Życiorys
Był synem Jerzego Juliana Kołakowskiego,działacza społecznego i oświatowego,publikującego pod pseudonimem Jerzy Karon.Lata dzieciństwa i szkoły powszechnej spędził w Radomiu i Łodzi,gdzie mieszkał do września 1939 r.wychowywany przez ojca,matka Leszka Kołakowskiego zmarła gdy miał 3 lata.Od wybuchu II wojny światowej do 1942 roku mieszkał we wsi Skórnice,później w Garbatce,okresowo,w tym cały 1943 rok,również w Warszawie.Mieszkał wtedy między innymi w jednym mieszkaniu razem z ratowanymi przez Irenę Sendlerową Żydami.W 1943 roku ojciec Leszka Kołakowskiego został aresztowany przez Gestapo i zgładzony na Pawiaku.Po śmierci ojca Kołakowski pozostawał pod opieką ciotki mieszkającej na Żoliborzu,a następnie mieszkał na Saskiej Kępie,u Kazimierza Błeszyńskiego.Pod koniec okupacji Leszek Kołakowski zdał małą maturę,częściowo w Warszawie,a częściowo w Radomiu.Kołakowski już w młodzieńczych latach deklarował się jako„bezwyznaniowy”.
Mój ojciec uważał,że chrzest dzieci jest niewłaściwy.Miał pod tym względem przekonania podobne jak anabaptyści.Człowiek może się ochrzcić,kiedy jest już starszy,z własnej woli”.
|
W eseju o Jezusie Chrystusie z 1965 r.pisał między innymi:
Osoba i nauka Jezusa nie mogą zostać usunięte z Naszej kultury ani unieważnione,jeśli kultura ta ma istnieć i tworzyć się nadal.
|
Prace filozoficzne
Pierwszym tekstem Kołakowskiego skonfiskowanym przez cenzurę,a zarazem pierwszym,który zaczął funkcjonować poza oficjalnym systemem,był napisany w 1956 r.dla„Po Prostu”manifest„Czym jest socjalizm”.W 1958 r.Kołakowski opublikował monografię Jednostka i nieskończoność.Wolność i antynomie wolności w filozofii Spinozy,w której posługiwał się już warsztatem nie tylko historyka filozofii,ale również historyka idei.Filozofii XVII wieku pozostawał wierny w kolejnych swoich pracach.W 1965 r.opublikował głośne studium Świadomość religijna i więź kościelna,uznawane z jednej strony za aluzyjną krytykę realnego socjalizmu w historycznym kostiumie,a z drugiej strony za wnikliwą analizę przemian religijności w XVII wieku.Kołakowski zarysowywał napięcie między indywidualną religijnością a wymaganiami wspólnotowego kościoła w ruchach protestanckich.Odczytywano to jako sprzeczność między jednostkowym zaangażowaniem intelektualisty a autorytarną rzeczywistością systemu.W latach 1968–1976 napisał trzytomową pracę Główne nurty marksizmu.Powstanie,rozwój,rozkład,gdzie w sposób przekrojowy opisał rozwój tej doktryny,obalając wiele mitów i półprawd obecnych w dyskusjach na ten temat w krajach za żelazną kurtyną.Od 1966 r.jego zainteresowania zaczęły ewoluować w stronę filozofii kultury i etyki.W latach 1967–1975 napisał m.in.Kulturę i fetysze,Obecność mitu,Husserl i poszukiwanie pewności.Pod koniec życia głównym przedmiotem jego zainteresowań filozoficznych była historia filozofii,zwłaszcza od XVIII w.w tym doktryny liberalizmu,a także filozofia kultury oraz religii.Oprócz tekstów filozoficznych spod pióra Kołakowskiego wyszły również utwory o charakterze literackim,choć również poruszające tematykę filozoficzną.Przykładem może być zbiór utworów 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych,w oparciu o który zrealizowano cykl filmów animowanych Czternaście bajek z Królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego.Podobny charakter mają także takie utwory literackie jak Rozmowy z Diabłem i Cztery bajki o identyczności.W przypowiastkach i bajkach Kołakowski w przystępnej i atrakcyjnej literacko formie analizuje zagadnienia i paradoksy filozoficzne lub przedstawia dyskusje pomiędzy różnymi szkołami i doktrynami.W 1996 r.nagrał dla Telewizji Polskiej 30 mini wykładów poświęconych ważnym zagadnieniom filozofii kultury(m.in.władzy,tolerancji,zdradzie,równości,sławie,kłamstwu),wydane następnie w formie książkowej jako Mini wykłady o maxi sprawach.W 2004 r.rozpoczął telewizyjne wykłady z serii O co nas pytają wielcy filozofowie.
Publikacje
- Szkice o filozofii katolickiej,Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1955 r.
- Wykłady o filozofii średniowiecznej,Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1956 r.
- Światopogląd i życie codzienne,Państwowy Instytut Wydawniczy,Warszawa 1957 r.
- Pochwała niekonsekwencji.Pisma rozproszone z lat 1955-1968,Zbigniew Mentzel(red.)Puls,Londyn 1989 r.wyd.II Londyn,2002 r.
- Jednostka i nieskończoność.Wolność i antynomie wolności w filozofii Spinozy,Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1958 r.
- Wybrane teksty z historii filozofii.Filozofia XVII wieku.Francja,Holandia,Niemcy,Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1959 r.(antologia tekstów filozoficznych)
- Notatki o współczesnej kontrreformacji,Książka i Wiedza,Warszawa 1962 r.
- 13 bajek z Królestwa Lailonii,Czytelnik,Warszawa 1963 r.
- Klucz niebieski albo opowieści budujące z historii świętej zebrane,Państwowy Instytut Wydawniczy,Warszawa 1964 r.
- Rozmowy z diabłem,Państwowy Instytut Wydawniczy,Warszawa 1965 r.
- Świadomość religijna i więź kościelna.Studia nad chrześcijaństwem bezwyznaniowym siedemnastego wieku,Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1965 r.
- Wybrane teksty z historii filozofii.Filozofia egzystencjalna,Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1965 r.(antologia tekstów filozoficznych;z Krzysztofem Pomianem)
- Filozofia pozytywistyczna(od Hume’a do Koła Wiedeńskiego),Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1966 r.
- Kultura i fetysze,Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1967 r.
- Obecność mitu,Instytut Literacki,Paryż 1972 r.
- Husserl i poszukiwanie pewności,tłum.P.Marciszuk,Aletheia,Warszawa 1990 r.
- Główne nurty marksizmu.Powstanie rozwój rozkład,Instytut Literacki,Paryż 1976-1978
- Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań,Aneks,Londyn 1982 r.
- Moje słuszne poglądy na wszystko,Znak,Kraków 1999 r.
- Religion.If there is no God...Oxford University Press,New York 1982 r.
- Totalitarianism and the Virtue of the Lie,w:Irving Howe,1984 r.Revisited.Totalitarianism in Our Century,Harper&Row,New York 1983 r.
- Jeśli Boga nie ma...O Bogu,Diable,Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii,tłum.Tadeusz Baszniak,Maciej Panufnik,Aneks,Londyn 1987 r.
- Metaphysical Horror,Basil Blackwell,Oxford 1988 r.
- Horror metaphysicus,tłum.Maciej Panufnik,Res Publica,Warszawa 1990 r.
- Bóg Nam nic nie jest dłużny.Krótka uwaga o religii Pascala i o duchu jansenizmu,tłum.I.Kania,Kraków 1994 .
- Bergson,Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 1997 r.
- Mini wykłady o maxi sprawach,Znak,Kraków 2003 r.(trzy serie w jednym tomie)
- 128 bardzo ładnych wierszy stworzonych przez 68 poetek i poetów polskich,Znak,Kraków 2003 r.(wybór dokonany przez Leszka Kołakowskiego)
- O co Nas pytają wielcy filozofowie.Seria I,Znak,Kraków 2004 r.
- Wśród znajomych.O różnych ludziach mądrych,zacnych,interesujących i o tym,jak czasy swoje urabiali,Znak,Kraków 2004 r.ISBN 83-240-0500-5
- Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania,Znak,Kraków 2009 r.
- Sen,G+J RBA,National Geographic,fotografie Judyta Papp 2009 r.
- „Pytania prof.Leszka Kołakowskiego”
- Jaspers.Wiara filozoficzna wobec objawienia,Zeszyty Literackie 1984 r.nr 7,ss.94-104
- Komentarz do komentarza Heideggera do domniemanego komentarza Nietzschego do komentarza Hegla o potędze negatywności,Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej,Tom 34(1990 r.)ss.125-131
- Jurzykowski Prize(1969 r.)
- Friedenpreis des Deutschen Buchhandels(1977 r.)
- Prix Européen d’Essai(1981 r.)
- Praemium Erasmianum(1983 r.)
- MacArthur Fellowship(1983 r.)
- Jefferson Award(1986 r.)
- nagroda Polskiego Pen Club-u(1988 r.)
- Ernst Bloch Preis(1991 r.)
- Nagroda Polskiego PEN Clubu im.Jana Parandowskiego(1991 r.)
- Prix Tocqueville(1993 r.)
- Premio Nonino(1997 r.)
- Order Orła Białego(1997 r.)
- nagroda biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych im.Johna Klugego(2003 r.nagrodą jest również milion dolarów)
- Medal świętego Jerzego(2006 r.)
- Nagroda Jerozolimska(2007 r.)
- liczne doktoraty honoris causa(m.in.Uniwersytet Szczeciński,Uniwersytet Gdański,Uniwersytet Łódzki,Uniwersytet Wrocławski)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz