Edukacja
W czasie okupacji niemieckiej w 1943 roku rozpoczyna prywatnie naukę śpiewu u profesor Tamary Krówczyńskiej we Lwowie.Po wojnie przybywa w 1945 roku do Wrocławia gdzie kontynuuje w dalszym ciągu naukę w Średniej i Wyższej Szkole Muzycznej.Równocześnie studiuje na Politechnice Wrocławskiej i uzyskuje tytuł magistra inżyniera nauk technicznych.W 1951 roku przybywa do Krakowa gdzie spotyka tenora Anatola Wrońskiego,ucznia słynnego włoskiego śpiewaka Giuseppe Anzelmiego.Kilkuletnia praca z profesorem owocuje wreszcie wymarzonym włoskim„belcantem”
Operetka
W latach 1953-1960 jest czołowym amantem w krakowskiej operetce debiutując w partii Księcia Sou Czonga w operetce„Kraina uśmiechu”Franza Lehára.
Na scenie stworzył kilka znakomitych kreacji wokalnych:
- Książę Sou Czong w„Krainie uśmiechu”
- Kamil w„Wesołej wdówce”
- Mister X w„Księżniczce cyrkówce”
- Książę Urbino w„Nocy w Wenecji”
- Koltay w„Wiktorii i jej huzarze”
- Schubert w„Domku trzech dziewcząt”
- Eisenstein w„Zemście nietoperza”
- Juan Domingo w„Clivii”
- Edwin w„Księżniczce czardasza”
Opera
Kraków
Od debiutu w partii Jontka w„Halce”1960 roku,Roman Węgrzyn zaczyna wycofywać się z operetki w kierunku opery.W 1961 r.z powodzeniem wykonuje partię Alfreda w„Traviacie”,a od 1962 roku pracuje tylko w operze rezygnując z pracy w operetce.
Na krakowskiej scenie operowej,na której pozostał do 1966 roku z ogromnym powodzeniem wykonywał partie:
- Jontka w„Halce”
- Alfreda w„Traviacie”
- Geralda w„Lakmé”
- Rinuccia w„Gianni Schicchi”
- Cavaradossiego w„Tosce”
- Starego Króla w„Hagith”
- Don Jose w„Carmen”
- Hermana w„Damie pikowej”
W 1966 roku został zaangażowany przez Roberta Satanowskiego do Poznania i jako solista pozostał tam przez dwa sezony.W poznańskim okresie,śpiewał między innymi Wagnerowskiego„Tannhäusera”,który stał się jedną z najświetniejszych partii w jego dorobku scenicznym.Na scenie poznańskiej śpiewał Jontka,Siergieja w„Katarzynie Izmajłowej”Szostakowicza,Pinkertona,Cavaradossiego i Hermana w„Damie pikowej”Czajkowskiego.Poznańskie sukcesy w Tannhäuserze doprowadziły do występów w RFN w Bonn,Solingen i Karlsruhe w partii„Tannhäusera”.Tylko w 1968 roku w RFN Roman Węgrzyn wykonał prawie 40 spektakli„Tannhäusera”.
Warszawa
W 1969 roku rozpoczyna się okres pracy artysty w Teatrze Wielkim w Warszawie.Zadebiutował interpretacją partii„Otella”w operze Verdiego.Za tę rolę zdobył entuzjastyczne recenzje.
Swój repertuar rozszerzył o następujące opery:
- „Don Carlos”Giuseppe Verdiego
- „Bal maskowy”Giuseppe Verdiego
- „Diabły z Loudun"Krzysztofa Pendereckiego
- „Edyp”George Enescu
- „Wozzeck”Albana Berga
- „Holender tułacz”Ryszarda Wagnera
- „Turandot”Giacomo Pucciniego
- „Fidelio”Ludwiga van Beethovena
- „Aida”Giuseppe Verdiego
- „Czarna maska”Krzysztofa Pendereckiego
- „Salome”Richarda Straussa.
Praca pedagogiczna
Od 1978 roku artysta prowadzi również intensywną działalność pedagogiczną.Ponad 20 lat pracy w Akademii Muzycznej im.Fr.Chopina w Warszawie i ponad 12 lat w Szkołach Muzycznych II stopnia.Do jego wychowanków należą tenorzy Adam Zdunikowski i Tadeusz Szlenkier,barytony Zenon Kowalski i Witold Żołądkiewicz oraz bas Jacek Janiszewski.
Współpraca artystyczna
Współpracował z dyrygentami:Zygmunt Latoszewski,Jerzy Semkow,Jan Krenz,Bogusław Madey,Kazimierz Kord,Antoni Wicherek i reżyserami:Aleksander Bardini,Kazimierz Dejmek,Maria Fołtyn,Lew Michajłow główny reżyser Teatru Muzycznego im.Stanisławskiego i Niemirowicza-Danczenki w Moskwie,Laco Adamik i inni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz