czwartek, 3 listopada 2016

Włodzimierz Kotoński

Ur.23 sierpnia 1925 w Warszawie,zm.4 września 2014 polski kompozytor,pierwszy twórca muzyki elektronicznej w Polsce,profesor kompozycji muzycznej.Studiował kompozycję w PWSM w Warszawie u Piotra Rytla,ukończył ją w 1951 r.Prywatnie studiował też u Tadeusza Szeligowskiego.Kształcił się również w grze fortepianowej u Marii Klimont-Jacynowej.W latach 50 interesował się folklorem podhalańskim,czego wyrazem były orkiestrowe Tańce góralskie oraz opublikowane prace teoretyczne.W latach 1957-1961 brał udział w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadcie.Jako kompozytor stale współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia,działał także w studiach muzyki elektronicznej w Kolonii,Sztokholmie,Freiburgu,Paryżu i Bourges.Od 1967 r.wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej(obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)w Warszawie,gdzie prowadził też uczelniane Studio Muzyki Elektronicznej;w 1972 r.otrzymał tytuł docenta,od 1983 r.profesor nadzwyczajny,od 1990 r.profesor zwyczajny.1972-1973 był dziekanem wydziału kompozycji,dyrygentury i teorii muzyki.Prowadził wykłady z kompozycji oraz z muzyki elektronicznej i komputerowej.W latach 1970-1971 przebywał na stypendium Berliner Künstlerprogramm w Berlinie Zachodnim,prowadził także klasę kompozycji i wykłady z muzyki na taśmę w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie(1971 r.)w Stanowym Uniwersytecie w Buffalo(1978 r.)oraz w Rubin Acad.of Music w Jerozolimie(1989 r.)W latach 1974-1976 pełnił kolejno funkcje naczelnego redaktora muzycznego Polskiego Radia oraz naczelnego dyrektora muzycznego Polskiego Radia i Telewizji.W latach 1980-1983 był wiceprezesem,a 1983-1989 prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej(polskiej sekcji SIMC).Od 2008 r.był przewodniczącym jury Nagrody Mediów Publicznych w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej OPUS.Do jego uczniów należą m.in.Jacek Grudzień,Jarosław Kapuściński,Krzysztof Knittel,Stanisław Krupowicz,Hanna Kulenty,Weronika Ratusińska,Paweł Mykietyn,Edward Sielicki,Owen Leech,Paweł Szymański.Był laureatem Nagrody Ministra Kultury i Sztuki(1973 r.)Związku Kompozytorów Polskich(1976 r.)oraz Nagrody Przewodniczącego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji(1979 r.)
Był badaczem instrumentów perkusyjnych,czego owocem jest jego leksykon:
  • Włodzimierz Kotoński:LEKSYKON WSPÓŁCZESNEJ PERKUSJI.Kraków:PWM,1999 r.s.176.ISBN 83-224-0490-5
(wcześniej,w 1963 r.powstała książka"Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze"zrewidowana w 1981 r.)
Autor pierwszej polskiej publikacji dotyczącej muzyki elektronicznej:
  • Włodzimierz Kotoński:MUZYKA ELEKTRONICZNA.Kraków:PWM,s.508
  • II wyd.2002 r.ISBN 83-224-0810-2
Dzieła
  • Poemat na orkiestrę(1949 r.)
  • Tańce góralskie na orkiestrę(1950 r.)
  • Quartettino na 4 rogi(1950 r.)
  • Preludium i passacaglia na orkiestrę(1953 r.)
  • Sześć miniatur na klarnet i fortepian(1957 r.)
  • Muzyka kameralna na 21 instrumentów i perkusję(1958 r.)
  • Musique en relief,cykl 5 miniatur na 6 grup orkiestrowych(1959 r.)
  • Etiuda na jedno uderzenie w talerz,muzyka konkretna(1959 r.)
  • Trio na flet,gitarę i perkusję(1960 r.)
  • Concerto per quattro(wersja I)na harfę,klawesyn,gitarę,fortepian i orkiestrę kameralną(1960 r.)
  • Canto per complesso da camera(1961 r.)
  • Selection I dla 4 wykonawców jazzowych(1962 r.)
  • Pezzo per flauto e pianoforte(1962 r.)
  • Musica per fiati e timpani(1963 r.)
  • Mikrostruktury na taśmę(1963 r.)
  • Monochromia na obój solo(1964 r.)
  • Kwintet na instrumenty dęte(1964 r.)
  • Concerto per quattro(wersja II)na harfę,klawesyn,gitarę,fortepian i orkiestrę kameralną(1965 r.)
  • A battere na gitarę,altówkę,wiolonczelę,klawesyn i perkusję(1966 r.)
  • Pour quatre na klarnet,puzon,wiolonczelę i fortepian(1968 r.)
  • Muzyka na 16 talerzy i smyczki(1969 r.)
  • Aela czyli gra struktur aleatorycznych na jednym dźwięku harmonicznym,muzyka elektroniczna(1970 r.)
  • Multiplay,teatr instrumentalny na sześć instrumentów dętych blaszanych(1971 r.)
  • Concerto per oboe na obój(także obój miłosny),6 instrumentów dętych i orkiestrę(1972 r.)
  • Promenada I,teatr instrumentalny na 4 wykonawców(1973 r.)
  • Promenada II,teatr instrumentalny na 3 syntezatory,klarnet,puzon i wiolonczelę(1973 r.)
  • Harfa Eola na sopran i 4 instrumentalistów(1973 r.)
  • Musical games na kwintet dęty(teatr instrumentalny)(1973 r.)
  • Electronic&Instrumental Music(1974 r.)
  • Róża wiatrów na orkiestrę(1976 r.)
  • Muzyka wiosenna na flet,obój,skrzypce i syntezator(ew.taśmę)(1978 r.)
  • Pełnia lata na klarnet,fortepian,wiolonczelę i dźwięki elektroniczne(1979 r.)
  • Bora na orkiestrę(1979 r.)
  • Sirocco na orkiestrę(1980 r.)
  • Pieśń jesienna na klawesyn i taśmę(1981 r.)
  • Zatarty ślad epitafium dla K.S.na taśmę(1982 r.)
  • Terra incognita na orkiestrę(1984 r.)
  • Sceny liryczne na 9 instrumentów(1986 r.)
  • Tlaloc na klawesyn i perkusję(1986 r.)
  • Ptaki,8 krótkich utworów na klarnet,wiolonczelę i fortepian(1988 r.)
  • Cadenze e arie na gitarę solo(1988 r.)
  • Antiphonae na taśmę(1989 r.)
  • Bucolica(Morton Feldman in memoriam)na flet solo(1989 r.)
  • Trzy etiudy rytmiczne na fortepian(1990 r.)
  • La gioia na orkiestrę smyczkową lub 9 instrumentów smyczkowych(1991 r.)
  • Tierra caliente na taśmę(1992 r.)
  • Motu proprio na fagot i fortepian(1992 r.)
  • Sonant na kwartet puzonowy(1992 r.)
  • 7 haiku na głos żeński i 5 instrumentów(1993 r.)
  • Koncert na gitarę elektryczną i zespół instrumentalny(1993 r.)
  • Podróż zimowa na flet,obój,klarnet,klawesyn,skrzypce,wiolonczelę i taśmę(1995 r.)
  • Symfonia nr 1(1995 r.)
  • Mijkayo na zespół instrumentów japońskich(1996 r.)
  • Speculum vitae na taśmę i orkiestrę(1996 r.)
  • Koncert na skrzypce i orkiestrę(1996 r.)
  • Trzy pieśni niemieckie do słów Josepha von Eichendorffa i Dursa Grünbeina na baryton i gitarę(1997 r.)
  • Trzy pieśni do słów Dursa Grünbeina na baryton i gitarę(1997 r.)
  • Northern lights(Aurora Borealis)na klawesyn amplifikowany i taśmę(1998 r.)
  • Sekstet na kwintet dęty i fortepian(1998 r.)
  • Zmienne struktury na klarnet,puzon,fortepian i wiolonczelę(2000 r.)
  • Symfonia nr 2(2001 r.)
  • Kwartet smyczkowy nr 1(2002 r.)
  • Wilanowskie pejzaże na kwartet smyczkowy i flet(2002 r.)
  • Concerto per clarinetto e orchestra(2002-2003)
  • Madrygały polskie na sopran i zespół instrumentów dawnych do wierszy staropolskich poetów(2004 r.)
  • Symfonia nr 3„Góry”na chór i orkiestrę(2005-2006)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz