Dworzec kolejowy w Polsce sklasyfikowany przez PKP w kategorii A.Położony w centrum Poznania,przy ul.Dworcowej,na terenie pomiędzy ulicami:Zachodnią,Głogowską,Mostem Dworcowym,Przemysłową i Spichrzową(dawniej również ul.Składową na terenie tzw.Wolnych Torów).
Budynki dworca w użytku
Nowy budynek
PKP S.A.podpisały w 2009 r.umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation.Umowa otworzyła drogę do rozpoczęcia budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro.W założeniu miało ono objąć nowy budynek dworca kolejowego,parking na 1500 samochodów,dworzec autobusowy oraz centrum handlowo-usługowe(galerię handlową).Połączone zostanie z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi oraz Poznańskim Szybkim Tramwajem,który będzie posiadał swój przystanek na obecnym peronie 7.Budowa nowego obiektu związana była z organizacją w Poznaniu EURO 2012.Nowy dworzec został uroczyście otwarty 29 maja 2012 przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego.Budynek ma powierzchnię 7 tysięcy m kw.Położony jest nad torami i peronami 1,2,3,równolegle do Mostu Dworcowego.Przy nowym budynku powstała galeria handlowa Poznań City Center.
Dworzec Letni
Budynek pierwotnie występujący pod nazwą Dworzec Cesarski zabytkowy obiekt powstały w 1902 r.(rozbudowany później o pawilon i otwartą halę z cylindrycznym dachem)jako prywatny luksusowy dworzec kolejowy wzniesiony specjalnie dla cesarza Wilhelma II.Zbudowano go po prawej stronie ulicy dojazdowej do ówczesnego głównego budynku dworca(ul.Dworcowa).Obecnie zlokalizowany jest przy nim peron 4b.Na Dworzec Cesarski 27 grudnia 1918 przyjechał Ignacy Paderewski,skąd rozpoczęła się jego wizyta w Poznaniu,której efektem był wybuch powstania wielkopolskiego.W okresie II Rzeczypospolitej dworzec nadal służył celom reprezentacyjnym,korzystali z niego między innymi naczelnik państwa Józef Piłsudski i prezydent Polski Stanisław Wojciechowski.W 1996 r.na Dworcu Letnim Filip Bajon kręcił sceny do filmu Poznań '56,opowiadającym przez pryzmat losów głównych bohaterów o Powstaniu Poznańskim z 1956 r.Ukazane są również losy pięciu profesorów(Władysław Kowalski,Daniel Olbrychski,Janusz Gajos,Jan Nowicki oraz Jerzy Radziwiłowicz)uwięzionych w wagonie i stąd komentujących sytuację w mieście.W budynku obecnie znajdują się kasy Kolei Wielkopolskich.
Dworzec Zachodni
W 1904 r.u wylotu tunelu łączącego perony od strony ul.Głogowskiej zbudowano niewielki budynek nazywany Dworcem Łazarskim,w pobliżu dawnego Dworca Marchijskiego.Rozebrano go w 1927 r. i na jego miejscu,w związku z przygotowaniami do Powszechnej Wystawy Krajowej,zbudowano obecny obiekt według projektu Władysława Czarneckiego.W 1978 r.dworzec został uznany za zabytek.Został odnowiony w latach 1992-1996.
Stary budynek dworca
Projekt budynku opracowano w 1870 r.a jego realizacja trwała od 1874 r.do 16 listopada 1879(prace związane z wykończeniem prowadzono do 1906 r.)Powstał na osi szerokiej ulicy dojazdowej(obecna ul.Dworcowa)z kaponiery kolejowej(obecnie Rondo Kaponiera).Składał się z północnego skrzydła frontowego z centralnie usytuowanym holem oraz zespołu przylegających od południa skrzydeł zgrupowanych przy dwu dziedzińcach wewnętrznych.Elewacje obłożone były czerwoną cegłą licówką.Budynek stanowi typ dworca przejazdowego usytuowany jest centralnie w stosunku do torów z peronami umieszczonymi wzdłuż wschodniej(w kolejności od budynku perony 1 z 1a,2 z 2a i 3) i zachodniej elewacji budynku(w kolejności peron 4 z 4a i 4b,5,6 i 7).Połączony jest z peronami przejściem podziemnym.Remont dworca przeprowadzono w 1929 r.przed Powszechną Wystawą Krajową.Podczas okupacji niemieckiej w latach 1939-1945 ze względów strategicznych wybudowano południową obwodnicę dworca Poznań Główny(Górczyn-Dębiec-Starołęka-Franowo-Swarzędz).W tym samym czasie w ramach ochrony przeciwlotniczej zbudowano serię schronów przeciwlotniczych wzdłuż ul.Dworcowej.9 kwietnia 1944 dworzec został zbombardowany przez aliantów,w wyniku czego zginęło 47 Polaków oraz 35 cywilnych Niemców(straty wśród osób ze służb mundurowych nie zostały ujawnione).Ponowne bombardowania miały miejsce 29 maja 1944 oraz w czasie bitwy o Poznań w 1945 r.Po zakończeniu wojny dworzec odbudowano w latach 1946-1949.Największemu przeobrażeniu uległa fasada budynku,która uzyskała cechy klasycystyczne.Kolejna przebudowa miała miejsce w latach 1961-1976,w wyniku której obiekt uzyskał cechy modernistyczne.25 listopada 2006 w holu dworca Ryszard Kapuściński odsłonił tablicę pamiątkową poświęconą podróżnikowi Kazimierzowi Nowakowi,który pokonał 40 tys.km pieszo i rowerem po Afryce.W budynku ma swoją siedzibę m.in.Wielkopolski Zakład Przewozów Regionalnych spółki Przewozy Regionalne.Stary budynek dworca został zamknięty dla obsługi biletowej 25 października 2013,w dniu otwarcia galerii handlowej Poznań City Center przy nowym dworcu.
Ciekawostki
- od 17 kwietnia 1996 do lipca 2012 r.pociągi były zapowiadane przez system komputerowy zwany„Frankiem”.Był to pierwszy tego typu system użytkowany w Polsce,któremu głosu użyczył Paweł Binkowski, aktor Teatru Nowego.W 2012 roku został zastąpiony przez syntezator mowy Ivona
- przy peronie 4a do 2014 r.można było spotkać parowóz prowadzący planowe pociąg do Wolsztyna.Zaczynały tu także bieg okazjonalne pociągi prowadzone trakcją parową takie jak:„Hefajstos”,„Uefa Express”,„Noworoczny Express”,„Czerwony Kapturek”oraz„Robert Koch”(obsługiwane przez spółkę Koleje Wielkopolskie)
- o teren wokół dworca o powierzchni kilkudziesięciu hektarów nazywany wolnymi torami od początku lat 90.XX wieku trwał spór między władzami PKP,miastem Poznań i władzami województwa wielkopolskiego.Po dojściu do porozumienia na terenie tym rozpoczęto realizację Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego
- jedna z firm,która była zainteresowana budową nowego dworca, w 2007 r.dopuszczała możliwość zaprojektowania jego bryły przez Santiago Calatravę,co ostatecznie nie doszło do skutku
- Dworzec,razem z galerią,otrzymał tytuł Makabryły roku 2013
Połączenia
- Amsterdam(EN)
- Babimost(REGIO),(TLK)
- Berlin(EIC),(EN)
- Białystok(TLK)
- Bielsko-Biała Główna(TLK)
- Bydgoszcz Główna(REGIO),(TLK),(EIC),(IR)
- Chodzież(REGIO),(TLK)
- Frankfurt nad Odrą(RE),(EIC),(EN)
- Gdynia Główna(TLK),(EIC)
- Gołańcz(KW)
- Gorzów Wielkopolski(REGIO),(TLK)
- Gniezno(REGIO),(TLK),(IR)
- Grodzisk Wielkopolski(KW)
- Ełk(IR)
- Inowrocław(REGIO),(TLK),(IR)
- Janikowo(REGIO)
- Jarocin(REGIO),(IR),(TLK)
- Jelenia Góra(REGIO),(TLK)
- Katowice(IR),(TLK)
- Kalisz(REGIO)
- Kępno(REGIO),(IR),(TLK)
- Kluczbork(REGIO),(IR),(TLK)
- Kłodawa(KW)
- Kołobrzeg(REGIO),(IR),(TLK)
- Konin(KW),(EIC),(TLK),(IR)
- Koszalin(REGIO),(TLK)
- Kościan(REGIO),(TLK),(IR)
- Kraków Główny(TLK)
- Kraków Płaszów(TLK)
- Krotoszyn(REGIO)
- Krzyż(REGIO),(TLK),(EIC),(IR)
- Kutno(KW),(TLK),(IR),(EIC)
- Leszno(REGIO),(IR),(TLK),(EIC)
- Lublin(TLK),(IR)
- Lubliniec(TLK),(IR)
- Łódź Kaliska(REGIO),(TLK)
- Mogilno(REGIO),(IR),(TLK)
- Monachium(EN)
- Moskwa(EN)
- Olsztyn Główny(REGIO),(IR),(TLK)
- Ostrów Wielkopolski(REGIO),(IR),(TLK)
- Piła Główna(REGIO),(TLK)
- Przemyśl Główny(TLK)
- Poznań Wschód(KW),(REGIO)
- Rawicz(REGIO),(IR),(TLK)
- Rogoźno Wielkopolskie(REGIO),(TLK)
- Słupsk(REGIO),(TLK)
- Szczecin Główny(REGIO),(TLK),(IR),(EIC)
- Świnoujście(REGIO),(TLK),(IR),(EIC)
- Toruń Główny(REGIO),(TLK),(IR)
- Ustka(TLK)
- Wałbrzych Główny(REGIO),(TLK)
- Warszawa Wschodnia(TLK),(IR),(EIC)
- Wągrowiec(KW)
- Wolsztyn(KW)
- Wieluń(TLK)
- Wrocław Główny(REGIO),(TLK),(IR),(EIC)
- Września(REGIO),(TLK),(KW),(IR)
- Zamość(TLK Kolejowa Komunikacja Autobusowa od stacji Rzeszów)
- Zbąszynek(REGIO),(KW),(TLK),(EIC),(RE)
- Zielona Góra(REGIO),(TLK),(IR),(EIC)
Dojazd do dworca
- autobusy:51,68,71,L
- linie nocne:234,235,236,239,240,242,243,246
- tramwaje:5,6,8,10,11,12,14,18,19
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz