Historia
- 1893 r.przy ul.Siennej 15 w Warszawie inżynierowie:Kazimierz Schonfeld,Kazimierz Matecki,Ludwik Rossman oraz czterech przedsiębiorców:Ludwik Fijałkowski,Stanisław Rostocki,Aleksander Radzikowski i Karol Strasburger zakłada„Przemysłowe Towarzystwo Udziałowe”produkujące armaturę(głównie dla przemysłu cukrowniczego,spożywczego i gorzelnianego,rozszerzając stopniowo asortyment dla centralnego ogrzewania,wodociągów itp.)kapitałem założycielskim był posag siedmiu panien córek wspomnianych założycieli(co upamiętniono znakiem firmowym P7P oraz później nazwą jednej z ulic w obrębie ZM Ursus)
- 1907 r.zmiana nazwy na„Towarzystwo Udziałowe Specjalnej Fabryki Armatur i Motorów”oraz znaku P7P na URSUS(łac.niedźwiedź,nazwa zainspirowana jedną z głównych postaci z powieści"Quo vadis"Henryka Sienkiewicza,słynącą z siły)oraz rozszerzenie produkcji o silniki spalinowe o mocy od 5 KM oparte na wzorach szwedzkich i napędzane paliwem ciężkim i spirytusowym oraz silników średnioprężnych 2- i 4-suwowych o mocach do 60 KM
- 1912 r.zakup licencji od firmy Fielding und Platt na produkcję silników o mocy 70 KM napędzanych gazem
- 1913 r.podstawa produkcji to silniki wysokoprężne o mocach do 450 KM,eksportowane głównie do carskiej Rosji
- 1915 r.próba skonstruowania ciągnika rolniczego pod kierownictwem polskiego profesora Karola Taylora,w wyniku czego w 1918 r.powstał prototyp
- 1921 r.„Zakłady Mechaniczne Ursus S.A.”rozpoczęły remonty samochodów wojskowych i otrzymały pożyczkę rządową w kwocie 500000 dolarów na budowę fabryki i uruchomienie produkcji 2 typów ciężarówek pożyczka nie została wypłacona w terminie.Za część pieniędzy przedsiębiorcy nabyli od Rocha Skrzeszewskiego grunty w Czechowicach(dziś dzielnica Ursus)pod budowę fabryki
- 1922 r.z fabryki o nowej nazwie„Fabryka Silników i Traktorów URSUS S.A.”wyjechały pierwsze traktory nazywane„ciągówkami”z 2-cylindrowym silnikiem naftowym o mocy 25 KM,w latach 1922–1927 wyprodukowano 100 sztuk
- 1923 r.zmiana nazwy na Zakłady Mechaniczne URSUS S.A.a głównym celem spółki stała się produkcja samochodów w tym celu w Czechowicach pod Warszawą(dziś dzielnica Ursus)powstała nowa fabryka URSUS-a.Projektował ją między innymi Franciszek Lilpop i Marek Leykam
- 1924 r.podpisanie z Ministerstwem Spraw Wojskowych umowy na dostawę 3-tonowych Berlietów CBA i 1,5-tonowych S.P.A. 25/C Polonia
- 11 lipca 1928 demonstracja pierwszych 52 krajowych ciężarówek Ursus.Z okazji tego wydarzenia na uroczystości przybyli Ignacy Mościcki(prezydent RP)oraz Zygmunt Słomiński(prezydent Warszawy)
- 1929 r.fabrykę opuściło 300 samochodów ciężarowych i 50 autobusów Ursus A,produkowanych na licencji włoskiej firmy SPA
- 1930 r.upadek spółki(na skutek złego zarządzania i przeinwestowania fabryki możliwości produkcyjne były 2 razy większe niż kontrakty),upaństwowienie i włączenie do Państwowych Zakładów Inżynierii,a główna produkcja dla potrzeb wojska,ale i szerokiego asortymentu pojazdów jedno- i dwuśladowych dla rynku cywilnego,podpisano umowę licencyjną pomiędzy P.Z.Inż.a firmą Saurer na silniki Aero-Disel BL.Do mocy 84 KM na olej napędowy(ropę)oraz 80 KM na benzynę,przeznaczonych do samochodów o ładowności 4 ton
- 1931 r.koniec produkcji samochodów i autobusów Ursus A
- 1932 r.podjęto i zrealizowano decyzję o budowie czołgów typu TU,opracowany został motocykl Sokół 1000 o mocy 22 KM i Sokół 600 o mocy 15,5 KM
- 1930–1939 w zakładach powstało 737 czołgów,700 ciągników wojskowych,ponad 1000 samochodów URSUS oraz samochodów i autobusów Saurer,w tym samochody pancerne wz.29„Ursus”,około 1500 motocykli Sokół 1000 i Sokół 600 dla wojska i około 1000 na rynek cywilny,a ponadto silniki lotnicze,stacjonarne i dla rolnictwa
- 1939 r.zajęcie zakładów przez Niemców i przestawienie całej produkcji na cele zbrojeniowe,w 1945 r.park maszynowy został wywieziony,a budynki zdewastowane
- 1945 r.
- na podstawie pozwolenia wydanego przez władze rosyjskie część załogi Ursusa wraz z inżynierem Bolesławem Koehlerem,który pracował w Ursusie prawdopodobnie od roku 1936,wyjechała z misją poszukiwawczą na Dolny Śląsk,gdzie Niemcy wywieźli urządzenia i maszyny z fabryki Ursus.Część maszyn udało się odzyskać
- w zniszczonych zakładach rozpoczęły się prace projektowe nad ciągnikiem rolniczym na podstawie niemieckiego ciągnika Lanz Bulldog,powstała krajowa konstrukcja ciągnika LB-45,później nazwanego C-45(wyprodukowano ich do 1959 r.60000 sztuk)
- 30 kwietnia 1947 wyprodukowano pierwszy po wojnie traktor typu„Ursus”
- 1953 r.16 kwietnia został wyprodukowany 20-tysięczny traktor
- 1954 r.uruchomienie produkcji silnika D-35 w oparciu o licencję radziecką,opracowanie modernizacji ciągnika C-45
- 1957 r.opracowanie przez pion głównego konstruktora ZM Ursus rodziny ciągników wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim typu S312(2-cyl.25 KM),S313(3-cyl.36-42 KM) i S314(4-cyl.56 KM)oraz powstanie pierwszego całkowicie polskiego lekkiego ciągnika C-325(produkowany po modernizacjach do 1993 r.)prototyp ciągnika przeznaczonego dla rolnictwa i ogrodnictwa C-308
- 1960 r.zakończenie prac prowadzonych od 1958 roku nad rodziną ciągników typu C336,C342,C356 oraz 6-cylindrową odmianą silnika typu S316(85-100 KM)
- 1961 r.wizyta 16-osobowej delegacji załogi fabryki traktorów ZKL„Liszeń”z Brna w celu nawiązania bezpośrednich kontaktów z fachowcami z„Ursusa”.Pobyt ich był związany z podpisanym porozumieniem polsko-czechosłowackim przewidującym wspólną produkcję ciągników przez ZKL„Liszeń” i „Ursus”
- 7 kwietnia 1962 podpisanie umowy w Pradze pomiędzy rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej o współpracy w produkcji ciągników na mocy której strona polska zobowiązuje się przyjąć do produkcji konstrukcję zunifikowanej rodziny ciągników Zetor(URI)oraz stopniowo zaniechać produkowania ciągników własnej konstrukcji
- 1963 r.początek produkcji ciągnika C-328 powstałego na bazie C-325(ponad 100000 sztuk do 1967 r.)
- 1963 r.wyprodukowanie w ZM Ursus 100-tysięcznego ciągnika jakim był C-328
- 27 sierpnia 1963 podpisanie umowy w Warszawie pomiędzy rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej w sprawie utworzenia wspólnego Polsko-Czechosłowackiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego z siedzibą w Brnie,którego głównym zadaniem jest opracowanie nowej rodziny ciągników oraz ich ciągła modernizacja
- 1965 r.rozpoczęto produkcję średniego ciągnika C-4011 odpowiednika czechosłowackiego ciągnika Zetor 4011 o mocy 42 KM(po modernizacjach jako C-355 i C-360 sprzedawany do 1992 r.)
- 1966 r.został utworzony przy Ursusie Zakład Doświadczalny Ciągników Rolniczych(ZDCR),wystawiony na moskiewskiej wystawie maszyn rolniczych ciągnik Ursus C-335 otrzymał złoty medal,zatrudnienie wynosi około 12000 osób
- 1967 r.do produkcji wszedł nowy ciągnik C-330(433182 sztuki sprzedane do 1993 r.)
- 1969 r.początek produkcji ciężkich ciągników C-385 z silnikiem 4-cylindrowym o mocy 76 KM(konstrukcja Polsko-Czechosłowackiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Ciągników w Brnie),czemu towarzyszyła również uroczystość z udziałem władz z I-szym sekretarzem PZPR Władysławem Gomułką i prezentacja prototypu ciągnika Ursus C-360 TRIMAT z zaprojektowanym w Katedrze Ciągników Politechniki Warszawskiej trzybiegowym wzmacniaczem momentu
- 1968–1972 wykonanie i zbadanie około 36 prototypów nowej zunifikowanej rodziny ciągników Ursus w ZDCR obejmującej 4 typy:U310,U510,U610,U710 oraz silniki S24,S34,S35,S44 i S64,nie wdrożone do produkcji na podstawie zarządzenia ministra Przemysłu maszynowego inż.Tadeusza Wrzaszczyka i wiceministra inż.Janusza Szotki.Obrona własnej myśli technicznej przez mgr inż.Bogumiła Bajdeckiego i inż.Henryka Szczygła spowodowała odsunięcie ich od stanowisk
- 1971 15 marca wyprodukowano tysięczny Ursus C-385.Wyprawa do krajów Bliskiego Wschodu przyczepą Jelcz PO-1 holowaną ciągnikiem Ursus C-355 o numerze podwozia 000271,zorganizowana przez studentów Instytutu Geografii Uniwersytetu Warszawskiego.Pokonano łącznie około 8 tysięcy km
- 1972 r.powstało Zrzeszenie Przemysłu Ciągnikowego Ursus holding zakładów produkujących ciągniki i części do nich w którym ZM Ursus stały się zakładami wiodącymi.W skład holdingu wchodziły zakłady:ZM Ursus w Warszawie,Zakłady Mechaniczne Ursus w Gorzowie przy ul.Przemysłowej(dawniej H.Paucksch A.G. i ZM Gorzów),Zakłady Sprzętu Mechanicznego„URSUS”Sp.z o.o.w Chełmnie,Zakłady Sprzętu Mechanicznego w Ostrowie Wielkopolskim(obecnie Delphi) i inne.Wyprawa Ursusem C-355,w ramach promocji polskich ciągników,do Kuwejtu przez Liban oraz Irak pokonała 14 tysięcy km
- 1973 r.złoty medal na targach w Lipsku otrzymał ciągnik Ursus C-385.Wyprodukowanie w ZM Ursus 400-tysięcznego ciągnika rolniczego.Rozpoczęcie produkcji ciągnika Ursus 1201
- 1974 r.zakup licencji w firmie Massey Ferguson-Perkins,wyprodukowanie 500-tysięcznego ciągnika
- 1975 r.w lipcu ZPC Ursus rozpoczęło produkcję seryjną ciągnika C-355M zastępującego model C-355
- 1976 25 czerwca w ZM Ursus rozpoczęły się strajki w proteście przeciwko podwyżkom cen żywności
- 1978 r.rozpoczęcie montażu szkoleniowego ciągników licencyjnych MF-235 z części dostarczonych przez licencjodawcę.W wydarzeniu tym uczestniczyła delegacja firmy Massey-Ferguson Ltd.Rozpoczęcie produkcji 3-cylindrowego silnika Perkins AD3.152
- 1980 r.rozpoczęto produkcję seryjną ciągnika rolniczego Ursus C-362.Włączenie do holdingu ZPC Ursus odlewni w Lublinie,od 1984 r.jako Zakłady Metalurgiczne„Ursus”
- 1981 r.rozpoczęło produkcję seryjną ciągnika rolniczego Ursus C-360-3P
- 14–15 grudnia 1981 w związku z ogłoszeniem stanu wojennego w Polsce w Zakładach odbył się strajk,na czele którego stanął inż.Jerzy Kaniewski,zakończony pacyfikacją przeprowadzoną przez Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej
- 1983 r.wyprodukowanie milionowego ciągnika
- 1984 r.początek produkcji seryjnej ciągników licencyjnych o mocach 38 i 47 KM
- 19 lipca 1984 Zdzisław Jagiełło zjechał z taśmy produkcyjnej fabryki w Ursusie pierwszym licencyjnym ciągnikiem MF-255.W tym wydarzeniu uczestniczyli członkowie władz w PRL:wicepremier Zbigniew Szałajda i sekretarz KC PZPR Zbigniew Michałek
- 1986 r.pierwszy zmodernizowany ciągnik Ursus C-330M,osiągnięto szczyt produkcji z liczbą ponad 61 tysięcy ciągników
- 1987 r.rozpoczęcie montażu 4-cylindrowego ciągnika post licencyjnego Ursus 4512.Złoty medal na targach w Nowym Sadzie(Jugosławia)za ciągnik Ursus 3512
- 1988 r.złoty medal na targach w Poznaniu za ciągnik Ursus 4514
- 1989 r.w wyniku prac polskich i słowackich konstruktorów w Polsko-Czechosłowackim Ośrodku Badawczo-Rozwojowym w Martinie powstały prototypy nowej generacji ciągników ciężkich Ursus wyposażonych w silniki o mocach od 62 kW do 121 kW z największym modelem o symbolu 1754 nigdy nie wdrożone do produkcji seryjnej.Złoty medal na targach w Nowym Sadzie(Jugosławia)za ciągnik Ursus 1614
- 1990 r.podjęcie produkcji zmodernizowanej rodziny ciągników ciężkich M87 934–1634.Na bazie nowej rodziny ciągników ciężkich powstał pierwszy pełny prototyp ciągnika Ursus 1954 wyposażony w silnik„Zetor”o mocy 131 kW,trwały również prace nad zastosowaniem w nim silnika Cummins 6CT 8,3;w tym roku wyprodukowano 35400 ciągników przy zatrudnieniu 23 400 osób
- 1991 r.„Ursus”sprzedał 18000 ciągników,w tym 1300 na eksport
- 5 kwietnia 1991 został zawarty kontrakt między Art-B a„Ursusem”na mocy którego 2,5 tysiąca ciągników,które stały na placu w fabryce Art-B zapłaciło 160 mld zł.
- 1992 r.sprzedaż wyniosła 8300 ciągników
- 1993 r.wprowadzenie do produkcji ciągnika Ursus 5314 i 5312 o mocy 72 KM,wyprodukowano 11 tys.sztuk ciągników,wystawienie na targach Polagra’93 przez IBMER wspólnie z Ośrodkiem Rozwoju Wyrobów ZPC Ursus dwóch ciągników Ursus 4512,z których jeden został przystosowany do zasilania gazem propan-butan(LPG),a drugi sprężonym gazem ziemnym(CNG)
- 1994 r.na targach Polagra został wystawiony Ursus 1414 S o mocy 135 koni mechanicznych,wyprodukowany we współpracy z austriackim Steyerem,który jednak ostatecznie nie wszedł do produkcji.Od tego roku do Pakistanu zostało wyeksportowane około 8000 ciągników w ramach programu wprowadzonego przez rząd Benazir Bhutto
- 1995 r.złoty medal na targach w Poznaniu za ciągnik Ursus 5314.Na Słowacji firma Metis s.r.o.Martin rozpoczęła montaż ciągników we współpracy z Ursusem
- 1996 r.włączenie zakładu WSK-Poznań,produkującego między innymi pompy wtryskowe produkowane na licencji firmy Lucas(obecnie Delphi)do ciągników na licencji Massey-Ferguson-Perkins,w struktury ZPC Ursus W-wa
- 1997 r.wprowadzenie do produkcji ciągnika Ursus 6014 i 6012 o mocy 82 KM,od roku 1994 wyprodukowano łącznie 18 tys.ciągników
- 1998 r.na bazie„Zrzeszenia Przemysłu Ciągnikowego Ursus”powstają„Zakłady Przemysłu Ciągnikowego URSUS S.A.”w wyniku ich restrukturyzacji w latach 1998–2003 powstały liczne spółki branżowe produkujące różne komponenty ciągnikowe,zlokalizowane one były w Warszawie,Żyrardowie,Gorzowie Wlkp.,Chełmnie,Nisku,Sulęcinie,Włocławku,Lublinie,Poznaniu.Wdrożono do seryjnej produkcji m.in.170„konny”ciągnik Ursus 1734.Złoty medal na targach w Kielcach za ciągnik Ursus 6014
- 1999 r.podczas XV Międzynarodowych Targów Rolno-Przemysłowych Polagra '99 w Poznaniu Zakłady Przemysłu Ciągnikowego„URSUS”S.A.w Warszawie zostały wyróżnione złotym medalem za ciągnik Ursus 1734
- 2001 r.w skład spółek Ursus wchodzą:ZPC„URSUS”S.A.produkująca ciągniki rolnicze w:Zakładzie Montażu Ciągników Lekkich,Zakładzie Montażu Ciągników Ciężkich;Fabryka Metalurgiczna„URSUS”Sp.z o.o.Zakład Podwozi„URSUS”Sp.z o.o.produkujący kompletne tylne mosty i skrzynie biegów;Zakład„URSUS DIESEL”Sp.z o.o.produkujący silniki wysokoprężne do napędu ciągników rolniczych,wózków widłowych,kombajnów zbożowych,koparko-ładowarek i kutrów rybackich:3-cylindrowe 3250 o mocy 28 kW przy 2000 obr./min i 34,6 kW przy 2200 obr./min,4-cylindrowe wolnossące 4390 o mocy 44,1 i 48,5 kW przy 2000 obr./min oraz 52,2 kW przy 2200 obr./min,4410 o mocy 56 kW przy 2200 obr./min,4-cylindrowe turbo ładowane:T4390 o mocy 61 i 68 kW przy 2200 obr./min;Zakład Oblachowania„URSUS”Sp.z o.o.Narzędziownia„URSUS”Sp.z o.o.powstanie„Fabryki Ciągników Ursus Sp.z o.o.”która po dwóch latach wspólnie z PHZ Bumar utworzyła„URSUS Sp.z o.o.”będącą właścicielem marki Ursus,patentów i homologacji
- 2002 r.austriacka firma Steyr,producent ciężkiego sprzętu wojskowego,wyrażała chęć zakupu 20-25% akcji zakładów Ursus,wcześniej zainteresowana strona zamówiła już 1 tys.sztuk i był to pierwszy z serii kontraktów na łącznie 5 tys.traktorów
- 2003 r.upadłość zadłużonej ZPC URSUS SA
- 2006 2 czerwca taśmy montażowe opuszcza 1,5-milionowy ciągnik,był to model Ursus 1654
- 2007 r.podpisanie trójstronnej umowy przez Bumar,Ursus i Uzel,w której Uzel przejął 51 proc.akcji spółki Ursus i wspólnie z Ursusem utworzył spółkę Ursus International Tractor Sp.z o.o.
- 2008 r.zerwanie współpracy z firmą Uzel z powodu nie spełnienia warunków umowy
- 2010 r.Ursus wprowadził do sprzedaży nowe modele ciągników rolniczych i uruchomił nowa stronę internetową.Zakłady zmodyfikowały również swoje logo
- 2011 26 kwietnia spółka POL-MOT Warfama SA podpisała ze spółką Bumar sp.z o.o.umowy sprzedaży ciągników marki„URSUS”,znaków towarowych oraz 100% udziałów URSUS sp.z o.o.Warfama wydzierżawiła również obecny zakład od Bumaru,tym samym Ursus stał się piątym oddziałem firmy.W tym samym roku Warfama przenosi produkcję ciągników do FSC Lublin zamykając ZM Ursus w Warszawie
- 22 lipca 2011 zmiana nazwy spółki na LZM2 Sp.z o.o.
- 12 grudnia 2011 rozwiązanie spółki LZM2 Sp.z o.o. i rozpoczęcie likwidacji
Nazwy ulic
Na ternie Zakładów Mechanicznych„Ursus”w Warszawie drogi wewnętrzne miały swoje nazwy.Nazwy te obecnie nie mają statusu nazw urzędowych,aczkolwiek są wymieniane np.w planie zagospodarowania przestrzennego czy niektórych atlasach i mapach naprowadzania satelitarnego.
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego w Rejonie Ulicy Orłów Piastowskich w Warszawie wymienia nazwy:
- ul.Centralna
- ul.Silnikowa
- ul.Odlewnicza
- ul.Dyrekcyjna
- ul.Strażacka
- ul.Licencyjna(ob.ul.Posag 7 Panien)
- ul.Laboratoryjna(ob.część ul.Tadeusza Henela)
- ul.Przelotowa
- ul.Lakiernicza
- ul.Sprężarkowa
- ul.Podwoziowa
- ul.Montrozowa
- ul.Giserska
Modele
- Ursus 1921/1922
- Ursus C-45
- Ursus C-308
- Ursus C-325
- Ursus C-328
- Ursus C-330/Ursus C-330M
- Ursus C-335/Ursus C-335M
- Ursus C-4011
- Ursus C-350/Ursus C-355
- Ursus C-360/Ursus C-360-3P
- Ursus C-362
- Ursus C-380/Ursus C-380M
- Ursus C-382
- Ursus C-385/Ursus C-385A
- Ursus C-392
- Ursus C-3102
- Ursus C-3110
- Ursus 902/Ursus 904
- Ursus 932/Ursus 934
- Ursus 1002/1004
- Ursus 1032/1034
- Ursus 1042/1044
- Ursus 1132/1134
- Ursus 1154
- Ursus 1201
- Ursus 1204
- Ursus 1222/1224
- Ursus 1232/1234
- Ursus 1434
- Ursus 1614
- Ursus 1634
- Ursus 1654
- Ursus 1674
- Ursus 1734
- Ursus 1934
- Ursus 1954
- Ursus 2802
- Ursus 2812
- Ursus 3502/4502
- Ursus 3512/3514
- Ursus 3702
- Ursus 3722/3724
- Ursus 3822/3824
- Ursus 4022/4024
- Ursus 4512/4514
- Ursus 4822/4824
- Ursus 5024/6024
- Ursus 5044
- Ursus 5312/5314
- Ursus 5322/5324
- Ursus 5524
- Ursus 5714
- Ursus 6012/6014
- Ursus 6614
- Ursus 6824
- Ursus 7524
- Ursus 8024
- Ursus 8034
- Ursus 8014 H
- Ursus 9014 H
- Ursus 10014 H
- Ursus 11024
- Ursus U-4150
- Ursus Bison Holandia
- Ursus Hellas Grecja
- Ursus AVTO Francja
- Ursus FINN Finlandia
- Ursus TUR Hiszpania
- Lightforce Deluxe/Lightforce Tractor Wielka Brytania
- Ursus Zetor Czechosłowacja
- Ursus Pakistan FarmAll Technology
- Ursus Brazylia Máquinas Agrícolas LTDA
- Ursus Indie Escorts Agri Machinery Group
- Ursus Indie Indo Farm Equipment Limited na licencji
- Ursus Szwecja Swed-Trac z silnikami Scanii
- Ursus Etiopia
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńJest to chyba jeden z najbardziej rozpoznawalnych zakładów produkcyjnych w kraju. Z pewnością chcąc zachować w nim czystość powinny być zamontowane przy wejściu wycieraczki przemysłowe https://www.alumatex.pl/produkty/wycieraczki-przemyslowe zbierające większą ilość zanieczyszczeń.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń