Życiorys artystyczny
W latach 1949–1954 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach:rysunku u Czesława Rzepińskiego,Wojciecha Weissa i Zbigniewa Pronaszki,malarstwa sztalugowego u Zygmunta Radnickiego,Tadeusza Łakomskiego i Adama Marczyńskiego oraz w pracowni malarstwa ściennego pod kierunkiem Wacława Taranczewskiego.Dyplom uzyskał w 1955 roku.W tym samym roku został członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków.Po studiach wrócił do Łodzi,aby tu tworzyć i aktywnie uczestniczyć w życiu artystycznym łódzkiego środowiska plastycznego.Bierze udział w wystawach organizowanych przez Związek Polskich Artystów Plastyków,ofiarowuje swoje prace na aukcje na cele charytatywne,m.in.na rzecz Centrum Zdrowia Dziecka,Zamku Królewskiego w Warszawie,„Solidarności”,dzieci niepełnosprawnych,Szkoły Podstawowej nr 158 w Łodzi.Dla Technikum Elektronicznego w Łodzi wykonuje projekt i tablicę pamiątkową związaną z patronem.Jego twórczość obejmuje malarstwo sztalugowe i monumentalne malarstwo ścienne.Tematyka malarstwa sztalugowego różnorodna:pejzaże,portrety,kwiaty,martwe natury,kompozycje wielopostaciowe o tematyce historycznej,batalistycznej,literackiej,obrazy o tematyce religijnej i metaforycznej.Jest autorem licznych projektów i wykonawcą polichromii oraz wyposażenia wnętrz sakralnych.Jego monumentalne malarstwo sakralne spotkać można w kościołach diecezji łódzkiej,diecezji płockiej,diecezji tarnowskiej,diecezji łowickiej,diecezji kaliskiej,diecezji gnieźnieńskiej i diecezji częstochowskiej.
Twórczość
Twórczość Mieczysława Saara jest niezwykle różnorodna i obejmuje wszystkie znane gatunki malarstwa,ale dominującym jest olejne malarstwo sztalugowe i temperowe malarstwo ścienne.Powstały też małoformatowe fantastyczne kompozycje wykonane tuszem,liczne projekty polichromii,wyposażenia wnętrz,sprzętów i dekoracji okolicznościowych.
Malarstwo sztalugowe
Pejzaże świadczą o nieustannym zachwycie artysty naturą i jego wielkiej wrażliwości na jej zmienne piękno.Tematyka pejzaży niezwykle bogata:góry,morze,stawy i rzeki,lasy,miasta widziane z oddali,ich budowle,fragmenty zabudowy ulic.Są wśród nich widoki polskich miast i wsi oraz miejsc odwiedzanych w podróżach(m.in.Wenecja,Konstantynopol).Portrety przedstawiają różnorodne warianty kompozycyjne i różnorodne formy.Zwykle jednopostaciowe,ale zdarzają się też podwójne małżeństw lub rodzeństwa.Kompozycje figuralne(przedstawiające figury,postacie)nawiązują do ulubionych utworów artysty,czego przykładem jest Chór żydowskich niewolników z opery Giuseppe Verdiego„Nabucco”oraz Ojciec zadżumionych według Juliusza Słowackiego.Nie brak też nawiązań do historii,głównie w scenach batalistycznych.(Tematy z historii Polski oraz kościoła pojawiają się także w malarstwie ściennym o tematyce sakralnej).Martwe natury ukazują głównie kompozycje kwiatowe,przeważnie w wazonach,a także kompozycje różnych przedmiotów.Nieobca jest Mieczysławowi Saarowi tematyka animalistyczna(dotycząca zwierząt,przedstawiająca zwierzęta).Malował żubry w lesie,bociani sejm o świcie,wielokrotnie konie i swoje ukochane psy.Powstała też seria obrazów przedstawiających zabytkowe wnętrza gdańskie i dworki polskie.
Monumentalne malarstwo ścienne
Malarstwo ścienne to malarstwo o tematyce sakralnej,tworzone na ścianach naw,prezbiteriów,kaplic,chórów,na ścianach tęczowych,na sufitach i sklepieniach,na podniebieniach łuków i w czaszach kopuł oraz na ich bębnach,w hemisferach(półkolach)absyd.Powstawały pojedyncze postacie świętych,symbole ewangelistów,emblematy narodowe oraz projekty i realizacje motywów ornamentalnych.Wśród malowideł ściennych są osiągające wielkość 60-70 m² przedstawiające nawet do 90 postaci(np.w kościele pw.Dobrego Pasterza w Łodzi).
Technika malarska
Obrazy sztalugowe głównie na płótnie.Dominuje w nich technika olejna,rzadko podmalowywanie temperą.Laserunki używane sporadycznie,czasem barwne grunty.Artysta kilkakrotnie posługuje się techniką kolażu.W dużych kompozycjach metaforycznych z lat 70 wykorzystany został efekt płynącej olejnej farby oraz malowania na mokrym podłożu.Kilka prac powstało przy użyciu szpachli.Malowidła ścienne w większości w technice temperowej,czasem z dodatkiem farb akrylowych.W nielicznych przypadkach zastosowana została technika fresku prawdziwego.
Okresy i tendencje w twórczości
okresy w malarstwie sztalugowym:
- okres poszukiwań,w czasie studiów i bezpośrednio po ich ukończeniu,widoczne wpływy Matejki i Rembrandta,malarstwo czarnego konturu,poszukiwania zmierzające w kierunku surrealizmu,fantastyki
- okres szaro oliwkowych pejzaży o stonowanych chłodnych zieleniach,lata 60 i później,poszukiwanie harmonii barwnej
- okres impresjonizujący,koniec lat 60 do połowy lat 70
- okres metafory i eksperymentów formalnych, lata 70
- okres poszukiwania czystej barwy,od końca lat 70
- okres doskonalenia warsztatu malarskiego,lata 80 do połowy lat 90,artystyczne środki malarskie podporządkowane wyrażaniu zachwytu nad pięknem przyrody
- okres kształtów realnych oraz powrót do kompozycji metaforycznych
- okres„biały”,rok 2003,dominacja w pejzażach gamy barw ciepłych,rozbielonych
- kubizujący
- płaskiej plamy o wyraźnym szarym konturze
- swobodny
- "Baza księżycowa"(1954 r.)
- "Miasto przyszłości"(1968 r.)
- "Pękły święte kanony"(1972 r.)
- "Ikar współczesny"(1973 r.)
- "Powszechność życia w kosmosie"(1978 r.)
- "Pieta Gdańska"(1981 r.)
- "Źródło życia"(1983 r.)
- "Staw we Dworze na Stokach"(1990 r.)
- "Pejzaż górski z turkusowym stawem"(1991 r.)
- "Dolina Prudnika"(1991 r.)
- "Morskie Oko"(1995 r.)
- "Katyń"(1999 r.)
- "Schody"(2000 r.)
- Marzenie o wiośnie
- Nasze życie
- Moja sztuka
- Jestem częścią kosmosu
- Nie jesteśmy sami
- Obawa i przestroga
Nagrody
Dnia 11 stycznia 1994 nagrodzony przez papieża Jana Pawła II Medalem Benemerenti za zasługi dla Kościoła katolickiego w dziedzinie sztuki sakralnej.
Ciekawostki
O twórczości Mieczysława Saara powstał film,z cyklu„Mój świat”,w reżyserii Jadwigi Wileńskiej.Stanowi on relację i refleksję na temat twórczości artysty.Prezentuje jego wypowiedzi dotyczące sztuki i drogi życiowej.Ukazuje charakter człowieka i jego dorobek.
Pochówek
Mieczysław Saar pochowany został dnia 23 października 2015 roku na cmentarzu w Mileszkach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz