Demografia
Osiedla
Dębica dzieli się na 10 osiedli,które stanowią jednostki pomocnicze miasta:
|
|
|
|
|
|
|
|
Nazwę miejscowości w zlatynizowanych staropolskich formach Dambycza oraz Dambicza wymienia w latach(1470-1480)Jan Długosz w księdze Liber beneficiorum dioecesis Cracoviensis.
Historia
Nie jest znana dokładna data powstania osady.Pierwsza wzmianka źródłowa o Dębicy pochodzi z 1293 roku.Osada o nazwie„Dambicha”należała wówczas do rodu Gryfitów.Wiadomo,że w 1305 roku osada została złupiona przez Tatarów,spłonął wówczas drewniany kościół,który odbudowano w 1318 roku.W 1325 roku Dębica była już siedzibą dekanatu leśnego złożonego z 14 parafii,położonych w lasach Puszczy Sandomierskiej,obejmował on,m.in.Przecław,Brzeźnicę,Łączki Kucharskie i Sędziszów.W późniejszym okresie włączono także parafie strzyżowską i rzeszowską.Świadczy to o tym,że Dębica była wówczas dużą i szybko rozwijającą się wsią.W 1358 roku król Kazimierz III Wielki nadał Świętosławowi Gryficie przywilej lokacyjny miasta na prawie niemieckim,a wraz z nim zezwolił na organizowanie targów w środę.Jednak dopiero po czternastu latach doszło do faktycznego założenia miasta.10 czerwca 1372 roku,Świętosław zlecił Mikołajowi,sołtysowi wsi Lipiny,przeprowadzenie lokacji miasta.W zamian Mikołaj został pierwszym dziedzicznym wójtem w Dębicy z prawem pobierania czynszów i innymi przywilejami.Dębica położona na szlakach handlowych z Krakowa do Lwowa miała duże szanse rozwoju,które ograniczała jednak konkurencja z większymi wówczas miastami Ropczycami i Pilznem,powstałymi wcześniej.Mimo tych utrudnień Dębica rozwijała się gospodarczo i demograficznie.W 1446 roku wieku otrzymała od namiestnika króla Władysława Warneńczyka Jana z Czyżowa przywilej organizowania rocznych jarmarków w Środę Popielcową.Spowodowało to gwałtowny rozwój miasta.W 1470 roku Jadwiga z Podgrodzia,ówczesna właścicielka miasta,podjęła próbę uporządkowania praw obowiązujących w mieście w wydanym dokumencie określiła przywileje i obowiązki mieszczan.Pod koniec XV wieku,w 1474 roku,Dębica podobnie jak cała okolica została złupiona przez węgierskie wojska dowodzone przez Tomasza Tharczaya.W 1502 roku najazd Tatarów spowodował całkowite spalenie miasta,wówczas drewnianego i jego wyludnienie.
Dębica w wieku XVI-XVIII
Po najeździe Tatarów w 1502 roku,Dębica znacznie się wyludniła.Chcąc zapobiec upadkowi miasta,jego ówcześni właściciele Jan Podgrodzki i Katarzyna z Latoszyna zwolnili miasto na 14 lat z wszelkich powinności i zezwolili na darmowy wyrąb lasu.W 1504 roku,z tego samego powodu,król Aleksander Jagiellończyk zwolnił miasto ze świadczeń na rzecz króla.Przywileje te spowodowały,że w XVI wieku Dębica osiągnęła apogeum swojego rozwoju.Stała się lokalnym ośrodkiem rzemiosła.Istniały cechy krawców,mieczników,kuśnierzy,kowali,kołodziejów,zrzeszonych w cechu zbiorowym jednak rzemieślnicy ci zaspokajali tylko rynek lokalny.Podobnie handel był ograniczony tylko do najbliższych okolic.Nie osiągnęła więc wtedy Dębica takiego znaczenia jak sąsiednie Pilzno i Ropczyce.Jednym z przyczyn takiej sytuacji,był fakt,że Dębica,była nadal miastem prywatnym,a jej właściciele często dzielili ją między spadkobierców a ci zaś często pozostawali z sobą w sporach,na których cierpiało też miasto.W 1554 roku dużą część zabudowań strawił pożar,jednak zniszczenia szybko odbudowano.Po pożarze w miejsce spalonego drewnianego kościoła rozpoczęto budowę nowego pod wezwaniem św.Małgorzaty(dzisiejszy kościół św.Jadwigi).Budowa trwała do 1650 roku.Pod koniec XVI wieku Dębica liczyła 700 mieszkańców.W czasie wojny ze Szwecją(1655-1660),Dębica była dwukrotnie łupiona przez obce wojska.Najpierw przez Szwedów,a potem przez armię Jerzego Rakoczego.Z wojny ocalało tylko 30 domów i 200 mieszkańców.Właściciele miasta,pragnąc za wszelką cenę powstrzymać spadek ludności grożący likwidacją miasta zaczęli udzielać zgodę na osiedlanie się Żydom z Pilzna,Ropczyc i Tarnowa.Ich liczba w szybkim tempie zaczęła rosnąć i wkrótce przewyższyła liczbę katolików.Wzrost liczby ludności spowodował pod koniec XVII wieku powstanie Nowego Miasta.Zalążkiem nowej osady był istniejący od 1651 r.kościół św.Barbary.Centrum Nowej Dębicy był obecny rynek,podczas gdy Stara Dębica rozciągała się wokół starego rynku(obecny Plac Gryfitów),który był głównym rynkiem od średniowiecza.Obie Dębice miały oddzielnych burmistrzów,jednak nad nimi stał jeden wójt,który reprezentował miasto przed wieloma właścicielami.Granicą obu miast był potok Dębica(obecnie Potok Gawrzyłowski).W czasie III wojny północnej oraz wojny domowej pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami Stanisława Leszczyńskiego,miasto zostało ponownie zniszczone.Mimo rozpaczliwej próby ratowania miasta przez kolejnych właścicieli,Dębica już się z tych zniszczeń nie podniosła,co wiązało się zresztą z upadkiem gospodarczym całego kraju.Powoli przekształcała się w typowo rolniczą osadę.W połowie XVIII wieku przeszła we władanie rodu Radziwiłłów.W czasie konfederacji barskiej na przedpolach Dębicy doszło do bitwy konfederatów z wojskiem rosyjskim.Po I rozbiorze znalazła się pod panowaniem austriackim.
Dębica w czasach panowania austriackiego
Po I rozbiorze,decyzją władz austriackich,Dębica została pozbawiona praw miejskich.Zadecydowała o tym zarówno mała liczba mieszkańców,jak i fakt,że większość z nich żyła z uprawy pól,które przylegały do miasta.Jedynie rynek i kilkadziesiąt drewnianych domów wokół niego i głównych ulic,przypominało o dawnych lepszych czasach.Dębica znalazła się najpierw w okręgu(Landkreis)pilzneńskim,a później w tarnowskim.W 1831 roku mieszkańców zdziesiątkowała epidemia cholery.W 1846 roku doszło do zamieszek związanych z rabacją galicyjską,zamordowano wtedy dziesięć osób.W latach 1850-1867 Dębica była siedzibą powiatu.Ożywienie gospodarcze rozpoczęło się nieoczekiwanie w drugiej połowie XIX wieku,gdy władze austriackie podjęły zaskakującą decyzję,by nowobudowana linia kolejowa nie przebiegała przez ludniejsze Pilzno,ale przez Dębicę.15 października 1855 roku przyjechał do Dębicy pierwszy pociąg.Oficjalnego otwarcia linii kolejowej dokonano 25 lutego 1856 roku.Linię kolejową Kraków-Dębica przedłużono do Rzeszowa w 1858 roku.Kolej spowodowała znaczny wzrost znaczenia miasta,a zwłaszcza jego atrakcyjności dla lokalizacji zakładów przemysłowych.W 1887 roku powstała również linia do Rozwadowa(obecnie dzielnica Stalowej Woli)przez Mielec,czyniąc z Dębicy ważny węzeł kolejowy.Dogodne położenie komunikacyjne spowodowało ożywienie rzemiosła i handlu.Dębica stała się ośrodkiem sprzedaży bydła,trzody chlewnej i koni,które koleją transportowano na Śląsk.W 1858 roku pożar zniszczył połowę zabudowy miasta.Nie zahamowało to dalszego wzrostu gospodarczego i demograficznego Dębicy.Około 1860 roku działało tam 40 spółek i sklepów,powstał młyn parowy oraz kilkanaście zakładów rzemieślniczych.W 1900 roku utworzono gimnazjum,które zaczęło funkcjonować w roku szkolnym 1900/1901.W Dębicy znajdowała się siedziba sądu powiatowego,posterunku policji,urzędu pocztowego i telegrafu.Jeśli chodzi o strukturę demograficzną,w 1881 roku miasto liczyło 286 domów,2759 mieszkańców,w tym tylko 450 katolików.Resztę stanowili Żydzi.W 1914 roku władzę austriackie,po wieloletnich staraniach,przywróciły Dębicy prawa miejskie oraz jej dawny herb Gryf.
Okres II Rzeczypospolitej
Po I wojnie światowej,Dębica weszła w skład niepodległego państwa polskiego.Wojna spowodowała znaczne zniszczenie zabudowy oraz wielu zakładów przemysłowych.Spowodowało to dramatyczne bezrobocie.Jednak miasto się odbudowywało.W 1925 roku utworzono przetwórnię mięsa(dzisiejsze Zakłady Mięsne Dębica S.A.)która dała pracę 200 osobom.Uruchomiono też kilka małych cegielni i tartaków.Jednak prawdziwą rewolucją okazała się budowa przez władze Centralnego Okręgu Przemysłowego.W ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego powstała wytwórnia kauczuku(Zakłady Chemiczne Dębica SA kauczuk butadienowy sodowy,obecnie Tikkurilla Beckers-Polifarb Dębica)wytwórnia opon Fabryka Gum Jezdnych,której założycielem i pierwszym dyrektorem był mjr Stefan Dwornik(potem Stomil,Firma Oponiarska„Dębica”,Dębica SA)oraz fabryka chemiczna w pobliskim Pustkowie Osiedlu.Najbardziej dynamiczny rozwój gospodarczy przypada na okres powojenny miasto stało się ważnym ośrodkiem przemysłowym w skali regionalnej.Przemysł zmienił oblicze miasta i przyśpieszył jego rozwój.W 1937 roku zlikwidowano powiat ropczycki i utworzono dębicki.W 1939 r.liczba mieszańców przekroczyła 10 tysięcy.
Okres po 1939 r.
Po kampanii wrześniowej w 1939 roku Dębica znalazła się pod okupacją niemiecką.Niemcy rozpoczęli demontaż maszyn i urządzeń z fabryk,których nie chcieli uruchamiać.Mieszkańców zmuszano do prac przymusowych na rzecz armii i administracji niemieckiej.W 1941 roku utworzono w mieście getto.Wielu Polaków i Żydów wywożono i mordowano w pobliskim obozie w Pustkowie oraz w innych obozach.W Pustkowie zginęło blisko 15 tysięcy ludzi.Region dębicki stał się ważnym ośrodkiem ruchu oporu.Wielu schwytanych partyzantów zabijano w publicznych egzekucjach na rynku w obecności mieszkańców.23 sierpnia 1944 roku do Dębicy wkroczyły wojska radzieckie.Walki frontowe spowodowały zniszczenie zabudowy miasta w czterdziestu procentach.Wielu żołnierzy podziemia padło ofiarą represji ze strony władz komunistycznych,m.in.podczas egzekucji żołnierzy WiN w 1946 r.Jednak po wojnie przystąpiono do szybkiej odbudowy i ponownego uruchomienia zakładów przemysłowych.Do reformy administracyjnej w 1975 r.miasto było siedzibą powiatu.W połowie lat 70.w północnej części miasta powstał Kombinat Rolno-Przemysłowy Igloopol,który zdynamizował dalszy rozwój Dębicy,zwłaszcza północną część miasta.Od 1999 roku Dębica stała się ponownie siedzibą powiatu(trzeciego co do wielkości powiatu województwa podkarpackiego pod względem liczby ludności).
Zabytki
Obiekty figurujące w Rejestrze Zabytków:
- Kościół farny św.Jadwigi z XVI w.przebudowany XIX/XX w.obok dzwonnica(najstarszy dzwon z XV/XVI w.)nr rej.A-248 z 19.03.1985
- Cmentarz parafialny,ul.Cmentarna(1 połowa XIX w.)w tym kaplica grobowa Raczyńskich(2 połowa XIX w.)oraz kaplica grobowa Nagawieckich nr rej.A-50 z 25.06.2002
- Cmentarz wojskowy,ul.Cmentarna nr rej.A-335 z 31.05.1990
- Park miejski,ul.Bojanowskiego(1910 r.)nr rej.A-259 z 17.09.1985
- Willa,ul.Curie-Skłodowskiej 18(1912 r.)nr rej.A-254 z 3.09.2008
- Wodociągowa wieża ciśnień(1904 r.)nr rej.A-233 z 12.11.1980
- Zespół dworski na Wolicy(1 połowa XIX w.)dwór oraz park z aleją dojazdową nr rej.A-223 z 17.08.1980
- Zespół dworski w Latoszynie park z aleją dojazdową(XVIII w.)oraz kaplica(w niej garaż)z 1909 r.nr rej.A-231 z 14.10.1980 i z 20.10.1994
- Lamus w Latoszynie(XVI w.)nr rej.A-733 z 19.10.1973
- Synagoga Nowomiejska(druga połowa XVIII w.)
- Cmentarz żydowski(przełom XVII/XVIII w.)najstarszy zidentyfikowany nagrobek pochodzi z 1791 r.
- Zabudowa rynku najstarsza kamienica z XIX w.
- Dawny pałac Raczyńskich przy placu Gryfitów(przed 1849 r.)potem sąd i prokuratura,obecnie opuszczony
- Dawne koszary przy ul.Kościuszki najstarsze budynki z 1881 r.
- Zespół klasztorny Sióstr Służebniczek Dębickich:Kaplica bł.Edmunda Bojanowskiego(1882 r.)klasztor(1927 r.)oraz Kościół Matki Bożej Anielskiej(1932 r.)
- Willa"Wiluszówka"(koniec XIX w.)
- Dawne gimnazjum(budynek z 1907 r.)obecnie liceum ogólnokształcące
- Dawny budynek"Sokoła"(1912 r.)obok zabytkowego parku obecnie dom kultury"Śnieżka"
- Synagoga Staromiejska powstała na początku XVIII w.zniszczona w czasie II wojny światowej
- Kościół św.Barbary zbudowany w 1651 r.sekularyzowany w 1789 r.
Szlaki w Dębicy:
- Górski szlak turystyczny(zielony):Dębica Łysa Góra(376 m)Gumniska Połomia Jaworze Dolne(czas przejścia 4.30 h)
- Górski szlak turystyczny(niebieski):Dębica Łysa Góra(376 m)Okop(388 m)Kamieniec(454 m)Grudna Górna Klonowa Góra(488 m)Wiśniowa Jazowa Czarnówka(491 m)Rzepnik Królewska Góra(554 m)Odrzykoń(czas przejścia 15 h)
- Nizinny szlak turystyczny(niebieski):Dębica Kozłów Brzeźnica Pustków-Osiedle Góra Śmierci(długość 9 km)
- Droga św.Jakuba Via Regia szlak pielgrzymkowy do katedry w Santiago de Compostela w Galicji w północno-zachodniej Hiszpanii
- Szlak Chasydzki szlak turystyczny łączący miejscowości z zabytkami dziedzictwa kultury żydowskiej(w Dębicy:Synagoga Nowomiejska oraz kirkut)
- Szlak Frontu Wschodniego I Wojny Światowej szlak łączy zabytki i miejsca związane z I wojną światową(w Dębicy:dawne koszary oraz Muzeum Regionalne)
Hotele
Całoroczną bazę noclegową w mieście tworzą hotele i pensjonaty o łącznej liczbie ponad 500 miejsc noclegowych
|
|
Główne instytucje kulturalne |
- Muzeum Regionalne w Dębicy
- Galeria Miejskiego Ośrodka Kultury
- Dom Kultury„Mors”
- Dom Kultury„Śnieżka”
- Dom Kultury Firmy Oponiarskiej„Dębica”
- Dom Kultury„Emka”
- Dom Jana Pawła II
- Dom Seniora
|
Biblioteki
|
- Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Rzeszowie Filia w Dębicy
- Miejska Biblioteka Publiczna(z kilkoma filiami na terenie miasta)
- Biblioteka Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Dębickiej
- Biblioteka przy Parafii pw.Miłosierdzia Bożego
- Biblioteka przy Parafii pw.Matki Bożej Anielskiej
|
Dębica jest siedzibą dwu rzymskokatolickich dekanatów należących do diecezji tarnowskiej:
- Dębica Wschód z parafiami:
- Świętego Krzyża i Matki Bożej Bolesnej
- Miłosierdzia Bożego Kościół Miłosierdzia Bożego
- św.Jadwigi Kościół Farny św.Jadwigi
-
Dębica Zachód z parafiami:
- Matki Bożej Anielskiej Kościół Ducha Świętego
- Najświętszego Serca Pana Jezusa
- Polski Narodowy Katolicki Kościół w RP diaspora w Dębicy
- Kaplica Zboru Kościoła Zielonoświątkowego„Betel”
- Sala Królestwa Świadków Jehowy,z której korzysta miejscowy zbór
- Synagoga Nowomiejska w Dębicy
Przemysł
Dębica jest jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych Polski południowo-wschodniej.W samym mieście i jego najbliższych okolicach mocno rozwinięty jest przemysł gumowy oraz chemiczny(m.in.Firma Oponiarska„Dębica”SA,Tikkurilla Beckers-Polifarb Dębica,Fabryka Farb i Lakierów„Śnieżka”)oraz spożywczy(Zakłady Mięsne Dębica,Iglomeat-Sokołów,Animex Południe,Olimp Laboratories).Dość prężnie rozwija się również branża transportowa(Omega Pilzno)oraz produkcji materiałów budowlanych(m.in.Igloobud,Zakład Obróbki Marmuru„Jabo-Marmi”).W mieście siedzibę ma znany producent rowerów Arkus&Romet Group.Znajduje się tu również Wytwórnia Urządzeń Chłodniczych„PZL Dębica”S.A.działająca na rynku od 1938 roku.Ponadto na terenie miasta funkcjonuje Obszar Przemysłowy Specjalnej Strefy Ekonomicznej„Euro-Park”Mielec.Dębica została uhonorowana tytułami„Gmina Fair Play”2004,2005 i 2006 r.Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji,przyznawanymi przez Fundację Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.
Handel
Znaczną część miejskiej gospodarki stanowi sektor handlowy.W Dębicy funkcjonują:2 hipermarkety(Carrefour,Kaufland),5 galerii handlowych(„Raj”,„Galeria Dębicka”,„Czerwona Torebka”,„Galeria Panorama”,„Galeria Portius”) i kilkanaście innych sklepów sieci handlowych:Jubilatka,Biedronka(3),Delikatesy Centrum(2),Lidl,Społem(8),Tesco;markety budowlane Nomi,Majster,Merkury Market;sklepy:Neonet,Avans,Media Expert,RTV Euro AGD,Mix Electronics oraz restauracja McDonald’s(24h).
Transport i komunikacja
Dębica leży przy Autostradzie A4 oraz drodze krajowej nr 94 pomiędzy Krakowem a Rzeszowem.Dębica posiada 2 węzły zjazdowe z autostrady:Dębica Zachód(Żyraków)oraz Dębica Wschód(Pustynia)przy drodze wojewódzkiej nr 985 z Dębicy do Tarnobrzega.30 października 2013 r.został oddany odcinek Dębica-Rzeszów,a 30 października 2014 r.otwarty został brakujący fragment autostrady pomiędzy Tarnowem a Dębicą,umożliwiając przejazd autostradą na trasie Kraków-Rzeszów.Miasto jest ważnym węzłem kolejowym,przebiega tędy międzynarodowa trasa kolejowa E30.Dębica posiada bezpośrednie połączenia z dużą liczbą miast,m.in.z:Lwowem,Krakowem,Szczecinem,Gdańskiem,Poznaniem,Katowicami,Warszawą,Wrocławiem oraz Zieloną Górą.W Dębicy zatrzymują się pociągi kategorii:TLK,Regio oraz międzynarodowe.Poza stacją w centrum pociągi zatrzymują się również na przystanku Dębica Wschodnia.
Przez Dębicę przebiegają 2 szlaki kolejowe:
- 25 Łódź Kaliska-Dębica
- 91 Kraków Główny-Medyka
Obwodnice
Dębica posiada trzy obwodnice
- I Obwodnica Przebiega ulicą Lwowską,leżącą w ciągu drogi nr 94.Znajdują się na niej 3 duże zjazdy do miasta i parę mniejszych
- II Obwodnica przebiega ulicami:Kwiatkowskiego,1 Maja,Al.Jana Pawła II,Kosynierów Racławickich,Mościckiego i przejazdem do drogi wojewódzkiej nr 985
- III Obwodnica przebiega ulicami:Tysiąclecia,Poddębby,Nosala(na obecną chwilę brakuje odcinka od ulicy Nosala w kierunku Szpitala Miejskiego)
Sieć komunikacji miejskiej obejmuje 12 linii obsługiwanych przez Miejską Komunikację Samochodową w Dębicy.W latach 1988-1990 w Dębicy,jako jednym z nielicznych polskich miast,kursowały trolejbusy.Właścicielem linii był kombinat Igloopol,a wraz z upadkiem firmy linie trolejbusowe zostały zlikwidowane.Pojazdy zostały sprzedane do innych miast(Tychy,Lublin,Słupsk).
Komunikacja międzymiastowa
Komunikację międzymiastową i podmiejską zapewnia przedsiębiorstwo PKS Dębica oraz firmy prywatne.Miasto posiada bezpośrednie połączenia PKS z Warszawą,Rzeszowem,Lublinem,Przemyślem,Krakowem,Cieszynem,Krosnem,Łodzią,Ropczycami,Strzyżowem,Mielcem i in.
Sport |
|
|
Gazety |
|
- Pasażer największe w Polsce,ukazujące się od 1990 roku poświęcone muzyce i kulturze niezależnej pismo(tzw.fanzin)
- Polska Telewizja Regionalna
- Debica.TV
- Radio RDN Małopolska
|
Szkoły wyższe |
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Zamiejscowy Wydział Rozwoju Regionalnego w Dębicy
- Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Centrum Edukacyjne w Dębicy
- Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Dębicy
- Europejska Szkoła Nowych Technologii
- I Liceum Ogólnokształcące im.Króla Władysława Jagiełły
- II Liceum Ogólnokształcące im.ks.Jana Twardowskiego w Dębicy
- Zespół Szkół nr 2 im.Eugeniusza Kwiatkowskiego
- III Liceum Ogólnokształcące
- Technikum nr 2
- Zespół Szkół Ekonomicznych im.Janusza Korczaka
- Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im.Jana Pawła II
- Zespół Szkół Zawodowych nr 4 im.Mikołaja Kopernika
- Centrum Kształcenia Praktycznego w Dębicy
- Zespół Szkół Zawodowych w Pustkowie Osiedlu k.Dębicy
|
- Szkoła Podstawowa nr 2 im.Królowej Jadwigi
- Szkoła Podstawowa nr 3 im.gen.Tadeusza Bora-Komorowskiego
- Szkoła Podstawowa nr 5(wchodząca w skład Zespołu Szkół nr 1)
- Szkoła Podstawowa nr 7 Specjalna(wchodząca w skład Zespołu Szkół Specjalnych)
- Szkoła Podstawowa nr 8 im.Jana Pawła II
- Szkoła Podstawowa nr 9 im.Dębickich Saperów
- Szkoła Podstawowa nr 10 im.ks.prof.Alojzego Nosala
- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 11 im.5 Pułku Strzelców Konnych Armii Krajowej
- Szkoła Podstawowa nr 12 im.Armii Krajowej
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im.Krzysztofa Pendereckiego
|
Aktorzy,wokaliści,osoby związane z mediami
- Mariusz Kiljan polski aktor teatralny,telewizyjny i filmowy
- Tadeusz Łomnicki aktor teatralny i filmowy,reżyser teatralny,pedagog
- Paweł Ciołkosz polski aktor teatralny,telewizyjny i filmowy
- Mirosław Kropielnicki aktor teatralny,lektor reklam
- Krzysztof Penderecki współczesny kompozytor,dyrygent i pedagog muzyczny
- Mateusz Borek komentator sportowy
- Anna Augustynowicz reżyser,absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz wydziału reżyserii dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie,obecnie dyrektor Teatru Współczesnego w Szczecinie
- Andrzej Kramarz fotograf,dokumentalista
- Ireneusz Socha muzyk,tłumacz,wydawca
- Sara Chmiel wokalistka zespołu"Łzy"
- Edward Bernard Raczyński dyplomata,polityk i pisarz,prezydent RP na Uchodźstwie w latach 1979-1986
- Edward Brzostowski polityk,przedsiębiorca i działacz sportowy
- Artur Jędrzejczyk piłkarz,reprezentant Polski
- Kazimierz Lipień zapaśnik w stylu klasycznym,medalista olimpijski
- Józef Lipień zapaśnik w stylu klasycznym,medalista olimpijski
- Andrzej Skrzydlewski zapaśnik w stylu klasycznym,medalista olimpijski
- Aleksander Kłak piłkarz,medalista olimpijski z Barcelony
- Leszek Pisz piłkarz,czternastokrotny reprezentant kraju
- Tomasz Puzon karateka,Międzynarodowy Mistrz Ameryk Karate Kyokushin
- Seweryn Gancarczyk piłkarz
- Paweł Wolak bokser
- Elżbieta Skowrońska siatkarka
- Jacek Zieliński piłkarz i trener,60-krotny reprezentant kraju,uczestniczył w mistrzostwach świata w 2002 roku w Korei i Japonii
- Waldemar Piątek piłkarz(Lech Poznań)
- Maciej Wisławski pilot rajdowy,w latach 70.członek Automobilklubu Stomil w Dębicy
- Katarzyna Biel-Gajgał reprezentantka Polski w siatkówce,barwy klubowe BKS Stal Bielsko-Biała(piłka siatkowa)
- Rafał Buszek siatkarz,reprezentant Polski
- Ryszard Siwiec filozof i żołnierz AK dokonał samospalenia na stołecznym Stadionie Dziesięciolecia w czasie Centralnych Dożynek
- Waleria Szalay-Groele polska powieściopisarka,pedagog,reportażystka
- Leszek Starkel geograf i geolog
- Władysław Strumski należał do najwybitniejszych żołnierzy dębickiej Armii Krajowej
- Wilhelm Mach prozaik,eseista i krytyk literacki
- Stanisław Waltoś prawnik,specjalista w zakresie historii prawa i postępowania karnego
- Jerzy Żuławski pisarz,poeta i dramaturg(grób na cmentarzu wojskowym)
- Józef Buszko historyk
- Wojciech Kawiński poeta
- Jan Wiktor pisarz,publicysta,dziennikarz,działacz ludowy
- Michał Affanasowicz harcmistrz,współtwórca polskiego harcerstwa,wybitny instruktor harcerski
- Walerian Orłowski porucznik piechoty Cesarskiej i Królewskiej Armii,major Wojska Polskiego,pośmiertnie awansowany do stopnia podpułkownika
|
|
|
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz