PLL LOT,PLL„Lot”przedsiębiorstwo transportu lotniczego powstałe 2 stycznia 1929 roku z połączenia wszystkich działających w kraju linii lotniczych,polska spółka,będąca własnością Skarbu Państwa.Właściciel spółek LOT Travel,CEES,WRO-LOT,LOTNIK1 oraz marek LOT Charters,LOT Cargo,LOT Flight Academy.Należy do sojuszu Star Alliance.W listopadzie 2016 roku zarząd PLL Lot podjął decyzję o nawiązaniu strategicznej współpracy z estońskimi liniami lotniczymi Nordica.Do końca 2016 roku PLL LOT ma przejąć 49% udziałów spółki.
Historia
Początki
Pierwszymi stosowanymi samolotami były Junkers F 13(15 szt.) i Fokker F.VIIa/1m(6 szt.)Przyjęte do IATA PLL LOT otrzymały kod LO.Pierwsze międzynarodowe loty(do Bukaresztu)uruchomiono 1 kwietnia 1930 roku,z lotniska mokotowskiego.
Kolejnymi kierunkami były:
Po II wojnie światowej
Działalność LOT-u została zawieszona w czasie II wojny światowej.Loty krajowe wznowiono 1 kwietnia 1945 roku,a międzynarodowe 11 maja 1945(po otrzymaniu 9 samolotów Douglas DC-3 i 10 Lisunow Li-2).W lipcu 1947 r.w skład floty włączono kolejne 5 samolotów typu SNCASE SE.161 Languedoc.
Następnie we flocie LOT-u znalazły się modele:
Po 1989 r.
Wymiana floty z samolotów radzieckich na amerykańskie rozpoczęła się w późnych latach 80 XX wieku,ostatnie dwa zamówione wcześniej samoloty Tupolewa Tu-154M wcielono do floty w 1990 i 1991 roku.W kwietniu 1989 roku,zakupiono amerykańskie samoloty firmy Boeing.Były to Boeingi 767-200ER,a w 1990 r.Boeing 767-300ER.Następnie w sierpniu 1991 roku zakupiono samoloty francusko-włoskiej firmy ATR typu ATR 72-200 i kolejne samoloty Boeinga:Boeing 737-500 w grudniu 1992 r. i Boeing 737-400 w kwietniu 1993 rokuW listopadzie 1992 roku LOT stał się spółką akcyjną.W 1999 roku LOT rozpoczął eksploatację brazylijskich samolotów Embraer 145,w marcu 2004 r.Embraer 170,a w maju 2006 r.Embraer 175.8 czerwca 2010 r.Ministerstwo Obrony Narodowej wyczarterowało od PLL LOT dwa Embraery 175 do obsługi lotów najważniejszych osób w państwie.Umowa ma obowiązywać do końca roku 2013 z możliwością przedłużenia lub skrócenia.26 października 2003 roku,LOT dołączył do sojuszu lotniczego Star Alliance,stając się jego 14 członkiem.Do PLL LOT należał polski przewoźnik niskobudżetowy Centralwings(kod linii IATA:C0/kod linii ICAO:CLW),założony w 2004 roku.Premierowy lot linii lotniczych Centralwings odbył się 1 lutego 2005 roku na trasie Warszawa–Londyn a we wrześniu linie obsłużyły półmilionowego pasażera.W kolejnych latach ze względu na niską rentowność tanich połączeń regularnych,które mogłyby w przyszłości zagrozić stabilności firmy zarząd spółki podjął decyzję o zawieszeniu do odwołania realizacji tanich połączeń regularnych.26 marca 2009 roku spółka zakończyła działalność,a 9 czerwca Sąd Rejonowy dla m.st.Warszawy ogłosił upadłość spółki obejmującą likwidację majątku.Większość samolotów użytkowanych przez Centralwings należało do PLL LOT.Od 26 stycznia do 29 czerwca 2006 przewodniczącym rady nadzorczej PLL LOT był Władysław Bartoszewski.W dniu 15 kwietnia 2011 LOT wycofał z eksploatacji samoloty Embraer 145.23 listopada 2011 LOT zaprezentował pierwszy samolot w nowych barwach,zaprojektowanych przez Jacka Bonczka.Był to Boeing 737-400(SP-LLL)wykonujący operacje dla LOT Charters.W 2012 roku PLL LOT SA zatrudniał na etatach 2028 osób.Operuje na 92 trasach z Polski.Główną bazą linii jest warszawskie Lotnisko Chopina.W 2015 r.przewoźnik otworzył na nim swoje centrum przesiadkowe.
Kryzys w 2012 r.
Pod koniec 2012 roku spółka niespodziewanie zwróciła się do Skarbu Państwa o pomoc publiczną w wysokości 1 miliarda złotych w związku ze złą sytuacją finansową(we wrześniu prezes Marcin Piróg zapewniał,że jest ona niezła).Jako przyczyny wskazywano pozorowane reformy po stronie Ministerstwa Skarbu Państwa(51% udział właścicielski było zapisem ustawowym),zmiany kadrowe w zarządzie,upolitycznienie stanowisk i niskie kompetencje kadry nadzorczej,które skutkowały błędnymi decyzjami biznesowymi.
W raporcie Fundacji Republikańskiej z 2013 roku przeanalizowano nadzór właścicielski ze strony MSP w latach 2008–2012 i wskazano następujące zaniedbania jako przyczynę fatalnej sytuacji finansowej:
2013 r.
W kwietniu 2013 r.LOT poprosił o wsparcie publiczne w wysokości 380 mln zł.W połowie maja 2013 r.Komisja Europejska zaakceptowała warunkowo 400 mln zł pomocy publicznej udzielonej PLL LOT w grudniu ubiegłego roku,do czasu zapoznania się z planem restrukturyzacji spółki.Polska przedłożyła go 20 czerwca 2013 roku(czyli w ciągu sześciu miesięcy od udzielenia pomocy).W związku z coraz lepszymi wynikami LOT nie wystąpił we wrześniu do Ministerstwa Skarbu o wypłatę drugiej transzy pomocy publicznej.Wypłata tej transzy zgodnie z Planem Restrukturyzacji złożonym przez Ministerstwo Skarbu w Komisji Europejskiej była planowana na sierpień.Tymczasem LOT nie wystąpił o nią ani w sierpniu,ani we wrześniu.Miało się to stać dopiero w październiku.Do dnia 4 listopada 2014 roku LOT nadal nie wystąpił do Ministerstwa Skarbu o II transzę pomocy publicznej.7 listopada 2013 roku Komisja Europejska poinformowała o wszczęciu procedury sprawdzającej zasadność pomocy publicznej dla LOT-u,a także to czy pomoc publiczna nie zakłóci konkurencji na rynku europejskim.Komisja Europejska w dniu 27 lipca 2014 roku uznała zasadność pomocy publicznej dla LOT-u.
2014 r.
Rok 2014 oznacza dla linii ciągły rozwój,kojarzony głównie jako dostawa kolejnych Boeingów 787,ale również jako nowe kierunki i zwiększenie komfortu na trasach,między innymi dzięki renowacji Boeingów 737-400.Na początku września linie poinformowały,że od początku roku do końca stycznia po raz pierwszy od wielu lat osiągnęły dodatni wynik na działalności podstawowej,czyli na samym przewozie pasażerów(nie wlicza się w to profitów z posiłków i innych usług dodatkowych.30 października PLL LOT pobiło rekord długości lotu Boeingiem 787 ponad 14,5 godziny.Lot odbył się na zlecenie KGHM z Warszawy do miejscowości Antofagasta w Chile.
Kierunki lotów
Kierunki regularnych lotów PLL LOT:
Kierunki lotów czarterowych i cargo PLL LOT:
Linie partnerskie
LOT z poniższymi liniami lotniczymi oferuje pasażerom połączenia lotnicze w formule codeshare:
* Linie,które są członkiem Star Alliance
Współpraca z Nordica
5 listopada 2016 roku Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Nordica podpisały strategiczną umowę o współpracy.Na mocy tej umowy PLL LOT przejmie 49% udziałów przewoźnika,a od 19 listopada 2016 wszystkie rejsy Nordiki są wykonywane z kodem LOT(LO).Nordica przejęła od LOT operacje na trasie Tallinn-Warszawa zaś PLL LOT zbazował w stolicy Estonii jednego ze swoich Embraerów do obsługi trasy Tallinn-Monachium.Dwa samoloty Nordiki Bombardier CRJ-900 wykonują dla PLL LOT bezpośrednie połączenia z Warszawy w ramach siatki LOT.Wszystkie samoloty wykonujące rejsy dla Nordiki pozostały w jej malowaniu,ale dodatkowo będzie na nich umieszczone logo PLL LOT.Wszystkie połączenia z Tallinna są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży PLL LOT,Nordica korzysta również z innych elementów platformy operacyjnej LOT.
Liczba przewiezionych pasażerów
Flota
Średnia wieku maszyn PLL LOT to 7,4 lat(stan na 28 kwietnia 2016).
Złożone zamówienia, opcje i prawa zakupu
Samoloty użytkowane od początku istnienia PLL LOT
Wypadki i awaryjne lądowania
Spółka boryka się z ciągłą rotacją zarządu w ciągu 8 lat firma miała 11 prezesów.W rezultacie LOT ma problemy z rentownością świadczonych usług.W 2012 r.w związku z ciężką sytuacją finansową zwrócił się o pomoc publiczną,która łącznie miałaby wynieść ponad 1 mld zł.
Struktura własnościowa:
Historia
Początki
Pierwszymi stosowanymi samolotami były Junkers F 13(15 szt.) i Fokker F.VIIa/1m(6 szt.)Przyjęte do IATA PLL LOT otrzymały kod LO.Pierwsze międzynarodowe loty(do Bukaresztu)uruchomiono 1 kwietnia 1930 roku,z lotniska mokotowskiego.
Kolejnymi kierunkami były:
- Ateny
- Bejrut
- Helsinki
Po II wojnie światowej
Działalność LOT-u została zawieszona w czasie II wojny światowej.Loty krajowe wznowiono 1 kwietnia 1945 roku,a międzynarodowe 11 maja 1945(po otrzymaniu 9 samolotów Douglas DC-3 i 10 Lisunow Li-2).W lipcu 1947 r.w skład floty włączono kolejne 5 samolotów typu SNCASE SE.161 Languedoc.
Następnie we flocie LOT-u znalazły się modele:
- Iljuszyn Ił-12B w kwietniu 1949 r.
- Iljuszyn Ił-14 w 1955 r.
- Convair CV-240 i Vickers Viscount wprowadzono w październiku 1957 r. i listopadzie 1962 r.
- Iljuszyn Ił-18 został wprowadzony w maju 1961 r.
- Antonowy An-24 zostały dostarczone w kwietniu 1966 r.
- Tupolew Tu-134(listopad 1968 r.)
- oraz odrzutowiec dalekiego zasięgu Iljuszyn Ił-62(w kwietniu 1973 r.)po wprowadzeniu wersji zmodernizowanej Ił-62M,zastąpiono dotychczas eksploatowane samoloty nową wersją,pozostawiając stronie radzieckiej w rozliczeniu używane samoloty.Tupolew Tu-154 od 9 maja 1985,14 maszyn
Po 1989 r.
Wymiana floty z samolotów radzieckich na amerykańskie rozpoczęła się w późnych latach 80 XX wieku,ostatnie dwa zamówione wcześniej samoloty Tupolewa Tu-154M wcielono do floty w 1990 i 1991 roku.W kwietniu 1989 roku,zakupiono amerykańskie samoloty firmy Boeing.Były to Boeingi 767-200ER,a w 1990 r.Boeing 767-300ER.Następnie w sierpniu 1991 roku zakupiono samoloty francusko-włoskiej firmy ATR typu ATR 72-200 i kolejne samoloty Boeinga:Boeing 737-500 w grudniu 1992 r. i Boeing 737-400 w kwietniu 1993 rokuW listopadzie 1992 roku LOT stał się spółką akcyjną.W 1999 roku LOT rozpoczął eksploatację brazylijskich samolotów Embraer 145,w marcu 2004 r.Embraer 170,a w maju 2006 r.Embraer 175.8 czerwca 2010 r.Ministerstwo Obrony Narodowej wyczarterowało od PLL LOT dwa Embraery 175 do obsługi lotów najważniejszych osób w państwie.Umowa ma obowiązywać do końca roku 2013 z możliwością przedłużenia lub skrócenia.26 października 2003 roku,LOT dołączył do sojuszu lotniczego Star Alliance,stając się jego 14 członkiem.Do PLL LOT należał polski przewoźnik niskobudżetowy Centralwings(kod linii IATA:C0/kod linii ICAO:CLW),założony w 2004 roku.Premierowy lot linii lotniczych Centralwings odbył się 1 lutego 2005 roku na trasie Warszawa–Londyn a we wrześniu linie obsłużyły półmilionowego pasażera.W kolejnych latach ze względu na niską rentowność tanich połączeń regularnych,które mogłyby w przyszłości zagrozić stabilności firmy zarząd spółki podjął decyzję o zawieszeniu do odwołania realizacji tanich połączeń regularnych.26 marca 2009 roku spółka zakończyła działalność,a 9 czerwca Sąd Rejonowy dla m.st.Warszawy ogłosił upadłość spółki obejmującą likwidację majątku.Większość samolotów użytkowanych przez Centralwings należało do PLL LOT.Od 26 stycznia do 29 czerwca 2006 przewodniczącym rady nadzorczej PLL LOT był Władysław Bartoszewski.W dniu 15 kwietnia 2011 LOT wycofał z eksploatacji samoloty Embraer 145.23 listopada 2011 LOT zaprezentował pierwszy samolot w nowych barwach,zaprojektowanych przez Jacka Bonczka.Był to Boeing 737-400(SP-LLL)wykonujący operacje dla LOT Charters.W 2012 roku PLL LOT SA zatrudniał na etatach 2028 osób.Operuje na 92 trasach z Polski.Główną bazą linii jest warszawskie Lotnisko Chopina.W 2015 r.przewoźnik otworzył na nim swoje centrum przesiadkowe.
Kryzys w 2012 r.
Pod koniec 2012 roku spółka niespodziewanie zwróciła się do Skarbu Państwa o pomoc publiczną w wysokości 1 miliarda złotych w związku ze złą sytuacją finansową(we wrześniu prezes Marcin Piróg zapewniał,że jest ona niezła).Jako przyczyny wskazywano pozorowane reformy po stronie Ministerstwa Skarbu Państwa(51% udział właścicielski było zapisem ustawowym),zmiany kadrowe w zarządzie,upolitycznienie stanowisk i niskie kompetencje kadry nadzorczej,które skutkowały błędnymi decyzjami biznesowymi.
W raporcie Fundacji Republikańskiej z 2013 roku przeanalizowano nadzór właścicielski ze strony MSP w latach 2008–2012 i wskazano następujące zaniedbania jako przyczynę fatalnej sytuacji finansowej:
- brak jakiejkolwiek spójnej polityki właścicielskiej ze strony MSP poza chęcią jak najszybszego sprzedania części udziałów
- brak nadzoru właścicielskiego(zaskoczenie informacją o stanie finansowym spółki,w której Skarb Państwa ma ponad 90% udziałów)
- tolerowanie braku polityki informacyjnej spółki w zakresie działalności operacyjnej i sytuacji finansowej(ostatnie publiczne raporty pochodzą z 2010 roku)
- tolerowanie(lub narzucanie)„karuzeli kadrowej”na stanowiskach zarządczych i ich upolitycznienie,co prowadziło często do lokowania na kluczowych stanowiskach osób niekompetentnych;w wyniku jednej z takich decyzji LOT stracił ponad 430 mln zł na samych tylko opcjach paliwowych w 2008 roku,zaś skumulowana strata 2008–2011 wyniosła ponad 1,1 mld zł
- zarząd pozostawał pasywny wobec znaczących zmian zachodzących na europejskim rynku lotniczym(duże konsolidacje przewoźników)w obliczu kryzysu tak,jakby problem go nie dotyczył
- w latach 2010–2012 LOT prowadził desperacką wyprzedaż wszystkich dostępnych aktywów,dzięki którym uzyskał ok.640 mln zł,które zostały zużyte w całości na spłatę bieżących zobowiązań;w rezultacie pod koniec 2012 roku pozostał praktycznie bez aktywów i utracił zdolność do dalszego regulowania zobowiązań
2013 r.
W kwietniu 2013 r.LOT poprosił o wsparcie publiczne w wysokości 380 mln zł.W połowie maja 2013 r.Komisja Europejska zaakceptowała warunkowo 400 mln zł pomocy publicznej udzielonej PLL LOT w grudniu ubiegłego roku,do czasu zapoznania się z planem restrukturyzacji spółki.Polska przedłożyła go 20 czerwca 2013 roku(czyli w ciągu sześciu miesięcy od udzielenia pomocy).W związku z coraz lepszymi wynikami LOT nie wystąpił we wrześniu do Ministerstwa Skarbu o wypłatę drugiej transzy pomocy publicznej.Wypłata tej transzy zgodnie z Planem Restrukturyzacji złożonym przez Ministerstwo Skarbu w Komisji Europejskiej była planowana na sierpień.Tymczasem LOT nie wystąpił o nią ani w sierpniu,ani we wrześniu.Miało się to stać dopiero w październiku.Do dnia 4 listopada 2014 roku LOT nadal nie wystąpił do Ministerstwa Skarbu o II transzę pomocy publicznej.7 listopada 2013 roku Komisja Europejska poinformowała o wszczęciu procedury sprawdzającej zasadność pomocy publicznej dla LOT-u,a także to czy pomoc publiczna nie zakłóci konkurencji na rynku europejskim.Komisja Europejska w dniu 27 lipca 2014 roku uznała zasadność pomocy publicznej dla LOT-u.
2014 r.
Rok 2014 oznacza dla linii ciągły rozwój,kojarzony głównie jako dostawa kolejnych Boeingów 787,ale również jako nowe kierunki i zwiększenie komfortu na trasach,między innymi dzięki renowacji Boeingów 737-400.Na początku września linie poinformowały,że od początku roku do końca stycznia po raz pierwszy od wielu lat osiągnęły dodatni wynik na działalności podstawowej,czyli na samym przewozie pasażerów(nie wlicza się w to profitów z posiłków i innych usług dodatkowych.30 października PLL LOT pobiło rekord długości lotu Boeingiem 787 ponad 14,5 godziny.Lot odbył się na zlecenie KGHM z Warszawy do miejscowości Antofagasta w Chile.
Kierunki lotów
Kierunki regularnych lotów PLL LOT:
Miasto | Kraj | IATA | ICAO | Port Lotniczy | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Amsterdam | Holandia | AMS | EHAM | Port lotniczy Amsterdam-Schiphol | |
Ateny | Grecja | ATH | LGAV | Port lotniczy Ateny | |
Barcelona | Hiszpania | BCN | LEBL | Port lotniczy Barcelona | |
Bejrut | Liban | BEY | OLBA | Port lotniczy Bejrut | Sezonowo |
Belgrad | Serbia | BEG | LYBE | Port lotniczy Belgrad | |
Bruksela | Belgia | BRU | EBBR | Port lotniczy Bruksela | |
Budapeszt | Węgry | BUD | LHBP | Port lotniczy Budapest Liszt Ferenc | |
Bukareszt | Rumunia | OTP | LROP | Port lotniczy Bukareszt-Otopeni | |
Charków | Ukraina | HRK | UKHH | Port lotniczy Charków-Osnowa | |
Chicago | Stany Zjednoczone | ORD | KORD | Port lotniczy Chicago-O’Hare | |
Düsseldorf | Niemcy | DUS | EDDL | Port lotniczy Düsseldorf | |
Erywań | Armenia | EVN | UDYZ | Port lotniczy Erywań | |
Frankfurt | Niemcy | FRA | EDDF | Port lotniczy Frankfurt | |
Gdańsk | Polska | GDN | EPGD | Port lotniczy Gdańsk | |
Genewa | Szwajcaria | GVA | LSGG | Port lotniczy Genewa-Cointrin | |
Hamburg | Niemcy | HAM | EDDH | Port lotniczy Hamburg | |
Katowice | Polska | KTW | EPKT | Port lotniczy Katowice-Pyrzowice | |
Kijów | Ukraina | KBP | UKBB | Port lotniczy Kijów-Boryspol | |
Kiszyniów | Mołdawia | KIV | LUKK | Port lotniczy Kiszyniów | |
Kluż-Napoka | Rumunia | CLJ | LRCL | Port lotniczy Kluż-Napoka | |
Kopenhaga | Dania | CPH | EKCH | Port lotniczy Kopenhaga-Kastrup | |
Koszyce | Słowacja | KSC | LZKZ | Port lotniczy Koszyce | |
Kraków | Polska | KRK | EPKK | Port lotniczy Kraków-Balice | |
Larnaka | Cypr | LCA | LCLK | Port lotniczy Larnaka | |
Londyn | Wielka Brytania | LHR | EGLL | Port lotniczy Londyn-Heathrow | |
Los Angeles | Stany Zjednoczone | LAX | KLAX | Port lotniczy Los Angeles | od 3 kwietnia 2017 |
Lublana | Słowenia | LJU | LJLJ | Port lotniczy Lublana | |
Luksemburg | Luksemburg | LUX | ELLX | Port lotniczy Luksemburg | |
Lwów | Ukraina | LWO | UKLL | Port lotniczy Lwów | |
Madryt | Hiszpania | MAD | LEMD | Port lotniczy Madryt-Barajas | |
Mediolan | Włochy | MXP | LIMC | Port lotniczy Mediolan-Malpensa | |
Mińsk | Białoruś | MSQ | UMMS | Port lotniczy Mińsk | |
Monachium | Niemcy | MUC | EDDM | Port lotniczy Monachium | |
Moskwa | Rosja | SVO | UUEE | Port lotniczy Moskwa-Szeremietiewo | |
Newark | Stany Zjednoczone | EWR | KEWR | Port lotniczy Newark-Liberty | od 28 kwietnia 2017 |
Nicea | Francja | NCE | LFMN | Port lotniczy Nicea-Lazurowe Wybrzeże | |
Nowy Jork | Stany Zjednoczone | JFK | KJFK | Port lotniczy Nowy Jork-JFK | |
Odessa | Ukraina | ODS | UKOO | Port lotniczy Odessa | |
Olsztyn | Polska | SZY | EPSY | Port lotniczy Olsztyn-Mazury | Sezonowo |
Paryż | Francja | CDG | LFPG | Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle | |
Pekin | Chiny | PEK | ZBAA | Port lotniczy Pekin | |
Poznań | Polska | POZ | EPPO | Port lotniczy Poznań-Ławica | |
Praga | Czechy | PRG | LKPR | Port lotniczy Praga im. Václava Havla | |
Ryga | Łotwa | RIX | EVRA | Port lotniczy Ryga | |
Rzeszów | Polska | RZE | EPRZ | Port lotniczy Rzeszów-Jasionka | |
Sankt Petersburg | Rosja | LED | ULLI | Port lotniczy Sankt Petersburg-Pułkowo | |
Seul | Korea Południowa | ICN | RKSI | Port lotniczy Seul-Incheon | |
Sofia | Bułgaria | SOF | LBSF | Port lotniczy Sofia | |
Split | Chorwacja | SPU | LDSP | Port lotniczy Split | |
Stambuł | Turcja | IST | LTBA | Port lotniczy Stambuł-Atatürk | |
Szczecin | Polska | SZZ | EPSC | Port lotniczy Szczecin-Goleniów | |
Sztokholm | Szwecja | ARN | ESSA | Port lotniczy Sztokholm-Arlanda | |
Tallinn | Estonia | TLL | EETN | Port lotniczy Tallinn | |
Tbilisi | Gruzja | TBS | UGTB | Port lotniczy Tbilisi | |
Tel Awiw-Jafa | Izrael | TLV | LLBG | Port lotniczy Tel Awiw-Ben Gurion | |
Tokio | Japonia | NRT | RJAA | Port lotniczy Tokio-Narita | |
Toronto | Kanada | YYZ | CYYZ | Port lotniczy Toronto-Lester B.Pearson | |
Warszawa | Polska | WAW | EPWA | Port lotniczy Warszawa-Okęcie | HUB |
Wenecja | Włochy | VCE | LIPZ | Port lotniczy Wenecja-Marco Polo | |
Wiedeń | Austria | VIE | LOWW | Port lotniczy Wiedeń-Schwechat | |
Wilno | Litwa | VNO | EYVI | Port lotniczy Wilno | |
Wrocław | Polska | WRO | EPWR | Port lotniczy Wrocław-Strachowice | |
Zadar | Chorwacja | ZAD | LDZD | Port lotniczy Zadar | |
Zagrzeb | Chorwacja | ZAG | LDZA | Port lotniczy Zagrzeb | |
Zurych | Szwajcaria | ZRH | LSZH | Port lotniczy Zurych-Kloten |
Miasto | Kraj | IATA | ICAO | Port Lotniczy | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Bangkok | Tajlandia | BKK | VTBS | Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi | Czarter |
Cancún | Meksyk | CUN | MMUN | Port lotniczy Cancún | Czarter |
Hamilton | Kanada | YHM | CYHM | Port lotniczy Hamilton | LOT Cargo |
Kolombo | Sri Lanka | CMB | VCBI | Port lotniczy Kolombo | Czarter |
La Romana | Dominikana | LRM | MDLR | Port lotniczy La Romana | Czarter |
Mombasa | Kenia | MBA | HKMO | Port lotniczy Mombasa-Moi | Czarter |
Nowy Jork | Stany Zjednoczone | JFK | KJFK | Port lotniczy Nowy Jork-JFK | LOTCargo |
Porlamar | Wenezuela | PMV | SVMG | Port lotniczy Porlamar | Czarter |
Rodos | Grecja | RHO | LGRP | Port lotniczy Rodos | Czarter |
Varadero | Kuba | VRA | MUVR | Port lotniczy Varadero | Czarter |
Warna | Bułgaria | VAR | LBWN | Port lotniczy Warna | Czarter |
Warszawa | Polska | WAW | EPWA | Port lotniczy Warszawa-Okęcie | HUB |
LOT z poniższymi liniami lotniczymi oferuje pasażerom połączenia lotnicze w formule codeshare:
|
|
Współpraca z Nordica
5 listopada 2016 roku Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Nordica podpisały strategiczną umowę o współpracy.Na mocy tej umowy PLL LOT przejmie 49% udziałów przewoźnika,a od 19 listopada 2016 wszystkie rejsy Nordiki są wykonywane z kodem LOT(LO).Nordica przejęła od LOT operacje na trasie Tallinn-Warszawa zaś PLL LOT zbazował w stolicy Estonii jednego ze swoich Embraerów do obsługi trasy Tallinn-Monachium.Dwa samoloty Nordiki Bombardier CRJ-900 wykonują dla PLL LOT bezpośrednie połączenia z Warszawy w ramach siatki LOT.Wszystkie samoloty wykonujące rejsy dla Nordiki pozostały w jej malowaniu,ale dodatkowo będzie na nich umieszczone logo PLL LOT.Wszystkie połączenia z Tallinna są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży PLL LOT,Nordica korzysta również z innych elementów platformy operacyjnej LOT.
Liczba przewiezionych pasażerów
Rok | pasażerowie |
---|---|
2008 r. | 3974271 |
2009 r. | 4102114 |
2010 r. | 4504044 |
2011 r. | 4635305 |
Typ | Liczba | Liczba pasażerów max. | Uwagi |
---|---|---|---|
Boeing 737-400 | 3 | 162 | poddane gruntownej modernizacji wnętrza(dostarczono 2) |
Boeing 787-8 Dreamliner | 6 | 252(18/21/213) | |
Bombardier CRJ-900 | 2 | 88 | przejęte wraz z załogami od linii lotniczej Nordica |
Bombardier Q-400 | 10 | 78 | |
Embraer 170 | 6 | 70 | |
Embraer 175 | 14 | 82 | 2 stale wyczarterowane MON do przewozu VIPów |
Embraer 195 | 6 | 112 | |
Razem | 47 |
Złożone zamówienia, opcje i prawa zakupu
- 4 Boeing 737-800 NG(używane-wejście do służby w roku 2017)
- 6 Boeing 737 MAX 8(wejście do służby w roku 2017)
- 5 Boeing 737 MAX 8(opcja,ewentualne wejście do służby po roku 2017)
- 2 Boeing 787-8(wejście do służby w roku 2017)
- 6 Boeing 787-8/9(opcja,ewentualne wejście do służby po roku 2017)
- 10 Embraer 175/190/195(prawa zakupu)
Samoloty użytkowane od początku istnienia PLL LOT
Typ | Liczba | Lata użytkowania | Uwagi |
---|---|---|---|
Junkers F 13 | 15 | 1929–1936 | |
Fokker F.VIIa/1m | 11 | 1929–1938 | |
PWS-24 | 5 | 1933–1938 | |
PWS-24 bis | 5(6) | 1935–1939 | |
Douglas DC-2 | 3 | 1935–1939 | |
Lockheed L-10-A Electra | 1936–1939 | ||
Junkers Ju 52/3m | 1 | 1936–1939 | |
Lockheed L-14-H Super Electra | 10 | 1938–1940 | |
Lisunow Li-2 | 39 | 1945 r. | |
Douglas DC-3 | 14 | 1945–1959 | |
SNCASE SE.161 | 5 | 1947–1950 | |
Iljuszyn Ił-12B | 5 | 1949 r. | |
Iljuszyn Ił-14 | 13 | 1955–1961 | |
Convair CV-240 | 5 | 1957–1966 | |
Iljuszyn Ił-18 | 9 | 1961–1990 | Kilka zostało przerobionych na wersje transportowe i latały dla Polskich Linii Lotniczych LOT CARGO(np.SP-LSA) |
Vickers Viscount | 3 | 1962–1969 | 2 samoloty uległy katastrofom |
Antonow An-24 | 14 | 1966–1991 | 3 samoloty uległy katastrofom |
Tupolew Tu-134 | 5 Tu-134 8 Tu-134A | 1968–1994 | Po katastrofie na Okęciu Tu-134 SP-LGB 23.01.1980 roku(krótki,pozbawiony rewersu silników),wszystkie Tu134 zostały wymienione na Tu-134A2(dłuższy,wyposażony w APU i rewersery silników)[samolot wypadł z pasa 11 i został całkowicie rozbity na wale ziemnym] |
Iljuszyn Ił-62 | 6 Ił-62 10(11)Ił-62M | 1973–1992 | 2 samoloty uległy katastrofom.W latach 80 XX wieku latały dwa wyczarterowane(jeden od Tarom,drugi od Aerofłotu) |
Jak-40 | 1 | 1982–1989 | Wyleasingowany od Instytutu Lotnictwa |
Tupolew Tu-154M | 14 | 1985–1996 | W 1994 r.jeden samolot odkupiło Wojsko Polskie.Dawny SP-LCO latał w 36 pułku jako numer 102 |
Boeing 767-200ER | 2(3) | 1989–2008 | W latach 1992–1995 jeden samolot wyleasingowany od Air New Zealand |
Douglas DC-10-30 | 3 | 1994–1996 | 2 wyleasingowane od Malaysian Airlines,a jeden od Finnair |
Lockheed L 1011 | 1 | 1995–1998 | wyleasingowany od British Airways |
DC-8-62H (F) | 1 | 1988 r. | Czarterowany od Arrow Air |
Boeing 767-300ER | 7(9) | 1990–2013 |
|
ATR 72-202 | 8 | 1991–2013 | W PLL LOT było tylko 8 samolotów(SP-LFA do SP-LFH)wszystkie przekazane do Eurolotu |
Boeing 737 | 3 737-300 11 737-400 10 737-500 | 1992 r. | |
Embraer 145 | 14 | 1999–2011 | Oficjalny ostatni lot wykonał kpt. Sławomir Majcher 15 kwietnia 2011 roku na trasie Gdańsk-Warszawa(LO3832).Nieoficjalnie 2 samoloty latały jeszcze przez ponad miesiąc |
ATR 42 | 5 42-300 8 42-500 | 1998–2013 | Żaden z nich nie latał w barwach PLL LOT.Były to samoloty Eurolotu,na początku wykorzystywano pilotów i instruktorów PLL LOT |
Embraer 170(170-100) | 10 | 2004 r. | |
Embraer 175(170-200) | 14 | 2006 r. | 2 samoloty:SP-LIG i SP-LIH latają dla Rządu RP i Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej |
Embraer 195(190-200) | 6 | 2011 r. | |
Boeing 787 | 6 | 2012 r. | |
Airbus A330 | 1 | 2013–2013 | Eksploatowany przez maj i początek czerwca na rejsach do Chicago i Nowego Jorku(Samolot leasingowany od HiFly) |
Boeing 777 | 1 | 2013–2013 | Eksploatowany przez miesiąc maj na rejsach do Toronto(Samolot leasingowany od EuroAtlantic) |
Bombardier DHC-8Q400 | 10 | 2015 r. |
- Katastrofa lotnicza pod Tuszynem 15 listopada 1951 samolot Lisunow Li-2 o znakach SP-LKA wystartował z Łodzi w kierunku Krakowa.Niedaleko od miejsca startu,przy niskim pułapie chmur i słabej widoczności w pobliżu miejscowości Tuszyn w powiecie łódzkim(w rejonie wsi Górki Duże),samolot zaczepił o linię wysokiego napięcia i spadł na ziemię,a następnie stanął w płomieniach.W wypadku zginęli wszyscy będący na pokładzie 16 osób w tym czterech członków załogi
- Katastrofa lotnicza w Warszawie 19 grudnia 1962.Samolot Vickers Viscount SP-LVB podczas podejścia do lądowania przy złych warunkach pogodowych.Na pokładzie znajdowały się 33 osoby(28 pasażerów i 5 członków załogi),wszyscy zginęli.Przyczyna wypadku:nieznana
- Katastrofa lotnicza we Francji(1965 r.)20 sierpnia 1965,rozbił się samolot Vickers Viscount SP-LVA,w Jeuk St.Troud we Francji.Na pokładzie znajdowała się tylko załoga(4 osoby)wszyscy zginęli.Przyczyna wypadku:nieznana
- Katastrofa lotnicza na Policy 2 kwietnia 1969 na północnym stoku Policy w Paśmie Babiogórskim, na terenie Zawoi,rozbił się samolot Polskich Linii Lotniczych LOT An-24(nr rejestracyjny SP-LTF),nr lotu 165.Na pokładzie znajdowały się 53 osoby(47 pasażerów i 6 członków załogi),wszyscy zginęli
- Katastrofa polskiego An-12 w Bejrucie 13 maja 1977.Antonow An-12 użytkowany przez Polskie Linie Lotnicze LOT,lecący z Warny do Bejrutu,rozbił się podczas podejścia do lądowania.Zginęła cała 9-osobowa załoga
- Wypadnięcie samolotu z pasa na Okęciu 23 stycznia 1980 roku Tupolew Tu-134 SP-LGB wracający z Berlina Schonefeld podczas lądowania rozbił się na wale ziemi na przedłużeniu pasa 11.Nikt nie zginął,samolot całkowicie rozbity.Przyczyną był błąd załogi,która nie użyła spadochronu hamującego(ten typ jeszcze nie posiadał rewersu silników,zamiast tego był wyposażony w spadochron)
- Katastrofa lotnicza na Okęciu 14 marca 1980 o godzinie 11:15 w pobliżu warszawskiego lotniska Okęcie rozbił się samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62„Mikołaj Kopernik”(nr rejestracyjny SP-LAA),lecący z Nowego Jorku(lot nr LO007).Zginęło 77 pasażerów i 10 członków załogi.Wśród pasażerów znajdowała się polska piosenkarka Anna Jantar
- Katastrofa lotnicza pod Słupskiem 26 marca 1981.Samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych LOT An-24 lecący rejsowo(lot nr 691)z Warszawy do Słupska,rozbił się i spłonął 4 km od pasa startowego.Zginęła 1 osoba,reszta(51 osób)zdążyła się ewakuować z wraku przed wybuchem
- Katastrofa lotnicza w Lesie Kabackim 9 maja 1987 o godzinie 11:10.Samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62M„Tadeusz Kościuszko”(nr rejestracyjny SP-LBG)w czasie rejsu nr LO5055,z Warszawy do Nowego Jorku,rozbił się w trakcie awaryjnego lądowania w Warszawie.Zginęło 172 pasażerów i 11 członków załogi
- Katastrofa lotnicza pod Rzeszowem 2 listopada 1988,samolot pasażerski An-24W(nr rejestracyjny SP LTD)„Dunajec”lecący z Warszawy do Rzeszowa podczas podchodzenia do lądowania uległ awarii obu silników.Samolot awaryjnie lądował bez podwozia na łące w okolicach Białobrzegów.Zginęła 1 osoba,reszta(28 osób)zdążyła opuścić samolot przed eksplozją
- Awaryjne lądowanie lotu PLL LOT 016 na Okęciu 1 listopada 2011 około godziny 14:45.Samolot pasażerski Boeing 767-300ER SP-LPC odbywał lot z Nowego Jorku(Lotnisko Newark,New Jersey)do Warszawy.Pierwsze usterki systemu hydraulicznego samolotu pojawiły się 30 minut po starcie.Próby awaryjnego wysunięcia podwozia nie dały pozytywnych rezultatów i maszyna lądowała bez wypuszczonego podwozia.Nikt z pasażerów samolotu ani załogi nie został ranny
Spółka boryka się z ciągłą rotacją zarządu w ciągu 8 lat firma miała 11 prezesów.W rezultacie LOT ma problemy z rentownością świadczonych usług.W 2012 r.w związku z ciężką sytuacją finansową zwrócił się o pomoc publiczną,która łącznie miałaby wynieść ponad 1 mld zł.
- Byli prezesi:
- Marek Grabarek(czerwiec 2003–marzec 2006)
- Krzysztof Kapis(marzec 2006–listopad 2006)
- Tomasz Dembski(p.o.prezesa listopad 2006–luty 2007)
- Marek Mazur (luty 2007–marzec 2007)
- Piotr Siennicki(kwiecień 2007–kwiecień 2008)
- Dariusz Nowak(kwiecień 2008–marzec 2009)
- Sebastian Mikosz(p.o.marzec 2009/maj 2009–wrzesień 2010)
- Zbigniew Mazur(p.o.prezesa październik 2010 r.)
- Marcin Piróg(październik 2010–grudzień 2012)
- Sebastian Mikosz(6.02.2013-31.08.2015)
- Marcin Celejewski(p.o.prezesa,31.08.2015-28.01.2016)
- Obecny prezes:
- Rafał Milczarski(od 28.01.2016)
- Przewodniczący Rady Nadzorczej PLL LOT SA:
- ANDRZEJ RELIDZYŃSKI
- Członkowie Rady Nadzorczej PLL LOT SA:
- ANDRZEJ RELIDZYŃSKI
- WOJCIECH KOWNAS
- ANDRZEJ RYMUT
- IRENA SĄCZEK
- DOMINIK HUNEK
- AGNIESZKA RASIŃSKA
- KRZYSZTOF ZGORZELSKI
- RYSZARD KLIMCZYK
- MIROSŁAW STANISŁAWSKI
- ANDRZEJ WYSOCKI
Struktura własnościowa:
- Skarb Państwa 99,82% akcji przewoźnika
- TFS Silesia 0,144% akcji
- pracownicy 0,036% akcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz