Biografia
Po studiach w Lipsku,od 1515 r.uczył religii w szkole w Zgorzelcu,trzy lata później odebrał święcenia kapłańskie we Wrocławiu,gdzie w latach 1519-1524 był duchownym w katedrze.31 maja 1519 immatrykulował się w Wittenberdze.Słuchał dysputy lipskiej między Lutrem a Eckiem.W Wittenberdze prowadził wykłady na temat dzieł Cycerona i pism św.Pawła,zapewniły mu one rozgłos i sławę uczonego.Dzieła Cycerona znał na pamięć.W latach 1525-1527 objął rektorat w szkole w Złotoryi.Dwa lata później przeniósł się na uniwersytet w Legnicy,jego miejsce w Złotoryi zajął Johannes Longus.Po upadku legnickiego uniwersytetu Trozendorf wrócił do Wittenbergi.Po zwycięstwie luteranizmu w księstwie legnicko-brzeskim,Trozendorf ponownie objął stanowisko rektora w Złotoryi(1531).Trozendorf podjął się dzieła naprawy podupadłej szkoły.Z Wittenbergi do Złotoryi sprowadził trzech nauczycieli,w 1540 uzyskał od księcia Fryderyka II przekazanie na rzecz szkoły budynków byłego klasztoru franciszkańskiego.W 1546 roku szkoła cieszyła się europejską sławą,wśród kilkuset(500-600,wg innych źródeł nawet do tysiąca)uczniów byli m.in.Niemcy,Polacy,Ślązacy,Czesi,Węgrzy i Litwini.Planowano także jej przekształcenie w uniwersytet,czemu sprzyjał Fryderyk II.Zaraza w roku 1553 i pożar Złotoryi w 1554 zniweczyły te plany.30 lipca 1554 Fryderyk III nakazał przenieść szkołę do Legnicy,pozwalając na pozostanie w Złotoryi jednego nauczyciela.Złotoryjanie odbudowali szkołę,ale Trozendorf tego już nie doczekał.Umarł 26 kwietnia 1556,rażony apopleksją.28 kwietnia pochowano go w katedrze św.św.Piotra i Pawła w Legnicy.
Republika szkolna
Trozendorf uważał,że młodzież może dojść do wysokich godności i stanowisk poprzez pracowitość i posłuszeństwo.Kierując się tą ideą,stworzył specjalną strukturę organizacyjną,republikę szkolną,korzystając z wzorców starożytnego Rzymu w okresie republiki.Uczniów podzielił na sześć klas,a te na mniejsze oddziały ordines lub tribus.
Każda z klas miała swoich"urzędników"pełniących funkcje porządkowe i nadzorcze:
- ekonomowie utrzymywali porządki domowe(budzenie,nadzór nad odpowiednim ubraniem się,udaniem się na modlitwę,wyjściem na posiłki i lekcje,sprawdzanie porządku)
- eforowie pilnowali porządku przy stole,którym podlegali discoforowie
- discoforowie ich zadaniem była obsługa przy stole
- kwestorowie mieli nadzorować przebieg nauki
- cenzorzy sprawowali nadzór nad obyczajnym zachowaniem się.
Plan studiów
Przedmioty nauczane w gimnazjum Trozendorfa:
- gramatyka łacińska i grecka(w tym ortografia,etymologia,składnia,prozodia)
- arytmetyka
- astronomia
- muzyka
- dialektyka
- retoryka
- filozofia
- religia
- prawo
Porządek szkolny(niem.Schulordnung)składał się z następujących części:
- Ustawy zasadnicze
- O pobożności
- O studiach
- O obyczajach
Dzieła
- Porządek szkolny(opublikowany pośmiertnie,1563)
- Leges scholae Goldbergensis
- Catechesis kompendium wiedzy biblijnej
- Rosarium książka z przypowieściami dla szkół protestanckich,nawiązującymi do Starego i Nowego Testamentu(w jęz.niemieckim,greckim,łacińskim i hebrajskim)
- Precationes modlitewnik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz