Historia |
Architektura zewnętrzna
Wieże
Fasada świątyni ujęta jest w dwie wieże:
Wieża wyższa,zwana Hejnalicą,ma 82 metrów wysokości.Zbudowana jest na planie kwadratu,gdzie na wysokości dziewiątej kondygnacji przechodzi w ośmiobok,przepruty ostrołukowymi wnękami,mieszczącymi dwie kondygnacje okien.Wieże nakrywa gotycki hełm,będący dziełem mistrza Matiasa Heringkana z 1478.Hełm składa się z ośmiobocznej,zaostrzonej iglicy,otoczonej wieńcem ośmiu niższych wieżyczek.Na iglicy umieszczona została w 1666 złocona korona o średnicy 2,4 m i wysokości 1,3 m.Z wieży,z wysokości 54 metrów,grany jest co godzinę Hejnał Mariacki.Jest on jednym z symboli Krakowa.U podnóża,od strony północnej,znajduje się prostokątna przybudówka,mieszcząca kamienne schody,prowadzące do wnętrza wieży.Za wejściem na wieżę zwraca uwagę duża,odlana w brązie tablica,przedstawiająca wjazd króla Jana III Sobieskiego.Została ona wykonana na podstawie projektu rzeźbiarza Piusa Welońskiego w 1883 dla uczczenia 200.rocznicy odsieczy wiedeńskiej.Na wieży znajduje się dzwon zegarowy z 1530 r.(ton uderzeniowy d',średnica 165 cm).Wieża niższa,o wysokości 69 metrów,przeznaczona jest na dzwonnicę kościelną.Wzniesiona na planie kwadratu,posiada wyraźnie zaznaczony na całej wysokości gzymsami i oknami,podział kondygnacyjny.Na piętrze znajduje się renesansowa kaplica pod wezwaniem Nawrócenia św.Pawła(Kaufmanów).Na zewnątrz obok okna kaplicy,pod trójspadowym daszkiem jest zawieszony dzwonek"za konających",odlany przez Kacpra Koerbera z Wrocławia w 1736.Wieżę nakrywa późnorenesansowy hełm,wykonany w 1592,składający się z eliptycznej kopuły,osadzonej na ośmiobocznym bębnie i zwieńczoną ażurową latarnią.W narożnikach ustawione są cztery mniejsze kopułki na niskich,sześciobocznych podstawach.Zawieszony jest w nim dzwon zegarowy z 1530(średnica 135 cm),obecnie nieużywany.
Elewacja zewnętrzna
W wysmukłych murach prezbiterium znajdują się wydłużone,ostrołukowe okna,ozdobione są motywami roślinnymi,a klucze rzeźbami figuralnymi o tematyce symbolicznej.Równie bogatą dekorację rzeźbiarską prezentuje 21 figur,umieszczonych na konsolach,podtrzymujących gzyms wieńczący mury magistralne budowli.Na ścianie kaplicy pw.św.Jana Nepomucena znajduje się zegar słoneczny wykonany w technice sgraffitowej przez Tadeusza Przypkowskiego w 1954 roku.
Kruchta
Do wnętrza świątyni,od strony frontowej,prowadzi barokowa kruchta.Powstała w latach 1750-1753,według projektu Franciszka Placidiego.Kształt jej jest wzorowany na formie architektonicznej Grobu Chrystusa.Drewniane drzwi ozdobione zostały rzeźbionymi głowami polskich świętych,proroków i apostołów.Wykonał je w 1929 Karol Hukan.Ponad kruchtą znajduje się wielkie,ostrołukowe okno z witrażami,projektowanymi przez Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego.Dekoracyjny podział okna wykonano w 1891,według koncepcji Jana Matejki.
Kuna
Przy wejściu do bazyliki,od strony placu Mariackiego,zamontowana jest kuna(tzw.obręcz pokutników),którą zakładano dawniej na głowy szczególnych grzeszników.Obręcz pokutników była zamontowana na takiej wysokości,aby skazany na nią nie mógł ani wyprostować się,ani uklęknąć,co miało tym bardziej uprzykrzyć karę.Przez wieki poziom płyty placu podniósł się i obecnie obręcz znajduje się niewiele ponad ziemią.
Wnętrze
Prezbiterium
Ołtarz główny
Ołtarz główny dedykowany Marii zdobi wielkie późnogotyckie retabulum wykonane w latach 1477-89 przez Wita Stwosza,który jest chef d'oeuvre artysty Krakowa i Norymbergi.Liczący ok.13×13 m poliptyk,składa się z głównego korpusu-szafy z pełnoplastycznymi rzeźbami tworzącymi dwie sceny Zaśnięcie i Wniebowzięcie Panny Marii,dwóch par skrzydeł ruchomych i nieruchomych.Kontynuacją głównego wątku jest umieszczona na zwieńczeniu Koronacja NMP w asyście dwóch głównych patronów Polski świętych Stanisława i Wojciecha.Na skrzydłach bocznych rozmieszczono płaskorzeźbione przedstawienia tworzące dwa cykle z życia Marii i Jezusa Chrystusa.Podstawę tworzy predella z wątkiem Drzewa Jessego.
Korpus nawowy
Korpus nawowy tworzy nawa główna z parą naw bocznych do których przylegają kaplice.Korpus składa się z czterech przęseł,wewnątrz nakryty jest sklepieniem krzyżowo-żebrowym z wyjątkiem wzniesionych później kaplic,których sklepienia mają zróżnicowany układ żeber.
Nawa główna
Nawa północna
Po stronie północnej(lewej)znajduje się barokowy ołtarz pw.św.Stanisława(zamykający lewą nawę boczną)z drugiej połowy XVII wieku z rzeźbioną sceną Wskrzeszenia Piotrowina.Wmontowana jest tu gotycka mensa z ok.1400 z płaskorzeźbną dekoracją.Drugi barokowy ołtarz,wykonany został w 1725 r.przez architekta krakowskiego Kacpra Bażankę.W nim znajduje się obraz Zwiastowanie,namalowany w 1740 przez Giovanni Battistę Pittoniego.Na bramce balustrady widnieje dekoracyjny herb Polski.Naprzeciwko ołtarza znajduje się nagrobek rodziny Celarich,wykonany w 1616 roku.We wnękach ustawiono popiersia fundatorów:Pawła Celariego i jego żony Małgorzaty z Chodorowskiej oraz Andrzeja Celariego z żoną Małgorzatą z Mączyńskich.Na szczycie rzeźby alegoryczne symbolizują Wiarę i Nadzieję.
Nawa południowa
Po południowej(prawej)stronie znajduje się późnobarokowy ołtarz(zamykający prawą nawę boczną)z 1735 r.w którym jest kamienny krucyfiks,będący dziełem Wita Stwosza.Sam krucyfiks powstał na przełomie lat 80. i 90.XV wieku na zlecenie królewskiego mincerza Jana Olbrachta Henryka Slackera.Wizerunek Chrystusa charakteryzuje się naturalizmem i doloryzmem.Artysta silnie podkreślił cierpienie męczeńskiej śmierci,lecz także jej zbawczy,triumfalny aspekt.Jezus ma otwarte oczy skierowane ku osobie modlącej się co może poświadczać dewocyjny charakter tego dzieła.Tło krzyża stanowi srebrna blacha z widokiem Jerozolimy,wykonana w 1723 przez Józefa Ceyplera.
Pozostałe wyposażenie
Obok ołtarza znajduje się renesansowe cyborium,zaprojektowane w 1552 przez rzeźbiarza i architekta Jana Marię Padovano,ufundowane przez krakowskich złotników Andrzeja Mastelli i Jerzego Pipana.Bogato rozbudowana architektonicznie,budowla wykonana jest z kamienia piaskowego z dodatkiem wielobarwnych marmurów.Od naw oddziela cyborium tralkowa balustrada i ażurowe bramki,odlane w brązie w 1595 przez Michała Otto,który ozdobił je herbami Polski i Litwy.Jest tu również chórek z zabytkowymi organami.Naprzeciwko cyborium znajduje się nagrobek rodziny Montelupich(Wilczogórskich),którego pochodzenie należy wiązać z warsztatem postgucciowskim(1600-1603).W środkowej części nagrobka znajdują się rzeźbione w marmurze popiersia fundatorów:Sebastiana Montelupiego i jego żony Urszuli z Bazów oraz Walerego Montelupiego wraz z żoną Heleną z Moreckich.W zwieńczeniu umieszczono kartusze herbowe i alegoryczne postacie:Męstwa,Wstrzemięźliwości oraz Roztropności.
Kaplice
Nawa północna(lewa)
Kaplica św.Antoniego
Dawniej pod wezwaniem św.Stanisława i Sądu Bożego,zwana także Kaplicą Złoczyńców.Tutaj przygotowywano całą noc przestępców skazanych na śmierć,których rankiem wyprowadzano w asyście duchownych na miejsce kaźni.Barokowy ołtarz pochodzi z lat 1741-42;w kaplicy pochowano ks.Szymona Białogórskiego.
Kaplica Loretańska
Wzniesiona pod koniec XVI wieku z fundacji ks.Pawła z Zatora.Mieści się w niej ołtarz z 2 poł.XVIII wieku wykonany wg projektu Franciszka Placidiego z XVI-wiecznym obrazem Madonny z Dzieciątkiem;obraz ubrany jest w srebrną skukienkę z 4 ćwierci XVII wieku.Na ścianach znajdują się epitafia osób z rodu Szembeków.
Kaplica św.Jana Chrzciciela
Wzniesiona została w 1446.Od XVI wieku pozostawała pod opieką możnego rodu Bonerów.Znajdują się tam płyty nagrobne Seweryna Bonera i jego żony Zofii z Betmanów wykonane w warsztacie Piotra Vischera(prawdopodobnie wg projektu Stanisława Samostrzelnika i Piotra Flötnera).Reszta wyposażenia,m.in.nagrobek Krzysztofa Kochanowskiego starosty małogoskiego,pochodzi z późnego baroku.Ściany zdobi polichromia pędzla Józefa Mehoffera z 1932.
Kaplica św.Wawrzyńca
Zbudowana w latach 1423-41,ufundowana przez Marka Noldenfessera(rajcy krakowskiego).Wyposażenie barokowe z XVIII wieku.Polichromię ścian wykonał Jan Bukowski.
Kaplica św.Michała Archanioła
Ulokowana jest na piętrze nad kruchtą.Powstała w 1443 staraniem Jana Baomgarta;opiekowali się nią kuśnierze.Ołtarz z wizerunkiem Matki Boskiej Różańcowej pochodzi z poł.XVII wieku.Na ścianach polichromia autorstwa Jana Bukowskiego z początku XX wieku.
Kaplica Przemienienia Pańskiego
Ufundowana w 1439 roku przez mieszczanina Jerzego Szwarcza.W kaplicy uwagę zwraca barokowy ołtarz z roku 1747,projektu Franciszka Placidiego.W nim została zastosowana złudzeniowa perspektywa panoramicznie wykonanych skał,do których prowadzą schodki po obu stronach ołtarza.Po prawej stronie epitafium gen.Henryka Ignacego Kamieńskiego poległego w bitwie pod Ostrołęką.Polichromia jest dziełem Jana Bukowskiego.W kaplicy ma miejsce stała adoracja Najświętszego Sakramentu.
Nawa południowa(prawa)
Kaplica Matki Boskiej Częstochowskiej
Wcześniej pod wezwaniem św.Aleksego.Zbudowana została w XV wieku i z tego też czasu pochodzi rzeźba Chrystusa,umieszczona w ołtarzu bocznym.W ołtarzu głównym znajduje się kopia obrazu jasnogórskiego z 1638 roku,jednak według tradycji została ona namalowana wg oryginału,który przewożono przez Kraków w okresie potopu szwedzkiego.Obraz ten został ukoronowany papieskimi koronami 15 grudnia 1968 roku przez kard.Stefana Wyszyńskiego.Z prawej strony znajduje się spiżowa płyta Erazma Danigiela.
Kaplica św.Łazarza
Wcześniej pod wezwaniem Matki Boskiej Śnieżnej.Ufundowana ok.1435 przez Jadwigę z Kuńczów Sebastianową.Barokowy ołtarz z obrazem Wskrzeszenie Łazarza oraz krucyfiks z XVIII wieku.
Kaplica św.Walentego
Zwana także Matki Boskiej Ostrobramskiej.Wzniesiona w 1443 z fundacji Jana Dolnicza.Z tego też roku pochodzi epitafium nagrobne Jana Sebenwirta,najstarsza ze znajdujących się tego typu płyt w kościele Mariackim.W późnobarokowym,murowanym ołtarzu,kopia obrazu Matki Boskiej Ostrobramskiej pędzla Rafała Hadziewicza(pierwsza połowa XIX wieku).Obok okazały pomnik nagrobny Marcina Leśnowolskiego.Polichromię wg projektu Stanisława Wyspiańskiego wykonał w 1898 r.Antoni Tuch.
Kaplica Aniołów Stróżów(Pernusowska,Męki Pańskiej)
Ulokowana na piętrze nad kruchtą.Znajduje się w niej wykonany prawdopodobnie przez Stanisława Stwosza tryptyk z legendą św.Stanisława.
Kaplica św.Jana Nepomucena
Została wzniesiona w 1435 przez Franciszka Wiechonia z Kleparza.W podziemiach znajdują się groby donatorów kościoła książąt:oświęcimskich,raciborskich,zatorskich oraz Piastów śląskich.Naprzeciw wejścia znajduje się klasycystyczny nagrobek Piotra Dunina starosty zatorskiego,zmarłego w roku 1788 i jego żony Zofii z Małachowskich.Polichromia ścian jest dziełem Jana Bukowskiego i Włodzimierza Tetmajera i przedstawia historię chrześcijaństwa na ziemiach Słowian.
Zakrystia
Zakrystia,wzniesiona w XV wieku,nakrywa sklepienie kolebkowe z lunetami,ozdobione XVIII-wieczną polichromią barokową,pędzla Piotra Franciszka Molitora.Przedstawia ona zwycięstwo wiary chrześcijańskiej.Dekoracja malarska ścian pochodzi z XIX wieku.Wypełniają ją symbole siedmiu sakramentów oraz postacie ojców kościoła,świętych i błogosławionych.Portal barokowy pochodzi z XVII wieku.Wyposażenie głównie barokowe.
Skarbiec
Skarbiec kościelny,renesansowy,zbudowany w XVI wieku.Znajdują się tu szafy,komody i ołtarz z ostatniej ćwierci XVII wieku.W skarbcu przechowywane są bogato zdobione naczynia liturgiczne,monstrancje,relikwiarze,kielichy,pateny,puszki,stanowiące arcydzieła złotnictwa europejskiego od XIV do XVIII wieku.Z tego też okresu pochodzi zbiór krzyży ołtarzowych,lichtarzy,kandelabrów oraz innych precjozów kościelnych.Bezcenną wartość posiada kolekcja szat liturgicznych,które odznaczają się bogactwem zdobnictwa,techniką dekoracji,różnorodnością materiału oraz form.Prezentują one rozwój szat liturgicznych od gotyckich do klasycystycznych.Niektóre okazy ze skarbca można podziwiać w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie.
Organy
Oprócz organów głównych w bazylice znajdują się jeszcze dwa interesujące instrumenty o typowo romantycznej stylistyce brzmieniowej:
- organy Kazimierza Żebrowskiego w prezbiterium(12 głosów,z 1912 r.)
- organy Tomasza Falla w nawie południowej(7 głosów,z 1898 r.)
Na kondygnacjach niższej wieży znajdują się cztery dzwony liturgiczne,które stanowią jeden z największych i najstarszych zespołów dzwonów średniowiecznych w Polsce:
Nazwa | Ton uderzeniowy | Rok odlania | Ludwisarz | Masa(kg) | Średnica(cm) | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | a1 | XIV wiek | ~900 | 108 | ||
2 | Misjonał | f1 | 1386-1390 | Jan Weygel z Nowej Wsi | ~1800 | 134 |
3 | Tenebrat | cis1 | 1386-1390 | ~4000 | 175 | |
4 | Półzygmunt | cis1 | 1438 | Jan Freudental | ~4300 | 180 |
Księża proboszczowie parafii Mariackiej:
Proboszcz | Lata urzędowania | |
---|---|---|
1 | Stefan | 1224 r. |
2 | Rajnold | 1294 r. |
3 | Franciszek | 1318 r. |
Archiprezbiter | Lata urzędowania | |
---|---|---|
1 | Jan Grot | 1326 r. |
2 | Andrzej de Verulis | 1327 r. |
3 | Jan z Lubsicz | 1329 r. |
4 | Bertrand | 1342 r. |
5 | Mikołaj z Kurnika | 1369-1374 |
6 | Kieczon z Książnic | 1386 r. |
7 | Paweł Nepromis | 1394 r. |
8 | Mikołaj Piannaster | 1400 r. |
9 | Mikołaj Pieniążek | 1401 r. |
10 | Adam z Będkowa | 1413-1450 |
11 | Grzegorz Szworc | 1450-1485 |
12 | Jan Heidecke | 1500-1512 |
13 | Mikołaj Waltek | 1514-1542 |
14 | Tomasz Pszonka | 1542-1553 |
15 | Wojciech Niwiński | 1563-1583 |
16 | Jakub Górski | 1583-1585 |
17 | Hieronim Powodowski | 1586-1613 |
18 | Hieronim Alantsse | 1613-1614 |
19 | Krzysztof Trzciński | 1614-1640 |
20 | Justus Słowikowski | 1640-1654 |
21 | Mikołaj Słowikowski | 1654-1678 |
22 | Grzegorz Januszewicz | 1678-1700 |
23 | Dominik Lochman | 1700-1723 |
24 | Jacek Łopacki | 1723-1761 |
25 | Leonard Kiełczewski | 1761-1795 |
26 | Karol Lochman | 1795-1803 |
27 | Grzegorz Mieroszewski | 1803-1808 |
28 | Jan Hofman | 1808-1809 |
29 | Józef Łańcucki | 1809-1841 |
30 | Ludwik Hasselquist | 1841-1846 |
31 | Franciszek Stachowski | 1846-1850 |
32 | Jan Kalisiewicz | 1850-1855 |
33 | Jan Kogutowicz | 1855-1873 |
34 | Zygmunt Golian | 1873-1880 |
35 | Ludwik Bober | 1880-1891 |
36 | Józef Krzemiński | 1891-1912 |
37 | (Franciszek)Albin Symon | 1913-1918 |
38 | Czesław Wądolny | 1918-1925 |
39 | Józef Kulinowski | 1925-1944 |
40 | Ferdynand Machay | 1944-1967 |
41 | Teofil Kurowski | 1967-1983 |
42 | Jan Kościółek | 1983-1995 |
43 | Bronisław Fidelus | 1995-2011 |
44 | Dariusz Raś | od 2011 r. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz