Walka Drzymały z administracją niemiecką
Na początku XX wieku Michał Drzymała stał się sławny w Polsce(a także w Europie)z powodu ciągnącego się przez blisko 4 lata sporu z władzami pruskimi dotyczącego możliwości zbudowania domu na zakupionej w 1904 r.od niemieckiego kupca działce we wsi Kaisertreu(tak od 1871 roku zaborcy nazywali wieś Podgradowice,po 1918 roku wieś powróciła do polskiej nazwy,a w roku 1939 przemianowano ją na Drzymałowo)pod Rakoniewicami,w powiecie wolsztyńskim.Pruskie prawo wymagało uzyskania zgody administracji państwowej na wzniesienie budynku.Realizujące politykę germanizacji władze wybiórczo wykorzystywały ten przepis na niekorzyść ludności polskiej.W tej sytuacji Drzymała kupił wóz cyrkowy,w którym zamieszkał.Władze pruskie chciały ten wóz usunąć,argumentując,iż stojący w jednym miejscu przez ponad 24 godziny wóz jest domem.W tej sytuacji Drzymała systematycznie,codziennie przesuwał ów wóz na niewielką odległość,co dało mu argument,iż jako pojazd ruchomy nie podlegał przepisom prawa budowlanego.Przez kilka lat trwała sądowo-administracyjna walka,w której stosowano kruczki prawne;władze pruskie zaczęły nękać Drzymałę za drobne uchybienia i w końcu udało im się usunąć wóz.Wówczas Drzymała zamieszkał w lepiance,którą wkrótce po tym zburzono ze względu na naruszenie przepisów przeciwpożarowych(ustawienie piecyków bez właściwego zabezpieczenia).W tej sytuacji Drzymała był zmuszony sprzedać działkę.Drzymała ostatecznie nabył inną parcelę,ze starym domem,na remont którego niepotrzebna była zgoda urzędów.W latach 1928-1937 mieszkał w Grabównie.29 kwietnia 1937 został pochowany na cmentarzu w Miasteczku Krajeńskim.Jego żoną była Józefa,z którą miał synów Piotra i Jan.
Symbolika oporu Drzymały
Walka Drzymały o możliwość zbudowania domu,a zwłaszcza wykorzystywanie przezeń luk w prawie pruskim stały się głośne w Polsce i w świecie.Głos w tej sprawie zabierali m.in.Maria Konopnicka,Henryk Sienkiewicz i Bolesław Prus,a spoza Polski m.in.Lew Tołstoj.Osoba Drzymały,a zwłaszcza ów słynny wóz stały się symbolem chłopskiego oporu wobec zaborcy i germanizacyjnych praktyk stosowanych wobec Polaków przez państwo pruskie.Znaczenie symboliczne jego oporu dostrzegali i Niemcy,skoro po jego śmierci żaden z niemieckich zakładów stolarskich w Wyrzysku nie chciał wykonać trumny,tak,że podjąć się tego musiał miejscowy,polski zakład meblarski E.Zehnera.Michał Drzymała został pośmiertnie odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski(1937 r.)W 1939 r.jego rodzinną wieś przemianowano na Drzymałowo.Postać Michała Drzymały wspomina Jan Pietrzak w pieśni Żeby Polska była Polską(1981 r.)
Zrzucał uczeń portret cara,Ksiądz Ściegienny wznosił modły Opatrywał wóz Drzymała,Dumne wiersze pisał Norwid...
Wóz Drzymały
Cyrkowy wóz Drzymały urósł do rangi symbolu walki o polskość.
W rzeczywistości wozy Drzymały były dwa:
- pierwszy,cyrkowy kupił sam Drzymała
- kolejny,lepszej jakości,zakupiony został w 1908 r.z datków społecznych uzyskanych ze zbiórki pieniędzy jaką przeprowadzono po nagłośnieniu całej sprawy
W 1910 roku z okazji 500-lecia bitwy pod Grunwaldem,wóz Drzymały(ten drugi,zakupiony z datków)został wystawiony w krakowskim barbakanie.Dane techniczne drugiego wozu,wykonanego w warsztacie Dzieciuchowicza na Rybakach w Poznaniu,były następujące:8 m długości,2,5 m szerokości,w najwyższym miejscu wysoki na 2,3 m.Pomalowany z zewnątrz na żółto,a wewnątrz na biało.Ściany miały 8,5 cm grubości,podłoga 10 cm grubości,a dach 80 cm grubości.Całość wykonana była z desek podwójnych i wykładana warstwą korkowca.Wewnątrz wozu zabudowano kuchenkę o wymiarach 3 m długości i 2,5 m szerokości z kotliną na dwa koła i o jednym oknie.Izba mieszkalna miała trzy okna i osobne wyjście niż kuchenka.Wszystkie okna wyposażono w zielone okiennice(podwójne).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz