Życie prywatne
Ojciec Krafftówny był naczelnym architektem w Łucku,matka nie pracowała,prowadziła dom,w którym często rozbrzmiewała muzyka(matka śpiewała,grała na pianinie i skrzypcach).Barbara była najmłodsza z czworga rodzeństwa,miała dwóch przyrodnich braci i siostrę.Po śmierci ojca i po wybuchu II wojny światowej,wyjechała wraz z matką do Warszawy,uciekając z Wołynia przed Sowietami.Jej pierwszym mężem był Michał Gazda,aktor teatralny i filmowy.Poznali się i pobrali w 1956 r.W 1969 roku Michał Gazda zginął w wypadku samochodowym.Syn z tego małżeństwa,Piotr,mieszkał w Kanadzie z żoną i synem Michałem.Piotr Gazda zmarł w 2009 r.W latach 1961–1965 była radną w Dzielnicowej Radzie Narodowej Warszawa Śródmieście.Działała w komisji ds.kultury,sportu i turystyki.Funkcja ta znalazła odbicie w programach Kabaretu Starszych Panów,gdzie Krafftówna odtwarzała postać radnej.W 1982 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych.Tam poznała drugiego męża,Arnolda Seidnera,dyrektora międzynarodowego instytutu do spraw emigrantów w San Francisco.Małżeństwo trwało pół roku,przerwała je śmierć Seidnera w wyniku zawału serca.Artystka przeniosła się do Los Angeles,gdzie przez ponad dekadę mieszkała w domu seniora.Otrzymała obywatelstwo amerykańskie,jednak w 1998 r.zdecydowała się wrócić na stałe do Polski.
Biografia artystyczna
Występy w teatrze
Od wczesnych lat wykazywała zainteresowania aktorskie.W czasie wojny brała udział w zajęciach krakowskiego konspiracyjnego Studia Dramatycznego Iwo Galla,gdzie oprócz aktorstwa miała lekcje pantomimy,uczyła się też tańca.Od 1945 r.Studio działało przy Teatrze Starym w Krakowie,ale już w kolejnym roku Iwo Gall wraz z kilkoma uczniami,wśród nich z Krafftówną,wyjechał do Teatru Wybrzeże,funkcjonującego początkowo w Gdyni.Tam też,w listopadzie 1946 r.zadebiutowała rolą Rybaczki w"Homerze i Orchidei"Tadeusza Gajcego.Z trójmiejską sceną była związana do 1949 roku,zagrała m.in.Kasię w"Jak Wam się podoba"Williama Szekspira(1947 r.)Haneczkę w"Weselu"Stanisława Wyspiańskiego(1948 r.) i Klarę w"Pigmalionie"George’a Bernarda Shawa(1949 r.wszystkie wymienione tytuły w reżyserii Galla).Iwo Gall był moim wielkim nauczycielem i mistrzem.On ukształtował mój sposób patrzenia na teatr,ukształtował moje artystyczne myślenie wspominała aktorka po latach.W 1949 r.przeniosła się wraz ze swym mistrzem do Łodzi,do Teatru im.Stefana Jaracza,gdzie występowała do 1950 r. i zagrała m.in.Warię w"Wiśniowym sadzie"Antoniego Czechowa.W latach 1950–1953 pracowała we wrocławskich Teatrach Dramatycznych.Wystąpiła m.in.jako Klara w"Ślubach panieńskich"Aleksandra Fredry w reż.Marii Wiercińskiej(1951 r.) i Eliza w"Skąpcu"Moliera w reż.Maryny Broniewskiej(1951 r.)Od 1953 r.występowała w teatrach warszawskich.Na początku w Teatrze Nowej Warszawy(1953–1956),gdzie m.in.ponownie u Marii Wiercińskiej zagrała Klarę w"Ślubach panieńskich"(1953 r.)W Teatrze Estrada wcieliła się w rolę Pernette Laprade w"Szczęśliwych dniach"Claude’a-Andre Pugeta w reż.Tadeusza Cyglera(1956 r.)a w Teatrze Komedia zagrała m.in.Jill w"Jim i Jill"Greya Clifforda i Newmana Greatrexa w reż.Kazimierza Pawłowskiego(1957 r.)Od 1957 do 1964 roku była aktorką Teatru Dramatycznego w Warszawie.Scena ta odważnie wprowadzała nową dramaturgię,co było możliwe po rozluźnieniu politycznego gorsetu cenzury.Po latach socrealizmu zaczęto wystawiać autorów zachodnich,odkrywano też dla polskiego teatru awangardowe dokonania Witkacego i Witolda Gombrowicza,wprowadzano na afisz nowe sztuki Tadeusza Różewicza i Sławomira Mrożka.Już pierwsza kreacja Barbary Krafftówny z tego okresu,rola tytułowa w"Iwonie,księżniczce Burgunda"Witolda Gombrowicza w reż.Haliny Mikołajskiej(1957 r.)zwróciła uwagę krytyków.Aktorka zagrała tę nietypową rolę,zbudowaną głównie na mimice,nowocześnie i z temperamentem.To był skok w kosmos.Wyjście z klasycznego teatru,z formy ustalonej przez pokolenia.Ta literatura zmieniła sposób myślenia o teatrze.Grając Gombrowicza,czuliśmy się jak w innym świecie mówiła artystka wiele lat później.Jako Liza w"Panu Puntili i jego słudze Mattim"Bertolta Brechta(reż.K.Swinarski,1958 r.)narratorka zdarzeń scenicznych,była gapowata i nieporadna jak dziecko,ale przy tym zabawna.Ta obojętna mina,ten głos podwórzowej śpiewaczki,ta niby-interpretacja podobna do dukania na popisie szkolnym cóż za świetna zabawa i jakie mądre wybrnięcie z trudnej roli Brechtowskiego ni to świadka,ni to konferansjera,a właściwie opowiadacza zdarzeń nie kryła podziwu Agnieszka Osiecka.Kolejne kreacje z tego okresu to tytułowa postać z"Księżniczki Turandot"Carlo Gozziego(1959 r.)oraz Słowiczka w"Ptakach"Agnieszki Osieckiej i Andrzeja Jareckiego(1960 r.)oba przedstawienia w reżyserii Konrada Swinarskiego.Gra Krafftówny opierała się na pełnych wdzięku stylizacjach,nierzadko pastiszowych,ale niepozbawionych liryzmu.Jako aktorka zawsze uciekałam od naturalizmu,od dosłowności podkreślała.Innego rodzaju wyzwaniem było zagranie postaci Abigail Williams w"Procesie w Salem"na podst."Czarownic z Salem"Arthura Millera w reż.Ludwika René(1959 r.)W 1959 r.aktorka występowała wraz z zespołem Teatru Dramatycznego w paryskim Teatrze Narodów,prezentując Parady Jana Potockiego,zrealizowane i wystawiane rok wcześniej w Warszawie.Reżyserką sztuki była Ewa Bonacka,a Barbara Krafftówna brawurowo zagrała Zerzabellę,zbierając wiele pochlebnych recenzji.Lata 1964–1969 przypadają na angaż w Teatrze Narodowym.Stworzyła tu wiele znakomitych kreacji,m.in.kurki(Elżbiety)w"Kurce wodnej"(1964 r.) i Wandy Lektorowiczówny w"Janie Karolu Macieju Wścieklicy"(1966 r.)Stanisława Ignacego Witkiewicza(oba widowiska w reż.Wandy Laskowskiej).Predyspozycje aktorskie Krafftówny i oryginalny,w pełni już ukształtowany wizerunek sprawiły,że aktorka idealnie odnalazła się w dramaturgii Witkacego.Recenzenci uznali ją za modelową aktorkę dramatów tego autora,podkreślając jako atut naturalną nienaturalność Krafftówny na scenie.Występowała też jako Achiza w"Żywocie Józefa"Mikołaja Reja w reż.Kazimierza Dejmka(1965 r.) i Tytania w"Śnie nocy letniej"Williama Szekspira w reż.W.Laskowskiej(1968 r.)Z Żywotem Józefa zespół Teatru Narodowego objechał niemal całą Europę(gościnne występy i udział w festiwalach m.in.w Czechosłowacji,NRD,na Węgrzech,w Austrii,Holandii i we Włoszech).Równolegle z występami na scenie narodowej,Krafftówna udzielała się w realizacjach Studenckiego Teatru Satyryków,gdzie zagrała m.in.w"Poczta się myli"Stanisława Tyma w reż.Izabelli Cywińskiej(1966 r.)W 1969 r.krótko występowała w Teatrze Syrena.Lata od 1969 do 1981 r.przypadają na angaż Krafftówny w warszawskim Teatrze Współczesnym.Widzowie mogli ją podziwiać w rolach Alicji w"Play Strindberg"Friedricha Dürrenmatta w reż.Andrzeja Wajdy(1970 r.)gdzie wystąpiła wspólnie z Tadeuszem Łomnickim.Jej Dorota w"Matce Witkacego"(1970 r.)oraz Lady Macbett i Lady Duncan w"Macbett Eugène'a Ionesco"(1972 r.)były rolami przewrotnymi,zabarwionymi groteską(obie sztuki wyreżyserował Erwin Axer).W kolejnych latach zagrała Szarlottę w"Wiśniowym sadzie"Antoniego Czechowa w reż.Macieja Prusa(1976 r.)oraz Szambelanową w"Panu Jowialskim"Aleksandra Fredry w reż.Jerzego Kreczmara(1977 r.)Po latach Krafftówna wróciła na krótko do Teatru Dramatycznego.Zagrała wówczas dwie znaczące role:w 1982 r.wcieliła się w rolę Lulu w"Skizie"Gabrieli Zapolskiej w reż.Witolda Zatorskiego,a w 1982 r.Wolumni w"Koriolanie"Williama Szekspira w reż.Krzysztofa Kelma.W 1982 r.wyjechała do Stanów Zjednoczonych,na zaproszenie Leonidasa Dudarewa-Ossetyńskiego,przedwojennego polskiego aktora i reżysera mieszkającego na stałe w USA.Wyjazd wiązał się z wcześniejsza propozycją zagrania w witkacowskiej"Matce po angielsku".Aktorka nie znając tego języka,nauczyła się roli fonetycznie i z powodzeniem występowała na amerykańskich scenach.Pobyt za oceanem,planowany początkowo na pół roku,przeciągnął się do kilkunastu lat.Krafftówna zamieszkała początkowo w San Francisco,a później w Los Angeles,nie porzucając aktorstwa.Grała w polonijnym teatrze,wyreżyserowała Kram z piosenkami Leona Schillera.Przez lata współpracowała z zespołem studenckim Szkoły Teatralnej,Filmowej i Telewizyjnej w Los Angeles,kierowanym przez prof.Michaela Hacketta.W 1997 r.przyjechała do Polski ze spektaklem Biesiada u hrabiny Kotłubaj Witolda Gombrowicza,wyreżyserowanym przez Hacketta.Rok później zdecydowała się na powrót do Polski.W 2006 r.z okazji jubileuszu 60-lecia pracy artystycznej, Barbara Krafftówna wystąpiła w napisanym specjalnie dla niej monodramie Remigiusza Grzeli Błękitny diabeł,o ostatnich latach życia Marleny Dietrich.Tekst sztuki oparty jest na rozmowach autora z sekretarką Dietrich.Przedstawienie wspólnie z Krafftówną wyreżyserował Józef Opalski.Prapremiera odbyła się w Teatrze Muzycznym w Gdyni 24 października 2006 r.a premiera w Teatrze Narodowym w Warszawie 20 listopada 2006 r.Podczas prapremiery aktorka została odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.W imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego Order wręczyła jego małżonka,Maria Kaczyńska.W 2007 r.Krafftówna zagrała Matkę w"Peer Gynt.Szkicach z dramatu"Henryka Ibsena,a w 2008 r.rolę tytułową w"Alicji"Lewisa Carrolla.Oba przedstawienia wyreżyserował Paweł Miśkiewicz w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.Na 80 urodziny artystka wystąpiła w napisanej specjalnie na tę okazję sztuce Remigiusza Grzeli Oczy Brigitte Bardot.Premiera w Teatrze Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego w Warszawie odbyła się 5 grudnia 2008 r.Reżyserem przedstawienia jest Maciej Kowalewski.Na scenie partnerował jubilatce Marian Kociniak.Za rolę w tym spektaklu Krafftówna otrzymała nominację do nagrody im.Norwida.18 maja 2010 roku w Teatrze Dramatycznym w Warszawie odbył się Jubileusz 65 lecia pracy artystycznej Barbary Krafftówny.12 stycznia 2016 roku nakładem wydawnictwa Próśzyński i S-ka ukazała się rozmowa Remigiusza Grzeli z Barbarą Krafftówną„Krafftówna w krainie czarów”.
Role teatralne
- 1946 r.Mickiewiczowskie ballady,program złożony z utworów poetyckich Adama Mickiewicza(reż.Halina Gallowa,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1946 r.Homer i Orchidea Tadeusza Gajcego Rybaczka(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1946 r.W małym domku Tadeusza Rittnera Kasia(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1946 r.Z piosenką przez wieś,program muzyczno-taneczny(reż.Barbara Gołębska,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1947 r.Jak Wam się podoba Williama Szekspira Kasia(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1947 r.Temperamenty Antoniego Cwojdzińskiego Stefcia(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1948 r.Król włóczęgów Justina Huntleya McCarthy’ego Maria(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1948 r.Trzech synów i córka Rogera Ferdinanda Krystyna(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1948 r.Wesele Stanisława Wyspiańskiego Haneczka(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1948 r.Wiśniowy sad Antoniego Czechowa Basia(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1949 r.Tu mówi Tajmyr Konstantina Isajewa i Adama Galicza(reż.Halina Gallowa,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1949 r.Pigmalion George’a Bernarda Shawa Klara(reż.Iwo Gall,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1949 r.Ja kocham cały naród,program poetycki z okazji 150 rocznicy urodzin Adama Mickiewicza(scenariusz Kazimierz Barnaś,reż.Halina Gallowa,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1949 r.Przeplataj słowem serca ludzi,program poetycki z okazji 150 rocznicy urodzin Aleksandra Puszkina(scenariusz Kazimierz Barnaś,reż.Halina Gallowa,Teatr Wybrzeże w Gdyni)
- 1949 r.Wiśniowy sad Antoniego Czechowa Waria(reż.Iwo Gall,Teatr im.Stefana Jaracza w Łodzi)
- 1951 r.Śluby panieńskie Aleksandra Fredry Klara(reż.Maria Wiercińska,Teatry Dramatyczne we Wrocławiu Teatr Kameralny)
- 1951 r.Jak Wam się podoba Williama Szekspira Audrey(reż.Edmund Wierciński,Teatry Dramatyczne we Wrocławiu Teatr Polski)
- 1951 r.Skąpiec Moliera Eliza(reż.Maryna Broniewska,Teatry Dramatyczne we Wrocławiu Teatr Kameralny)
- 1951 r.Małżeństwo Kreczyńskiego Aleksandra Suchowo-Kobylina Ludka(reż.Edmund Wierciński,Teatry Dramatyczne we Wrocławiu Teatr Polski)
- 1952 r.Magazyn mód Iwana Kryłowa Masza(reż.Stanisław Bugajski,Teatry Dramatyczne we Wrocławiu Teatr Kameralny)
- 1953 r.Tor przeszkód Ewy Szumańskiej i Stefana Łosia Baśka(reż.Stanisław Bugajski,Teatr Nowej Warszawy)
- 1953 r.Śluby panieńskie Aleksandra Fredry Klara(reż.Maria Wiercińska,Teatr Nowej Warszawy)
- 1953 r.Magazyn Małgorzaty Charette Hanny Januszewskiej Franciszka(reż.Natalia Szydłowska,Teatr Nowej Warszawy)
- 1955 r.Studencka miłość Włodzimierza Dychawicznego Nastusia(reż.Stanisław Bugajski,Teatr Nowej Warszawy)
- 1956 r.Szczęśliwe dni Claude’a-Andre Pugeta Pernette Laprade(reż.Tadeusz Cygler,Teatr Estrada w Warszawie)
- 1957 r.Jim i Jill Greya Clifforda i Newmana Greatrexa Jill(reż.Kazimierz Pawłowski,Teatr Komedia)
- 1957 r.Iwona,księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza Iwona(reż.Halina Mikołajska,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1958 r.Pan Puntila i jego sługa Matti Bertolta Brechta Liza(reż.Konrad Swinarski,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1958 r.Parady Jana Potockiego Zerzabella(reż.Ewa Bonacka,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1959 r.Księżniczka Turandot Carlo Gozziego Księżniczka Turandot(reż.Konrad Swinarski,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1959 r.Proces w Salem na podst.Czarownic z Salem Arthura Millera Abigail Williams(reż.Ludwik René,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1959 r.W małym dworku Stanisława Ignacego Witkiewicza Zosia(reż.Wanda Laskowska,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1960 r.Ptaki Agnieszki Osieckiej i Andrzeja Jareckiego Słowiczka(reż.Konrad Swinarski,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1960 r.Uczta morderców Andrzeja Wydrzyńskiego Hanka(reż.Wanda Laskowska,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1961 r.Indyk Sławomira Mrożka Laura(reż.Zbigniew Bogdański,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1963 r.Dziewiąty sprawiedliwy Jerzego Jurandota Jeracha(reż.Ludwik René,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1964 r.Letnicy Maksyma Gorkiego Olga(reż.Ludwik René,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1964 r.Kurka wodna Elżbieta Frake-Prawacka(kurka)(reż.Wanda Laskowska,Teatr Narodowy w Warszawie)
- 1965 r.Żywot Józefa Mikołaja Reja Achiza(reż.Kazimierz Dejmek,Teatr Narodowy w Warszawie)
- 1966 r.Jan Karol Maciej Wścieklica Stanisława Ignacego Witkiewicza Wanda Lektorowiczówna(reż.Wanda Laskowska,Teatr Narodowy w Warszawie)
- 1966 r.Poczta się myli Stanisława Tyma Danuta Wiśniewska(reż.Izabella Cywińska,Studencki Teatr Satyryków w Warszawie)
- 1968 r.Ciężkie czasy Michała Bałuckiego Natalka(reż.Kazimierz Dejmek,Teatr Narodowy w Warszawie)
- 1968 r.Sen nocy letniej Williama Szekspira Tytania(reż.Wanda Laskowska,Teatr Narodowy w Warszawie)
- 1969 r.Róbmy coś Zdzisława Gozdawy i Wacława Stępnia(reż.Stanisława Stanisławska-Majdrowicz,Teatr Syrena w Warszawie)
- 1969 r.Lord z walizki,na podstawie utworów Oskara Wilde’a Cecylia Cardew(reż.Zdzisław Tobiasz,Teatr Syrena w Warszawie)
- 1970 r.Play Strindberg Friedricha Dürrenmatta Alicja(reż.Andrzej Wajda,Teatr Współczesny w Warszawie)
- 1970 r.Matka Stanisława Ignacego Witkiewicza Dorota(reż.Erwin Axer,Teatr Współczesny w Warszawie)
- 1972 r.Macbett Eugène'a Ionesco Lady Macbett,Lady Duncan,Wiedźma(reż.Erwin Axer,Teatr Współczesny w Warszawie)
- 1972 r.Król Jeleń Carlo Gozziego Smeraldina(reż.Giovanni Pampiglione,Teatr Współczesny w Warszawie)
- 1975 r.Garbus Sławomira Mrożka Onka(reż.Kazimierz Dejmek,Teatr Nowy w Łodzi)
- 1976 r.Wiśniowy sad Antoniego Czechowa Szarlotta(reż.Maciej Prus,Teatr Współczesny w Warszawie)
- 1977 r.Pan Jowialski Aleksandra Fredry(reż.Jerzy Kreczmar,Teatr Współczesny w Warszawie)
- 1979 r.Remi-Dżin Donalda L.Coburna Fonsja Dorsey(reż.Karl-Heinz Stroux,Teatr Współczesny w Warszawie)
- 1981 r.Skiz Gabrieli Zapolskiej Lulu(reż.Witold Zatorski,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1982 r.Koriolan Williama Szekspira Wolumnia(reż.Krzysztof Kelm,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 1983 r.Matka Stanisława Ignacego Witkiewicza Matka(reż.Leonidas Dudarew-Ossetyński,teatr w Los Angeles)
- 1997 r.Biesiada u hrabiny Kotłubaj,na podstawie opowiadania Witolda Gombrowicza Hrabina Kotłubaj(reż.Michael Hackett;Szkoła Teatralna,Filmowa i Telewizyjna UCLA w Los Angeles)
- 2004 r.Medytacje o dziewictwie,na podstawie prozy Witolda Gombrowicza Alicja(reż.Michael Hackett;Szkoła Teatralna,Filmowa i Telewizyjna w Los Angeles)
- 2006 r.Błękitny diabeł Remigiusza Grzeli monodram(reż.Józef Opalski,przedstawienie impresaryjne;prapremiera w Teatrze Muzycznym w Gdyni)
- 2007 r.Peer Gynt.Szkice z dramatu Henryka Ibsena Matka(reż.Paweł Miśkiewicz,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 2008 r.Alicja,na podstawie powieści Alicja w Krainie Czarów Lewisa Carrolla Alicja(reż.Paweł Miśkiewicz,Teatr Dramatyczny w Warszawie)
- 2008 r.Oczy Brigitte Bardot Remigiusza Grzeli Anastazja(reż.Maciej Kowalewski,Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego w Warszawie)
- 2012 r.Trzeba zabić starszą panią Grahama Linehana pani Wilberforce(reż.Cezary Żak,Och-teatr w Warszawie)2014 r.Jesienne manewry Petera Coke`a Elizabeth Hatfield(reż.Krzysztof Szuster,Teatr Syrena)
- 1958 r.Nowy Don Kichot Aleksandra Fredry Małgorzata(reż.Maryna Broniewska)
- 1958 r.Opera za trzy grosze Bertolta Brechta Lucy(reż.Konrad Swinarski)
- 1959 r.Pigmalion.Romans w pięciu aktach George’a Bernarda Shawa(reż.Maryna Broniewska)
- 1961 r.Przesada Agnieszki Osieckiej Bliźniaczka Beatka(reż.Konrad Swinarski)
- 1961 r.Mistrz Piotr Pathelin,według anonimowego francuskiego utworu średniowiecznego(reż.Ewa Bonacka)
- 1961 r.Arlekinada Terence’a Rattigana Fishlock(reż.Andrzej Munk)
- 1962 r.Anty-szopka sylwestrowa,spektakl złożony z różnych utworów(reż.Konrad Swinarski)
- 1962 r.Szklanka wody Eugène'a Scribe'a(reż.Józef Słotwiński)
- 1964 r.Mąż i żona Aleksandra Fredry Justysia(reż.Maryna Broniewska)
- 1965 r.Freuda teoria snów Antoniego Cwojdzińskiego Ona(reż.Jacek Szczęk)
- 1965 r.Amfitryon Franciszka Zabłockiego Kleantis(reż.Ewa Bonacka)
- 1967 r.Nominacja Aleksandra Wołodina Ania(reż.Jan Bratkowski)
- 1967 r.Żołnierz królowej Madagaskaru Stanisława Dobrzańskiego i Juliana Tuwima Kamilla(reż.Wanda Laskowska)
- 1968 r.Santa Claus Janusza Majewskiego Żona(reż.Janusz Majewski)
- 1968 r.Próba generalna Andrzeja Mularczyka Córka(reż.Sylwester Chęciński)
- 1968 r.Nie ma takiego problemu Stanisława Tyma Ona(reż.Izabella Cywińska)
- 1969 r.Mieszczanin szlachcicem Moliera Pani Jourdain(reż.Jerzy Gruza)
- 1971 r.Wizyta starszej pani Friedricha Dürrenmatta Klara Zachanassian(reż.Jerzy Gruza)
- 1972 r.Dwa teatry Jerzego Szaniawskiego Laura(reż.Kazimierz Braun)
- 1972 r.Fatalna kobieta Patricka Quentin Charlotta Mullen(reż.Anna Minkiewicz)
- 1972 r.Kochanek Harolda Pintera Ona(reż.Zygmunt Hübner)
- 1974 r.Dom kobiet Zofii Nałkowskiej Róża(reż.Jan Kulczyński)
- 1976 r.Czterdzieści karatów Pierre’a Barilleta i Jean-Pierre’a Gredy'ego Liza(reż.Barbara Sałacka)
- 1979 r.Mieszkanie do wynajęcia Pierre’a Barilleta i Jean-Pierre’a Gredy'ego Betty(reż.Tadeusz Aleksandrowicz)
- 1980 r.Śmierć komiwojażera Arthura Millera Linda(reż.Kazimierz Karabasz)
- 1981 r.Paragraf 4,na podstawie powieści Paragraf 22 Josepha Hellera Pielęgniarka(scenariusz i reżyseria Marek Piwowski)
- 1993 r.Pat Pavla Kohouta Żona(reż.Robert Gliński)
- 1993 r.Sztuka przekładu Ronalda Harwooda Sophie,Lady Ogilvie-Smith(reż.Laco Adamik)
- 1994 r.Ogrodnik i jego chlebodawcy,według baśni Hansa Christiana Andersena(reż.Krystyna Krupska-Wysocka)
- 1994–1995:Szczęście na telefon Cezarego Harasimowicza Pani Detektyw(reż.Janusz Dymek)
- 1995 r.Co się właściwie stało Betty Lemon?Arnolda Weskera monodram(reż.Tomasz Wiszniewski)
- 1996 r.Agnieszka skrawek nieba Natalii Gałczyńskiej Babcia,Wróżka(reż.Krystyna Krupska-Wysocka)
- 1997 r.Babcia na jabłoni Miry Lobe Babcia(reż.Wojciech Nowak)
Barbara Krafftówna zagrała w kilkudziesięciu filmach.Zdaniem wielu krytyków najwybitniejszą jej kreacją,a zarazem jedną z najdoskonalszych kreacji kobiecych w polskim kinie,była rola Felicji w obrazie Wojciecha Jerzego Hasa"Jak być kochaną"(1962 r.)Zagrała kobietę,która poświęca wszystko dla miłości,ponosząc ostatecznie klęskę.Felicja ukrywa w swoim krakowskim mieszkaniu poszukiwanego przez gestapo ukochanego(Zbigniew Cybulski) i dla zapewnienia mu bezpieczeństwa decyduje się na pracę dla okupantów.Jej ofiara jest daremna,mężczyzna okazuje się człowiekiem słabym i niedojrzałym.Zagranie bohaterki tragicznej było dowodem wszechstronności Krafftówny,aktorki dotąd głównie charakterystyczno-komediowej.Za rolę w obrazie Hasa otrzymała nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Francisco w 1962 r.Była to jedna z trzech nagród dla filmu,jednak jego twórców zabrakło na festiwalu i statuetki Golden Gate Award dotarły do Polski dopiero po kilku miesiącach.Krafftówna odebrała ją podczas uroczystego pokazu"Jak być kochaną".O dużych możliwościach aktorskich przekonywała już wcześniejsza rola Niury w"Nikt nie woła"Kazimierza Kutza z 1960 roku.Krafftówna zagrała repatriantkę,która po wojnie trafia wraz z tysiącami innych na"Ziemie Odzyskane".Gorzkie doświadczenia wojennej przeszłości są w filmie przywołane jedynie pośrednio, w wypowiedziach Niury,w jej melancholii i braku złudzeń.Rola przekonuje siłą osobowości i bogactwem środków aktorskich.Inne filmowe wyzwania to m.in.kreacje Zosi w"Złocie"(1961 r.)Camilli de Tormez w"Rękopisie znalezionym w Saragossie"(1964 r.) i Jadwigi w "Szyfrach"(1966 r.wszystkie trzy filmy w reżyserii Wojciecha J.Hasa),a także Stefki w"Popiele i diamencie"Andrzeja Wajdy(1958 r.)W obrazie"Jutro premiera"Janusza Morgensterna(1962 r.)błyskotliwej farsie o ludziach teatru,Krafftówna zagrała bohaterkę o dwóch obliczach,niczym Kopciuszek zmieniającą się z zahukanej nieatrakcyjnej suflerki Flapci w piękną damę,odtwórczynię głównej roli w sztuce teatralnej.Grała też w serialach,jako pani Makowiecka w"Przygodach pana Michała"(1969 r.)czy Honorata w"Czterech pancernych i psie"(1970 r.)W tej drugiej roli była narzeczoną czołgisty Gustlika z Górnego Śląska,piegowatą dziewczyną z warkoczami,odważną i z charakterem.Przygotowując się do występu,nauczyła się mówić gwarą górnośląską,poznawała mentalność i obyczaje Górnoślązaków.Po roku 2000 widzowie mogli ją zobaczyć w nowych polskich serialach telewizyjnych,m.in."Na dobre i na złe","M jak miłość"oraz"Niania".
Role filmowe
- 1953 r."Sprawa do załatwienia"(reż.Jan Rybkowski,Jan Fethke)urzędniczka
- 1957 r."Deszczowy lipiec"(reż.Leonard Buczkowski)Zofia Karpińska
- 1958 r."Popiół i diament"(reż.Andrzej Wajda)Stefka,narzeczona Staszka Gawlika
- 1960 r."Nikt nie woła"(reż.Kazimierz Kutz)Niura,Ukrainka na Ziemiach Odzyskanych
- 1960 r."Walet pikowy"(reż.Tadeusz Chmielewski)sekretarka w„Animie"
- 1961 r."Złoto"(reż.Wojciech Jerzy Has)barmanka Zosia
- 1961 r."Dziś w nocy umrze miasto"(reż.Jan Rybkowski)Iza
- 1962 r."Jutro premiera"(reż.Janusz Morgenstern)suflerka Flapcia
- 1962 r."Jak być kochaną"(reż.Wojciech Jerzy Has)Felicja
- 1963 r."Ich dzień powszedni"(reż.Aleksander Ścibor-Rylski)Michaśka
- 1964 r."Rękopis znaleziony w Saragossie"(reż.Wojciech Jerzy Has)Camilla de Tormez,macocha Paszeki
- 1964 r."Upał"(reż.Kazimierz Kutz)Barbarka
- 1966 r."Niewiarygodne przygody Marka Piegusa"(reż.Mieczysław Waśkowski)matka Marka
- 1966 r."Cierpkie głogi"(reż.Janusz Weychert)Marta
- 1966 r."Szyfry"(reż.Wojciech Jerzy Has)Jadwiga
- 1966 r."Don Gabriel"(reż.Ewa Petelska,Czesław Petelski)Florentyna
- 1966-1970:"Czterej pancerni i pies"(reż.Konrad Nałęcki)Honorata
- 1968 r."Przekładaniec"(reż.Andrzej Wajda)pastor z kobiecym głosem;rola Tadeusza Plucińskiego(dubbing)
- 1968 r."Przygoda z piosenką"(reż.Stanisław Bareja)madame Michaud,właścicielka pensjonatu
- 1969 r."Przygody pana Michała"(reż.Paweł Komorowski)pani Makowiecka
- 1970 r."Książę sezonu"(reż.Witold Orzechowski)właścicielka pensjonatu
- 1971 r."Kłopotliwy gość"(reż.Jerzy Ziarnik)Piotrowska
- 1975 r."Die Überlebende",tytuł polski"Ocalona",film telewizyjny produkcji NRD(reż.Christian Steinke)Teresa Gadomska
- 1977 r."Granica"(reż.Jan Rybkowski)wojewodzina
- 1978 r."Płomienie"(reż.Ryszard Czekała)ciotka
- 1978 r."Życie na gorąco",serial telewizyjny(reż.Andrzej Konic)polska turystka
- 1980 r."Kłusownik"(reż.Janusz Łęski)pani Elżbieta
- 1981 r."Filip z konopi"(reż.Józef Gębski)Zosia
- 1982 r."Na tropach Bartka",kinowa wersja serialu"Kłusownik"(reż.Janusz Łęski)pani Elżbieta
- 1990 r."How to be American",film dokumentalny prod.USA(reż.Krzysztof Przykucki)w roli samej siebie
- 1993 r."Skutki noszenia kapelusza w maju"(reż.Krystyna Krupska-Wysocka)Zofia,matka Mateusza
- 1993-1994:"Bank nie z tej ziemi"(reż.Waldemar Dziki)Leokadia,siostra Henryka
- 1994 r."Dora was dysfunctional"
- 1998 r."Ze snu sen",film dokumentalny o reżyserze Wojciechu Jerzym Hasie(reż.Adam Kuczyński)wypowiedzi aktorki
- 1999–2006:"Na dobre i na złe",serial telewizyjny(reż.Krzysztof Rogala)Nela
- 2001 r."Więzy krwi",serial telewizyjny(reż.Marek Nowicki,Wojciech Pacyna)babcia Wiktoria Bronowicz
- 2002 r."Król przedmieścia",serial telewizyjny(reż.Olaf Lubaszenko)matka Kowalskich
- 2002 r."Nipogodna"
- 2007 r."M jak miłość",serial telewizyjny(wielu reżyserów)Łucja
- 2007 r."Ryś"(reż.Stanisław Tym)wice hrabina
- 2008 r."Niania",serial telewizyjny(reż.Jerzy Bogajewicz)babcia Maksa,Matylda
- 2009 r."Ostatnia akcja"(reż.Michał Rogalski)Goga
- 2010 r."Milion dolarów"Hanna Walczak
Nie mniej ważna jak role teatralne i filmowe jest twórczość kabaretowa Barbary Krafftówny.W latach 1959–1966 artystka występowała w Kabarecie Starszych Panów,oryginalnym poetyckim programie telewizyjnym,stworzonym i prowadzonym przez duet Jeremi Przybora Jerzy Wasowski.Do historii polskiej piosenki rozrywkowej weszły jej wykonania piosenek,m.in."W czasie deszczu dzieci się nudzą","Zakochałam się w czwartek niechcący","Przeklnij mnie"(lub"Przeklnę Cię",wyk.w duecie z Bohdanem Łazuką)czy"Bądź dobry i dla męża"(wyk.z Bronisławem Pawlikiem).Kilka piosenek duetu Wasowski Przybora powstało specjalnie z myślą o Barbarze Krafftównie.Udział w programach Kabaretu Starszych Panów przyniósł artystce popularność i uznanie widzów,poparte licznymi nagrodami.Filmową realizacją utrzymaną w poetyce Kabaretu Starszych Panów jest"Upał",surrealistyczna komedia w reż.Kazimierza Kutza z 1964 r.Artystka występowała również w kabarecie„Frascati”kierowanym przez aktora Wojciecha Siemiona,a także w kabarecie satyryczno-literackim U Lopka,prowadzonym przez Kazimierza„Lopka”Krukowskiego.W kolejnych latach udzielała się też w kabarecie„Pod Egidą”Jana Pietrzaka.Wykonywała tam m.in.piosenkę"Dramat w ogródkach działkowych",utrzymaną w konwencji czarnego humoru.
Odznaczenia
- Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski(2006 r.)
- Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski(1963 r.)
- Złoty Medal„Zasłużony Kulturze Gloria Artis”(2006 r.)
- Złota Oznaka Honorowa Towarzystwa Polonia(1987 r.)
- Odznaka 1000-lecia Państwa Polskiego(1967 r.)
- 1949 r.Nagroda Artystyczna Wybrzeża Gdańskiego za rok 1948
- 1962 r.nagroda„Srebrna Maska”w plebiscycie„Expressu Wieczornego”na najpopularniejszych aktorów telewizyjnych
- 1963 r.nagroda Złote Wrota na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Francisco za rolę w filmie"Jak być kochaną"
- 1963 r.Nagroda Ministra Kultury i Sztuki II stopnia za rolę w filmie"Jak być kochaną"
- 1963 r.nagroda„Złota Maska”w plebiscycie„Expressu Wieczornego”
- 1964 r.nagroda„Srebrna Maska”w plebiscycie„Expressu Wieczornego”na najpopularniejszych aktorów telewizyjnych
- 1964 r.I miejsce w plebiscycie czytelników„Kuriera Polskiego”na najpopularniejszą aktorkę polskiego ekranu
- 1965 r.nagroda„Srebrna Maska”w plebiscycie„Expressu Wieczornego”na najpopularniejszych aktorów telewizyjnych
- 1965 r.Nagroda Komitetu ds.PRiTV za wybitne osiągnięcia aktorskie w programach rozrywkowych telewizji
- 1971 r.druga lokata w filmowym konkursie„Panoramy Północy”na najpopularniejszą parę aktorską,wraz z Janem Englertem
- 1975 r.Nagroda Ministra Kultury i Sztuki I stopnia za całokształt twórczości aktorskiej
- 1982 r.nagroda za rolę Lulu w Skizie na VIII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych
- 1982 r.tytuł Najlepszej Aktorki na XXI Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych
- 1990 r.Nagroda Dziennikarzy na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie za rolę w filmie dokumentalnym"How to be American";wyróżnienie przyznano za przekorne spojrzenie na grożący Europejczykom mit Ameryki
- 2005 r.odciśnięcie dłoni na Promenadzie Gwiazd w Międzyzdrojach
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz