Jan Alojzy Matejko(ur.24 czerwca 1838 r.w Krakowie,zm.1 listopada 1893 r.w Krakowie)polski malarz,twórca obrazów historycznych i batalistycznych,historiozof.W latach 1852–1858 studiował u Władysława Łuszczkiewicza i Wojciecha Stattlera w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie,której później był dyrektorem(od 1873 r.)Jego uczniami byli m.in.Maurycy Gottlieb,Jacek Malczewski,Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański.
Życiorys
Ojciec malarza,Franciszek Ksawery Matejko,właśc.František Xaver Matějka(Matieyka),był Czechem,urodzonym w Roudnicach koło Hradca Králové jako syn chłopski.Przybył do Galicji w charakterze guwernera i nauczyciela muzyki.Początkowo pracował u rodziny Wodzickich w Kościelnikach(dziś część Nowej Huty),a następnie przeniósł się do Krakowa,gdzie poślubił Joannę Karolinę
Rossberg(1802–1845),wywodzącą się z polsko-niemieckiej rodziny
zamożnych rymarzy.Franciszek był katolikiem,Joanna protestantką.Matejkowie zamieszkali przy ulicy Floriańskiej w Krakowie.Jan był dziewiątym dzieckiem,z jedenastu,jakie mieli państwo
Matejkowie(było wśród nich dziewięciu chłopców i dwie dziewczynki).Gdy
Jan miał siedem lat,zmarła jego matka;dziećmi zajęła się jej siostra.Śmierć matki niewątpliwie wywarła wpływ na osobowość przyszłego
malarza.Jego dzieciństwo obfitowało w lęki i przykrości,nie zaznawał także raczej przesadnie starannej opieki(jego złamany nos nie zwrócił niczyjej uwagi i zrósł się krzywo).Ojciec nie okazywał dzieciom swoich uczuć,był surowy i pozbawiony
akceptacji dla artystycznej pasji syna.Uczęszczał do szkoły św.Barbary
od 1847 r.Mimo zdradzanych od najmłodszych lat niepospolitych zdolności
plastycznych,z pozostałymi dziedzinami radził sobie z ogromnym trudem.Także koledzy nie byli dla niego wyrozumiali i jak pisał Marian Gorzkowski,doświadczał od swych współtowarzyszy pewnego znęcania się nawet.Wkrótce został przeniesiony do Gimnazjum św.Anny(obecnie I Liceum Ogólnokształcące im.Bartłomieja Nowodworskiego w
Krakowie).Choć Matejko i jego rodzeństwo z pochodzenia w połowie byli
Czechami,czuli się polskimi patriotami,o czym świadczy działalność
wyzwoleńcza dwóch starszych braci Jana.Brak rodzinnego ciepła po części rekompensowała Matejce przyjaźń z
rodziną Giebułtowskich.O Paulinie Giebułtowskiej pisał później,że była
dla niego jakby drugą matką;często bywał u jej córki Joanny
Serafińskiej w Wiśniczu,a Stanisława traktował jak starszego brata.W wieku trzynastu lat Jan Matejko został przyjęty do krakowskiej
Szkoły Sztuk Pięknych przy ulicy Wesołej,której dyrektorem był wówczas Wojciech Stattler.Przejawiał w szkole ogromną ambicję i pracowitość,choć także tam jego
edukacja nie przebiegała gładko,na co zapewne wpływ miała osoba
Stattlera,trudności finansowe i znaczna wada wzroku.Wpływ na młodego
malarza wywarli natomiast inni nauczyciele:Józef Kremer i Władysław Łuszczkiewicz,którzy zainspirowali go do szkicowania krakowskich zabytków,zbierania materiałów,studiowania detali i obrazów,tworząc tzw.Skarbczyk.W 1858 roku otrzymał stypendium na studia w Monachium.Tu zetknął się z dziełami wybitnych malarzy dawnych i współczesnych.Cenił twórczość Paula Delaroche’a i jego ucznia,Carla von Piloty’ego,tworzących dzieła historyczne.Matejko przekonał się,że to właśnie
temu gatunkowi pragnie się poświęcić(w 1853 roku namalował swój
pierwszy obraz historyczny,Carowie Szujscy przed Zygmuntem III).Schemat Delaroche’a,oparty na wybraniu z historii dramatycznego
momentu i przedstawieniu go w sposób teatralny i emocjonalny,młody
Matejko zastosował w malowanym w Monachium i Krakowie Otruciu królowej Bony(1859 r.)W 1860 roku Matejko wyjechał do Wiednia,skąd szybko wrócił.Tutaj wydał Ubiory w Polsce publikację,zawierającą ryciny z postaciami w historycznych strojach,świadectwo jego zainteresowań historycznych,co później będzie
wielokrotnie wykorzystywał w swoich płótnach.Złą sytuację materialną
malarza poprawiło honorarium za Ubiory,sprzedaż Otrucia Bony i Kochanowskiego nad trumną Urszulki.Mimo tych sukcesów Matejko był niezwykle przygnębiony,czego powodem była nieodwzajemniona miłość do Teodory Giebułtowskiej.W 1862 roku namalował jeden ze swoich najwybitniejszych obrazów,Stańczyka.Miał wtedy zaledwie 24 lata.22 stycznia 1863 roku jego dwaj bracia przyłączyli się do powstania styczniowego.Jan nie poszedł,ponieważ nie potrafił posługiwać się bronią i źle
widział.Woził natomiast broń i pomagał powstańcom materialnie.Jan miał 26 lat,gdy odniósł ogromny sukces dzięki Kazaniu Skargi.Dochód ze wstępu na wystawę oddał na sieroty.W 1864 r.po sprzedaży obrazu mógł pozwolić sobie na małżeństwo z Teodorą Giebułtowską.Mieli razem pięcioro dzieci:Tadeusza(1865–1911),Helenę(1867–1932),Beatę(1869–1926),Jerzego(1873–1927)oraz Reginę(1878 r.)która zmarła jako niemowlę.Żona uważana była za osobę despotyczną,kłótliwą i egoistyczną.Przez męża zwana„Gwiazdą”,„Panią”,„Władczynią”.Gdy uważała,że jej pozycja muzy jest zagrożona,urządzała
straszliwe awantury,udawała,że mdleje lub choruje.Jej twarz
posiadają niemal wszystkie kobiety na obrazach Matejki.Namalowana
została również jako królowa Bona Sforza w Hołdzie pruskim.Została zamknięta w szpitalu psychiatrycznym.Dzieci także przysparzały mu wielu kłopotów.Pogłębiające się z czasem problemy finansowe Matejki spowodowane były
chorobą żony,a także nadmiernym szafowaniem własnym dorobkiem
artystycznym.Kilka wielkich płócien podarował Narodowi Polskiemu,papieżowi przekazał Sobieskiego pod Wiedniem,a Francja otrzymała od niego Joannę d’Arc.Obdarowywał też obrazami swoich znajomych ludzi zwykle bardzo bogatych.Nic nie wziął za portret od hr.Stanisława Tarnowskiego,bezpłatnie podarował portret ks.Marcelinie Czartoryskiej.Nie szczędził też datków na wsparcie ubogich.Ofiarował m.in.na ich rzecz szkic olejny Zygmunt August w ogrodzie wileńskim,który został następnie sprzedany do Warszawy.Sprzedawał również niekiedy swoje dzieła za bezcen.Np.hr.Maurycy Potocki z Zatora zapłacił zaledwie 10 tys.zł r.za Kazanie Skargi.Do końca życia cieszył się wielką sławą,tak w Polsce,jak na całym
świecie,do czego przyczyniały się liczne nagrody(m.in.na wystawach w
Paryżu).Unikał publicznych wystąpień,które go przerażały.W ramach Salonu dostał Złoty Medal w 1865 roku,podobnie jak za obraz Rejtan.W 1870 roku,po namalowaniu Unii Lubelskiej,został udekorowany w Paryżu Legię Honorową.W końcu zaczął bogacić się na swojej pracy i przeprowadził się na ulicę Floriańską 41(dom Jana Matejki w Krakowie
został w roku 1895 przekształcony w muzeum malarza).Wkrótce został
dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie zagrożonej zamknięciem,odrzucając przejęcie Praskiej Akademii Sztuk Pięknych.Artystę doceniła
międzynarodowa społeczność,został honorowym członkiem Akademii
paryskiej,berlińskiej,praskiej,wiedeńskiej,a także Akademii
Rafaelowskiej w Urbino.Poświęcał też czas Szkole Sztuk Pięknych oraz
walczył o upiększanie Krakowa i zachowanie jego zabytków.Jan Matejko zmarł po pęknięciu wrzodu żołądka 1 listopada 1893 roku w
wieku 55 lat.Jego ostatnie słowa brzmiały:„Módlmy się za ojczyznę!Boże błogosławiony!”W czasie jego pogrzebu bił dzwon Zygmunta,a w ostatniej drodze towarzyszyły mu tysiące krakowian.Jego ciało spoczęło w grobowcu rodzinnym na głównej alei na cmentarzu Rakowickim w Krakowie.
Malarstwo i historia
Jan Matejko w młodości przeżył bombardowanie Krakowa przez Austriaków podczas Wiosny Ludów w kwietniu 1848 r.a później powstanie styczniowe.Pod wpływem narodowych klęsk postanowił porzucić malarstwo religijne,które uważał za swoje powołanie i poświęcił się prawie wyłącznie
malarstwu historycznemu.Sama historia była jego obsesją.Nie potrafił o
niej pisać ani opowiadać,więc ją malował.Zarzucano mu swobodne
podejście do historii.Sam Matejko traktował swoje obrazy jako głos w
polemice dotyczącej przeszłości i przyszłości kraju,a nie wyraz
ideologii.Drugą pasją Matejki był kraj.Był on zagorzałym patriotą.Dofinansowywał miasto,biednych i kulturę,pokazując swoje obrazy za
darmo lub przekazując je państwu.Prace jego były od tej pory
analizowane w ramach przekazu ideowego.Matejko często umieszczał na swoich płótnach osoby,których w danym miejscu nie było(np.Kołłątaj i gen.Wodzicki na obrazie Bitwa pod Racławicami),bo nie chodziło mu o przedstawienie faktu,lecz danie syntezy
historiozoficznej.Mimo krytyki historyków,wiele wydarzeń historycznych
w publicznej świadomości funkcjonuje tak,jak przedstawił je na swych
dziełach malarz.
Technika i cechy malarstwa Matejki
Tajemnicą popularności artysty jest nie tylko kunszt wykonania prac,ale przede wszystkim„filmowość”ujęcia historii.Obrazy są kadrowane,spiętrzone i przepełnione namiętnością.Artystę wyróżniała skłonność do
komponowania tłumnych,wielopostaciowych scen,często rozwiniętych
panoramicznie,rozgrywających się w pozbawionej głębi przestrzeni
pierwszego planu,a także potężna skala ekspresji(niekiedy granicząca z
patosem),doskonała dramaturgia zarówno w aranżacji całych scen,jak i w
oddaniu póz i gestów poszczególnych postaci,dynamika linii konturu,efektowna,intensywna kolorystyka,często oparta na dysonansach barw
lokalnych,przede wszystkim zaś zdolność kreowania postaci o niezwykle
wyrazistych,pełnych ekspresji rysach fizjonomicznych i psychicznych.W
portrecie nie idealizuje,jest bliższy realistycznemu podejściu.Precyzja konturu,drobiazgowe opracowanie szczegółów oraz starannie
wygładzona powierzchnia malarska,uzyskana dzięki oszczędnemu nakładaniu
farb.Z upływem czasu w młodzieńczych pracach artysty pojawia się
dążenie do indywidualizacji postaci i uchwycenia odmienności ich reakcji
psychicznych,do pogłębienia dramaturgii przedstawianych scen.Zastępuje to pewien schematyzm wcześniejszych prac.Warto zwrócić uwagę
na jego zamiłowanie do precyzyjnego odtwarzania dawnych strojów,elementów architektury wnętrz,rozmaitych sprzętów i akcesoriów.Indywidualny styl malarski Matejki ujawnił się około połowy lat
sześćdziesiątych XIX w.Jego genezę najczęściej wywodzi się z fascynacji
gotycką rzeźbą Wita Stwosza(młody Jan często studiował dzieła mistrza)oraz włoskim malarstwem epoki późnego renesansu(głównie dziełami Paolo Veronese i Tycjana).W miarę upływu lat coraz większą wagę przywiązuje do prawidłowego i
starannego wykończenia prac,aby nadać im trwałość.Inaczej niż w
młodości nakłada farbę.Wcześniej oszczędnie,cienką warstwą.Teraz
grubo,nie szczędzi farb.Końcowy etap to laserunek,nakładany na mokrą jeszcze farbę,aby obie warstwy związały się i nie zniszczyły podczas konserwacji.
Matejko dla Krakowa
Pokłócony z Radą Miasta,która wbrew protestom artysty wyburzyła średniowieczny klasztor duchaków(by zrobić miejsce pod Teatr Miejski),nie zgodził się na pochowanie na Skałce.Miał wpływ na ratowanie zabytków Krakowa.Uczestniczył w pracach
komisji konserwatorskich podczas odnawiania gotyckiego ołtarza Wita
Stwosza w Kościele Mariackim(1867–1869),restauracji gmachu Sukiennic(1875–1879),zamku na Wawelu(1886 r.)oraz Kościoła Mariackiego(1889 r.)Brał udział w pracach
naukowo-badawczych oraz wykonywał rysunki inwentaryzacyjne podczas
otwarcia w katedrze wawelskiej grobów:Kazimierza Wielkiego(1869 r.)królowej Jadwigi(1887 r.) i kardynała Oleśnickiego(1887 r.)Uczestniczył w
pracach komisji nad stworzeniem ustawy o konserwacji zabytków.Według
projektu Matejki w latach 1889–1891 wykonana została polichromia wnętrz
kościoła Mariackiego.
Matejko dla Wieliczki i Bochni
Z okazji jubileuszu 600 lecia śmierci św.Kingi w 1892 roku Jan Matejko namalował obraz,który obecnie można oglądać w podziemnej ekspozycji Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka.Artysta przedstawił postać św.Kingi w niecodzienny sposób,a modelem do postaci była hr.Katarzyna Potocka.Św.Kinga,była żoną Bolesława Wstydliwego,po jego śmierci zamieszkała w zakonie klarysek w Starym Sączu.W sztuce
najczęściej przedstawiana jest zatem jako młoda kobieta w bogatym
stroju książęcym lub jako osoba starsza w zakonnym habicie.Na obrazie
Jana Matejki widzimy połączenie obu tych konwencji,a więc kobietę w
wieku około 60 lat nie w habicie,lecz w szatach księżnej z atrybutami
takimi jak:modlitewnik,różaniec,pastorał,widok klasztoru w Starym
Sączu.
Odkrywca talentów
Wykształcił wielu malarzy.Najważniejszymi uczniami byli Mehoffer,Wyspiański,Tetmajer i Malczewski,wybitni przedstawiciele polskiego modernizmu.
Ważniejsze odznaczenia
- Order Franciszka Józefa
- Order Legii Honorowej
- Order Piusa IX
- Złoty Medal Akademii Monachijskiej
- Złoty Medal papieża Leona XIII
- Honorowe obywatelstwo Krakowa,Lwowa,Przemyśla,Stanisławowa,Stryja,Brzeżan
Wybrane dzieła
|
1. |
Carowie Szujscy przed Zygmuntem III(pierwszy obraz) |
1853 r. |
olej na płótnie 75,5×108 cm |
Muzeum Narodowe we Wrocławiu |
|
2. |
Stańczyk(Stańczyk w czasie balu na dworze królowej Bony gdy wieść przychodzi o utracie Smoleńska) |
1862 r. |
olej na płótnie 120×88 cm |
Muzeum Narodowe w Warszawie |
|
3. |
Kazanie Skargi |
1864 r. |
olej na płótnie
224×397 cm |
Zamek Królewski w Warszawie |
|
4. |
Polonia Rok 1863(Zakuwana Polska) |
1864 r.1879 r. |
olej na płótnie 156×232 cm |
Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie |
|
5. |
Rejtan Upadek Polski |
1866 r. |
olej na płótnie
282×487 cm |
Zamek Królewski w Warszawie |
|
6. |
Alchemik Sędziwój |
1867 r. |
olej na desce
72,5×131 cm |
Muzeum Sztuki w Łodzi |
|
7. |
Unia lubelska |
1869 r. |
olej na płótnie
298×512 cm |
Muzeum Lubelskie w Lublinie |
|
8. |
Stefan Batory pod Pskowem |
1872 r. |
olej na płótnie
322×545 cm |
Zamek Królewski w Warszawie |
|
9. |
Astronom Kopernik,czyli rozmowa z Bogiem |
1873 r. |
olej na płótnie 225×315 cm |
Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego |
|
10. |
Zawieszenie dzwonu Zygmunta |
1874 r. |
olej na desce
94×189 cm |
Muzeum Narodowe w Warszawie |
|
11. |
Śmierć Przemysława w Rogoźnie |
1875 r. |
olej na desce
62×83 cm |
Galeria Nowoczesna w Zagrzebiu |
|
12. |
Bitwa pod Grunwaldem |
1878 r. |
olej na płótnie
426×987 cm |
Muzeum Narodowe w Warszawie |
|
13. |
Hołd pruski |
1880–1882 |
olej na płótnie
388×875 cm |
Muzeum Narodowe w Krakowie |
|
14. |
Jan Sobieski pod Wiedniem |
1883 r. |
olej na płótnie
458×894 cm |
Muzea Watykańskie |
|
15. |
Wernyhora |
1883–84 |
olej na płótnie
290×204 cm |
Muzeum Narodowe w Krakowie |
|
16. |
Dziewica Orleańska |
1886 r. |
olej na płótnie
484×973 cm |
Muzeum Narodowe w Poznaniu |
|
17. |
Założenie Akademii Lubrańskiego w Poznaniu |
1886 r. |
olej na płótnie |
Muzeum Narodowe w Poznaniu |
|
18. |
Kościuszko pod Racławicami |
1888 r. |
olej na płótnie
465×897 cm |
Muzeum Narodowe w Krakowie |
|
19. |
cykl Dzieje cywilizacji w Polsce |
1888-1889 |
dwanaście szkiców olejnych |
Zamek Królewski w Warszawie |
|
20. |
Zaprowadzenie chrześcijaństwa |
1889 r. |
olej na desce
79×120 cm |
Muzeum Narodowe w Warszawie |
|
21. |
Chrzest Litwy |
1889 r. |
olej na płótnie
60×115,5 cm |
Zamek Królewski w Warszawie |
|
22. |
cykl Poczet królów i książąt polskich |
1890-1892 |
czterdzieści cztery rysunki |
Muzeum Narodowe we Wrocławiu |
|
23. |
Konstytucja 3 Maja 1791 roku |
1891 r. |
olej na płótnie
247×446 cm |
Zamek Królewski w Warszawie |
|
24. |
Carowie Szujscy przed Zygmuntem III(drugi obraz) |
1892 r. |
olej na desce
42×63 cm |
Dom Jana Matejki w Krakowie |
|
25. |
Autoportret |
1892 r. |
olej na desce
160×110 cm |
Muzeum Narodowe w Warszawie |
|
26. |
Śluby Jana Kazimierza |
1893 r. |
olej na płótnie
315×500 cm |
Muzeum Narodowe we Wrocławiu |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz