Ur.27 lipca 1929 w Strzelcach Wielkich polska malarka,członkini Grupy Krakowskiej II,żona Tadeusza Kantora.
Życiorys
Studiowała na krakowskiej ASP w latach 1955-1958 pod kierunkiem Jana Świderskiego.Od roku 1957 współpracowała z teatrem Cricot 2,w 1961 r.została żoną T.Kantora.Od 1956 r.należy do grupy Krakowskiej II.W 1994 r.założyła Fundację im.Tadeusza Kantora.Autorka powieści"Pamiętnik dziadka"(2002 r.)
Działalność teatralna
Uczestniczyła
w następujących spektaklach Teatru Cricot 2:Studia czyli głębia myśli(pantomima,1956 r.)W małym dworku(1961 r.)Wariat i zakonnica(1963 r.)Kurka wodna(1967 r.)Szewcy(1972 r.)Nadobnisie i koczkodany(1972 r.)Umarła klasa(1975 r.)Gdzie są niegdysiejsze śniegi(1978 r.)Wielopole,Wielopole(1980 r.)Niech sczezną artyści(1985 r.)Brsła udział również we
wszystkich happeningach Tadeusza Kantora:Cricotage(1965 r.)Linia
podziału(1966 r.)La Grand Emballage(1966 r.)List(1967 r.)Panoramiczny
happening morski(1968 r.)Konferencja z Nosorożcem(1968 r.)Hommage a
Maria Jarema(1968 r.)Lekcja anatomii według Rembrandta(1968,1969,1970,1971 r.)
Twórczość malarska
W okresie studiów malowała w stylistyce informel,określając swoje obrazy jako"obrazy gestualne".Pod wpływem T.Kantora
zwróciła się ku sztuce abstrakcyjnej,rozwijając swoje inspiracje
podczas podróży do Francji i USA.Od stylistyki infolmel zaczęła odchodzić w połowie lat 60 cyklem"Pejzaże kontynentalne".W 1962 r.rozpoczęła tworzenie"powieści bez
końca",publikując jej fragmenty w katalogach wystawowych i ostatecznie
wydając ją w 2002 r.jako"Pamiętnik dziadka".Na przełomie lat 60 i 70
przeszła do stylistyki minimalizmu kształtów i form geometrycznych.Ważniejsze prace z tego okresu to:Niebo z rynną(1970 r.)Szachy I i II(1974 r.)Tablice(1974 r.)Gra w klasy(1970 r.)W latach 80 i 90 wróciła do
inspiracji naturą.W latach 90 tworzyła liczne prace z cyklu"Hommages",w
2005 r.wystawiła instalację Hommage à Danił Lider.Jej prace znajdują się w Muzeum Sztuki w Łodzi,Muzeum Narodowym w Krakowie,Muzeum Narodowym we Wrocławiu,Galerii Foksal w Warszawie,Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz