Życie i działalność
Bolesław Ocias urodził się w Częstochowie,w niezamożnej,wielodzietnej rodzinie.Przebieg jego zawodowej kariery rozwijał się w nietypowy sposób.W 1945 roku wstąpił do nowicjatu zgromadzenia Ojców Salezjanów w Krakowie,gdzie jako student seminarium duchownego odbywał przez dwa lata studia filozoficzne.W 1948 roku podjął pracę pedagogiczną w Szkole Organistowskiej Towarzystwa Salezjańskiego w Przemyślu,której następnie został uczniem.Kształcił się w zakresie gry na fisharmonii,trąbce i wiolonczeli,a także w zakresie przedmiotów teoretycznych.Jego nauczycielami byli w tym czasie m.in.Feliks Rączkowski,Władysław Oćwieja oraz rodzony brat prymasa Augusta Hlonda ks.Antoni Hlond.W latach 1952-1956 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej(obecnie Akademia Muzyczna im.F.Chopina)w Warszawie,dyrygenturę u Tadeusza Wilczaka i Stanisława Nawrota oraz kompozycję u Tadeusza Szeligowskiego.Dodatkowo doskonalił się w zakresie gry na organach w klasie Feliksa Rączkowskiego.W okresie studiów pracował przez dwa lata w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca„Mazowsze”,w charakterze nauczyciela solfeżu i emisji głosu.Po ukończeniu studiów pełnił przez trzy miesiące funkcję kierownika muzycznego w Polskim Radio.Następnie podjął pracę jako dyrygent w operetkach i teatrach muzycznych.Początkowo pracował w Operetce Lubelskiej,później w Teatrze Muzycznym w Warszawie,a następnie przez 18 lat w Państwowej Operetce Śląskiej w Gliwicach,jako dyrygent i kierownik muzyczny.Współpracował również z teatrami dramatycznymi jako kierownik muzyczny oraz jako autor muzyki lub opracowania strony muzycznej dramatów,komedii i wodewilów.Od 1977 roku związany jest z Częstochową.Podjął pracę pedagogiczną w Zespole Szkół Muzycznych im.M.J.Żebrowskiego,gdzie prowadził szkolną orkiestrę oraz propedeutykę improwizacji fortepianowej i kompozycji.Równocześnie wykładał w Instytucie Muzyki Wyższej Szkoły Pedagogicznej(obecnie Akademia im.Jana Długosza),gdzie w latach 1991-94 pełnił funkcję kierownika Zakładu Dyrygowania.Z jego inicjatywy powołano cykl koncertów pedagogów Instytutu Muzyki WSP w Filharmonii Częstochowskiej z towarzyszeniem orkiestry Filharmoników Częstochowskich(od 1989 roku).Podczas tych koncertów wielokrotnie dyrygował sam B.Ocias.W Częstochowie Bolesław Ocias prowadził także działalność dyrygencką.W latach 1970-82 był dyrygentem Chóru Męskiego Pochodnia w Częstochowie.Był także kierownikiem muzycznym zespołów folklorystycznych:Zespołu Pieśni i Tańca Częstochowa oraz Zespołu Folklorystycznego Polanie przy WSP i Politechnice Częstochowskiej,którego był współzałożycielem.Na potrzeby tych zespołów skomponował lub opracował szereg utworów.Przez trzy lata był także kierownikiem muzycznym Teatru Dramatycznego im.A.Mickiewicza w Częstochowie.Jako dyrygent współpracował również gościnnie z Filharmonią Częstochowską.Ponadto,wielokrotnie zasiadał w jury konkursów i festiwali,m.in.Festiwalu Muzyki Chóralnej w Częstochowie(2004 r.)Jest laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Częstochowy w dziedzinie muzyki i baletu(1999 r.)Twórczość kompozytorska Bolesława Ociasa jest zróżnicowana pod względem stylistycznym oraz w zakresie wykorzystywanych gatunków i form.Obejmuje ona utwory instrumentalne(w tym na orkiestrę,na różne zespoły kameralne oraz kompozycje na instrument solo),wokalne(na różne rodzaje chórów a cappella) i wokalno-instrumentalne.Dominującym obszarem zainteresowań twórczych Ociasa jest muzyka baletowa oraz muzyka do spektakli teatralnych.Na osobnym biegunie sytuują się opracowania i transkrypcje utworów innych kompozytorów oraz stylizacje pieśni ludowych.Do jego najważniejszych dzieł należą m.in.Concertino na fortepian i orkiestrę oraz Missa solemnis na chór i orkiestrę.
Ważniejsze kompozycje
Instrumentalne
Orkiestrowe
- Ballada morska na orkiestrę muzyka baletowa do operetki Panna Wodna Lawiny-Świętochowskiego
- Concertino na fortepian i orkiestrę
- Maski suita baletowa na orkiestrę
- Muzyka baletowa do musicalu Szalona dziewczyna George’a Gershwina na orkiestrę(temat G.Gershwina)
- Oberek na orkiestrę
- Trzy balety na orkiestrę do sztuki Żółta szlafmyca Witolda Rudzińskiego(temat W.Rudzińskiego):
- Oberek-kujawiak
- Mazur
- Krakowiak
- Uwertura do komedii muzycznej Kochajcie nas dziewczęta na orkiestrę
- Uwertura do musicalu Zawisza Czarny na orkiestrę
- I Kwartet na instrumenty dęte drewniane
- II Kwartet na instrumenty dęte drewniane
- Kwartet na flet i 3 klarnety
- Preludium na fortepian
- Sonatina na fortepian
- Toccata na fortepian
- Wariacje na temat Mozarta na fortepian
na chór mieszany a cappella
- Bo przecież Polska na chór mieszany
- Kołysanka 1981 na chór mieszany
- Spodobała mi się baba na chór mieszany
- Wieczór na chór mieszany
- Słopiewnie na głos solo i chór mieszany
- na chór żeński lub męski a cappella
- A czego rżysz dumka na chór żeński
- Maryśka na chór męski
- Na czarne dzisiaj moda na kwartet męski
na głosy,chór i orkiestrę
- Bolero na sopran i orkiestrę
- Cztery piosenki dla dzieci na jednogłosowy chór dziecięcy i orkiestrę, sł.B.Ocias:
- Zagadka
- Mój tata gra na trąbie
- Kocham Cię Mamo
- Abecadło z pieca spadło
- Espagnola na głos ad libitum i orkiestrę
- Kochajcie Nas dziewczęta musical na głosy solowe,chór i orkiestrę,libretto Albin Siekierski(nieukończony)
- Missa solemnis na chóry i orkiestrę
- Suita Łowicka na chór i orkiestrę kameralną
- Zawisza Czarny musical na głosy solowe,chór i orkiestrę,premiera 1977 r.Operetka Lubelska
- Piękne goździki na chór mieszany i fortepian(opracowanie)
- W polu lipeńka na chór mieszany i fortepian(opracowanie)
- Polonez na chór mieszany i fortepian
- Ave Maria na chór mieszany lub męski a cappella lub z fortepianem(organami)
- Raz tak babie zbrzydło życie na głos solo,chór mieszany i fortepian
- Zaloty na głos solo,chór mieszany i fortepian
- Tu es Petrus na chór męski i organy lub fortepian
- Twoje oczy na kwartet męski i fortepian
- Polonez powitalny na chór unisono i fortepian
- Kołysanka na sopran i fortepian
- Pieśń zbójów na głos i fortepianu
Transkrypcje i parafrazy
- Gioaccino Rossini Tarantella na marimbę i orkiestrę
- Mikołaj Rimski-Korsakow Lot trzmiela na marimbę i orkiestrę
- Ferenc Liszt II Rapsodia węgierska na marimbę i orkiestrę
- Fryderyk Chopin Etiuda E-dur na orkiestrę
- Johann Sebastian Bach Preludium C-dur na orkiestrę
- Karol Szymanowski/Paweł Kochański Taniec z Harnasiów na skrzypce solo i orkiestrę
- Fritz Kreisler Radość miłości,walc na sopran koloraturowy,chór mieszany i orkiestrę
- Aranżacja musicalu My Fair Lady
- Aranżacja operetki Panna Wodna Lawiny-Świętochowskiego
- Aranżacje kilkunastu kolęd dla Filharmonii Częstochowskiej i Ośrodka Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie na głosy solowe,chóry i orkiestrę(kolędy polskie i innych narodów)
- Aranżacje kilkunastu utworów muzyki religijnej dla Filharmonii Częstochowskiej z okazji pobytu Papieża Jana Pawła II w Częstochowie
- Opracowania i ilustracje muzyczne do sztuk dla Teatru im.A.Mickiewicza w Częstochowie
- Wędrowni komedianci bajka muzyczna
- Taka noc nie powtórzy się więcej aranżacje piosenek lat międzywojennych na głos i orkiestrę
- Czas na kabaret J.Pietrzaka aranżacje piosenek na głos i orkiestrę kameralna
- Zielony Gil muzyka do sztuki Tirso di Molina(współautorstwo)
- Muzyka ilustracyjna do kilku sztuk dramatycznych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz