradycyjnego kanonu m.in.na lokalnych synodach w Hipponie w 393 roku i w Kartaginie w 397 roku.Kościół Wschodni uznał postanowienia tych synodów za wiążące na synodzie trullańskim.W późniejszym czasie przyjął inny,obszerniejszy kanon,który zmieniano na przestrzeni wieków.Różnice pomiędzy kanonem przyjętym przez Kościoły Wschodnie a kanonem przyjętym przez Kościół Zachodni istnieją do dzisiaj.Protestancki kanon jest identyczny z kanonem zawartym w Prologus Galeatus św.Hieronima.Księgi starotestamentalne,które nie wchodzą w skład kanonu hebrajskiego,a zaliczają się do katolickiego,katolicy i prawosławni nazywają księgami deuterokanonicznymi.Przez żydów i protestantów są one określane jako apokryfy.
Stary Testament
Na Stary Testament składa się,w zależności od uznawanego kanonu:
- 39 ksiąg kanon hebrajski,uznawany przez żydów i wyznania protestanckie.Starożytny,tradycyjny kanon żydowski wymienia znanych obecnie 39 natchnionych ksiąg,jednak wylicza 24 lub 22 księgi,łącząc niektóre obecnie znane księgi.To drugie zestawienie wymieniające 22 księgi,że łącząc Księgę Rut z Księgą Sędziów,oraz Lamentacje(Treny)z Księgą Jeremiasza uzyskuje liczbę ksiąg równą liczbie liter w alfabecie hebrajskim
- 46 ksiąg kanon katolicki(lub 47 jeśli za odrębną księgę uznać List Jeremiasza,który w wydaniach katolickich stanowi 6 rozdział Księgi Barucha)
- 49 ksiąg kanon prawosławny(lub więcej,w zależności od lokalnego kultu prawosławni uznają wszystkie księgi,które pojawiły się w Biblii greckiej Septuagincie)
Księgi Starego Testamentu chrześcijanie dzielą na:
- księgi historyczne
- księgi profetyczne
- księgi dydaktyczne
Na Pięcioksiąg składają się księgi:
- Rodzaju
- Wyjścia
- Kapłańska
- Liczb
- Powtórzonego Prawa
Są to oprócz Tory:
- Księgi proroków w nich zawarte są wszystkie kolejne proroctwa,czyli zgodnie z tradycją treści,które prorocy na zlecenie Boga przekazywali wiernym.Często znajdują się tam również opisy dziejów poszczególnych proroków:
Sędziów
Samuela(1 i 2 jako jedna księga)
Królów(1 i 2 jako jedna księga)
Izajasza
Jeremiasza
Ezechiela
- Dwunastu proroków(Ozeasza,Joela,Amosa,Abdiasza,Jonasza,Micheasza,Nahuma,Habakuka,Sofoniasza,Aggeusza,Zachariasza,Malachiasza)
- Księgi hagiograficzne dzielą się one na księgi poetyckie,będące zbiorami pieśni,przysłów,kazań i poematów,które uznano za święte,oraz księgi o charakterze historyczno-legendarnym,opisujące dzieje osób,które były dla żydów ważne ze względów religijnych,ale nie zostały uznane za proroków:
Przysłów
Hioba
Pieśń nad pieśniami
Rut
Lamentacje Jeremiasza(Treny)
Księga Koheleta(Eklezjastesa,Kaznodziei)
Estery
Daniela
Ezdrasza z Nehemiasza
Kronik(1 i 2 jako jedna księga)
Nowy Testament
Dla chrześcijan,uznających świętość Starego Testamentu,podstawowe znaczenie ma również Nowy Testament,spisany w języku greckim,przynajmniej w decydującej części w drugiej połowie I wieku n.e.Treścią Nowego Testamentu jest ewangelia, czyli„Dobra Nowina”,o królestwie Bożym i o zbawieniu głoszona przez Jezusa Chrystusa i jego uczniów,a także dzieje pierwszych gmin chrześcijańskich.Judaizm i islam nie uznają Nowego Testamentu za pisma święte,chociaż islam uważa Jezusa Chrystusa za proroka,a Koran powtarza niektóre opisy Ewangelii.
Nowy Testament składa się z 27 ksiąg:
- Cztery Ewangelie zapis życia i nauczania Jezusa Chrystusa:
- w tym trzy Ewangelie synoptyczne:
- Ewangelia Mateusza
- Ewangelia Marka
- Ewangelia Łukasza
- oraz
- Ewangelia Jana
- Dzieje Apostolskie księga opisująca początki Kościoła,po wniebowstąpieniu Jezusa,ukazane na tle działalności niektórych apostołów(św.Piotr,św.Paweł,św.Jakub Starszy i Młodszy)
- księgi dydaktyczne zbiór listów pisanych przez apostołów:
- 13 listów Pawła z Tarsu
- List do Hebrajczyków(powstały prawdopodobnie w środowisku Pawłowym,skierowany do jednej z gmin judeochrześcijańskich,prawdopodobnie w Jerozolimie)
- 7 listów powszechnych(św.Jakuba,1 i 2 św.Piotra,1,2 i 3 św.Jana,św.Judy Tadeusza)
- Apokalipsa,zwana też Objawieniem świętego Jana księga prorocka
Podział ksiąg Biblii na rozdziały został dokonany w XII w.a wersety zostały ponumerowane w XVI w.Ułatwiają wskazanie odpowiedniego miejsca w Biblii,której księgi oznaczone są umownymi skrótami(sigla).
Przykładowo:
- 2 Sm 10,5 Druga Księga Samuela,rozdział 10,werset 5
- Mt 25,31-46 Ewangelia według św.Mateusza,rozdział 25,wersety od 31 do 46
Historyczność Biblii
Badaniem Biblii zajmuje się biblistyka.Obecnie większość ksiąg Starego Testamentu uznaje się za dzieła złożone(powstałe w obecnej formie z dzieł więcej niż jednego autora,m.in.tzw.teoria źródeł),które poprzedzała tradycja ustna i proces redakcji.W niektórych księgach Starego Testamentu występują wyraźne nawiązania do literatury Bliskiego Wschodu,np.w opisie powstania świata,albo w treści psalmów i ksiąg mądrościowych.Najstarsze partie Starego Testamentu(np.Wj 15,21)powstały około X wieku p.n.e.najnowsze pochodzą z II lub nawet I wieku p.n.e.(Księga Daniela).Zgodność ksiąg Starego Testamentu z wydarzeniami zależy od ich gatunku literackiego.Odkrycia archeologiczne,jak też badanie stylu literackiego tzw.ksiąg historycznych(np.Ksiąg Samuela i Królewskich)potwierdzają ich wczesne pochodzenie i wartość jako źródła historycznego.Z kolei niektóre księgi mądrościowe np.Księga Rut mają charakter midraszy i luźny związek z rzeczywistymi wydarzeniami.Nowy Testament powstał w I wieku.Według większości współczesnych chronologii do najstarszych fragmentów Nowego Testamentu należą Listy Pawła z Tarsu,są jednak też i tacy,którzy uważają,że najstarsza jest Ewangelia Mateusza.Dzieje Apostolskie i Apokalipsa są dziełami późniejszymi.Dzieje Apostolskie mogły zostać spisane po opisanych tam wydarzeniach(po 60 roku n.e.)ale współczesna krytyka biblijna przesuwa je na lata 80-90.Apokalipsa zwykle jest datowana na rok 96 lub 68.W debacie na temat historyczności Jezusa Chrystusa powoływano się zarówno na świadectwo Nowego Testamentu,jak i na źródła pochodzące od pisarzy starożytnych lub inne tradycje chrześcijańskie. |
Znaczenie Biblii
|
Jedyne,obejmujące całą wspólnotę Kościoła,ograniczenia w korzystaniu Pisma Świętego dotyczyły przekładów niekatolickich nigdy nie ograniczano korzystania z Biblii w językach oryginału,ani w przekładzie łacińskim.Pojawiały się natomiast zakazy lokalne,związane m.in.z aktualnie panującą na danym terenie herezją.Zakaz taki wydał dla diecezji wchodzących w skład metropolii Narbonne synod prowincjonalny w Tuluzie(1229 r.) i obejmował on zarówno wersję łacińską jak i przekłady na języki narodowe.Dozwolone było posiadanie brewiarzy i psałterzy,wydanych w języku łacińskim.Tłumacze Biblii na języki narodowe,o ile można ich było zidentyfikować,byli ekskomunikowani i karani.Taki los spotkał m.in.Williama Tyndale,pierwszego tłumacza Biblii na język angielski z języków oryginału,który został spalony na stosie.Penalizacja tłumaczenia i prywatnego posiadania oraz prywatnej lektury Biblii była wielokrotnie powtarzana i stosowana z różnym nasileniem w różnych częściach Europy.Np.w 1414 roku czytanie angielskich przekładów Biblii było zabronione pod karą śmierci,oraz utratą przez krewnych praw do dziedziczenia ziemi,bydła oraz dóbr osoby winnej czytania Biblii.Zakaz ten na ponad sto lat opóźnił druk angielskiej Biblii.Jedynym oficjalnym i uznawanym na mocy decyzji Soboru Trydenckiego tekstem Pisma Świętego była łacińska Wulgata.
Kościół katolicki wielokrotnie potępiał tłumaczenie Biblii na języki narodowe(o ile nie odbywały się za oficjalnym zezwoleniem ) i jej rozpowszechnianie,a także działalność towarzystw biblijnych:
- list apostolski Magno et acerbo Piusa VII z dnia 3 września 1816 roku do arcybiskupa Mohylewa
- encyklika Ubi primum Leona XII z dnia 5 maja 1824 roku
- encyklika Traditi humilitati Piusa VIII z dnia 24 maja 1829 roku
- encyklika Qui pluribus Piusa IX z dnia 9 listopada 1846 roku
- alokucja Singulari quadam Piusa IX z dnia 9 grudnia 1854 roku
- syllabus błędów dołączony do encykliki Quanta cura Piusa IX z dnia 8 grudnia 1864 roku
Obecnie żaden Kościół chrześcijański oficjalnie nie zakazuje czytania i rozpowszechniania Biblii.Jednak Biblia jest księgą niepożądaną w krajach tradycyjnie niechrześcijańskich(np.Bhutan),krajach islamskich(szczególnie w Arabii Saudyjskiej i na Malediwach,gdzie samo posiadanie Biblii jest zabronione prawem).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz